merkelig problem, bass forsvinner under 1, 50m høyde?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

merkelig problem, bass forsvinner under 1, 50m høyde?!?

Har ny kjellerkino uten ruter rom ca 3.5x5.8. 2.4takhøyde. Det er satt inn et par sofaer og et teppe samt litt annet rot slik at rom ikke er tomt.

Når jeg lytter til musikk og setter meg ned i sofa/stol forsvinner godlyden av mørke toner og bass. Reiser jeg meg opp blir med et lyden mye fyldigere. Om jeg står i sofa blir det ytterligere bedre. Virker altså som om godlyden legger seg opp under taket eneste som drargleden av det blir jo projektoren:/

Har noen andre hatt lignende problem eventuellt tips og triks?

Rommet har ikke hatt premiere men det nærmer seg så hadde vært greit å få orden på sakene me det første.

Mvh Jone

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et uvanlig problem, sliter med det samme i stuen. Hva det skyldes kan være veldig individuelt.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde av rommet / høyttalerplassering?

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revidert innvendige mål. 3.45m x 5.75m trevegger er 7.5"breie (ca 19cm) og bak der har 3 av veggene betong bak seg. Med ca 3 cm lufting mellom betong og veggene. Det er også en lyddør i rommet. 2lag gips alle vegger og tak med halv overlapping over alt.

Må også sies at det er foreløping mye klang i rommet (hard lyd). Har bare et mobilkamera så bilder er ikke så lette å tyde. Fra bakvegg til bakkant av høytaler måles det 34cm.fra ht til sidevegger 40cm slik det er satt opp nå. 2, 2m mellom høytalere. ca 3, 3m fra front av ht til lytteposisjon.

Jeg kan fylle på med info om eventuelle tiltak de neste 2 månedene til det nermer seg klart.

(Har kun komponenter plasser opp på hverandre for å høre musikk nå ikke en permanent løsning.)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omtrent identiske mål på rommet mitt og har omtrent samme problem. Veldig utfasing de fleste sitteplasser i rommet men vesentlig mer trøkk når jeg står og helt forran/bak i rommet.

Har prøvd mye og sålang kun funnet to mulige løsninger, sitte helt bak i rommet eller evt bruke OpenBaffle høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen lydguru men det er liten tvil at du pga gitt HT-plassering og romgeometri er offer for lydbølger som kansellerer hverandre.

Så da må du forsøke andre plasseringer av HT, gjerne flytte lytteposisjon nærmere HT (men da er du omtrent midt i rommet som ikke nødvendigvis er den beste plassen)
    Akustiske tiltak må du også regne med.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant Baldrick, her er det best å stå i senter av rom. Beveger jeg meg forover og bakover blir det dårligere samt helt ute med veggene. Og rett under tak er det fantadtisk lyd

Prøvde å vinkle høytalerne forover noe som hjalp litt faktisk men kan dette ha seg med at første refleksjon går rett i kulvet opp i taket å så ned helt bakerst i rommet igjenn? Mulig løsning med felle i tak på 2refleksjon. Speil bruk tilsier at det hos meg vil være ca 2.5meter i tak fra frontvegg

Noe som har erfaring med speil bruk og feller/plater i tak?

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Halair! Ja som sagt låter rommet litt som en betong garasje som er tom! Hall lyd.
    Men håper det bedrer på med litt demping og det som må gjøres før pj er på plass

Også mulig ht må plasseres nærmere vegger alt etter størrelse på lerretene

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med bilder 8)

Hvis du har, finn frem et par sengemadrasser og sett disse opp etter veggen bak sofa. (Hvis du har enda flere prøv begge kortveggene)

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg jo også prøve. Har gått ut nå men skal se om jeg ikke har noen i ettermiddag. Tok et bilde hvor jeg satte bakre spikes på ht opp i noen andre spikes for å tilte høytaler fremover noe som hjalp veldig mer pondus lyd men det var bedre å sitte i bakerste sofa.

Men jeg har ikke lyst å ha ht stående slik

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kombinasjonen mellom direkte, 1. og 2. refleksjoner som skaper problemene dine og når du endrer vinkler og plassering av HT så vil dette påvirke lyden - som du erfarer. Kanskje du må flytte HT enda mye lenger ut i rommet, prøv 1m lenger frem så vil du nok merke forskjell i lyden...men siden dette er til et kinorom så har du begrensede muligheter ifht plassering av HT :roll: Da tror jeg at hovedvåpenet ditt må bli akustiske tiltak.

Absorpsjon rundt/foran HT på vegg og tak samt diffusjon fra lytteposisjon og bakover/bakvegg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så nakent rom kan det umulig låte særlig bra, så jeg ville nok ventet til etter at du har fått på plass forskjellige dempetiltak med å være alt for kresen på lyden.

Bassproblemen vil du nok ikke kunne gjøre noe særlig med ved hjelp av dempeplater på 5-10 cm, men du vil redusere etterklangen i rommet. Og med riktig plassering vil du oppleve et mye bedre og mer nøyaktig lydbilde.

I vanlige lytterom vil lydbølger under ca 200 Hz oppføre seg som bølger og ikke stråler, og de vil være upåvirket av demping i 1. refleksjon.

Mer om den såkalte Schroeder-frekvensen her Above the Schroeder Frequency. Diffraction. - Gearslutz.com

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme bass symptomet selv og så langt, beste løsninga jeg har kommet fram til var og dele av fra høytalerne på 100hz med 2 subber bak sitte posisjon så bassen reflekteres av front veggen (i min teori).

Har også en antimode 8033 DSP som gjør mye for og dempe på romlebassen, uten denne hadde jeg nok ikke verdt så fornøyd med og dele subbene så høyt.

Dette er mine to øre, og det er bevisst jeg kalte det et symptom, for det er jo ikke sikkert vi har samme problemet, men tilnærmet samme resultat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •