Hjemmekino i sokkel blir til. oppdatering, bilder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i sokkel blir til. oppdatering, bilder.

Da poppet det opp enda en tråd om atter et nytt kino rom.

Saken: Nytt hus, med garasje i sokkel, og denne garasjen skal bygges om til et Kino\hobby rom.
    Grunnen til at jeg kaller det "hobby" rom, er for at kjærringa i huset også skal godta det 8)

Har et lavt budsjett, så det blir ikke noe Hi End gjennomføringer med dobbel og trippel lags gips og mdf med støyplater etc..
    I tillegg må jo dette kunne brukes til et soverom\gjesterom i en eventuell fremtid.
    Så rommet må IKKE være helt låst til kun kino.

utstyret som ligger i esker klart til montering er:

- BenQ 3D DLP Projektor W1070
    - ONKYO Forsterker
    - Dynavoice Challenger M-65 til front
    - paradigm bakhøytalere
    - XTZ 10" 99 w10 aktiv sub
    - XTZ 12" 99 w12 aktiv sub x2
    - Elite Screen 110" Ramme lerret
    - HTPC
    - PS3
    - Gammel hjørnesofa

Har ikke bilder av alt enda, mye ligger i esker her å der så får ta det med tiden.
    Men før noe blir montert blir det bygging av rom, og det er her denne tråden kommer til sin nytte (for meg mest) !
    Håper på noe tilbakemeldinger om tips til:

utføring av vegger, lekting, isolering, materiale, maling, farve etc..
    tak, plater, montering..
    gulv, hvordan legge gulvet for å oppnå mest takhøyde !

Idag er det ca 2.20cm høyt fra gulv til tak på laveste punkt, og det er et fall på ca 12cm til enden av rommet, så her må jeg lekte opp endel for å få hele gulvet i vater.

Ellers så ligger kjelleren under stua, fra kjellern er det gips, papp, 30cm med isolasjon og derreter gulvplater og et solid gulv i stua, så lydmessig er isoleringen her ikke den værste.
    Jeg hadde håpet å kunne bruke lydbøyler, men da blir den totale takhøyden ca 108cm (litt for lavt mener jeg)

helt foran i garasjen er altanen 1-2 meter over, her tok jeg av noen gips plater og ser at det ikke er isolert noe.
    Men det er helt tørt over, så jeg tror det holder å bare legge isolasjon og papp her så er taket ok, jeg kommer 5-10 cm lengre ned på denne delen av rommet, men det får bare gå :-)

jeg har også en stor H-bærebjelke som går på tvers av rommet, denne må jeg bare kle inn med noe.

ble mye å lese her, så noen bilder av hva som venter meg:

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser da ut som et meget ryddig utgangspunkt dette. Om du også holder deg på et strengt budsjett (sånn som meg) så blir jo dette uendelig mye bedre enn ikke å ha en kjellerstue med kinovegg Selv om lyddempingen kunne vært bedre, belysningen mer proff, utstyret noen høvdinger dyrere og stolene motoriserte med massasjefunksjon, så vil du nok få mange mange gode stunder i en kino som DU har bygd. Og da er det bra nok

Følger med her!

Ps hvis bruk av lydbøyler sørger for at takhøyden blir 108cm så ville jeg definitivt droppet dette. Dét blir for lavt (Regner med du mente 208cm og det er ca det jeg har til meg. Kunne nok med fordel vært høyere, men må man så må man. Lykke til videre

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare mine 2 øre: Men når jeg ser på første bildet med lerret oppe ved døren så føler jeg det kan kanskje bli litt kronglete og gå rundt venstre front høytaler hver gang man skal inn og ut av rommet.

Så jeg hadde lurt på og snu alt 180 grader så sofaen kommer opp ved inngangs døren, burde jo ikke være stort problem og ha vinduet bak lerretet med mindre du trenger det for ventilasjon eller utsikt.

Uansett, dette blir bra
    Kinoen trenger ikke koste like mye som bilen din for at man skal kunne nyte film

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Har du søkt om byggetillatelse?

2. Den delen av taket som danner altan er ikke bare å "legge isolasjon og papp"
    Er det undersiden av terrassebordene jeg ser på bildet? Hva er på oversiden av disse?

3. Ser ikke noe om ventilasjon (annet enn 2 vindu) Blir fort tung luft og varmt med 3-4 kompiser på filmvisning.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det undersiden av terrassebordene jeg ser på bildet? Hva er på oversiden av disse?
    Nei det er ikke undersiden av terrassebordene.
    Dem ligger ca 30-40cm høyere opp, og over dem ligger det 1 meter med sny.
    Så jeg har ikke studert disse nøye enda.
    Men jeg oppdaget jo at det ikke var samme tak under altan delen som resten, så dette skal sjekkes nærmere ut før jeg legger noe her.
    Men det ser iallefall tørt og fint ut på undersiden.

Ser ikke noe om ventilasjon (annet enn 2 vindu) Blir fort tung luft og varmt med 3-4 kompiser på filmvisning.
    ja 2 vindu og en dør blir det da, men sant som du sier det kan bli tung luft.
    Så en ventil er vel ikke dumt å ha. (burde jo være enkelt å montere en ventil på den nye veggen jeg erstatter porten med.

når jeg ser på første bildet med lerret oppe ved døren så føler jeg det kan kanskje bli litt kronglete og gå rundt venstre front høytaler hver gang man skal inn og ut av rommet.
    Helt riktig
    Derfor har jeg laget et flertall av forskjellige tegninger på eventuelle løsninger.
    Tanken har streifet meg på å også ha lerretet på den ene langveggen.
    Men dette må jeg nesten se på når rommet er ferdig for å føle meg frem hvor trangt det blir.
    Har også vurdert muligheten på å flytte døren en halvmeter lengre ned ifra veggen, men det kan skape problemer på den andre siden av rommet (som blir i gangen)

Men tegningen illustrerer iallefall størrelse på lerretet og høyttalere :-)

jeg glemte å legge ut dette bildet:

dem gamle gipsplatene buer litt, dermed kan jeg ikke legge nye tak plater direkte på, heller kan jeg ikke lekte direkte på disse, tips på løsning?
    Har lyst å beholde gipsplatene så jeg slipper å legge nye.

og ja, høyden er såklart ikke 108cm, men 208cm om jeg bruker lydbøyer.
    Jeg bruker 30mm lekter på gulvet for å øke takhøyden enda litt mere.

takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Følger med og venter på neste oppdateringer! :-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke å være vrang her altså men du unnlot å svare på dette:

En slik bruksendring er søknadspliktig og defintivt ikke noe du bare kan knekke igang med helt uten videre...

En ventil er ikke alltid tilstrekkelig i slike rom hvor man ofte har masse utstyr som genererer varme samtidig som man lukker både dører og vindu for ikke å forstyrre naboer o.l. Ville i det minste vurdert en avtrekksvifte i tillegg til en ventil som tilfører frisk luft.

Husk også at mengde isolasjon mot murveggen innvendig er begrenset til om den er isolert utvendig. Er den uisolert utvendig (som ville vært normalt for en garasje) ville jeg max benyttet 70mm isolasjon innvendig.

De gipsplatene i taket ville jeg utvilsomt revet. De er fuktskadet og ikke egnet til å bygges inn i en enda tettere konstruksjon. Den ståldrageren har nok også godt av litt rusthemmende tiltak før du bygger den inn.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja unnlot å svare på det, fordi tråden handler vel ikke om søknader men det tekniske i rommet.
    Det lovpålagte står jeg selv for :-)
    Men jeg har hatt dialog med kommunen ang søknad, og må vente til etter påske for svar fra riktig etat.
    Reglene er forenklet nå enn hva dem var for et år siden.

Men ja som du sier så er man søknadspliktig når man endrer en bod\garasje til et oppholdsrom.
    Uansett er dette noe man sjeldent\aldri får et negativt svar på.
    Så om jeg begynner nå med å rive og bygge om innvendig er ikke dette noe problem, det er minimale fasade endringer, som mine naboer har minimalt innsyn til, og dette blir uansett ikke utført før søknad er behandlet.
    Nok om det.

De gipsplatene i taket ville jeg utvilsomt revet. De er fuktskadet og ikke egnet til å bygges inn i en enda tettere konstruksjon. Den ståldrageren har nok også godt av litt rusthemmende tiltak før du bygger den inn.
    Jeg ser den, plater fjernet og bjelken blir grovt pusset ned og behandlet (tenker på hammerite eller lignende)

En ventil er ikke alltid tilstrekkelig i slike rom hvor man ofte har masse utstyr som genererer varme samtidig som man lukker både dører og vindu for ikke å forstyrre naboer o.l. Ville i det minste vurdert en avtrekksvifte i tillegg til en ventil som tilfører frisk luft.
    Sant nok, ikke så mye som genererer mye varme, men på en varm sommerdag kan det nok bli litt "hot" inni rommet.
    Så en vifte er jo noe man kan ha i tankene mens man holder på.
    Naboer er ikke noe problem i dette tilfellet, så i nøden har jeg et sidevindu som enkelt kan åpnes for all frisk luft man måtte ønske.

noen bilder av dagen idag:

Alle gamle gipsplater er nå revet ned.

Jeg kan vel bare rive ned den gamle pappen også, siden dette ikke skal være noe våt rom lengre ?

1000 spiker trukket ut, gipsen kjørt på dynga og rommet ryddet for neste steg .

lurer fælt på om jeg skal bruke lydbøyler og miste 6-7cm takhøyde, eller droppe disse og legge nye tak plater rett på dragerne som står der nå.
    Det ligger 30cm isolasjon i taket, og bare halve rommet ligger under stuen.
    Så jeg tror ikke lyd isolasjonen opp dit er det største problemet.
    Jeg ønsker heller å dempe lyd ut i veggene mot barnerommene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt tak-gulv nå.
    Og den minste høyden på gulvet er 224cm.
    Gulvet bygger opp ca 8cm (216cm)
    Da er spørsmålet om jeg skal legge takplater på 2x8" som ligger der nå.
    Eller lekte ned å bruke lydbøyle, men da taper jeg ca 6-7cm extra og kommer ned til ca 210 i takhøyde.

Jeg har ingen rom i huset med så lav takhøyde, men vil jeg savne 6cm i takhøyde med årene som kommer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liteglow
    Har målt tak-gulv nå.
    Og den minste høyden på gulvet er 224cm.
    Gulvet bygger opp ca 8cm (216cm)
    Da er spørsmålet om jeg skal legge takplater på 2x8" som ligger der nå.
    Eller lekte ned å bruke lydbøyle, men da taper jeg ca 6-7cm extra og kommer ned til ca 210 i takhøyde.

Jeg har ingen rom i huset med så lav takhøyde, men vil jeg savne 6cm i takhøyde med årene som kommer?
    Jeg endte opp med en takhøyde på 202cm på mitt prosjekt, ser ikke på dette som noe problem i kinorommet mitt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et bra utgangspunkt, så dette kan bli bra.

Tenkte jeg skulle nevne dette med ventilasjon. Jeg tror nemlig du undervurderer dette litt. Jeg har en kino på 25 kvm og også ganske moderat med varmeproduserende utstyr. Men jeg kan love at det blir fort tett luft hvis man er 3-4 stk som ser film. Alt utstyret produserer varme, spesielt projektoren, i tillegg til kroppene som også produserer 100 watt hver (+ diverse kroppslukter...). Du kan selvsagt sette opp et vindu men du får bedre kontroll med luftgjennomstrømmingen i rommt hvis du planlegger med en vifteløsning. Det blir mer komfortabelt (du slipper kald trekk) og mer effektivt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar

Ja 202cm går vel greit, bare håper jeg ikke angrer om noen år.
    Bare litt usikker på hvor mye egentlig lydbøylene hjelper. :roll:

Ser ut som at jeg klarer å komme på ca 211cm med lydbøylene, og uten dem sparer jeg 3cm :roll: da er det vel egentlig bare å kline dem på siden jeg allerede har kjøpt både dem og skruer :-D

Sirkulasjon på luft ja, jeg kommer til å gjøre litt tiltak der også.
    Har en kompis som jobber i ventilasjons bransjen, så skal spørre han om tips til hva jeg trenger å hvor det skal stå.
    En ting er sikkert at det kommer ikke der taket skal være nå, så det begynner jeg med ikveld.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et bra utgangspunkt til en bra kino
    Ang bruk av lydbøyler eller ikke kommer an på hva som er ovenfor rommet. Jeg valgte å bruke det da soverommet til vesla er rett ovenfor. Lite lyd på soverommet nå ved ganske høyt lydnivå i kinoen, så tror nok det hjalp. Men jeg slapp å tenke på takhøyden, hadde 2,55m før oppstart

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansa1807
    Du har et bra utgangspunkt til en bra kino
    Ang bruk av lydbøyler eller ikke kommer an på hva som er ovenfor rommet. Jeg valgte å bruke det da soverommet til vesla er rett ovenfor. Lite lyd på soverommet nå ved ganske høyt lydnivå i kinoen, så tror nok det hjalp. Men jeg slapp å tenke på takhøyden, hadde 2,55m før oppstart
    Leste fram å bak på nettet, og dem fleste tilbakemld på lydbøyler er at det er markant stor forskjell når man spiller musikk.
    Stuen ligger rett over halve rommet (neste halvdel ligger over altanen), så jeg har nå begynt å lekte ned tak med lydbøyler
    Kan være smart om jeg kan spille musikk\film\spill nede mens fruen ser på TV oppe i stuen.

imorgen blir det spot montering i tak og takplater.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppdatering.

Lydbøyler ble det ikke, takhøyden blir for lav så jeg dropper dem og legger heller på 2 lag gips og tak plater.

et vindu er fjernet og muret igjen, ledning til HDMI i tak, samt strøm og spotter er lagt opp.

det gamle vinduet så ut til å ha trukket endel fukt og var ikke noe man samler på.

håper jeg skjønner meg på tegningen av spotkassene når jeg skal borre hull

brukte denne for å regne meg ut hvor jeg måtte kubbe opp ekstra til projektor, samt strøm og HDMI kabel.

lurer enda på hvordan vegger jeg skal ha, og hvordan farve jeg skal gå for!
    Har bestilt 7,1 komplett veggpanel for å montere på vegg der forsterker og høyttalere skal stå.
    problemet er sub, som jeg ikke vet plassering på enda.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting har skjedd, og det jobbes hver dag

MEN jeg vipper frem å tilbake mellom teppegulv eller laminat :roll:
    Enten blir det billig teppefliser (kjedelig grå\blå) og kanskje ikke så pent som jeg hadde tenkt meg.
    Ellers så drar jeg til byen å plukker ut et pent gulv som man blir bedre fornøyd med. (noe fruen i huset setter stor pris på også)

Det jeg trenger litt tips på er hvordan innvirkning har et laminat\parkett gulv i forhold til teppegulv?

Vil jeg få en bedre kino opplevelse med teppegulv kontra laminat, eller holder det å kjøpe et litt stort teppe som man kan plassere på gulvet ? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes teppe gir en litt annen ro i rommet enn tregulv gjør.
    Har ikke prøvd med tregulv og stort teppe, men du vil vel få litt av samme effekten der.

I tillegg synes jeg at teppe er veldig lunt og fint i en kino så jeg er fan av det :-)

Angående farge vil jeg anbefale noe relativt mørkt og så matt som mulig for å hindre mest mulig refleksjoner.

Fargerike har tatt inn en ny malingsserie med kalk i som jeg har tenkt å male min kino med. Denne er også helt matt.

Fargerike inngår eksklusivt samarbeid med Pure & Original! - Fargerike

Som du ser på bildene nedover gir det en fløyels-look på det hele og jeg synes det var veldig lekkert i hvert fall.

Sitat Opprinnelig postet av liteglow
    Ting har skjedd, og det jobbes hver dag

MEN jeg vipper frem å tilbake mellom teppegulv eller laminat :roll:
    Enten blir det billig teppefliser (kjedelig grå\blå) og kanskje ikke så pent som jeg hadde tenkt meg.
    Ellers så drar jeg til byen å plukker ut et pent gulv som man blir bedre fornøyd med. (noe fruen i huset setter stor pris på også)

Det jeg trenger litt tips på er hvordan innvirkning har et laminat\parkett gulv i forhold til teppegulv?

Vil jeg få en bedre kino opplevelse med teppegulv kontra laminat, eller holder det å kjøpe et litt stort teppe som man kan plassere på gulvet ? :roll:
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:

Det får nå være grenser for hva man skal søke om!!!:grin:

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig lovende ut. Blir spennende å følge med
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liten oppdatering med bilder:

si gjerne ifra hva som er feil, men døm ikke :lol: for jeg er hverken snekker eller murer av yrke, men lærer underveis :roll:
    Har gjort ALT alene, men har fått endel tips underveis fra "fagfolk" slik at det blir utført nogenlunde riktig

Jeg fikk endelig bestemt meg for hvor døren skulle stå (vel egentlig ikke, men når jeg begynte å kutte med sagen var det ingen vei tilbake)

Ikke enkelt å få ut hele dritten i EN eneste klump alene, men jeg brukte en talje og tau som jeg plugget fast nederst med hjelp av litt patentband:

men ut kom den:

nå ligger den i 2 biter på utsiden av huset.

Porten ble demontert på stedet å kjørt på dynga:

Dampsperre lagt på gulv, fulgt med diagonal kuttet 2x5" som jeg brukte for å kompansere med 13cm fall som var fra start til slutt.

Gulv ferdig, og vegg foran revet vekk for å så erstattes av en ny:

på grunn av muren på 25cm, så har jeg først satt opp en vegg med 2x4", etterpå ble det reist opp på nytt igjen 2x4" foran den igjen, så den totale tykkelsen på veggen blir ca 25cm, noe som bare er posestivt med tanke på lyd ut samt isolasjon av varme og kulden utenfra.

gulv ryddet, veggen ser sin helhet med første lag (10cm) isolasjon, samt asfaltplater og papp er montert på utsiden:

murveggen er klar:

vegger er satt opp (merk, det kommer papp mot muren)

i dette hjørnet blir forsterkere\ps3\spillere\pc etc montert, jeg har også kjøpt en kanalvifte av typen TD350, som skal monteres i dette hjørnet for å hente frisk luft utenfra, ventil for ut luft blir montert på andre siden av rommet.

planen er at jeg skal ha 2 ventiler, den ene ut i rommet og den andre skal gå ned til elektrisk utstyr slik at det kan kapsles inn i skap å dempes for støy.

front veggen, den mangler bare 15cm med isolasjon og et vindu.

også fikk jeg en pakke på døren:

disse panelene skal jeg bruke for tilkobling av lyd, kommer til å montere 1 sub uttak i hvert hjørne på rommet.
    samt front\senter\bak\sidehøytalere , hovedpanel til alt blir montert bak forsterker

Det neste på listen er å skru opp koblingsbokser og trekke rør.

Har også snudd litt på tegningen, ser ut som at lerretet kommer på motsatt side av veggen med vinduet.
    Dette siden døren ble plassert midt på rommet.
    Jeg vil iallefall legge opp uttak for senter høytaler på begge sider av rommet slik at valgmuligheten ligger tilstede

takk for tilbakemld.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •