Rom-i-rom - eller kasse i rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom-i-rom - eller kasse i rom?

Vi skal bygge et rom inne i et eksisterende rom. Jeg skal tilstå med en gang at dette ikke skal inneholde spesielt mye AV-utstyr (snarere høylytte papegøyer), men prinsippet kan kanskje være interessant for flere likevel.

Tanken er å beholde eksisterende vegger og tak urørt, for å kunne demontere rommet igjen hvis vi skulle finne på å flytte en dag f.eks. Så det blir nesten en frittstående kasse som står i rommet med ca 10 cm avstand til eksisterende vegger og tak. Rommet ser opprinnelig slik ut:

Som dere ser er den ene veggen åpen.

Har lagt bunnsvill så dere ser hva vi tenker på:

Så til første spørsmål: De veggene som skal opp på de 3 sidene det allerede er vegger - kan vi la være å plateslå disse på utsiden? Tanken er da å henge opp ståltråd, plast e.l. for å unngå at isolasjonen faller ut. Blir det merkbart dårligere lydisolert i så fall? Det er selvfølgelig mulig å få på plater der, det blir bare en smule tungvint. :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke ha på plater på utsiden, nei. Ståltråd-trikset er mye brukt.

Har du tenkt noe på ventilasjon? Det blir jo veldig tett inni en slik boks. Jeg vet ikke hvor mange papegøyer du skal ha inn der, men min erfaring med innendørs fugler er at det fort blir ganske tett luft. I et vanlig rom vil det alltid være litt luftlekkasje, mens en tett boks som dette blir det ingen form for sirkulasjon.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for über-raskt svar! :-) Joda, det blir ventilasjon der, har tenkt på 2 ventiler, og evt en vifte i den ene ventilen hvis det ikke blir nok sirkulasjon. Siden du nevner det trenger jeg også tips til ventiler med en form for lydfelle -mener jeg har sett det på forumet her også men fant det ikke i farta.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at RuneW kjøpte noen kanaler med lydfellefunksjon på fresh.no. Jeg kjøpte min lydfelle på vifter.no. Men jeg kan ikke finne noe om dette på noen av disse nettsidene nå, så du kan evt. Sende en mail å høre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet en hos elektroimportøren: LYDVENTIL AERO 100 DB | Elektroimportøren AS

Hva tror man om den? Snakket litt med fresh.no (de har også, se TL80F-dBS - för bättre ventilation och inomhusklimat) og de sa det kunne bli litt vanskelig siden en innervegg jo ikke er spesielt tykk, slik at demperøret blir veldig kort. De hadde tidligere laget løsninger som bedtod av et rør med to halvsirkler/baffler inni røret plassert med litt avstand, slik at lyden måtte bevege seg i en slags s-form for å komme gjennom. Han trodde det kunne være en bedre løsning, men de laget ikke slikt lenger.

Når det gjelder lengden på røret så kan jeg jo forlenge en kasse inn i rommet slik at lengden blir opprettholdt...

Når det gjelder veggene så blir det ståltråd ytterst, isolasjon, gips og så sponplater innerst (må ha noe som er lett å feste ting i).

Når det gjelder dør, vil en slik med karm med dempelist være ok lydmessig?

Produkt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •