Tores Byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 139
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tores Byggetråd

Da er mitt prosjekt påbegynt, blir en liten hjemmekino på 3,40m x 4,30m og 3,60m tak høyde, her var det planlagt at jeg skulle ha rom i rom løsning, men etter påbygg ble satt opp og vegger er satt opp så ser jeg at jeg mister for mye plass med den løsningen derfor blir det 2 lag med gips på hver side av veggene..

Foreløpig så er jeg ganske tidlig i bygge prosessen har begynt og legge litt varmekabler. Brukte tømmerfirma til reisverk og tette utbygg, selv støpte jeg sålen selv for og holde kostnader nede.

I kinoen er det planlagt og fore ned tak til ca 2,5m og bygge stjernehimmel med spott kasse rundt og felle inn bak høyttalere i veggen for og få sofaen lengst mulig bak i rommet.

Bilde blir 114"Cinemascope lerret (motordrevet som kommer ned fra kasse i taket) Kanonen blir muligens Panasonic PT-AE8000

Lyd
    Lydanlegget blir:
    Nad757-Nad275bee Frontsett: B&W683 Center: B&W HTM61 Back:B&W CWM663 Side bak: Paradigm Phantom v1

Legger med noen bilder fra bygge prosessen så langt.
    Bilde fra riving av gammel garasje.

Litt grunnmur:
    Her brukte jeg Jacon ringmurselementer og dette var et fantastisk produkt og jobbe med lette elementer og 2,40m lange.

Utbygg utvendig:

Kino rom: Ser veldig lite ut på bildene men har dessverre ikke vid vinkel linse

Sist endret av bakkelitt; 10-05-2016 kl 15:28

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ned skalere bildene til neste bilde oppdatering.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra potensiale her

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke lagt fuktsperre/radonsperre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la ikke radon duk grunnet det er ikke lagt i resten av huset og radon nivået i området er liten så dette ble droppet.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bakkelitt
    la ikke radon duk grunnet det er ikke lagt i resten av huset og radon nivået i området er liten så dette ble droppet.
    Jo ser den, du er sikkert ikke den første som tenker slik
    Men siden du droppet radonsperre, har du lagt fuktsperre isteden?
    Ser ikke noe som tyder på det på bildene dine.

Beklager hvis dette blir litt avsporing fra tråden din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lagt fuktsperre enda tenkte og bruke et stoff jeg brukte i kjelleren (som jeg leier ut) som er en slags mørtel som er fuktsperre. et spesial produkt fra gulvogtak

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den manglende fuktsperren over isolasjonen gjør at luftlekkasjer fra grunnen kjøler ned varmekabelen og varmen blir "tappet"
    I tillegg får boligen som regel et undertrykk når den er tettet. Dette medfører at kjellergulvet suger opp fukt og kald luft fra grunnen.

Jeg tror jeg vet hvilket produkt du mener (thoroseal?), men ser for meg at dette tetter betongen fra oversiden, ikke undersiden.

Når du støper ned varmekabler slik som avbildet vil en del av bunnsvillen alltid ligge mot den betongdelen som ikke er tettet med fuktsperre.
    Siden denne bunnsvillen heller ikke er trykkimpregnert vil den være mottagelig for soppvekst om fukt/temperatur forholdet blir gunstig.

Jeg skriver ikke dette for å gi surmaga kritikk, jeg mener det godt og vil bare opplyse deg om hvilke problemer du kan få i ettertid ved å bygge slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette var jeg ikke klar over, men er for sent og gjøre noe med det nå?

Får håpe det holer med 25 cm med Isopor krysslagt 15cm og 10cm og masse singel og god dreneringmasse under utbygget.

Igår ble det støping av varmekabler i kino og soverom og garderobe og i dag fikk jeg satt opp deleveggen mellom kinoen og gangen og primet gangen for klargjøring til legging og støping av varmekabler.

Ned skalerte bilde til 1024 piksler ikke så bra bilde men i kveld så finner jeg frem speilrefleksen for og få bedre bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det ankommet litt utstyr B&W BB W6 Backboxer til bakhøytalerene reiner med jeg får felt disse inn i veggen i løpet av helgen.

Litt uvist på hvor lang leveringstid det var på fiberen så den bestilte jeg for ca 3 uker siden jeg bestilte 6000m men 0.5 filber så har blir det noen dager med trekking når den tild kommer .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er helgas innsats over, har fått stivet av vegger og foret på 5 cm på den gamle ytterveggen og fått opp spikerslag til tven i kinoen.

Har og fått hengt opp høytalerkassene og begynt og isolere, er ganske heldig og har en samboer som synes det er super gøy og isolere så hu hjelper med et smil

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har nokk en helg vert og har fått litt elektrisk arbeid og isolering og en del spikerslag på plass.

Har fått lagt spikerslag til stjernehimmel denne la jeg på 2,60 grunnet rammen til himmelen bygger 20cm ned, har og lagt spikerslag till hemsen som kommer over walk in closet på soverommet som kommer på 2,40. eletrisk begynner og og komme litt på plass har fått lagt opp bokser til alle stikkontakter og går løs på bokser til brytere i morgen.

Isolering er og ferdig på alle yttervegger, her skal det bare skjæres rundt spikerslagene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lite problem med side bak høytaler plassering. Er det noen som vet om det er en viss høyde høytaleren skal plasseres?

Ser det kan bli trangt med høytaler over vinduet og vurderer og felle inn høytaler boks under vinduet, høyden på høytaleren kommer på ca 90cm, er et noen som har noen innvendinger på dette?

legger ved et lite bilde som illustrerer ca plassering på side/bak høytalere

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser meget bra ut! gleder meg til å følge videre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da her jeg fått satt opp alt av bokser og brytere og mesteparten av trekkrør, mangler en del kurser fra sikrings skap men det kommer forhåpentlig vis i løpet av helgen.

Ble en god del boker i kinoen så her gruer jeg meg til og gipse

I kinoen blir det 12 strømuttak og 8 data/tv uttak data og tv punktene vil jeg kunne patche som jeg ønsker i patche panel i sikringsskapet. kommer til og legge opp skjult anlegg til alle høytalerne men foreløpig så skal det ikke legges skjult til front høytalerne siden disse skal biwires her kommer jeg til og kjøpe finere dyrere kabler og legge disse synlige noe som jeg synes er litt kult

Og her kommer det noen bilder til eneste jeg ikke har lagt opp til eg front høytalerne som jeg kommer til og gjøre i morgen.

Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut :-)

Bra at du nevnte data kabler :O har helt glemt det bort jeg hehe..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er greit og få med seg det meste før gipsen kommer på veggen er sykt kjedelig og glemme noe. Var og bestilte bokser til side/back høytalerne selvfølgelig ventetid på dette til torsdag neste uke men får bare smøre seg med talmodighet har ennå litt og potle med før jeg begynner og få det travelt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Stavanger
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det en liten stund siden sist oppdatering, jeg har fått jort ferdig Elektrisk arbeid og plastret yttervegger og tak og fått montert de 2 siste back boksene,

Har litt elektrisk igjen i kinoen og veggen mot garderoben men dette får jeg ikke tatt før jeg har gipset ferdig de andre veggene.

Neste steg blir gipse takene i neste uke grunnet turnering helg denne helga.

Glemte nesten og legge opp bokser til subwooferen så jeg strekket 20mm rør for og få gjennom signalkabelen.

Legger ved et par bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0