Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 319
    Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!

Da var jeg endelig startet på kinoen min
    Dette har vært far sin drøm LENGE da jeg alltid har elsket film og serier...er heller ikke fremmed for og spille xbox
    Jeg har stort sett bodd i blokk hele mitt liv så det har vært lite muligheter til multimedia utfoldelsemen i 2007 kjøpte vi enebolig og da øynet jeg håp:-D
    Etter og ha bukt uttallige timer på og pusse opp HELE huset og gjøre om kaldloft til et bad,bod og tre soverom til mine barn ,var tiden kommet til at far skulle gjøre noe til seg selv...vel fortjent synes jeg:-D

Den blir på loftet av min 60kvm trippelgarasje fra bjørgvin garasjen.(Bredde 6,6meter lengde 9meter). Loftet blir på 37kvm der ca.30kvm blir kino.Bredde 4,1meter lengde vel 7meter. Resterende blir brukt til et lite bad og rack på ene siden av inngangen og andre blir til litt kjøkkeninredning fra ikea(må ha plass til snop og poppkornmaskin) og et barkjøleskap til kald drikke
    Skal prøve og få laget noen tegninger som kan beskrive litt bedre men jeg har null tålmodighet med scetchup og lignende....Kanskje noen er villig til og hjelpe en stakkar...Jeg har lest meg opp og ned her på forumet i månedsvis og funnet mange gode byggetråder som har inspirert og har mange gode tips og løsninger feks. Dwdbard,Kokken,Bef, legendariske RuneW og perfeksjonisten Hunsbedt. Jeg har litt og strekke meg etter men skal gjøre så godt jeg kan:-?
    Jeg har sikkert tusen spørsmål underveis og håper at så mange som mulig vil følge meg i prosessen og at dere kan hjelpe meg med gode råd og løsninger når jeg står fast:-D
    Man blir usikker på ett og annet når man er helt alene med byggingen

Jeg skulle vært startet for lenge siden men det ble litt venting på garasjen (element garasje) og takstoler da de hadde stor pågang.Typisk min flaks at komunen godkjente søknad akkurat når det det passet minst:twisted:
    Så da fant jeg på litt annet og gjøre mens jeg ventet,til min kones ville begeistring:neutral:
    Først bygget jeg 65kvm terrasse. Det ble en del kapping til rekkverket,phust:-?
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120827_1552161-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_2216-medium-jpg
    Så måtte jeg grave 60meter med grøft til strøm(10kvadrat 3fase)/vann og 2stk cat6 kabler til garasjen,samt drenering og klargjøring til beleggningsstein som min kone selvfølgelig ikke bare ville ha rundt huset men i HELE bakken ned til garasjen.Og på toppen av det fant vi ut at etter flere fall fra samtlige i familien (og en svoger som slo seg helseløs) i bakken om vinteren valgte vi og legge varmekabel under belegget.44meter med ferdig slynget varmekabel ble lagt...6600watt resulterte i nye sikringer og at jeg måtte trekke ny kabel fra skap på loftet....kjekt med ekstra arbeid
    Et lite bilde av den kjekke bakken min opp til huset:?
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120902_1512141-jpg
    Her er et lite bilde av halvparten av de 210kvm med beleggningsstein som måtte bæres for hånd alene. Nesten 23tonn+ nermere 45 tonn med pukk,0-16masse og 2-4settelag.
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120913_1914521-jpg
    Bilder av ferdig belegg:-D
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_img_2218_medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_img_2215_medium-jpg
    Så var det tid for og rive de gamle carportene som sto der garasjen skulle komme.
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120702_195537-jpg
    Og den rives med Manitou gaffeltruck fra jobben...verktøyet er mer enn halve jobben
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120828_175343-jpg
    Etter litt graving og planering var det tid for støping av gulv og ringmur.
    Det er første gang jeg støper så stort gulv men det gikk som en kule...plant og fint. Det er først nå jeg så hvor stor garasjen blir
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20121009_152232-jpg
    Da var dagen kommet for levering av garasjen.For et herlig syn
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_img_6982-jpg
    Det gikk utrolig fort med montering.
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_1img_6992-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_img_7005-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_img_7007-jpg
    Og vips var de ferdig:-D
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_img_7015-jpg

Dette er første gang jeg resizer og attacher bilder så jeg orker ikke mer ikveld:-?
    Kommer sterkt tilbake imorgen med flere bilder om det jeg har gjort så langt....Ha en god kveld:wink:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120923_155506-jpg   Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-rsz_20120923_155514-jpg  
    Sist endret av Captain Kirk; 11-16-2013 kl 17:07

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ståpåvilje har du iallefall og det er jo et meget godt utgangspunkt for å oppnå drømmen din

Skal følge med på denne tråden. har stor tro på at dette blir bra

Lykke til videre med prosjektet.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seterader

Ett kjapt spørsmål.
    Hva er passelig avstand mellom seterader?
    Jeg skal ha to seterader med 3seter american fra fnky. Første rad kommer ca 4meter fra lerret og lurer på hvor stor klaring jeg må ha til podiet til rad nr.2?
    Jeg skal ha rumperistere og og må trekke rør i gulvet imorgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell mange av oss som har gått i mange år å drømt om dedikert kinorom. Har troa på dette prosjektet. lykke til :-)

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Ståpåvilje har du iallefall og det er jo et meget godt utgangspunkt for å oppnå drømmen din

Skal følge med på denne tråden. har stor tro på at dette blir bra

Lykke til videre med prosjektet.
    Kjekt med kjapp respons:-D
    Ja,ståpåviljen er det ikke noe i veien med. Ting gjør seg dessverre ikke selv:-?
    Du er velkommen til og følge med og komme med komentarer og tips. Jeg skal ta masse bilder og prøve og gjøre tråden like interessant og inspirerende som mange av de gode trådene her inne som har inspirert og hjulpet meg i planleggingsfasen min.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seterader

Jeg trenger fortsatt hjelp til plassering av seterader
    Jeg skal ha 106" lerret og tenkte første rad ca. 4meter ifra. Høres det ok ut?
    Skal som sagt ha american 3setere og lurer på avstand mellom radene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra utgangspunkt! Føler med deg mht steinlegginga. La 23 paller i fjor..
    Såvidt jeg kan se bygger American bakover ca 10cm fullt utslått, og ca 60cm framover. Så om du skal kunne legge ned stolene både foran og bak må det jo være minimum 70cm mellom radene + litt å gå på..

Er det 2.35:1 lerret du skal ha? Jeg har 2,35:1 lerret på 2,8m bredde og sitter bare knappe 3m fra..

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her vil jeg følge til sluttresults! ;-) alltid like morro

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Bra utgangspunkt! Føler med deg mht steinlegginga. La 23 paller i fjor..
    Såvidt jeg kan se bygger American bakover ca 10cm fullt utslått, og ca 60cm framover. Så om du skal kunne legge ned stolene både foran og bak må det jo være minimum 70cm mellom radene + litt å gå på..

Er det 2.35:1 lerret du skal ha? Jeg har 2,35:1 lerret på 2,8m bredde og sitter bare knappe 3m fra..
    Takk for hjelpen:wink: Greit forklart.
    Jeg vingler veldig frem og tilbake mtp. lerret....Jeg tror det beste for meg blir 16:9 da jeg ser endel på serier og spiller litt Xbox. Hadde vært digg med maskeringslerret men det koster jo skjorten
    Har heller ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ha kurvet eller rett lerret hva mener dere?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Har lik 4-seter, sitteavstand (øyeavstand) 3,5m fra lerret, 235cm bredt lerret (104") og det fungerer glimrende for min del.
    Betraktningavstand på 1.5x bildebredden er et ok utgangspunkt 8-)

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er litt bilder av ting som er gjort:wink:
    Bjørgvin garasjen skulle ha 25tusen for trapp og en kjip dør så da fant jeg ut at det fikser jeg selv.Har nok av kjekke ting og bruke pengene på
    Hadde masse 2x8 fra de gamle carportene så da var det bare og hive seg rundt.....måtte trekke ut en drøss med spiker men 2x8 er dyrt:wink:
    Repo ble laget i garasjen og så hengt på vegg...ikke akkurat lett og hanskes med i stige, men det gikk:neutral:
    Vedlegg 103873
    Så var det trappen....Det ble litt måling og fundering:???:.....
    Vedlegg 103874
    Vedlegg 103875
    Vedlegg 103876
    men den passet perfekt med en planlagt ørliten fall på trinnene slik at vann renner av.
    Vedlegg 103879
    Vedlegg 103878
    Fikk også tak i en helt ny ytterdør på finn...nypris ca.11000kr....finnpris 4000kr.
    Sparte meg den nette sum av 21000kr på og gjøre dette selv og fikk samtidig en mye bedre og penere dør:wink:

Jeg har også isolert hele gulvet på loftet og lagt 22mm gulvspon som er skrudd og limt med sponplatelim.....det ser ikke ut på loftet så jeg har ikke tatt bilder...det får komme imorgen
    Her er en liten smakebit av morgendagens gjøremål...
    Vedlegg 103880
    Ca.80meter med 2x2 som skal kappes og festes mellom takstolene slik at det er spikerslag til gipsen i overgangene gulv/knevegg/skråtak/tak...en skikkelig kosejobb Dette gjøres for at det skal bli ordentlig stivt og tett og at silikon og akryl ikke skal slippe.
    Det kommer forresten 2stk heftige sonosubber som jeg skal lage i kinoen,så det kommer til og bli litt vibrasjoner
    Slenger med bilde av elementene...noen tunge beist:wink:
    Vedlegg 103883
    Vedlegg 103884
    Tc-sound 2000 12" .Disse skal drives av hver sin 3000watts forsterker,johooo
    Det var det for idag.....kommer mer imorgen,god kveld:wink:

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    her vil jeg følge til sluttresults! ;-) alltid like morro
    Det er bare og følge med...jo flere jo bere
    Fin kino du har forresten:wink:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Dette lover til å bli en bra tråd :-) Jeg ville trukket første rad litt lenger fram, max 3.5m fra lerretet. Videre ville jeg beregnet minimum 1m mellom radene, kanskje 1.2m?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumsstorleken på 7 x 4,1 meter är helt perfekt! Grattis! Du får ett gott avstånd mellan bakre stolsrad och bakväggen- väldigt bra! Det påverkar akustiken positivt.

106" 16:9 duk med ett avstånd på 3,9 meter mellan ögonen och lerret är ett fint avstånd och en bra dukstørrelse. Då kan du se actionfimer utan att behöva vrida på huvudet. Men om du ser på 2.35:1 film kan nog duken kännas lite för liten (vilket jag tror Gunnar var inne på). Du kan inte få in en 2.35:1-lerret med konstant höjd och som ger en 16:9-bild på 106"?

Ett alternativ är att som OleM foreslår att flytta fram stolarna, men undvik att placera öronen på 3,5 meters avstånd från framväggen. Eftersom rummet är 7 meter långt kan en förstärkning eller försvagning av basen fås precis 3,5 meter från framväggen vilket inte är bra. 3,7 meter eller 3,3 meter är en mycket bättre placering. På samma sätt bör inte den bakre radens "lyssnaröron" placeras 5,25 meter från framväggen.
    För övrigt ser uteområdena fina ut!
    Lycka til vidare!

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble det ikke rare greiene. Fikk kubbet mesteparten,resten blir tatt imorgen.
    Vedlegg 103887
    Godt verktøy gjorde jobben lettere.Det var bare og stille inn lengden og sage i vei:-D
    Vedlegg 103888
    Her står 50 gipsplater og lyddør klar til montering.
    Vedlegg 103889
    Håper på en bedre dag i morgen.:wink:

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Rumsstorleken på 7 x 4,1 meter är helt perfekt! Grattis! Du får ett gott avstånd mellan bakre stolsrad och bakväggen- väldigt bra! Det påverkar akustiken positivt.

106" 16:9 duk med ett avstånd på 3,9 meter mellan ögonen och lerret är ett fint avstånd och en bra dukstørrelse. Då kan du se actionfimer utan att behöva vrida på huvudet. Men om du ser på 2.35:1 film kan nog duken kännas lite för liten (vilket jag tror Gunnar var inne på). Du kan inte få in en 2.35:1-lerret med konstant höjd och som ger en 16:9-bild på 106"?

Ett alternativ är att som OleM foreslår att flytta fram stolarna, men undvik att placera öronen på 3,5 meters avstånd från framväggen. Eftersom rummet är 7 meter långt kan en förstärkning eller försvagning av basen fås precis 3,5 meter från framväggen vilket inte är bra. 3,7 meter eller 3,3 meter är en mycket bättre placering. På samma sätt bör inte den bakre radens "lyssnaröron" placeras 5,25 meter från framväggen.
    För övrigt ser uteområdena fina ut!
    Lycka til vidare!
    Takk for det:-D Er veldig fornøyd med størrelsen på rommet

Bra du kommer med råd ang. akustikk, for det er noe jeg ikke har peiling på Alle råd blir tatt i mot med takk og tatt med i den endelige utførelsen av rommet.

Dette med lerret må jeg måle litt og se,men det er litt begrenset i bredden pga. skråtaket. Vil ha så stort lerret som mulig, uten att det kommer for nærmt gulvet.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke gjort så veldig mye i dag heller men det går nå fremover.
    Er ferdig med alle spikerslag og har laget ferdig frontveggen.
    Vedlegg 103929
    Husket og trekke rør til 3D emitter:wink:
    Vedlegg 103931
    Fikk også laget spikerslag til projector. 50mm rør til hdmi++ og 16mm til strøm...Har jeg glemt noe??
    Vedlegg 103933
    Vedlegg 103934
    Projector linse vil havne ca. 380/390cm fra lerret. Høres dette riktig ut?

Fikk også isolert en del. Litt rotete men skal rydde imorgen:wink:
    Vedlegg 103937

Ellers ser det ut som om jeg må ned i 100" lerret på grunn av det h....... skråtaket,GRRR:twisted:
    Skal jeg ha 106" kommer lerret ca. 15cm over gulvet!?....Jeg kan evt. lage lerret selv med smalere ramme da ferdig lerret har 8cm ramme!? ...Noen forslag?
    Vil ha STOOORT bilde
    Det positive er at det ser ut som om jeg får grei plass til høyttalere over lerret. Hva er best, ekstra senter eller?...
    Bare kom med forslag og råd om hva det skulle være

Ellers må alle ha en fortreffelig helg

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende pågangsmot her i alle fall!

Kipt når rommet ikke tillater det lerretet en ønsker seg. :???:
    Men om du går for 106" lerretet 15 cm over gulvet må du huske at du må heve andre raden ganske mye,så kanskje selvbygg er den beste løsningen.

Følger spent med videre.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte bare handle litt,så nå er stjernehimmelen bestillt.
    45watts dimmbar led lyskilde med twinkle effekt. Fikk de til og lage custom lengde og blanding av fibre:wink: 700 fiber på 7.5 meter. 580stk 0.75mm,90stk 1.0mm og 30stk 1.5mm.
    Dette blir glede...
    Tenkte design ala hunsbedt...det er lov å prøve ihvertfall:wink:

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg bare fått isolert og plastet ferdig tak. Jeg plastet inni kneveggene også da jeg sikkert må krabbe litt frem og tilbake.... Jeg hater isolasjon...klø-klø:twisted:

Jeg trenger litt hjelp ang. plassering av side surround. Har RS-52 som ligger og venter
    Høydemessig har jeg ikke så mye valg. Knevegg er 104 høy,så det er max høyde. Hvordan høres det ut?
    Jeg lurer på hvor langt fra lerretet de best blir plassert? Tenker første seterad havner ca. 3,7-4,0 meter fra lerret (alt etter hvilen lerretstørrelse jeg havner på. 100" eller 106") og rad 2 vel 1 meter bak.
    Noen gode råd??
    Har som nevnt tidligere plass til høyttaler over lerret. Funker det med ekstra senter,eller?

Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •