Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 319
    Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg lest meg litt opp på irule og det er jo rimelig og virker forholdsvis enkelt:-D masse tutorials på youtube:-D mJeg tror nok jeg går for den løsningen.
    Jeg tenker å bruke xbmc på htpc og der er det masse remote apper til ipad
    Det virker som om dette blir enklere enn jeg hadde trodd......og det er ikke ofte

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått gjort mye!
    Det finnes nok mange bra muligheter for fjernstyring, uten at jeg har satt meg inn i så mange. Jeg valgte iRule, siden jeg fant ut at det hadde den fleksibiliteten jeg ønsket. Jeg kjøpte Pro-utgaven til $100, mest for å ha muligheten for å bruke feedback. Siden jeg har all elektronikken på bakrommet er det greit å kunne se spesielt voluminnstillingen på fjernkontrollen. Dette har jeg enda ikke fått til å virke (gr..), antakelig en bagatell, skal ihvertfall være mulig med min Onkyo prosessor. Jeg har også kjøpt en Global Cache GC-100-12 gateway (brukt for $70 på eBay). Med denne kan jeg kontrollere apparater som har IR, RS-232, evt av/på funksjoner, og IP direkte fra iRule. Kan også kontrollere av/på-funksjoner via relè-utganger på gatewayen.

IR/RS-232/IP/HEX-koder for de aller fleste apparater kan lastes ned ferdig i iRule, slik at jobben blir mest å lage utseendet på knapper/bakgrunn etc. + makroer. Det er også mulig å definere sine egne kommandoer, og laste dem opp i iRule.

Ulempen med all fleksibiliteten er at jeg aldri får bestemt meg for hvordan jeg vil at det skal fungere

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Du har fått gjort mye!
    Det finnes nok mange bra muligheter for fjernstyring, uten at jeg har satt meg inn i så mange. Jeg valgte iRule, siden jeg fant ut at det hadde den fleksibiliteten jeg ønsket. Jeg kjøpte Pro-utgaven til $100, mest for å ha muligheten for å bruke feedback. Siden jeg har all elektronikken på bakrommet er det greit å kunne se spesielt voluminnstillingen på fjernkontrollen. Dette har jeg enda ikke fått til å virke (gr..), antakelig en bagatell, skal ihvertfall være mulig med min Onkyo prosessor. Jeg har også kjøpt en Global Cache GC-100-12 gateway (brukt for $70 på eBay). Med denne kan jeg kontrollere apparater som har IR, RS-232, evt av/på funksjoner, og IP direkte fra iRule. Kan også kontrollere av/på-funksjoner via relè-utganger på gatewayen.

IR/RS-232/IP/HEX-koder for de aller fleste apparater kan lastes ned ferdig i iRule, slik at jobben blir mest å lage utseendet på knapper/bakgrunn etc. + makroer. Det er også mulig å definere sine egne kommandoer, og laste dem opp i iRule.

Ulempen med all fleksibiliteten er at jeg aldri får bestemt meg for hvordan jeg vil at det skal fungere
    Der var rette mannen:-D
    Jeg har lest litt i tråden din og hadde tenkt å spørre deg om dette siden du har peiling.
    Forstår jeg det rett at jeg bare trenger global cache gc-100-12 og irule lisens for å styre hele kinoen? Funker det på led strips og stjernehimmelen også?

Jeg sliter også med å bestemme meg når det blir for mange alternativer...det er faktisk det jeg har brukt mest tid og energi på
    Kjekt at du tok turen innom:-D jeg kommer sikker til å spørre deg om hjelp når den tid kommmer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Global cache har forskjellige modular alt etter kor mange komponentar du skal styra, om det skal vera IP/wifi osv. Trur uansett du skal koma utav det med ein modul for ale behov. Eg vurderer å kun gå for ein IR/wifi modul, men er ikkje sikker endå. Trur dei forskjellige modulane ligg på litt under til litt over 100$...

Søker du opp Irule tråden her på forumet, kan Raymagnu og dei andre der svara deg på stort sett alle av detaljar du lurer på. Dei ser ut til å meget god peiling på systemet.

Eg følger godt med her på alle dei fine bildene og forklaringane du kjem til å leggja ut når du setter opp irule

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Global cache har forskjellige modular alt etter kor mange komponentar du skal styra, om det skal vera IP/wifi osv. Trur uansett du skal koma utav det med ein modul for ale behov. Eg vurderer å kun gå for ein IR/wifi modul, men er ikkje sikker endå. Trur dei forskjellige modulane ligg på litt under til litt over 100$...

Søker du opp Irule tråden her på forumet, kan Raymagnu og dei andre der svara deg på stort sett alle av detaljar du lurer på. Dei ser ut til å meget god peiling på systemet.

Eg følger godt med her på alle dei fine bildene og forklaringane du kjem til å leggja ut når du setter opp irule
    Ja det blir spennende å sette opp systemet .....gleder meg:-D jeg skal ta masse bilder og kommer sikkert til å trenge masse hjelp:-)
    Jeg kjøpte faktisk en Global Cache GC-100-12 på ebay i går....fikk den for 60$ Ryddig og greit med EN boks som fikser allt....billig ble det også:-D nå skal jeg bestille ir emittere.En trippel emitter ledning koster 12$ på ebay:-D ...jeg trenger vel også en blaster til projector?
    Det er utrolig deilig å ha bestemt seg,AHHH:wink:

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fortsatt på fram:-D
    I dag kom min snille svoger på besøk og sparklet lag nr 2 mens jeg gjorde ferdig siste rest av k-rør. Det begynner å gå seg til .....må bare bli kvitt den jæ... forkjølelsen og hodeverken:twisted:

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at under innstallasjon så legger du ut en skikkelig beskrivende irule for dummies guide? Dét hadde jeg satt skikkelig pris på.
    God bedring forresten

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Regner med at under innstallasjon så legger du ut en skikkelig beskrivende irule for dummies guide? Dét hadde jeg satt skikkelig pris på.
    God bedring forresten
    Takker:-D
    Jeg skal gjøre mitt beste.
    Jeg gleder meg til å sitte i godstolen i min egen kino ,med god musikk å puttle på med oppsett av htpc,nas og irule. Det blir kos det

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Jeg har lest litt i tråden din og hadde tenkt å spørre deg om dette siden du har peiling.
    Forstår jeg det rett at jeg bare trenger global cache gc-100-12 og irule lisens for å styre hele kinoen? Funker det på led strips og stjernehimmelen også?
    GC-100-12 gir deg bare muligheten for å sende kommandoer fra iRule (dvs IP) og over til IR, RS-232, og så videre. Det finnes ferdige software iRule-moduler for enkelte type lysstyring, men dette har jeg ikke satt meg inn i siden det er uaktuelt for meg.

Jeg styrer mitt lys via et RS-232 til DMX-kort som jeg har kjøpt fra Milford Instruments i England. Det har typenummer 1-553. En av serieportene på GC-100-12 er da koblet til dette kortet, og jeg sender så kommandoer fra iRule, gjennom GC-100-12, og til 1-553 kortet. Dette sender så kommandoer videre til DMX-dimmere som er koblet til lysene mine. Dimmerne har tre kanaler, slik at jeg f eks kan styre alle 3 farger på en RGB-LED list.

Kommandoene som jeg sender fra iRule finnes ikke ferdig for 1-553 kortet, men det er ikke vanskelig å definere en ny "device", og gjøre denne tilgjengelig i iRule. En lager da en XML-fil som inneholder blant annet de kommandoene en vil bruke med iRule. Det finnes et eksempel på iRule hjemmesiden for syntaks på denne fila. Om det skulle bli aktuelt kan jeg vise deg hvordan dette kan gjøres.

XML-fila lastes så opp i Irule, og en kan så lage seg en side med knapper som kan sende de forskjellig kommandoene.

Jeg setter inn et bilde fra hvordan det det kan se ut i iRule Builder (grensesnittet som du bruker for å utvikle fjernkontrollen). Der ser du Milford kortet i menyen til høyre, med en del kommandoer som er lastet opp via XML-fila. Og du ser en av lys-sidene jeg har laget for å justere lyset for noen av kanalene. Disse innstillingene lagres på 1-553 kortet og jeg kan så bruke disse innstillingene i forskjellige "scener". Feks "Alt lys av", "alt lys på", "lys bak og svakt lilla på sider", "stjernehimmel + sider + bak" etc... Kortet kan lagre 64 scener.

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-irule_builder-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke vil bruke DMX finnes det andre muligheter, det enkleste er jo å bruke IR. Jeg kjøpte noen IR-fjernkontroller + driver sammen med LED-lyslistene mine. Disse fungerer fint, og du kan legge IR-kodene inn i iRule. Ulempen blir at det blir vanskeligere å dele opp i soner, siden alle driverene vil reagere på de samme kodene. Dette lar seg også løse, siden du har 6 ir-utganger på GC-100-12. Du kan da bruke en utgang for hver LED-sone.

Jeg vet ikke om IR-kodene er tilgjengelige i iRule. Hvis ikke kan de læres med iLearn. Jeg har ikke en slik, men jeg har en gammel Philips Pronto, og den gjør samme nytten. Jeg kan lære kodene med Prontoen, og overføre dem til PCen. Pronto-formatet skal kunne brukes direkte i iRule, evt kan en konvertere dem til mere standard HEX-koder med et lite gratisprogram.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Om du ikke vil bruke DMX finnes det andre muligheter, det enkleste er jo å bruke IR. Jeg kjøpte noen IR-fjernkontroller + driver sammen med LED-lyslistene mine. Disse fungerer fint, og du kan legge IR-kodene inn i iRule. Ulempen blir at det blir vanskeligere å dele opp i soner, siden alle driverene vil reagere på de samme kodene. Dette lar seg også løse, siden du har 6 ir-utganger på GC-100-12. Du kan da bruke en utgang for hver LED-sone.

Jeg vet ikke om IR-kodene er tilgjengelige i iRule. Hvis ikke kan de læres med iLearn. Jeg har ikke en slik, men jeg har en gammel Philips Pronto, og den gjør samme nytten. Jeg kan lære kodene med Prontoen, og overføre dem til PCen. Pronto-formatet skal kunne brukes direkte i iRule, evt kan en konvertere dem til mere standard HEX-koder med et lite gratisprogram.
    Johoo,dette lover godt. Takker for meget god og oversiktlig forklaring :wink: Det er utrolig kjekt at du tar deg bryderiet med å hjelpe meg
    Jeg har sett litt rundt etter Ilearner og de ligger rundt 70$,som ikke er så ille.
    Jeg har en harmony 785 som jeg mener har ir learning,lar den seg bruke? ..eller er det beste å kjøpe Ilearner?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Johoo,dette lover godt. Takker for meget god og oversiktlig forklaring :wink: Det er utrolig kjekt at du tar deg bryderiet med å hjelpe meg
    Jeg har sett litt rundt etter Ilearner og de ligger rundt 70$,som ikke er så ille.
    Jeg har en harmony 785 som jeg mener har ir learning,lar den seg bruke? ..eller er det beste å kjøpe Ilearner?
    har en Harmony-one selv, men får den ikke til å fungere slik jeg vil. Mulig det er noe feil med den. Vet ikke om du kan få ut IR-kodene som den lærer, og i såfall om de kan brukes med iRule. Om du har mange koder som skal læres kan det jo være kjekt å ha iLearn. For det meste av apparater finnes det jo ferdige koder direkte i iRule, evt finnes det jo mye å finne på nettet, f eks på Welcome to Remote Central: Universal Remote Control Reviews & More!

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg endelig kvitt forkjølelsen,AHHH:-D Jeg verket etter å få gjort noe så i dag har det skjedd litt
    Var først og hentet maling,Jotun pure color
    Min svoger ble ferdig med sparklingen for noen dager siden og jeg fikk pusset idag

Jeg fikk satt opp veggene til "boden".
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_2917-medium-medium-jpg

Jeg fikk også isolert og gipset veggen inn til kino samt lagt opp strøm til 2 stk. vegglamper på kino siden.
    Racket blir stående mellom bod og kinovegg.Det vil blir tilgang til baksiden av rack fra boden.Jeg vil ha tilgang til baksiden så jeg slipper å kødde innimellom hyllene
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_2918-medium-jpg

Her kommer alt av høyttalerkabler og2 st. cat6 kabler fra huset.Oversiktlig og greit.
    Strøm kommer i bod veggen slik at jeg unngår evt støy.
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_2919-medium-jpg

Og siden jeg var så godt i gang satt jeg inn lyddøren også:-D
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_2921-medium-jpg

Jeg hadde fortsatt ikke lyst å gi meg så jeg tok og malte første strøk i kinoen......Deilig
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_2923-medium-jpg
    Det ble ganske så mørkt,men ikke for mørkt synes jeg.Jeg prøver å unngå at det blir for trist.NB! malingen er våt....det ser ikke så grusomt ut!
    Det kommer en tøff svart tapet på gavler og knevegg.Den gleder jeg meg til å henge opp:-D
    Det er nå det gøye begynner og så er det så utrolig deilig når det begynner å ta form....klarer nesten ikke vente!

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JOHOO,endelig store bilder Litt enklere for dere:wink:
    Takk igjen OleM:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ein iver:-) imponerande stykke arbeid.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JOHOO,endelig store bilder Litt enklere for dere:wink:
    Takk igjen OleM:wink:
    Bare hyggelig!
    Det var jo av egeninteresse også. Nå er det lettere for meg å lese den flotte tråden din...:grin:
    Men nå er det egentlig RuneW som skal ha takk for å ha laget flotte guiden.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    For ein iver:-) imponerande stykke arbeid.
    +1 Her går det unna!

Digresjon: Jeg testet Jotun Pure direkte på gips/sparkelskjøten men likte ikke resultatet - for "alt" som ikke er slett/helt lik i overflaten vises gjennom malingen. Supermatt maling er utilgivelig for ugjevnheter i underlaget. Malingen i seg selv er delikat , men gips/sparkel som eneste underlag hadde ikke fungert hos meg.
    Det endte med at jeg tapetserte og holder nå på å gjøre ferdig den malejobben

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    +1 Her går det unna!

Digresjon: Jeg testet Jotun Pure direkte på gips/sparkelskjøten men likte ikke resultatet - for "alt" som ikke er slett/helt lik i overflaten vises gjennom malingen. Supermatt maling er utilgivelig for ugjevnheter i underlaget. Malingen i seg selv er delikat , men gips/sparkel som eneste underlag hadde ikke fungert hos meg.
    Det endte med at jeg tapetserte og holder nå på å gjøre ferdig den malejobben
    Hmmm,blir spennende å se hvordan det blir hos meg:-| jeg skal flikksparkle idag og håper at det blir bra Hvis ikke kan jeg jo alltids tapetsere skråtaket også!?....noen som har meninger ang. det?
    Var innom tråden din nettopp og det ser ut til å bli knall bra!.... Glad jeg har svoger som er maler

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad jeg har svoger som er maler
    Kan være han har noen andre triks oppi ermet sitt enn det jeg hadde

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå på en sol også går du over alle flatene. Om du har ujevnheter etter sparkling eller andre skader har du mulighet til å utbedre disse. Du har også mulighet til å pusse ned eventuelle "fjelltopper" i malingen hvor den ikke har jevnet seg skikkelig ut.
    Dette bør du egentlig gjøre mellom hvert strøk der du skal male direkte på gips uten å kle det videre inn. Da får du en skikkelig fin lakkert finish.
    I kneveggene behøver du neppe å være like nøye siden du skal tapetsere.

Det produserer nok en del støv, men det er absolutt verdt det

Side 4 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •