Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi vil ha bilder!
    Skal følge litt med her.
    Lurer selv på noen små forandringer i stuen, da det sjeldent og/eller aldri blir tid til kino i kinoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm og koblingsboks

Begynner man å telle opp hvor mange stikkontakter man trenger for eksisterende og framtidig utstyr kan man nesten ikke ta for hardt i. Jeg la opp til 6 doble stikkontakter rett bak AV-benk. I tillegg doble stikkontakter på hver side for tilkobling av sub etc. Har valgt 1,5 bokser og ELKO pluss da disse bygger svært lite.
    Måtte kutte litt av stussene for å justere ned avstanden mellom boksene. Kuttet av 5 "ringers"-lange k-rør som ble satt inn i stussene mellom boksene.

-2013-03-23-14-17-37-jpg

Snekret også sammen en boks som skal sitte inne i veggen med åpning ut, der jeg vil terminere alle rør til kabler kontakter.
    -2013-03-23-15-18-57-jpg
    Monterte også en stikkontakt inne i denne boksen slik at strøm til TV som kommer inn i eget rør kan tilkobles inne i boksen, og ikketrenger å dras ut for å tilkobles de åpne kontaktene på veggen.

Tilsvarende brukte jeg en dobbelboks som uttak for strøm og HDMI kabel til TV'en som skal monteres bak TV. Rør for tilkobling av denne ned til koblingsboksen brukte jeg 50mm sentralstøvsuger rør. Kunne nok også brukt 50mm k-rør men jeg droppet det da jeg bare fikk tak i ruller på 25m her, noe som var litt råflott da jeg bare trengte et par meter her. Borret derfor to 50mm hull bak dobbeltboksen da jeg ønsket å legge opp to parallelle rør ned til koblingsboksen.
    -2013-03-23-17-42-47-jpg
    (Den er her vist vertikal, men den ble montert horisontalt. Beklager uskarpt bilde)

Jeg kunne derimot ikke legge opp 50mm rørene rett opp fra koblingsboksen til dobbeltboksen bak TV'en. Her skulle det jo være plass til å felle inn senterhøytalerene, så jeg måtte bruke 90gr bender og legge opp de to rørene rundt på hver side av plassen til senterhøytaleren. Så skarpe bender er ikke ideelt for senere å trekke kablene gjennom så jeg prøvetrakk strømkabelen til TV'en for å se at løsningen fungerte før jeg dekket til med plater her.
    -2013-03-24-00-34-49-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkledning av fronvegg

Da er alle k-rørene montert:
    - Rør til bakhøyttalerene: Bruker felles rør slik at høyttalerkablene til venstre side og bak er i samme rør og høyre side og bak er i et annet rør.
    - rør til presence
    - rør til fronter LCR
    - rør til sub-bak
    - rør til sub L+R foran
    - rør til ethernet-kabel
    - Rør til coax-kabel

Har brukt 20mm k-rør overalt bortsett fra på rørene til sub-kabler L+R der jeg har brukt 25mm(svarte rør på bildet)

-2013-03-23-22-53-26-jpg

Rørene til fronthøyttalerene er festet i stenderne og klare for trekking. Kommer til å legge på plater og skjere ut hull til inwall-høyttalerene etterpå.
    -2013-03-24-00-35-15-jpg

Alle rørene er terminert i veggkassen. For å unngå at k-røren glipper ut her har jeg satt strips rundt rørene på innsiden av kasssen kombinert med å lime de fast med limepistol. Håper det skal holde. Nightmare-scenario er dersom de skulle glippe og forsvinne inn i veggen på en senere anledning etter at den er kledd- argh!

Da ser veggen slik ut før isolasjon og platedekking.
    -2013-03-23-22-28-41-jpg

Limte og skrudde også fast noen 2x4" langs midt stenderen slik at jeg har litte ekstra hold som spikerslag for oppheng av Tv'en.
    -2013-03-24-10-35-45-jpg

I øvre og høyre hjørne har jeg forberedt kasser for presence-høytalere. Ettersom avstanden fra stenderen på venstre og høyre side inn til vegg er forskjellige har jeg tilpasset plasseringen av "bunnen" slik at kasse volumet på disse blir like. Lyden som presence høytaleren skal gjengi er for det mest ambient lyd så kasse og tilpassninger her spiller sikkert liten rolle, men det er jo greit å gjøre det skikkelig for det!
    Har fuget alle sprekker inne i presence-kassene og limt dempeskum innvendig.
    -2013-03-24-09-11-45-jpg

Da var det klart for å legge i isolasjon og dekking med plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Platedekking

For å få lit ekstra tyngde og stivhet i frontveggen la jeg først på et lag med vanlig veggspon 12mm, skrudd og limt. Utenpå det la jeg et nytt lag med Forrestia sine veggplater Walls2Paint.
    Forrestia Walls2Paint
    Dette er et relativt nytt veggsystem med sponplater 12mm som er ferdig grunnet og tapetsert klare til maling og som gir en helt glatt vegg. Sammenføyningen mellom platene er not og fjær med "parkett-lås"-prinsippet som holder de sammen og gir ingen sprekker. Veldig enkelt og bra!
    Tilsammen fikk jeg da en frontvegg som var 24mm tykk.

Det som var mest jobb var å ta ut hull til alle koblingsboksen. Brukte Holefinder-sett fra Biltema.
    -holefinder-jpg
    Magneten du setter i boksen bak sammen med boreguide-magneten du plasser foran skal gjøre at du treffer hullet akkurat. Løsningen fungerte bare sånn passe: Syntes at det var for unøyaktig og vanskelig å vite når magneten faktisk lå over hverandre 100% sentrert. Den kunne vandre ganske mye +- halv cm som gjorde at ikke var helt sikker på om de lå sentrert når du begynte å borre.

Magneten du setter i boksen har en selvsentrerende guide som skal sikre at boret styrer seg inn mot midten. Mulig at dette fungerer bedre på gipsplater der gipsen letter gir etter og kan styre boret inn mot midten. Men på spon så blir senteret på boret der du borrer, og guiden klarer i liten grad å korrigere for et i utgangspunktet feilplassert hull.

I tillegg til at man måtte ut og inn med guiden bak platen for hver boks du borret opp gjorde at jeg etter et par hull i stedet merket av vertikal senteret for hver boks på gulvet og overførte det tilbake på platen når den ble lagt foran boksen. Merket så av oppmålt høyde til senter og fikk da en mye bedre nøyaktighet for hulltakingen enn ved bruk av guidene.

Ettersom boksene var 1,5 trengte jeg å bore to hull med overlapp. Det som fungerte veldig bra var Elko sin boremal for 1,5 bokser.
    -boremal-jpg
    Den har en halvsirkel-leppe som settes inn i det første borred hullet og som da gir en guide for det neste overlappende hullet for å gi 1,5 boks åpningen.

Da var veggen klar for maling:
    -2013-03-24-19-22-21-jpg

Rommet er malt i en lys Toscana-farge; ikke helt ideelt for kinorom, men visstnok veldig ideelt for en stue så den fargen står. Men har fått solgt inn å male frontveggen i en mørkere farge. Her ble det valgt Lady Pure color med fargen Sober. Pure Color er en helt matt farge som blir veldig stilig på glatte vegger.
    -2013-03-24-20-43-58-jpg

-2013-03-24-20-44-27-jpg
    Jeg har lagd hullet inn til koblingsboksen noe mindre enn boksen ettersom jeg trenger bare plass til å ta ut og inn kabler. (Trenger å fin-skjære kanten ift slik det er nå på bildet)

Neste skritt er nå å ta hull for inwall-høyttalerne.

Underveis mens jeg bygger tenker jeg og planlegger jeg nye detaljer for den siste finish:
    Vurderer å installere led-lister bak TV'en men er litt usikker:
    - Funksjonelt: Har lest at det gjør det mindre slitsomt å se på skjermen, men vil det ødelegge eller forbedre for kontrasten?
    - Visuelt: Stillig eller harry?

Hva mener forumet her?:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt Spor så jeg kan se forsettelsen og finishen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Montering av elementer

Liten pause siden sist post i byggetråden. Byggingen har ikke stoppet opp men postingen fikk et lite opphold som jeg nå skal prøve å catche opp.

Etter at veggen ble malt tok jeg ut hull til elementene, og sjekket plassering ift TV. Målet er å bytte ut dagens 52" til en større TV (80"+) i framtida så høytalerene er plassert som et komprimiss mellom å gi plass til større TV og avstand til vegg.
    -2013-04-01-13-54-41-jpg

Klipsch tak-høytalere CDT-2650 er brukt som presence-høytalere. Disse har retningsjusterbar senterdiskant slik at den kan justeres inn mot lyttepoisjon. Monterer selvklebende tettebånd rundt kanten.
    -2013-04-01-17-11-09-jpg

Her er prøve oppsett for å teste oppsett, og koblinger.
    -2013-04-01-16-49-45-jpg

-2013-04-01-19-43-53-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-04-01-13-54-41-jpg  
    Sist endret av Wicewolf; 09-28-2013 kl 00:26

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ble jo riktig så lekkert!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med OleM:-)

Dette vert min guide når eg skal gå i gan med infellingshøgtalarar i stova.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppkobling

En av utfordringene med innbyggingshøytalere er jo at de ofte har dårligere følsomhet enn tilsvarende gulvstående. Selv om Klipsch i sin natur er lettdrevne høytalere så er likevel følsomheten nede på 91db, så derfor har jeg valgt å legge litt ekstra i receiver og gått for Yamaha Aventage RX 3020 som gir 9 x 150 watt i 8 Ohm. Kan eventuelt oppgradere senere med effektforsterker for fronthøytalerne, men receiveren slik den står er tilstrekkelig for mitt bruk. Med lydmåler ser jeg at jeg kommer lett opp i referanse-nivå på 105 db i lytteposisjon og samtidig har mer å gå på. Normalt lyttenivå ligger uansett vanligvis under dette.

-2013-08-29-19-19-44-jpg

Suben som er rullet inn er en SVS PC12. Fantastisk Sub!
    Jeg har lagt opp sub-ledninger både foran og bak i rommet og prøvd plassering av suben begge steder. Selv om suber i teorien kan plasseres hvor som helst i rommet pga av lavfrekvent ikke-retningsbestemt lyd, så falt valget på plassering foran; i tillegg til lyd så føler du lufttrykket fra suben noe som gjør at det faktisk er mulig å føle hvor suben er.
    -2013-04-02-16-44-35-jpg -2013-08-29-19-19-34-jpg

Bakhøytaleren er koblet opp og oppsettet ble seende slik ut med 4x Klipsch RS-52

-2013-04-01-19-44-04-jpg -2013-08-29-19-20-15-jpg

In-wall høytalerene til Klipsch er hvite men forberedt for å kunne lakkeres. Etter prøve-oppsett koblet jeg de ned igjen for å gi de en omgang med sprayboks og matt svart lakk for at de skal gå mest mulig i ett med bakgrunnen. Jeg valgte svart lakk, og ikke samme farge som bakveggen, fordi det er vanskelig å treffe lakk og veggfarge 100% uansett samtidig som at materialoverflaten er forskjellig. Dessuten så synes jeg at den lille kontrasten mellom veggfargen sober og den svarte lakken fungerte bra, samtidig som høytalerne da også står til den svarte TVen.

Ifm med lakkeringen kom det sammen med høytalerne et plastdeksel som monteres over baffelen for å beskytte denne ved lakkering av den hvite rammen. Ved lakkering av gitteret måtte man være forsiktig slik at lakken ikke tettet igjen hullene.

Ferdig lakket og oppkoblet ble fronten da slik:
    -2013-08-29-19-36-45-jpg -2013-08-29-19-18-06-jpg

I neste post skal jeg fortell litt om hva jeg har gjort av automatisering av lys og innbygging av kjøling i av-racket.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig ryddig og fint ut dette