Kan jeg hente noe på akustikk i mitt rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg hente noe på akustikk i mitt rom?

Kinobygging er i full gang og i den forbindelse føler jeg at akustikken bør forbedres.

Rommet har 15 m2 stort rom med gips på veggene og doble gips plater i tak med lufting. Over gipsen ligger det scenemolton og på gulvet ligger det et vegg til vegg teppe. Har en Yamaha RX-A1020 med to kommende XTZ subber og Audio Pro anlegg.

Så hva kan jeg gjøre for å forbedre lyden. Tiltak, tips. Kom med alt dere kan! :grin:

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Kinobygging er i full gang og i den forbindelse føler jeg at akustikken bør forbedres.

Rommet har 15 m2 stort rom med gips på veggene og doble gips plater i tak med lufting. Over gipsen ligger det scenemolton og på gulvet ligger det et vegg til vegg teppe. Har en Yamaha RX-A1020 med to kommende XTZ subber og Audio Pro anlegg.

Så hva kan jeg gjøre for å forbedre lyden. Tiltak, tips. Kom med alt dere kan! :grin:
    Bassfeller i hjørnene og akustikkplater i førsterefleksjons punktene er vel det som er mest brukt !
    Dette finnes det mange tråder om her inne , så det er bare å søke litt.

Og at det har stor betydning for lyden er det ingen tvil om - en meget billig oppgradering ift. mye annet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Torolan sier, har absolutt mye å si på lyden! Blir mye mer behagelig å nyte musikk.

Kjør på!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Bassfeller i hjørnene og akustikkplater i førsterefleksjons punktene er vel det som er mest brukt !
    Dette finnes det mange tråder om her inne , så det er bare å søke litt.

Og at det har stor betydning for lyden er det ingen tvil om - en meget billig oppgradering ift. mye annet
    Takk for kjapt svar! Førsterefleksjonspunkter vil si der lyden treffer først isåfall hvor skal disse plasseres og har du noen tips til evt. produkter. Sett at dette går an å lage selv også 8)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rockfon 10cm akustikkplater ;-) sett dem 2 cm før høyttaler begynner og prøv og ha den 50cm lang, minst!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar! Førsterefleksjonspunkter vil si der lyden treffer først isåfall hvor skal disse plasseres og har du noen tips til evt. produkter. Sett at dette går an å lage selv også 8)
    Førsterefleksjon er der du kan se høyttalerne i et speil fra sweetspot - altså på sidevegger , gulv , tak og frontvegg.

Få noen til å føre et speil langs veggen mens du sitter i sweetspot , og der du ser høyttaleren skal akustikkplaten henge!

Du kan fint lage dem selv , og da er det greit å bruke Rockfon industrial Industrial Nature : Industri : SpesialomrÃ¥der : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon Bruk gjerne i 10 cm tykkelse , og med litt luftrom bak platen for da virker dem litt lengre ned i frekvens!

Og som sagt , søk og du finner masse om dette - både her inne og på youtube f.eks !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk :-D

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raste over Ebay imorges, og kom over disse: 1" x 12" x 12" Charcoal Acoustic Pyramid Studio Foam 12 Pack | eBay

Vil disse ha noen effekt på mitt akustisk sett? Prisen var ikke ille, og man slipper å lage selv. Tror det kan bli en del dyrere enn å bestille herfra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.5 cm tjukkelse vert vel i tynnaste laget. Dei fleste her på forumet brukar vel minimum 5cc, og gjerne 10cm eller tjukkare.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    2.5 cm tjukkelse vert vel i tynnaste laget. Dei fleste her på forumet brukar vel minimum 5cc, og gjerne 10cm eller tjukkare.

Sp kanskje denn ville funket bedre hvis jeg skal kjøpe fra Ebay: 2" x 12" x 12" Charcoal Acoustic Wedge Studio Foam 12 Pack | eBay

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan desverre lite om dei akustiske verdiane til dei forskjellige materiala, så eg kan nok ikkje svara på korleis akkurat desse fungerer. Det er det nok mange andre som kan svara betre på enn meg.

Det eg veit er at rockfon er den anbefalinga som går igjen. Desse kan du ganske enkelt trekka høgtalarstoff frå biltema rundt og henga rett på veggen.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg kan desverre lite om dei akustiske verdiane til dei forskjellige materiala, så eg kan nok ikkje svara på korleis akkurat desse fungerer. Det er det nok mange andre som kan svara betre på enn meg.

Det eg veit er at rockfon er den anbefalinga som går igjen. Desse kan du ganske enkelt trekka høgtalarstoff frå biltema rundt og henga rett på veggen.
    Okei:smile: ser dog ikke hvor jeg bestiller produkter fra Rockfon sine hjemmesider. Er liksom ikke noe legg til i handlekurv:roll:

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit i de skumproduktene. Demper kun laangt oppe i registeret.

Før du starter med å pøse inn masse produkter du ikke vet en tøddel om:

1. Gjør ferdig rommet.

2. Plasser høyttalere og sittegrupper o.l. Jo mer du jobber med dette jo bedre utgangspunkt har du for videre behandling.

3. Kjør evt romkorreksjon i reciever.

3. Lydmåling. Respons, vannfall, etterklang osv. Sjekk REW for eks.

4. Tolk lydmåling, og start akustisk behandling i de frekvensområder det er nødvendig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei:smile: ser dog ikke hvor jeg bestiller produkter fra Rockfon sine hjemmesider. Er liksom ikke noe legg til i handlekurv:roll:
    Dette får du tak i hos byggevarekjedene som Neuman,Byggmakker osv.....

Men få dem til å ta det med i en bestilling som dem selv skal ha, slik at du slipper frakta !
    Du må jo innom en slik "sjappe" for å kjøpe matrialer til rammen rundt uansett

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tips :smile:

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kino på helle 10,5 kvm, og jeg kan bare anbefale, å leker med akustikk.
    Med en blanding av diffusør og absorpsjons plate, har jeg fått i min mikrokino et super lyd med ganske rimelig elektronikk/høyttaler.

Lyden blir mer "spacial" uten baderom lyd man kan få på hard vegger.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay
    Jeg har en kino på helle 10,5 kvm, og jeg kan bare anbefale, å leker med akustikk.
    Med en blanding av diffusør og absorpsjons plate, har jeg fått i min mikrokino et super lyd med ganske rimelig elektronikk/høyttaler.

Lyden blir mer "spacial" uten baderom lyd man kan få på hard vegger.
    Spennende å høre at det fungerer. Har ikke kommet til det punkte hvor jeg kan begynne å produsere ennå. Blir spennende å leke seg med akustikk 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •