Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16
Viser resultater 301 til 319 av 319
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kommer litt an på hvor store emnene som skal loddes og hvor mye tinn som må tilføres. Ved lodding av bananplugger, hvor kabel settes i topp, kan det gå 10-20 cm for å fylle helt og få god og holdbar kontakt. Men som du nevner så er det lett å jobbe med ca 1mm tykkelse siden den smelter lettere enn de tykke og jobben blir gjort raskere. Hvilke form flussmiddelet i kjernen har, tror jeg ikke har så mye å si for hobbybruk men er kanskje viktigere på fin-elektronikk.

Et av de beste tipsene for gode resultat er forberedelse av begge emnene med loddetinn. Bruker et eksempel fra RC hvor jeg har loddet endel kabler fra batteri. Skaff deg flussmiddel på flaske (clas ohlson). Dette skaper mye bedre kontakt mellom emnet og loddetinnet. Du kan formelig se at loddetinnet suges på plass mellom kordelene i kabelen. Gjør det samme med det andre emnet og tilfør bare nok tinn til at det dekker "pluggen" hvor kabelen skal festes. Så tilfører du atter en gang flussmiddel på begge emnene og fører dem sammen med krokodille stativet for så å lodde dem sammen. Husk å tilføre loddetinn slik at pluggen blir fylt opp med tinn og skaper god kontakt.

Gode grunner for å følge denne metoden er at du utsetter isolasjon og andre ikke ledende materialer for mindre varme siden selve loddingen tar mindre tid. Du er også så og si garantert et perfekt resultat hver gang samt tilnærmet lik kvalitet på ditt arbeid. For å jukse litt med varmeoverføringen i starten kan du ta litt loddetinn på loddespissen. På ledinger under 0.5 mm2 som skal fortinnes så holder det ofte med det tinnet du smelter på loddespissen hvor du bader ledningen i tinnet i 2-5 sek. Med flussmiddel vil du se tinnet feste seg og da drar du av loddebolten slik at du får en liten piskesnært på ledningen og overflødig tinn faller av.

Liten innføring men håper det gir et lite "dytt" i riktig retning. Vanskeligere er det ikke så lykke til...

Forøvrig enig med midas at disse "grønne loddetinnene" som nesten lukter blomst ikke er lett å jobbe med. Sørg også for god lufting da flussmiddelet ikke er godt for kroppen. Svampen skal ikke være våt men kun lett fuktig, så vri den godt.
    Sist endret av regnep; 11-06-2013 kl 21:38

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladd igjennom tråden din nå igjen - inspirerende lesning! Tror nok jeg må gå for stjernehimmel her jeg også.

Hvor handlet du den hen?

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har bare ett til det med lodding: Unngå blyfritt om du kan!

Seriøst. Jeg jobber med elektronikk til daglig og har lenge ansett meg selv som en habil lodder. Men etter det blyfrie loddetinnet kom, kan jeg ikke lodde lengre! Det flyter så utrolig mye dårligere slik at man må være nøye med forvarming, flussmiddel, riktig temperatur på bolten, etc. Jeg loddet noen HT kabler med blyholdig loddetinn her for noen dager siden, og wow! det er jo bare så mye enklere.
    Sjekket nettopp hvilken type loddetinn jeg hadde bestillt og heldigvis var det ikke blyfritt.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Det kommer litt an på hvor store emnene som skal loddes og hvor mye tinn som må tilføres. Ved lodding av bananplugger, hvor kabel settes i topp, kan det gå 10-20 cm for å fylle helt og få god og holdbar kontakt. Men som du nevner så er det lett å jobbe med ca 1mm tykkelse siden den smelter lettere enn de tykke og jobben blir gjort raskere. Hvilke form flussmiddelet i kjernen har, tror jeg ikke har så mye å si for hobbybruk men er kanskje viktigere på fin-elektronikk.

Et av de beste tipsene for gode resultat er forberedelse av begge emnene med loddetinn. Bruker et eksempel fra RC hvor jeg har loddet endel kabler fra batteri. Skaff deg flussmiddel på flaske (clas ohlson). Dette skaper mye bedre kontakt mellom emnet og loddetinnet. Du kan formelig se at loddetinnet suges på plass mellom kordelene i kabelen. Gjør det samme med det andre emnet og tilfør bare nok tinn til at det dekker "pluggen" hvor kabelen skal festes. Så tilfører du atter en gang flussmiddel på begge emnene og fører dem sammen med krokodille stativet for så å lodde dem sammen. Husk å tilføre loddetinn slik at pluggen blir fylt opp med tinn og skaper god kontakt.

Gode grunner for å følge denne metoden er at du utsetter isolasjon og andre ikke ledende materialer for mindre varme siden selve loddingen tar mindre tid. Du er også så og si garantert et perfekt resultat hver gang samt tilnærmet lik kvalitet på ditt arbeid. For å jukse litt med varmeoverføringen i starten kan du ta litt loddetinn på loddespissen. På ledinger under 0.5 mm2 som skal fortinnes så holder det ofte med det tinnet du smelter på loddespissen hvor du bader ledningen i tinnet i 2-5 sek. Med flussmiddel vil du se tinnet feste seg og da drar du av loddebolten slik at du får en liten piskesnært på ledningen og overflødig tinn faller av.

Liten innføring men håper det gir et lite "dytt" i riktig retning. Vanskeligere er det ikke så lykke til...

Forøvrig enig med midas at disse "grønne loddetinnene" som nesten lukter blomst ikke er lett å jobbe med. Sørg også for god lufting da flussmiddelet ikke er godt for kroppen. Svampen skal ikke være våt men kun lett fuktig, så vri den godt.
    Takker for grundig og lettfattelig forklaring Dette kommer til å gjøre det hele mye lettere og samtidig fjerne MYE prøving og feiling
    Kjekt at folk gidder å ta seg tid til å hjelpe!

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Bladd igjennom tråden din nå igjen - inspirerende lesning! Tror nok jeg må gå for stjernehimmel her jeg også.

Hvor handlet du den hen?
    Stjernehimmel er så avgjort verd både penger og arbeid
    Etter over 40 pakker bestillt på nett er jeg ikke sikker, men mener det var på ebay.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt Enkelt å gleme Ebay syns jeg, spesielt mtp at jeg jobber innen "elektrobransjen" selv. Er utrolig mye billig og ok på ebay.

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig granitten i hus

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4077-medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4078-medium-jpg

4stk blytunge 40X55 plater klar til vask

Jeg var bare nødt til å få de opp i kinoen....

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4092-medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4093-medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4094-medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4101-medium-jpg

Jeg er overrasket over hvor utrolig mye tøffere og eksklusive høyttalerne ser ut nå og hvordan platene påvirket "looken" i kinoen....Jeg er superfornøyd!!!

Til de som lurer på veiledende pris på disse platene 4stk 40X55 + 2stk sirkler på Ø53cm, ferdig polert.....20650kroner Det er dyrt med kino
    Jeg skal som sagt polere mine selv.
    Plate til senteren kommer når jeg får kjøpt meg rc-64 ii

Jeg fikk loddet litt i dag men ble ikke helt ferdig så det blir postet i morgen....Nå skal jeg kjøpe noe digg og gå ned i kinoen å høre om de påvirket lyden!?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4077-medium-jpg   Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4078-medium-jpg   Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4092-medium-jpg   Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4096-medium-jpg  

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa**n! Det ble jo helt KONGE. Griseflott finnish som minner om gode gamle Electrocompaniet sin EC-3 med Larvikitt front og messing knapper. Det der kan du være riktig stolt over. Og lyden, står vel til forventningene?

Så en liten tilføyning til temaet lodding: Det er viktig at begge emner som skal loddes sammen oppnår samme temperatur i det smeltede loddetinnet. Har sett endel arbeid hvor en har stukket det ene emnet i loddetinnet og fjernet loddebolten for raskt. Da binder ikke emnene seg sammen og du får en såkaldt kaldlodding som kan lett løsne. Om du følger tidligere nevnte tips så skal ikke dette være noe problem. Ta alltid godt tak i begge emner etter arbeidet er kjølt ned og kontroller at loddingen sitter godt.
    Sist endret av regnep; 11-08-2013 kl 09:52

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt til i kinoen

Jeg måtte først bytte stikkontakt på loddestasjonen da den kom med feil kontakt og en ubrukelig adapter.

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4080-medium-jpg

Så var det i gang med loddingen....

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4082-medium-jpg

Her er første av 3 usb-terminaler klar til lodding. Klypestativet gjorde jobben en del enklere

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4086-medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4081-medium-jpg

Jaja,kom litt borti både her og der med loddebolten men ble ikke så værst for første forsøk Jeg hadde ikke fått det gode loddetinnet så jeg måtte bruke noe gammel skit
    De 2 andre gikk bedre.
    Loddestasjonen virket som en drøm og lodding ble plutselig mye kjekkere!

Så var det klart for del 2 av prosjektet....

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4105-medium-jpg

Her er første midtkonsoll klar for modifisering

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4107-medium-jpg

Jeg måtte kjøpe meg nytt verktøy og et billig hullsett fra biltema for å komme nedi rommet

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4108-medium-jpg

Her er 2 av 3 hull borret og fått i tabbeboks...

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4112-medium-jpg

Da var ventilasjonsstyringen og stikkontakt på plass slik at jeg slipper å reise meg for å styre luften, og jeg har strøm lett tilgjengelig til det som måtte være Dekselet til ventilassjonsstyringen skal selvfølgelig lakkes

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4113-medium-jpg

I fronten er RJ45 kontakt og usb som er koblet til pc i rack

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4114-medium-jpg

Slik ble resultatet...Beklager elendig bildet Jeg har også usb og RJ45 i konsoll nr.2 på rad 1.

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4090-medium-jpg
    Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4091-medium-2-jpg

Her er konsoll rad2.

Jeg har også fått noen pakker i posten

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4115-medium-jpg

2stk orginale ps3 kontrollere......

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4116-medium-jpg

...og en fin ladestasjon med funky ledbelysning(lyset er blått, ikke lilla) Jeg kjøpte også 2 stk PS3 kontrollere med Xbox360 design. Jeg synes de er bedre å holde i

Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4118-medium-jpg

Jeg slenger med et bilde av racket så langt. Jeg har fått pc`en inn i racket også da det blir lettere å komme til

Det var det så langt. God helg til alle
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4083-medium-jpg   Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4091-medium-2-jpg   Garasjelofts Kino.KINOROM 99% FERDIG. Fremgang og litt nytt!-img_4118-medium-jpg  

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa**n! Det ble jo helt KONGE. Griseflott finnish som minner om gode gamle Electrocompaniet sin EC-3 med Larvikitt front og messing knapper. Det der kan du være riktig stolt over. Og lyden, står vel til forventningene?

Så en liten tilføyning til temaet lodding: Det er viktig at begge emner som skal loddes sammen oppnår samme temperatur i det smeltede loddetinnet. Har sett endel arbeid hvor en har stukket det ene emnet i loddetinnet og fjernet loddebolten for raskt. Da binder ikke emnene seg sammen og du får en såkaldt kaldlodding som kan lett løsne. Om du følger tidligere nevnte tips så skal ikke dette være noe problem. Ta alltid godt tak i begge emner etter arbeidet er kjølt ned og kontroller at loddingen sitter godt.
    Takker
    Ja,steinen er nydelig!
    Lydmessing har jeg ikke merket så mye da jeg fortsatt holder på å styre med å få den innstillt men føler at den er blitt litt mer "kontrolert"?
    Loddingen gikk greit og takker igjen for tips og råd Jeg har nå fått det nye tinnet og det blir spennende å prøve.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut det der. Ja det er lett å vimse borti med bolten men så lenge det ikke er deg selv du smelter så skal du være fornøyd. Det var jo greit at du kunne bytte støpsel på ledningen. Min stasjon er 110V så jeg bruker en omformer fra Clas'en. Digger rack-skapet ditt og den laderen til kontrollerne var jo snasen. Smarte løsninger i midt-konsollene. Regner med det letter bruken av kinoen en del. Slitan...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning på viftestyring Har du noe mer info på hvordan vifte/ventilasjon du har i kinoen - eller står dette tidligere i tråden kanskje?

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut det der. Ja det er lett å vimse borti med bolten men så lenge det ikke er deg selv du smelter så skal du være fornøyd. Det var jo greit at du kunne bytte støpsel på ledningen. Min stasjon er 110V så jeg bruker en omformer fra Clas'en. Digger rack-skapet ditt og den laderen til kontrollerne var jo snasen. Smarte løsninger i midt-konsollene. Regner med det letter bruken av kinoen en del. Slitan...
    Takk!
    Ja det er deilig og bare løfte på lokket å slå på viften når luften blir tung

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Smart løsning på viftestyring Har du noe mer info på hvordan vifte/ventilasjon du har i kinoen - eller står dette tidligere i tråden kanskje?
    Det står litt om ventilasjonen tidligere i tråden. Jeg har 125mm spirorør som jeg har isolasjonsstrømpe på, 3 stk ordentlige lydfeller(tror de er 70cm lang) og en kjempegod vifte. 2 stk innsug og 2 stk utsug, a-symetrisk plassert for max effekt. Allt er kjøpt av en jeg kjenner som driver eget ventilasjonsfirma Det funker som bare det, på full guffe skifter den ut luften på et blunk. Brukt luft blir blåst ned i garasjen slik at den ikke går til "spille"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, kanon flott kino! stjeler nok en del idèer her lurer på hvilket lerret du gikk for til slutt? lurer også på målene på loftet der du har lerret?
    Skal ha opp en garasje med kinorom her også, ringmuren står og venter på snekker
    blir nok en del mindre enn ditt rom, men har juksa så mye vi våget på målene der oppe.
    ble vel en 2.09 høyde til slutt med 4meter breidde på 70cm knevegg og 39 grader tak, + vi(kjerringa) gikk for kvist på 2,6m, lurer på hvordan det blir..

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkebrennar Vis post
    hei, kanon flott kino! stjeler nok en del idèer her lurer på hvilket lerret du gikk for til slutt? lurer også på målene på loftet der du har lerret?
    Skal ha opp en garasje med kinorom her også, ringmuren står og venter på snekker
    blir nok en del mindre enn ditt rom, men har juksa så mye vi våget på målene der oppe.
    ble vel en 2.09 høyde til slutt med 4meter breidde på 70cm knevegg og 39 grader tak, + vi(kjerringa) gikk for kvist på 2,6m, lurer på hvordan det blir..
    Takk for det
    Det er bare å "stjele".
    Fikk desverre ikke plass til mer enn 100" 16:9
    Målene er 405 bredde. 105 knevegg. 223 takhøyde. Husker ikke gradene på taket.
    Det blir nok bra med kvist!
    Du må lage byggetråd når du begynner,slik at jeg kann følge med. Er alltid kjekt med nye tråder.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super kino du har. Det gjør seg veldig med steinheller under høytalerene. Merker du noe forskjell lydmessig?
    Kul løsning med armlenet på stolene. Smart med strøm i rommet. Har vurdert det samme så fikk noen smarte tips her. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Super kino du har. Det gjør seg veldig med steinheller under høytalerene. Merker du noe forskjell lydmessig?
    Kul løsning med armlenet på stolene. Smart med strøm i rommet. Har vurdert det samme så fikk noen smarte tips her. :-)
    Takker

Kjekt at tråden kan brukes til noe!
    Jeg er veldig fornøyd med "looken" granitten gir. Lydmessig er jeg også fornøyd med resultatet. Jeg synes at det ble mer kontrolert og behagelig lyd. Spesiellt med tanke på subbene!! De ristet HELE garasjen, men med granitt under forsvant nesten allt og lyden ble merkbart bedre. Jeg har nå endelig surret meg til å sette mine hjemmelagde dempeføtter mellom subb og granitten og DA ble det BASS, og all vibrasjon var borte Med andre ord en dundrende suksess
    Jeg blir bare mer og mer fornøyd og imponert over subbene! På de laveste frekvensene rister hele 3-seteren og man kjenner det godt i kroppen Jeg har ikke hørt så mye forskjellig av utstyr men har alldri "følt" subb uten å høre den
    Anbefaler selvbygg til alle som kan!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig bra jobbet =) gir inspirasjon til framtidig prosjekt =)

Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •