Hvordan legge scenemolton med best mulig resultat?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan legge scenemolton med best mulig resultat?

Hei.

Kinobygging er i full gang og i den forbindelse har jeg bestemt meg for scenemolton på vegger. Dette er et lyddempende materiale, som er lystett og designmessig ser det bra ut. Typen jeg skal ha er denne: AVshop.no / Gerriets Scenemolton R55 B=300cm 300g/m² Bomull B1 svart pr. m.

Hvilken metode gir penest resultat og hva er enklest. Den skal legges oppå gips i et 15 m2 stort rom.

Alle svar mottas med takk.

Skriv også deres egne erfaringer med scenemolton

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/google_search.php?...RID%3A11&hl=no

Alltid lurt å ta et søk før man legger ut en tråd.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Bare lurte på om det var noen som hadde bedre og mere effektive metoder. Fint og høre om andre har erfaringer også.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men hvorfor ikke bruke en eksisterende tråd..?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Hvilken metode gir penest resultat og hva er enklest. Den skal legges oppå gips i et 15 m2 stort rom.
    Du skal vel folde Molton langs veggene for best effekt?

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du skal vel folde Molton langs veggene for best effekt?
    Ja. Det skal være lystett og lyddempende. Men når man først gjør noe, er det greit og gjøre det så pent og nøye som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette scene-Molton stoffet brukes som gardiner også, med hell? Er jo perfekt hvis det både er lystett, og demper refleksjoner.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg riktig at du skal ha gipsplater og scenemolton utenpå?
    At det ser bra ut og lysdemper kan jeg være enig i, men den store lyddempende egenskapen har det vel ikke? Ville nok vurdert å legge inn noe mer og tykkere lyddempende under, i hvertfall i førsterefleksjonene i rommet.

Ev. testet rommet og målt litt og tatt scenemolton ca til sist.
    F.eks malt gipsen mørk og hengt opp scenemolton rundt, enten som gardiner eller med borrelås oppe, slik at man kan flytte på og justere lyddempingsplater bak.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Forstår jeg riktig at du skal ha gipsplater og scenemolton utenpå?
    At det ser bra ut og lysdemper kan jeg være enig i, men den store lyddempende egenskapen har det vel ikke? Ville nok vurdert å legge inn noe mer og tykkere lyddempende under, i hvertfall i førsterefleksjonene i rommet.

Ev. testet rommet og målt litt og tatt scenemolton ca til sist.
    F.eks malt gipsen mørk og hengt opp scenemolton rundt, enten som gardiner eller med borrelås oppe, slik at man kan flytte på og justere lyddempingsplater bak.
    Er gipsplater på vegg fra før ja. Føler at akkustikken jeg har i rommet er god nok, så derfor går jeg for scenemolton for lysdemoingen og designets skyld.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Kan dette scene-Molton stoffet brukes som gardiner også, med hell? Er jo perfekt hvis det både er lystett, og demper refleksjoner.
    Leste litt rundt angående dette. Her er en link:http://avforum.no/forum/av-mobler/65707-gardiner.html

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal snart igang med å legge moltonen, men hvilken side skal ut. Eller er dette et fett.

Takker for svar.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I veldig godt lys synes jeg man kan skimte forskjell på "innside" og "utside", men i praksis, i en mørk kino, tror jeg det blir hipp som happ.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    I veldig godt lys synes jeg man kan skimte forskjell på "innside" og "utside", men i praksis, i en mørk kino, tror jeg det blir hipp som happ.
    Oki. Synes det er en side som kanskje litt mer fluffy og hårete enn den andre. Får vel bare finne ut hva jeg som er finest. Men, ørlig talt alt i kinoen blir svart så jeg tror ikke jeg vil se forskjell

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei det blir ganske mørkt. Og i mørket er alle katter grå, som det heter

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, nei det blir ganske mørkt. Og i mørket er alle katter grå, som det heter
    Ser du har molton i kinoen din. Valgte du bare en tilfeldig side, og er du fornøyd? Hvordan har du lagt dette? Stifter, lim...? Finnes så mange muligheter og jeg vet ikke helt ennå.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok å spørre om masse ting etter hverandre, men jeg tror du kanskje vil bli mer opplyst hvis du leser noen av byggebloggene her på forumet. Der vil du få dine svar på det meste. De fleste har vært igjennom det du lurer på, og derfor er det mye bedre å se det forklart i en byggeblogg enn at du spør om det alle andre har spurt om tusen ganger før. Sett av litt tid, og studer noen gode byggetråder før du går i gang med nye ting. Da får du mye bra tips til det meste...

En annen ting: I steden for å lage en ny tråd for hvert emne du lurer på (ser du har tre tråden om byggingen allerede), så bør du heller lage EN byggeblogg, der du tar opp ALT du lurer på. Bare et tips. Ellers blir det veldig rotete her inne, med masse nye tråder for hver minste ting.
    Har du alt i din egen tråd blir det også lettere for deg. Mye greiere å ha alt samlet! Og til sist; skal du få mye respons bør du ta BILDER. Uten dem så mister folk interessen...;-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Greit nok å spørre om masse ting etter hverandre, men jeg tror du kanskje vil bli mer opplyst hvis du leser noen av byggebloggene her på forumet. Der vil du få dine svar på det meste. De fleste har vært igjennom det du lurer på, og derfor er det mye bedre å se det forklart i en byggeblogg enn at du spør om det alle andre har spurt om tusen ganger før. Sett av litt tid, og studer noen gode byggetråder før du går i gang med nye ting. Da får du mye bra tips til det meste...

En annen ting: I steden for å lage en ny tråd for hvert emne du lurer på (ser du har tre tråden om byggingen allerede), så bør du heller lage EN byggeblogg, der du tar opp ALT du lurer på. Bare et tips. Ellers blir det veldig rotete her inne, med masse nye tråder for hver minste ting.
    Har du alt i din egen tråd blir det også lettere for deg. Mye greiere å ha alt samlet! Og til sist; skal du få mye respons bør du ta BILDER. Uten dem så mister folk interessen...;-)
    Joda, veldig sant dette:-D gjorde bare eneste feilen med å starte bygging uten å opprette en "byggetråd". Litt kjedelig og starte en tråd midt i byggingen, men jeg skjønner poenget.

Forresten, din kino har vært til stor inspirasjon

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For så vidt enig med hunsbedt, det er flere tråder om dette allerede.

Men for å svare på spørsmåleat ditt, så lagde jeg rammer av lekter i tre og stiftet stoffet med stiftepistol. Jeg brø meg ikke om inn/utside.

Når man begynner å støvsuge stoffet (for det tiltrekker seg masse bøss og støv) så vil stoffet bli mer og mer fluffy. Ikke bruk sånn rulle med dobbeltsidig tape som man bruker til å fjerne støv fra klær, bruk støvsuger med møbelmunnstykke.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose

Forresten, din kino har vært til stor inspirasjon
    Takker for det! Det er mye arbeid som ligger bak en god byggeblogg, men når man får bra og konstruktive tilbakemeldinger er det absolutt verdt det. I tillegg: -Det er ALDRI for sent å starte en byggetråd!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Hunsbedt og tols1. La moltonen på alle vegger idag, og ble storfornøyd :-D eneste jeg må ha er hjørnelister for å stramme alt skikkelig. Og så legger jeg merke til at brettekanter og merker synes veldig tydelig. Har hørt andre bruke strykejern men er dette den beste metoden?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •