Nytt kinorom under terrassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kinorom under terrassen

Hei

Jeg planer å flytte kinoen under terrassen !

Vi har en terrasse på ca 24 kvm i betong. Under den er det idag kun 220cm takkhøyd, men planen er å få et takk høyd på minst 240 etter innredning.

Det har vært en del firma på besøk men alle har "sin" motta å gjøre ting. Og det er vanskelig å finner ut den best løsning.

Det er ikke orgentlig gulv under terrassen per idag, bare en 3-5 cm betonggulv som skal rives til å grave for å få onsket takk høyd.

Hvordan bør gulvet bygges fra grunn ?

Jeg håper noen kan gi meg noe tips, så jeg velge riktig firma/løsning for gulvet.
    Jeg vil selvfølgelig ha minst mulig å grave, men resultat er viktigst.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger du ut noen bilder av hvordan det ser ut inne og ute så kan jeg komme med noen forslag.

Uten bilder blir det tilnærmet umulig å foreslå noe fornuftig...

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det skal jeg gjøre senere i dag.
    :-D
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan det kan hjelpe deg, med jeg håper du ser noe fornuftig

Nytt kinorom under terrassen-terrassen-1-jpeg

Nytt kinorom under terrassen-terrassen-2-jpeg

Nytt kinorom under terrassen-terrassen-3-jpeg

Nytt kinorom under terrassen-terrassen-4-jpeg

Nytt kinorom under terrassen-terrassen-5-jpeg

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet du får er å grave dypere uten å ødelegge bæringen for terrasseplaten...

Vanskelig å se hvor dypt fundamentet stikker på støttemuren rundt garasjegulvet, men her må du være påpasselig med å ikke senke gulvnivået inne lavere enn utvendig drenering. Vær også obs på at du ikke undergraver eksisterende fundament og ringmur.
    Siden dette ser ut til å være en utvendig bod er det ikke sikkert dreneringen ligger så veldig dypt... Dvs du må påregne ny drenering utvendig når du skal innrede rommet.

Innvendig gulv bygges opp slik nedenfra:
    Steinfylling/pukk
    Finpukk 4-16mm avrettet
    Isolasjon av trykkfast polystyren
    Fuktsperre 0,20mm med minimum 200mm omskjøt
    Armering
    Støp 50-70mm tykk

Trekk fuktsperre opp på vegg slik at du ikke støper gulvplaten fast i ringmur.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene

Drenering skal gjøres på nytt uansett, Jeg tror ikke det er noe særlig drenering rundt terrassen.
    Enig om bæringen, merkelig nok, det er kunne 1 firma (polsk), av de 13 som har vært på befaring som hadde noe bekymring over disse og fundament.
    Det ser ut som de var de eneste seriøs aktør ut av 13 !!!

Takk igjen, Jeg skap grave rundt først (det er kun jord og steiner), kansje ser jeg bedre hva som er under.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at dette arbeidet er søknadspliktig.
    Hvis ingen av de 13 som har vært på befaring har nevnt søknad, er ingen av de seriøse...

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Mindwast, Jeg vet det er søknadspliktig, og jeg har forstått at ikke mange av "mitt anbud" firma er seriøs.

Jeg fikk besøk av en kunde som er Entreprenør, han anbefaler å ta ned terrassen og bygge alt på nytt. Jeg trodde det vil være dyrere og mye mer jobb, men det ser ut som det er det vei å gå.

Den "garasje gulv" er ca 40 cm under resten av huset, så jeg kan isolere over den, og terrassen i dag er 50 cm lavere en andre etasje, så den nye terrassen vil kommer på samme nivå som utgang fra stuen.
    Da har jeg ca 240 cm takhøyde i rommet etter isolasjon:
    - takhøyde i dag 220 cm
    - løft terrassen + 50 cm
    - isolasjon gulv -15 cm
    - støp -5 cm
    - Isolasjon tak -10 cm
    = 240 cm

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil være den best løsning for å gjør terrassen vanntett ?
    Terrassen er i betong og det svette litt i hjørne mot veggen idag.
    Jeg vil være sikker terrassen er vanntett så fliser over det.
    Finnes det en type utvendig membran ?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å unngå kondens/lekkasjer bør du legge helsveiset membranduk, isopor og ny støp oppå terrassen.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, men hvorfor isopor ? Må jeg ha isopor ute på terrassen ?
    Hvor tykk må den være ?

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også bruke rockwool
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay
    takk, men hvorfor isopor ? Må jeg ha isopor ute på terrassen ?
    Hvor tykk må den være ?
    Isoporen er der for å bryte kuldebroen. 50mm holder, 25mm til nød.
    Du MÅ ikke ha den men uten den vil det være risiko for at undersiden kondenserer.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å kjøpe byggebeskrivelse på kompakt tak gjennom Sintef byggforsk.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk og takk.
    Er dette riktig rekefølge:
    Betong,membran,isopor,støp, skifer.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med all respekt Flay: du burde ikke styre med dette på egen hånd. Lei inn folk som kan gi deg ett prisoverslag på arbeidet du vil ha utført. Styr unna "mitt anbud" og sats på kjente firma med gode referanser.

Jeg trodde først du skulle beholde den gamle terrassen, men ser nå at du vurderer å rive den for å bygge nytt fra grunnen av. Det er mange måter å løse slike konstruksjoner på og byggdetaljer bør bestemmes etter befaring av byggefirma, ikke av oss på forum.

Som rovik sier kan du kjøpe byggdetaljblad på byggforsk.no
    De koster litt men gir deg en verdifull innsikt i de forskjellige konstruksjonsprinsipper.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Minwaste.
    Jeg har ikke tenkt å gjør det selv. Terrassen skal beholde allikevel
    De beste råd får vi fra de som ikke skal ta jobben har jeg funnet ut.

Og uten dere på forumet og deg Minwaste som nr 1, vil jobben har vært gjort nå fra noe tullinger fra mittanbud.

Ikke så enkelt å vite hvem som er seriøs eller ikke. så takk igjen.

Jeg fikk en tilbud til å rive ned terrassen og bygge den på nytt (kun betong uten vegg, isolasjon eller belegg).
    250k, så terrassen blir.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    250k høres litt voldsomt ut, men jeg vet jo ikke alt som ligger i det tilbudet.
    En normal garasjeplate ca 6x7m støpt på lecavegger ligger i prisleie 60-100k.

Men om du beholder platen så husk at det fort blir mange arbeidstimer å arbeide seg rundt de eksisterende støtter og søyler som står der i dag.
    Tiden flyr når man holder på med sånt dilldall, og tid koster som kjent masse cash

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere problemer hvis jeg skal rive ned terrassen.
    Først har jeg et vindu på 3,7x1,7m som har støtt på selv terrassen, det er en ekstra støtemure under den som stå på terrassen. så de må bygge en støtte mur under den helle veien ned til underetasjen (hvor kino rom vil være).
    Det er også et vindue under bakken og den trenger en "avsløp" så det blir ikke en akvarium når den reiner.
    Terrassen er ca 8/11x5 meter.
    det er mange betong plate til 1200,-/kvm

Så kommer i tillegg brembran, støp, skifer ...
    Nytt full isolert gulv til kinorommet
    drenering rundt kino rommet, og skifer på leca vegger.

.... vel etter et kort vurdering vil terrassen stå, og hvis det er ikke mulig å bygge et kino under den, vil det bli billigere og enklere/raskere og bygge et tilbygg hvis jeg få det godkjent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •