Bygger hus - Hvor stor hjemmekino til 108 tommers lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygger hus - Hvor stor hjemmekino til 108 tommers lerret?

EDIT: Mulig dette ble en dobbeltpost. Den første tråden jeg lagde var tom når jeg åpnet den.

Dette er kanskje dekket før, men fant ikke noe etter litt kjapp søking. Setter pris på link til evt tidligere tråder også.

Jeg og samboeren ser på planløsninger og er veldig usikre på hvor mye plass man setter av til hjemmekino. Hva er den "optimale" romløsningen hvis man ønsker å bruke et 108 tommers lerret? Kvadratisk? Rektangulært? Foreslå gjerne en spesifikk romstørrelse.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha foretrukket et rektangulært rom, for eks. 4.5 x 6m.
    Med valgt lerretstørrelse og et rom som er 4.5m bredt har du plass til lerret og greit med plass til ht'er og eventuelt en sub eller to på siden av lerretet.

Jeg ville også hatt minst normal takhøyde. Om mulig litt mer.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe spessielt hjelpsomt og komme med men hvorfor stoppe på 108" :-)

Mange prøver vel og skvise inn et så stort som mulig lerret i et disponibelt rom.

Det beste jeg vil tro er et rektangulært rom (kvadratiske rom har mye akustikk problemer) bredde*lengde osv kommer ann på veldig mange variabler du ikke utdyper på her.

Bilde flate er ganske enkelt, du trenger bare plass til lerretet og kastelengden projektorern trenger, ellers spiller ikke rommets dimensjoner inn noe særlig, farge på veggene vil ha litt og si på det praktiskt oppnåelige kontrast nivået.

For lyd derimot vil dimensjonene på rommet ha mye og si akustiskt og det fins en del bøker (og doktor grader på området) så her tror jeg rett og slett vi trenger mer info på hva du ønsker oppnå med rommet så de som faktiskt vet noe om dette kan komme med anbefalninger :-)

Hvor mange rader (og sitte plasser) ønsker du ?
    Ser du for deg flere bruksområder enn kun kino?
    Om det siste. Vil hele rommet bli kun film eller også som underholdnings senter f.eks
    Film, sport , video spill, musikk i to og flere kanaler ?

Ønsker du og lydisolere? (absolutt og anbefale)

God påske og lykke til med prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe tilbakemeldinger. Vi er ikke låst til 108'' men det er hva vi har i stua idag, og synes det er en fin størrelse. Det koster jo rundt 20.000 kroner pr kvadratmeter hus man bygger, så det er mye å spare på å holde rommet minst mulig Med et rom på 4x6 har man jo egentlig investert en halv mill før et eneste HIFI-produkt har krysset terskelen.

Vi ser mye film, tv-serier og sport. Litt PS3 blir det også, så rommet vil uten tvil bli brukt mye. Den tomten vi ser på er fryktelig bratt, så etter den er gravd ut vil egentlig hele bakveggen til huset være innkapslet av fjellvegg. Dette er mao en del av huset som er velegnet til et rom uten vinduer.

Vi vil vel ikke trenge så fryktelig mange sitteplasser til vanlig, men det hadde vært morsomt å kunne skvise inn en del folk under fotball-vm og lignende begivenheter. Kjekt å kunne invitere til en kinokveld også, men i utgangspunktet tror jeg man kommer langt med fire skikkelig gode seter, samt noen fleksible løsninger for ekstragjester.

Tar gjerne imot input på alle punkter helt ned til hvor mange sitteplasser man trenger. En annen sak er at vi har lyst til å bygge i tre etasjer, der hele sokkelen skal gjøres til utleieleilighet. Isolering så man kan se en film sent på natten er derfor viktig. Kan også nevne at selv om jeg liker god lyd, bilde osv så vil jeg aldri være den som investerer årslønninger i HIFI-produkter. Har idag en ONKYO TX-NR717, et enkelt surroundoppsett fra Dynabel, BenQW1000+ projektor og et ganske billig lerret. Budsjettløsninger som leverer bra er vel en rød tråd i det hele.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    Takk for kjappe tilbakemeldinger. Vi er ikke låst til 108'' men det er hva vi har i stua idag, og synes det er en fin størrelse. Det koster jo rundt 20.000 kroner pr kvadratmeter hus man bygger, så det er mye å spare på å holde rommet minst mulig Med et rom på 4x6 har man jo egentlig investert en halv mill før et eneste HIFI-produkt har krysset terskelen.

Vi ser mye film, tv-serier og sport. Litt PS3 blir det også, så rommet vil uten tvil bli brukt mye. Den tomten vi ser på er fryktelig bratt, så etter den er gravd ut vil egentlig hele bakveggen til huset være innkapslet av fjellvegg. Dette er mao en del av huset som er velegnet til et rom uten vinduer.

Vi vil vel ikke trenge så fryktelig mange sitteplasser til vanlig, men det hadde vært morsomt å kunne skvise inn en del folk under fotball-vm og lignende begivenheter. Kjekt å kunne invitere til en kinokveld også, men i utgangspunktet tror jeg man kommer langt med fire skikkelig gode seter, samt noen fleksible løsninger for ekstragjester.

Tar gjerne imot input på alle punkter helt ned til hvor mange sitteplasser man trenger. En annen sak er at vi har lyst til å bygge i tre etasjer, der hele sokkelen skal gjøres til utleieleilighet. Isolering så man kan se en film sent på natten er derfor viktig. Kan også nevne at selv om jeg liker god lyd, bilde osv så vil jeg aldri være den som investerer årslønninger i HIFI-produkter. Har idag en ONKYO TX-NR717, et enkelt surroundoppsett fra Dynabel, BenQW1000+ projektor og et ganske billig lerret. Budsjettløsninger som leverer bra er vel en rød tråd i det hele.
    Ikke for å være ekkel, men du svir glatt av en halv mill på rom - for så å knipe på tusenkronene på utstyr.
    Tror nok hvis du tenker totalbudsjett her at du kan gå ned noen få kvadrat og legge litt mer i utstyr.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Ikke for å være ekkel, men du svir glatt av en halv mill på rom - for så å knipe på tusenkronene på utstyr.
    Tror nok hvis du tenker totalbudsjett her at du kan gå ned noen få kvadrat og legge litt mer i utstyr.
    Tull! Utstyret kan endres i fremtiden, dersom økonomi/behov/interesse.
    Rommet er det verre med. Mitt tips er å gå for så mange kvadratmeter du føler du har behov, og råd til. Uten at du i fremtiden irriterer deg over at du ikke la til to ekstra kvadratmeter mens du først var i gang! Lykke til :-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel få lov til å "knipe" akkurat så mye jeg vil. Jeg vet at jeg vil ha stor glede av et tilrettelagt rom, men jeg vet også at en receiver til 20k ikke gir meg personlig noen større glede enn denne jeg betalte 7k for.

En kvadratmeter er dessuten en kvadratmeter og er nesten garantert verdt mer ved salg enn investeringen jeg gjør. Ikke heng deg for mye opp i måten jeg spøkte med det over.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi snu på det hele og beregne hvor mye bredde jeg trenger for å ha 240cm bredt lerret? Antar at sub kan plasseres på gulv innenfor lerretets bredde, så hvor mye luft trenger fronthøyttalerne?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Tull! Utstyret kan endres i fremtiden, dersom økonomi/behov/interesse.
    Rommet er det verre med. Mitt tips er å gå for så mange kvadratmeter du føler du har behov, og råd til. Uten at du i fremtiden irriterer deg over at du ikke la til to ekstra kvadratmeter mens du først var i gang! Lykke til :-)
    +1

Hvorfor kjøpe ny receiver til 20k når den selges på brukten året etter til under halve prisen ?

Kan vi snu på det hele og beregne hvor mye bredde jeg trenger for å ha 240cm bredt lerret? Antar at sub kan plasseres på gulv innenfor lerretets bredde, så hvor mye luft trenger fronthøyttalerne?
    Det kommer vel helt ann på høytalerne, men mange sier vel 50cm fra bakvegg og helst det eller mer til side veggene.
    Det er jo også mulig og gå for falsk vegg og lydtransparent lerret, da står man veldig fritt til plassering bak lerretet, kan og gjemme andre komponenter bak der og.

Sånn grovt, 240cm lerret+60cm for bredden på to høytalere (grov gjetning)+ 1m til luft, så kommer man ganske nøyaktig fram til 4m.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker vi går for ca fire meter bredde da. Erfaringsmessig fra oppsettet vårt synes jeg/vi 3-3.5 meter er en fin avstand fra øyne fram til et 108'' lerret. Bygger vi 4x6 er det da 2-3 meter bak hovedstolene til å plassere bakhøyttalere, projektor og en evt gjesterad. Er dette overkill eller kunne jeg klart meg med 5 meter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Rommet mitt er 3,35m x 5,2m og lerretet er 106".
    Som du ser hvis du trykker på linken i signaturen min så går det jo, men er litt trangt.

I bredden skulle jeg gjerne hatt mer luft mellom høyttaler og vegg.
    Lengden er egentlig grei, men jeg kan ikke ha recliner sofa bak.

Tenker vi går for ca fire meter bredde da. Erfaringsmessig fra oppsettet vårt synes jeg/vi 3-3.5 meter er en fin avstand fra øyne fram til et 108'' lerret. Bygger vi 4x6 er det da 2-3 meter bak hovedstolene til å plassere bakhøyttalere, projektor og en evt gjesterad. Er dette overkill eller kunne jeg klart meg med 5 meter?
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Hei,

Rommet mitt er 3,35m x 5,2m og lerretet er 106".
    Som du ser hvis du trykker på linken i signaturen min så går det jo, men er litt trangt.

I bredden skulle jeg gjerne hatt mer luft mellom høyttaler og vegg.
    Lengden er egentlig grei, men jeg kan ikke ha recliner sofa bak.
    Kjekt å se hvordan løsningene ser ut i andre rom ja, så det er kanskje veien å gå. Veldig pent rom du har ordnet deg, men det gjør meg også mer sikker på at 4 meter vil være en fornuftig bredde.

Hvor lang avstand er det fra hodeposisjon i go'stolene fram til selve lerretet hos deg? Innbiller meg at jeg er komfortabel med å sitte enda litt nærmere, men ikke så lett å bedømme avstand på slike bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja i overkant av 3 meter.
    Første rekke ble plassert der pga døra inn i rommet og fordi lytteposisjonen ikke bør være midt i rommet.

Jeg tenker at 4-4,5 * 6 meter på være helt perfekt😊

Kjekt å se hvordan løsningene ser ut i andre rom ja, så det er kanskje veien å gå. Veldig pent rom du har ordnet deg, men det gjør meg også mer sikker på at 4 meter vil være en fornuftig bredde.

Hvor lang avstand er det fra hodeposisjon i go'stolene fram til selve lerretet hos deg? Innbiller meg at jeg er komfortabel med å sitte enda litt nærmere, men ikke så lett å bedømme avstand på slike bilder.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dem som sier 4-4,5 x 6m her. Ville selv valgt denne størrelsen om jeg fikk bestemme mål på nytt rom selv.

Den store fordelen med lengden på 6m er at du da fint kan sette opp to rader uten av det blir trangt. Akustikkmessig er det også veldig fordelaktig mtp stående bølger.

Lykke til med prosjektet, du vil ikke angre på å legge penger i rommet fra starten av. Ustyret kan du eventuelt ta senere, det kan du ikke med rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå går jeg litt bort fra opprinnelig tema her, men jeg lurer på om noen har innspill på noen andre småting også. Jeg antar jo at jeg først vil få bygget et vanlig rom, og så sette opp et nytt rom-i-rom for å lydisolere best mulig.

Hva tenker folk om å ha et vindu i det opprinnelige rommet, og så "sperre" for det med helvegg når jeg bygger rom-i-rom? Tanken min er at en evt ny eier kan rive kinorommet mitt og bruke det som et vanlig rom. Noen som har gjennomført eller sett lignende løsninger, eller har gode forslag til hva man burde gjøre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •