Nytt anlegg. Og det låter helt j.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg. Og det låter helt j.....

Har nylig gått til anskaffelse av en Hegel H300 og noen System Audio Mantra 60. Nordost kabler på strøm, høyttaler ledninger og usb-kabel.. Et i teorien "greit" anlegg som skulle kunne tilfredstille en gjennomsnittlige person..

Det eneste problemet er at det låter helt forferdelig.. Det er ingen kontrast i tonene, alt flyter over i hverandre, bassen er slapp og døv og diskanten er skrikende..
    Jeg har vel brukt ca 2-300timer no på innspilling og jeg kan ikke si at det har forbedret noen ting.

Jeg kontaktet soundgarden og de kom på besøk for å høre hva som kunne være feil (meget god kundeservice). De bekreftet at ingenting var galt med hverken høyttalere eller forsterker, men at rommet hvor jeg hadde dette var lite optimalt..
    Rommet er på 5,5x6meter. Veggene består av betong, betong, betong og vindu med betong. Det er en rimelig ny leilighet med meget god lydisolering (kanskje dette er negativt?)..

Problemet er at jeg kan ikke leve med å ha "kastet 50tusen kr" ut av vinduet for å få en lyd som ligner et elkjøpanlegg til 1999kr..

Så hva gjør jeg? Jeg får ikke byttet inn anlegget til soundgarden, og jeg har ingen planer om å kjøpe ny leilighet.. Er det hardcore akustikkdemping som må til? Må jeg klistre akustikkplater på alle vegger og skum i alle hjørner for å få til en noen lunde avslappet og god lyd? Eller kan jeg bare skrinlegge hele drømmen om lyd i meditasjonsklassen og heller bare høre på britney spears og will i am resten av anleggets levetid?

Tar i mot alle tips med stor takk. Dersom det er ønskelig kan jeg også legge ut et bilde av rommet..

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilde er alltid kjekt. så kan man lettere se for seg hvordan dette kan løses
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nesten virke som at høyttalerene dine spiller i motfase på beskrivelsen av lyden. Blei dette sjekkes av SG når dei var hos deg? Ellers vil eit "nakent" rom kunne gi deg litt ekkoeffekt i lyden, noko som er uønsket

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først bør du prøve mange forskjellige plasseringer av ht, deretter bør du skaffe deg teppe, kanskje noen gardiner, lydabsorbenter osv. Dimensjonene på rommet er ikke så voldsomt ille og dersom du får bukt med refleksjoner så hjelper det nok mye...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er ht plassert i rommet? Og avstand til vegger og lytteposisjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kjekkt med mange raske svar!
    Dere fortjener nesten et bilde eller to Skal få knipset det asap og lagt ut..

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping må til, men det kan gjøres med stil. Du kan bestille strukket lerret på ramme med hvilket som helst motiv og får det ganske så stilig. Når det gjelder akustiske tiltak så er det også slik at alle monner drar.

Ser det er salg på allposters.no nå

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ekko tendenser i rommet når man prater normalt feks.? Hos meg hjalp det godt med litt gardiner og teppe på gulvet samt en real kalibrering med radioschack dB-måler. Bilder eller tegning av plasseringer er fint, da ser man litt hvordan det er møblert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra venstre. Her er lyden "strammest", dersom jeg går over mot vinduet på motsatt side så er ordet "lapskaus" mer beskrivende for lydbildet.

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1363719331

Avstanden fra veggen og vinkling

Fra høyre og bakover mot kjøkkenkroken.

Sett fra høytalerende sin posisjon og bakover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Er det ekko tendenser i rommet når man prater normalt feks.? Hos meg hjalp det godt med litt gardiner og teppe på gulvet samt en real kalibrering med radioschack dB-måler. Bilder eller tegning av plasseringer er fint, da ser man litt hvordan det er møblert.
    Ja... Det er en viss grad av ekko i rommet. Ikke i veldig stor grad, men føler ikke at det er nok i rommet som demper lyden nok. Dette gjør at det blir en form for "gjengklang".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å vilnke ht mindre. Mulig bassen forrsvinner bak deg.
    Sitter du mitt i rommet i lengde retningen?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklingen så nokså hard ut, og så slanke høyttalere har gjerne godt av å klines opp mot bakvegg.

Har du prøvespilt noe uten bordet det? Evt dekke det med en tykk duk?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en ting som stemmer på bildene ihvertfall! Fruen som tar oppvaska
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde de 5cm fra veggen helt til han kompisen fra soundgarden kom. Da vinklet han de ganske kraftig innover og dro de 40-45cm fra veggen.. Han mente da at det ble bedre siden de trengte rom for å "puste" eller noe slikt.. Han sa også at det kunne komme refleksjoner fra betongveggen rett bak høyttaleren.. Men jeg skal leke litt med possisjonen ikveld.

I morgen går uansett turen til Maxbo for å bestille rockwool akustikkplater. Planen en å få 2 stk med 10cm dybe rett ved siden av tven rett bak høyttaleren. Og 2 stk i slutten av rommet...

Det med bordet har jeg faktisk ikke tenkt på... Skal få fjernet det iløpet av kvelden og prøvd å skubbe litt fram og tilbake på høyttaleren...

Har også vurdert sandfylling av høyttaleren. Og det kommer også fort til å skje i morgen..

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes da ikke rommet så veldig ille ut. Både teppe og tekstilsofa, burde da bidra til å dempe ekko i rommet.

Som en nevnte lenger opp her, har du sjekket at høyttalerene er i fase? Lydbildet har en tendens til å falle helt sammen hvis den ene høyttaleren er i motfase. Kan jo sjekke kablinga di for å utelokke denne så kan du jo ta en batteri test evt denne for å eliminere at du ikke har intern kablingsfeil i høyttaleren:

Online Stereo Polarity (Phase) Sound Test

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Er en ting som stemmer på bildene ihvertfall! Fruen som tar oppvaska
    Det stemmer!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Syntes da ikke rommet så veldig ille ut. Både teppe og tekstilsofa, burde da bidra til å dempe ekko i rommet.

Som en nevnte lenger opp her, har du sjekket at høyttalerene er i fase? Lydbildet har en tendens til å falle helt sammen hvis den ene høyttaleren er i motfase. Kan jo sjekke kablinga di for å utelokke denne så kan du jo ta en batteri test evt denne for å eliminere at du ikke har intern kablingsfeil i høyttaleren:

Første gang jeg dro til soundgarden og "klaget", så var det det første som ble sagt.. "Helt sikkert fasefeil"... og det kan stemme med alle symptomer, men dette burde jo han kompisen ha snappet opp når han var her og lyttet??
    Jeg har dobbeltsjekkt og trippelsjekket at alle ledninger er riktig koblet..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har lydtrykksmåler vil du jo nokså greit kunne finne ut hvorvidt du får noe mer i dybden med ulike plasseringer. Evt. justere etter øre, helst da med noen som flytter på høyttalerne mens du lytter.

Når høyttalere plasseres nærme frontvegg blir de ofte svært bassrike, for rike på bass. Dårlig for store høyttalere og bra for slankere, som regel.

Batteritesten for fasefeil er enkel og idiotsikker

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å definere fasefeil for trådstarter, sjekk at +/- ikke er byttet om fra forsterker til høytaler, motfase skjer når den ene høytaleren er koblet omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender

Svarte f.....!!!
    Det virker jaggu som om det er en liten fasefeil ute å går her.. Selv om alt er riktig koblet.

På den lydtesten, så er 75hz Tone out of phase mye høyere enn in phase.. Gitaren spiller som om den er inne i hodet mitt, og ikke forann meg....
    MEN..
    Rumble tone in phase produserer mer lyd enn enn out of phase...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •