Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg

Innledning:
    Som de fleste av oss hadde jeg dessverre ikke muligheten til å bruke et helt rom til en dedikert hjemmekino når jeg for et par uker siden satte i gang med hjemmekinoprosjektet mitt. Jeg måtte ta utgangspunkt i en allerede eksisterende kjellerstue som da også fortsatt skulle fungere som en kjellerstue for ymse bruk mellom film-øktene. Ettersom stuen også var relativt ny-oppusset måtte ambisjonen rundt store bygningstekniske endringer også legges på et edruelig nivå.

Denne byggetråden er derfor ment som inspirasjon og kanskje også for å gi noen tips for de som planlegger å bygge hjemmekino i en vanlig stue der man å ta utgangspunkt i rommet slik det er.

Utgangspunkt og oppsett:
    Utgangspunkt var en kjellerstue med målene 3,5 x 6,3m. Rommet er kledd i malt liggende panel i lys farge. Pga dør og vinder var det gitt at den ene kortsiden måtte bli front-vegg. Inngangsdøren til stuen er dessverre veldig tett opp til denne kortsiden, noe som gjør at det egentlig ikke var plass til golvstående høyttalere; Døren som vender innover ville da kollidere med disse.
    Valget falt derfor på en inwall-løsning som både omgikk "problemet" med døra og samtidig ville bli en mer diskret og "familie"-vennlig løsning uten å fylle rommet med "høyttaler-tårn".
    Utifra et ønske om trykk og kraft i en hjemmekino, må man vel innrømme at en inwall-løsning ikke nødvendigvis er førstevalget: Både utifra de fysiske begrensninger som naturlig favner inwall-høyttalere og det fakta at veldig mange inwall-høyttalere på markedet er lagd primært utifra estetiske hensyn enn utifra å brukes i hjemmekino-sammenheng.
    Jeg brukte derfor en del tid på å finne høyttalere som kunne dekke behovet mitt og samtidig innenfor en prisklasse som lommeboka godtok.
    Ettersom vi allerede har et dedikert lydanlegg for musikk ellers i huset, ønsket jeg et lydanlegg her som primært skulle brukes til film. Jeg har alltid vært svak for Klipsch og deres lydsignatur og dynamikk i hjemmekino-oppsett og valget falt derfor på Klipsch sine THX ultra 2 sertifiserte inwall-høytalere KL-7800.
    Disse er relativt kraftige for inwall-høytaler å være, samtidig som følsomheten er på 91db. Selv om dette er langt lavere enn hva man ellers finner hos Klipsch så er dette ganske bra følsomhet og gjerne et par dB bedre følsomhet enn mange andre inwall-høyttalere. Disse høyttalerne er sertifiserte som LCR, der de også kan legges horisontalt for bruk til senter. Høyttalerne har også fast bakboks iht til THX krav.
    Det var et absolutt krav om at kabler og ledninger skulle skjules mest mulig, og ved oppstart ønsket jeg derfor å gjøre gjøre jobben en gang og gjøre kinoen mest mulig future-proof slik at jeg senere slapp å måtte gå tilbake og gjøre tilpasninger. Jeg landet derfor på en såpass ambisiøs plan at jeg ønsket å bygge/forberede for 4 bakhøyttalere for å støtte 7.1 format. I tillegg til de tre Klipsch-frontene tok jeg høyde for presence/height dekodingen i frontveggen når jeg likevel skulle forberede for inwall-løsninger. Løsningen endte derfor på et 9.1 oppsett med mulighet for å utvide med flere sub'er (derav 9.x-konfigurasjon i tittelen)
    Høyttaler-valgene ble derfor slik:
    - Fronthøyttalere: 3 x Klipsch KL-7800THX Ultra2
    - Presencehøyttalere: 2 x CDT-2650-C II In-Ceiling Speaker (men for vegg-montasje. Disse har vridbart element slik at de retningsmessig kan justeres inn mot lytteposisjon)
    Bak og sidehøyttalere: Klipsch RS-52
    Sub: Er ikke valgt men vurderer SVS PC12-NSD DSP
    Vedlegg 102901
    Vedlegg 102902
    Vedlegg 102907

Ettersom følsomheten på inwall er relativt lavere enn tilsvarende gulvhøyttalere gikk jeg for Yamaha sin nye og relativt kraftige receiver RX-A3020 med 9x150W(8ohm).

Bilde: Hadde lenge vurdert en prosjektor + TV-løsning, men landet i stedet på en ren TV løsning da størrelsen og prisen på disse nå begynner å bli gode alternativer til lerretstørrelsen jeg hadde plass til. I første omgang vil derfor den eksisterende 55" brukes, men en framtidig 80"+ ble hensyntatt i oppbyggingen.

Planlegging:
    Rommet ble tegnet inn i SketchUp med nøyaktige mål og innredning. Supert verktøy for å få et bilde på hvordan oppsettet visuelt blir og for å kunne legge inn nøyaktige mål til senere bruk i byggefasen.
    Brukte også "hjelpelinje"-funksjonen aktivt for å beregne høyttaler-posisjon og vinkler utifra sweet-spot iht Dolby sine anbefalte plasseringer: Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide

Se vedlagte SketchUp skisser som viser hvordan jeg ønsket å få til rommet (Merk at både 52" og framtidig 80" tv er lagt inn for å visualisere hvordan disse blir seende ut)
    Vedlegg 102903
    Vedlegg 102904
    Vedlegg 102905
    Vedlegg 102906

Jeg er nå godt i gang med byggingen og vil i de neste postene vise bilder og framdrift på denne fram til d.d, og så videre mot ferdigstillelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SketchUp skisser

Legger også inn SketchUp skissene i jpg-format slik at de synes i tråden her:
    -topview-jpg

-sideview-jpg

-frontvegg-jpg

-bakvegg-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjult etterinstallering av bakhøytalere

Det kan være litt utfordringer med få satt opp bakhøyttalere og skjule kabler når man tar utgangspunkt i en eksisterende stue. I mitt tilfelle trengte jeg å få ført bakover 4 sett kabler til side og bakhøyttalere. I tillegg ønsket jeg å legge opp en sub-kabel. Selv om jeg i utgangspunktet har tenkt sub-plassering i front ønsker jeg muligheten for en sub nr to (eller 3) plassert bak i rommet. Som tidligere nevnt var det uaktuelt å ha åpne kabler liggende. Jeg vurderte en stund å løse dette med å ettermontere kabelkanaler enten langs gulv eller taklistene. Ble aldri helt fornøyd med en slik løsning; Det ville vært vanskelig å få dette pent opp sammen med øvrige lister. I tillegg ville jeg trenge kanaler enten ned fra tak eller opp fra gulv der bakhøyttalerene skulle plasseres.
    Jeg endte derfor opp med en annen løsning som gir helt skjult installasjon:
    Taklisten var av typen hulkillist og jeg bestemte meg for å ta ned listene og installere kablene bak disse. Jeg testet plassen bak listene på en tilsvarende bit av hulkillistensom viste at det fint var plass til 4 stk kabler a 2,5 kvadratmillimeters.

-2013-03-13-21-35-17-jpg

Med føring bakover fra frontvegg var det da god plass for 2 kabler på den ene siden, og 2 kabler + subkabel på den andre siden av rommet.

Neste utfordring var føring av kabel ned fra list til veggplasseringen til høyttalerne. Med Fein-sag skar jeg ut en bit av panelet i overkant av hver høyttalereplassering slik at jeg fikk tilgang bak panelet. Panelbitene ble skjært ut med konisk snitt slik at de senere kunne limes tilbake på plass.
    Tok så hull i vegg med hullsag og kunne guide opp k-rør opp til den utskjærte spalten. Installerte så jukseboks i hullet og festet røret i overkant med skrue slik at det skulle holde seg på plass.

-2013-03-11-20-57-47-jpg

-2013-03-11-20-57-51-jpg
    K-rør festet i overkant med skrue.

-2013-03-20-18-32-03-jpg
    Panelbit skjært konisk ut og etter at k-rør er på plass limes de i flukt tilbake på plass. Sparkles, pusses og males i romfarge.

-2013-03-11-20-57-54-jpg
    Jukseboks på plass med k-rør.

-2013-03-16-11-37-38-jpg
    Tommestokken er nyttig verktøy for å få til en guide mellom hullene bak panelet.

-2013-03-16-11-27-30-jpg
    Viktig å huske å tape igjen hull i fuktsperren med fuktsperre-tape der hullsaga har punktert sperren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jobba å få til skjult kabling i eksisterende stue

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant tråd!
    Jag ska följa med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppbygging av frontvegg og the triple leaf effect

Opprinnelig var planen å beholde frontveggen uten å rive ned noe, og bare lekte ut en ny vegg 10 cm for å gi plass til innfelling av inwall-høyttalerne. Etter litt surfing rundt på andre byggetråder på dette forumet ble jeg oppmerksom på the triple-leaf-effect som er et kjent problem ved oppussing av hus og oppbygging av hjemmekinospesielt: Det å lekte ut og bygge doble vegger med luftrom mellom skaper ressonansproblemer som gjør at spesielt lave frekvenser forplanter gjennom slike vegger. Selv om dette rommet på ingen måte vil prestere bra når det gjelder støydemping til resten av huset er det vel ingen grunn til å gjøre inngrep som gjør dette problemet værre!:-)
    Les mer om the triple leaf effect her:
    What Is the Triple Leaf Effect

Jeg endte derfor opp med å rive ned panelet på frontveggen og ta utgangspunkt i den opprinnelige lettveggen.
    -2013-03-23-08-00-50-jpg

Stenderne her var plassert med cc60 fra høyre side og innover. Ift tegningene mine fra SketchUp betydde det at jeg gikk klar av disse ved plassering av høyre fronthøyttaler, men for senter og venstre måtte jeg fjerne deler av stenderne.
    Merk: dette var en lettvegg og ingen av stenderne var bærende.

Ettersom gipsplatene bak stenderne var godt skrudd fast og limt til stenderne måtte Fein-saga på nytt til pers for å sage opp over skruene mellom gips og stendere (Hva skulle man egentlig gjort uten Fein-sag! Helt uvurderlig verktøy!)
    -2013-03-23-11-38-43-jpg

Stendern var bare 36x68mm så jeg måtte i tillegg lekte ut med 36x48mm for å få tilstrekkelig dybde for innfelling. Inwall-høytalerne krever bare 10cm,så da fikk jeg litt ekstra dybde og plass til rør og "terminerings-kasse" for kabel-rørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Intressant tråd!
    Jag ska följa med.
    Takk, godt å vite! Var et øyeblikk redd for at dette var helt uinteressant for folket her; flere titalls-views men ingen kommentarer.
    Er det kanskje slik at inwall ikke er "hot" nok for hjemmekino entusiastene her?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd! Dette er nok en aktuell problemstilling for flere. Men jeg tror kanskje det er en litt høy terskel for mange "vanlig folk" å skjære hull i eksisterende vegger og felle inn inwall høyttalere. Utvalget innen inwalls er også noe begrenset. Og det er ganske dyrt for de som er virkelig gode. Man får nok mer lydkvalitet for pengene ved å velge trdisjonelle høyttalere.

Jeg personlig har planer om å bygge på huset. Da vil det bli ny stue hvor jeg planlegger inwall høyttalere.

I kjelleren blir det hjemmekino/familierom. Her vil jeg også lage skulte høyttalerløsninger. Men jeg vil nok satse på litt større DIY høyttalere i frontrekka som skjules av en falsk vegg. Surroundhøyttalerne vil også bygges inn i veggen. Muligens DIY her også. Eller eventuelt noe alá JBL 4380A som bygges inn i søyler av noe slag.

Jeg vil følge tråden din videre. Det blir spennende å se hvordan dette blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Flott tråd! Dette er nok en aktuell problemstilling for flere. Men jeg tror kanskje det er en litt høy terskel for mange "vanlig folk" å skjære hull i eksisterende vegger og felle inn inwall høyttalere. Utvalget innen inwalls er også noe begrenset. Og det er ganske dyrt for de som er virkelig gode. Man får nok mer lydkvalitet for pengene ved å velge trdisjonelle høyttalere.

Jeg personlig har planer om å bygge på huset. Da vil det bli ny stue hvor jeg planlegger inwall høyttalere.

I kjelleren blir det hjemmekino/familierom. Her vil jeg også lage skulte høyttalerløsninger. Men jeg vil nok satse på litt større DIY høyttalere i frontrekka som skjules av en falsk vegg. Surroundhøyttalerne vil også bygges inn i veggen. Muligens DIY her også. Eller eventuelt noe alá JBL 4380A som bygges inn i søyler av noe slag.

Jeg vil følge tråden din videre. Det blir spennende å se hvordan dette blir.
    Høres spennende ut; de JBL'ene så heftige ut. Du må lage byggetråd når du kommer i gang

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd! Eg vurderte inwall i stova har, og grubla lenge på korleis eg kunne på det til.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vedr Triple leaf effect.

Vil ikke rom-i-rom bygges som triple leaf prinsippet?
    Eller gjelder ikke dette da man bygger det indre rommet på lydplater i bunn?

Eller er det jeg som misforstår noe?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Du må lage byggetråd når du kommer i gang
    Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Men det ligger nok litt fram i tid. I mellomtida skal jeg kose meg med andres flotte byggetråder slik som denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    vedr Triple leaf effect.

Vil ikke rom-i-rom bygges som triple leaf prinsippet?
    Eller gjelder ikke dette da man bygger det indre rommet på lydplater i bunn?

Eller er det jeg som misforstår noe?
    Dersom du bygger et rom i rom må du passe på ikke beholde de gamle veggene for da får du triple leaf effect; altså en konstruksjon som har to luft-lag adskilt med plate (gammel vegg) mellom ytter og innervegg. Dette er knyttet til resonans mellom to kaviteter(luftrom) og er uavhengig av om det indre rommet er på lydplater eller dekoblet via lydbøyler.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en liten byggeserie til bladet Watt, og lagde i den forbindelse noen Sketchupskisser av Double-Leaf vegger. Det er double-leaf man helst vil prøve å bygge, siden flere vegger vil skape resonansproblemer inni veggen og gjøre demping dårligere. Man vil helst ha mest mulig dempemateriale/isolasjon mellom kun to platede vegger, en på hver ytterside. Det skal altså ikke plates i luftrommet mellom de to veggene i rom-i-rom konstruksjoner. Her er to skisser, en med trestendere og en med betongvegg. Begge er yttervegger.

-vegg-rom-rom-double-leaf-jpg

-vegg-rom-rom-double-leaf-betong-jpg

Lykke til med videre bygging!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg forstått det..:-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det er sagt så har jo f. eks BEF valgt å gipse begge sider av sin nye innervegg i rom-i-rom konstruksjonen sin. Det er ingen som klager my på lyden hos ham... :wink:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men når det er sagt så har jo f. eks BEF valgt å gipse begge sider av sin nye innervegg i rom-i-rom konstruksjonen sin. Det er ingen som klager my på lyden hos ham... :wink:
    Hehe, det stemmer det, ja! jeg la merke til det ved en tidligere anledning da jeg skulle lese hans sider på AVS. Det er ikke sikkert at det betyr all verden hos BEF, siden han har relativt tykke armerte betongvegger ytterst (borsett fra vinduene). Jeg vil tro at ulempene ved Triple Leaf er større i en trekonstruksjon.
    Uansett vil jeg anta at man godt kan høre BEF sitt anlegg på utsiden når han klemmer til. Du stopper ikke den lyden med verken betong eller rom-i-rom...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går i deler fra biltema ja? jaja, billig skarre værra.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Senses
    det går i deler fra biltema ja? jaja, billig skarre værra.
    Hehe, tror nok at du er i feil tråd, på feil forum. Forsøk deg her, så lykkes du bedre med dine tøyseinnlegg: Off topic - Forum - Diskusjon.no

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Takk, godt å vite! Var et øyeblikk redd for at dette var helt uinteressant for folket her; flere titalls-views men ingen kommentarer.
    Er det kanskje slik at inwall ikke er "hot" nok for hjemmekino entusiastene her?

Tror ikke du skal være veldig redd for det.

Når alt kommer til alt så er vel sant og si "markedet" for tråder som dette langt større en for dedikerte kinoer. Selv om det nesten kan virke motsatt når en leser alle de flotte byggetrådene her inne så er det vel langt fra alle forunt å kunne bruke et rom til ren kino. Og siden mulig løsning varierer så mye fra stue til stue så vil jeg tro at en tråd som denne er gull vært både som inspirasjon og i forhold til problemer knyttet opp til et flerbruksrom.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •