Nytt anlegg. Og det låter helt j..... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres ut som du har en plan med forbedrings tiltak der.

Når det gjelder
    Sitat Opprinnelig postet av Scap3r
    Og kanskje oppgradere høyttalerledning og strømledning.
    Det skal være ganske mye galt med kabler før man får slike hørbare effekter som du her beskriver. Er det noe galt med en kabel, får du gjerne brumm og et ustabilt anlegg, der en av kanalene detter ut eller anelgget sår seg av, forsterkeren overoppheter osv.

Kabel tweaking er selfølgelig opp til en hver å teste ut, men ville prøvd de akustiske tiltakene først, da disse i størrelsesorden for ytelsen er så mange ganger større enn eventuelle kabel forskjeller for velfungerene kabler. (om det er noen forskjell i det hele tatt....:roll: )
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode svar med tips om forbedring her..

Men hvorfor er det ingen som har foreslått plugging/tetting av bassport?

Har lest litt rundt, og mange mener at dette kan være veien å gå dersom man har problemer med en litt slapp og "brummete" bass..

Er dette noe som er en lite ideel løsning, eller er det skadelig eller??

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plugging av bassporter er hverken skadelig eller nødvendigvis nyttig. Som regel fører det til en slakere avrulling i bassen ifht uplugget. Dvs at høyttaleren plugget spiller dypere i frekvens (dog lavt i DB), kontra uplugget som gjerne gir en flat kurve (eller en liten boost ned til portens tuning-frekvens) og deretter et bratt fall i lydtrykk.

Ditt problem tror jeg kanskje mer skyldes et nesten kvadratisk rom (=lydmessig uheldig) i kombinasjon med harde, reflekterende overflater.

Hyller m/varierende innhold, myke møbler, tepper, flytting av lytteposisjon (om mulig), store planter, persienner, etc. Alt kan hjelpe. Men utgangspunktet virker uheldig dessverre.

Romkorreksjon er jo noe som ikke fins i vanlige stereo-komponenter. Mulig det kunne hatt et bidrag her, med fare for å banne i kirka :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine synsinger.

Etter å ha lest hele tråden ser jeg at ingen har gått til angrep på selve oppsettet her. Akustiske tiltak, plassering, avstander osv hjelper alle på men endrer jo aldri grunstrukturen i et oppsett.

Det kan for meg virke som soundgarden får betalt for å pushe hegel da de ikke maser om annet når en er innom. At dette også alltid skal være gullmatch med SA er jeg litt uenig i.

SA og Hegel er produkter som begge spiller stramt og slankt. Dobbelt opp av dette kan fort blir kjedelig og feil for enkeltes ører. (og rom)

For meg er det som hovedsaklig er anbefalt til SA, nemlig Primare et mye mer fornuftig valg. Litt varmere lydsignatur og litt svulstigere klang som vekker til live litt bass i de ellers slanke SA høyttalerne. Kanskje trådstarter skulle lånt med seg en I22/32 å prøvd ?

Høyttalermessig kan også SA være litt så som så. De kan virke dynamisk og rytmiske i et rom, og daffe og veldig slanke i et annet rom. For å teste et utrolig morsomt og dynamisk alternativ hoss soundgarden kunne trådstarter hørt om de hadde JBL580 på hjemlån. Der skal det være plenty med bass og liv i toppen.

Utifra bildene på rommet kan det se ud som du sitter litt for nær. Lyden blir kanskje kastet litt for mye rundt i rommet og blir spist opp av rommet. Kanskje en mindre høyttaler kan være noe å prøve ?

Plassering tett til bakvegg pleier normalt ikke å være noe problem med SA da det ikke akuratt stormer rundt bassporten bak.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jobb med plassering av høyttalerne og sitteposisjon. Viktigste her er å finne en plassering hvor bassen sitter best. Å plugge igjen bassporten kan du prøve til slutt.

2. Demp førsterefleksjoner med 10 cm absorbenter. Førsterefleksjonene finner du med speilmetoden. Taket blir kanskje den viktigste flaten å dempe.
    Skal du gjøre tiltak i bassen, så krever det tykkere materialet.

3. Kvitt deg med Nordost kablene og kjøp noen standard kobber høyttaler og signalkabler. F.eks hos Clas Ohlson.
    Er ikke umulig at Nordost kablene hever nivået ørlite i øvre mellomtone/diskant. Har selgerne overbevist deg om at du trengte slike kabler, er du blitt lurt. Vanlige billige kobber kabler overfører signalet korrekt.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg var innom soundgarden for å snuse litt på høyttalere for noen år siden. De ville prakke på meg både nordost og SA, der var det selgere som vil selge, men jeg merket skepsisen vokste veldig ja.

Jeg tror egentlig det rommet du har der er feil for det anlegget. Kjøkkenet er i veien.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •