20% innsats blir 80% lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

20% innsats blir 80% lyd?

Hei!

Jeg er snart i gang med å bygge hjemmekino. Vi holder på å bygge nytt hus, det skal stå ferdig i 1.Mai. Her vil jeg ha garasjen til disposisjon for hjemmekino. Den er vegg i vegg med huset, og det kommer dør inn fra gangen inne i huset. Den blir satt opp som "vanlig garasje" med betong-gulv , og ikke isolerte vegger / tak. Rommet er nå 7,2 meter langt og 3,6 meter bredt. Med skråtak som går fra 2.00 meter på ene langvegg til ca 4 meter på andre.

Det jeg lurer på er: Hvordan får jeg best mulig lyd her, uten å måtte bruke en formue og 1000 timer arbeid? Hva er viktigst?

Jeg skal selvfølgelig isolere vegger og tak, legge gulv (teppefliser tenkte jeg). Strøm og nettverk blir klargjort av elektriker. Anlegget som skal inn er i signaturen min.

Men hva er 3 på topp tiltak utenom det vanlige? Dobbel-gips? SVÆRT teppe på gulvet? Jeg vet at dette kan gjøres ekstremt avansert, men er altså ute etter 80% lyd/funksjon for litt mindre penger/tid
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har aldri gjort spesielle akustiske tiltak da jeg har lagt mere vekt på å tilpasse komponentene i rommet de skal stå isteden, men gulv teppe og parkettgulv er bra, man skal ikke dempe ihjel rommet heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at det er mer fornuftig å legge parkett enn teppefliser, og så heller ha et løst teppe oppå?

Hva med bassfeller og akustikkplater og og og og?

Når det gjelder lyd-isolering, er det bare dobbel gips og lyd-dør , så er det meste gjort?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke gi noe fasit på det, men det er ihverfall det jeg har opplevd har gitt mest naturlig lyd. skulle man da oppleve problemer i ettertid kan man jo dempe mer med tepper på vegg, glava eller spesial produkter.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to ting man bør tenke på, mener jeg, når man skal bygge seg en hjemmkino så får man prioritere selv hvor mye man ønsker å legge i dette.

1. Lydisolering
    Er ikke dette gjort på en fornuftig måte kan dette legge en dreper på gleden ved å ha en hjemmekino. Har du soverom, oppholdsrom etc vegg i vegg med kinoen er kanskje ikke de som sitter i naborommet like interresserte i å høre hver minste note fra kinoen. Det ligger et utall oppskrifter på alt fra enkle til mer kostbare løsninger hvis man googler litt.

2. Akustiske tiltak
    Altså hvordan rommet i seg selv påvirker lyden. Typisk enkle tiltak her er demping av romrefleksjoner. Som du er inne på selv ønsker man ikke et totalt dødt rom da dette høres rart ut men ha kontroll på typisk førsterefleksjon.

Skulle jeg brukt minst mulig penger hadde jeg prioritert følgende:
    - Frikoble vegger og tak fra omliggende rom i størst mulig grad
    - Dobble gipsplater på vegger og en lyddør (tenk på kabelgjennomføringer osv slik at man ikke "punkterer" rommet i unødvendig grad).
    - Godt med demping av frontvegg
    - Veggpaneler til å dempe førsterefleksjon

Edit: Glem heller ikke å vurdere behovet for ventilasjon. Kan bli ganske klamt å sitte i en kino i timesvis hvis lufta ikke kan sirkulere.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt Pelzi80. Hva med å lage en byggetråd og legge ut litt bilder underveis.

Lykke til
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Rommet er nå 7,2 meter langt og 3,6 meter bredt. Med skråtak som går fra 2.00 meter på ene langvegg til ca 4 meter på andre.

Det jeg lurer på er: Hvordan får jeg best mulig lyd her, uten å måtte bruke en formue og 1000 timer arbeid? Hva er viktigst?
    Du kommer utrolig langt med et Molton-basert rom - i rommet - 5 flater. Vegger + tak pga. "skråtaket".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TAkker for svar

Jeg kommer til å lage en byggetråd når jeg starter på dette rommet Det blir nok rett etter innflytting tenker jeg....klarer nesten ikke vente

Molton-basert? Hva betyr egentlig det? Et rom inni rommet liksom? Hvor mye "skader" det lyden med dette skråtaket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •