Ledstrips under trappenese

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ledstrips under trappenese

Holder på å pusse opp trappa ned til kinoen nå med montering av nye trappetrinn. Fikk en idé om å legge led-strips under hver trappenese nedover trappa. Har full tilgang til undersiden og strøm finnes der, men vet liksom ikke hva som trengs. Det holder jo ikke å kjøpe to ruller på 5 meter og klippe opp. Hva bruker man som mellomkobling mellom listene?

Ebay blir vel løsningen, men hva er det jeg trenger? Vet ikke styrken jeg trenger, men jeg tenkte og bruke dette kun som markering og ikke hovedbelysning. Kun svak markering av trinnene. Enkleste blir vel noe dimmbart?
    Har lest om ledlister i det siste, men har ikke funnet noen løsning der folk har installert dette under trappetrinnene. Lengdene på listene jeg trenger blir 90cm ca og det er 13 i tallet. Håpet er da å finne noe der jeg kanskje trenger én driver, eventuelt to.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal snart selv til med dette, og har allerede kjøpt det jeg trenger. Hvis du skal gjøre det enkelt kan du gå for en slik pakke, som har alt du trenger. Det følger med fjernkontroll og dimmer. I tillegg må du kjøpe to ruller til på fem meter. LEDstripsene trekker veldig lite strøm, spesielt hvis du dimmer de ned litt. Jeg kjører mine strips helt neddimmet. Så det kan godt være at du kan kjøre alt på en trafo. Skjøteledninger/skjøtestykker finnes også, skal se om jeg finner en link.

Komplett sett med trafo, RGBkontroller og fjernkontroll m/dimmer: RGB LED Strip 300Leds Non Waterproof 5M 44Key Power | eBay

Bare LEDstrips: Non Waterproof LED Strip Light SMD5050 300Leds 5M RGB | eBay

Skjøtestykker:Lighting Parts RGB Strip Light Cable Connector 1 to 3 for SMD5050 LED Striplight | eBay

Jeg var uheldig med RGBkontrollerne hos meg, et par stk virket ikke etter noen testkoplinger. Dette kan være tilfeldig. Uansett er dette billige saker, og hos meg virker alt velig bra, har brukt dem hver dag i noen måneder nå. Du kan kjøpe bedre kontrollere og styring senere om du ønsker å "oppgradere". I tillegg har jeg ikke betalt en krone i toll og moms, de setter verdien veldig lavt på pakkene, og det er jo supert!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på med et spørsmål om led jeg også. Skal ha led 2 forskjellige plasser i kinoen,regner med å må kjøpe to "pakker",men vil fjernkontrollene styre begge samtidig,eller kan man skifte "kanal" slik at ikke begge systemene påvirkes?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rocko
    Hiver meg på med et spørsmål om led jeg også. Skal ha led 2 forskjellige plasser i kinoen,regner med å må kjøpe to "pakker",men vil fjernkontrollene styre begge samtidig,eller kan man skifte "kanal" slik at ikke begge systemene påvirkes?
    Jeg har tre fjernkontroller, og alle virker fint på alle kontrollerne. Det er altså nok med en fjernkontroll. Dette gjelder de enkle pakkene der alt er inkludert. Man kan sikkert også kjøpe mer avanserte kontrollere med valgfri sonestyring.
    En annen ting: man må relativt nær for å få fjernkontrollen til å virke. Så hvis man skal styre to soner uavhengig av hverandre er det bare å plassere IR-mottageren på hvert system et stykke fra hverandre, slik at man styrer to systemer uavhengig av hverandre med samme kontroll. Håper dette ble forståelig...:???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding Hunsbedt. Og ikke minst lenker. Dette var til stor hjelp. Skulle levetiden på ca 50000 timer stemme så lar jeg stripsene stå på hele tiden tenker jeg. Slå de av innimellom når man reiser bort og slikt. Varer nok lett i seks år og da har man enten flyttet eller er sugen på noe nytt.
    Bestiller dette og tester regner jeg med.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sittet og søkt litt etter hvordan jeg skal skjøte disse stripsene etter jeg har kuttet de. Funnet noen deler som jeg tenkte jeg skulle dele.

20pcs 4pin Connector for RGB 5050 LED Light Strip | eBay

4pin RGB Extension Connector Wire Cable Cord for 3528 5050 RGB LED Strip New | eBay

Regner med dette, samt en ledstrips pakke komplett skal være det man trenger. Jeg trenger jo to ruller på 5 meter så det eneste jeg ikke har funnet ut er om jeg kan drive begge rullene på en strømforsyning. Da trengs eventuelt en strømforsterker.

New DC 12V 24V 12A Signal Amplifier for RGB LED Strip Lights SMD 3528 5050 | eBay

Håper denne kan gjøre susen.
    Blir en stund til jeg får montert dette, men kan poste resultatet her når jeg en vakker dag blir ferdig

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg monterte dette i badstua til en kollega, hver led-stripe ble kuttet i riktig lengder og loddet sammen med 2 pars PT kabel til en lenke mener jeg å huske! Han kjørte på med en trafo, lignet en vanlig svitsjet strømforsyning som brukes til ladere osv. Sikkert ikke dimbar.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er to pakker ledstrips, 10 meter skjøtekabel, 50 skjøteklips og en strømforsterker bestilt. Kommer vel om noen uker, men gleder meg til å montere

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Noen som kan forklare hva de 20 ekstra knappene er til på den 44key kontra 24key?
    Er det ikke mulig å dimme med den 24key?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ICE_84
    Hei

Noen som kan forklare hva de 20 ekstra knappene er til på den 44key kontra 24key?
    Er det ikke mulig å dimme med den 24key?
    Jeg har begge fjernkontrollene. Det er dimmeknapper på begge, med pluss og minus for lysstyrke. Den store har flere "DIY"-knapper, med flere partyeffekter som du egentlig ikke trenger hvis du ikke har behov for masse Harryeffekter på belysningen...

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Skal snart selv til med dette, og har allerede kjøpt det jeg trenger. Hvis du skal gjøre det enkelt kan du gå for en slik pakke, som har alt du trenger. Det følger med fjernkontroll og dimmer. I tillegg må du kjøpe to ruller til på fem meter. LEDstripsene trekker veldig lite strøm, spesielt hvis du dimmer de ned litt. Jeg kjører mine strips helt neddimmet. Så det kan godt være at du kan kjøre alt på en trafo. Skjøteledninger/skjøtestykker finnes også, skal se om jeg finner en link.

Komplett sett med trafo, RGBkontroller og fjernkontroll m/dimmer: RGB LED Strip 300Leds Non Waterproof 5M 44Key Power | eBay
    Hvor mye lyser slike LED strips? Kan jeg klare meg med to slike som eneste belysning i mitt rom som er ca 14 kvadratmeter? Rommet blir malt i mørke farger med sort teppe på gulv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, da blir det nok temmelig mørkt. Du må nok basere deg på spotter eller annen belysning i tillegg. :wink:

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Nei, da blir det nok temmelig mørkt. Du må nok basere deg på spotter eller annen belysning i tillegg. :wink:
    Var redd jeg måtte det, ja :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •