Nytt anlegg. Og det låter helt j..... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Intern kablingsfeil i høyttalerne da, kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scap3r
    Svarte f.....!!!
    Det virker jaggu som om det er en liten fasefeil ute å går her.. Selv om alt er riktig koblet.

På den lydtesten, så er 75hz Tone out of phase mye høyere enn in phase.. Gitaren spiller som om den er inne i hodet mitt, og ikke forann meg....
    MEN..
    Rumble tone in phase produserer mer lyd enn enn out of phase...
    Index of /kalibrering

Last ned den som heter TEST CD..
    Der er masse bra klipp og en fin en til å teste fase!

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarte f.....!!!
    Det virker jaggu som om det er en liten fasefeil ute å går her.. Selv om alt er riktig koblet.

På den lydtesten, så er 75hz Tone out of phase mye høyere enn in phase.. Gitaren spiller som om den er inne i hodet mitt, og ikke forann meg....
    MEN..
    Rumble tone in phase produserer mer lyd enn enn out of phase...
    Se der ja koble om pluss og minus på den ene høyttaleren og kjør testen igjen. Er ikke umulig at den ene høyttaleren har intern kablingsfeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett litt enkelt forsøk i forbindelse med akustikk. Klapp hendene så du får ett bra klask, med mye betong vil du ofte få et tsjinglyd/ekko, ikke noe bra tegn :???:

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe bedring i lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jaggu som om det er en liten fasefeil ute å går ja.. No har jeg bytter fram om tilbake. hørt på forskjellige sanger.. kjørt testen og lyttet. har til og med latt kjerringa få uttale seg. Og vi er begge enig i at lyden er mest oppløst og med strammere bass når jeg kobler + på -, dvs jeg kobler feil..

Så da må jo det være et steg i riktig rettning.. Men slik kan det da ikke være? Kan jeg klage på dette hos soundgarden, eller er dette slikt man kan regne med?

Nå er det sent, og jeg skal på jobb i morgen, men testingen fortsetter i morgen, da skal jeg leke litt med possisjonering av høyttalerene. Skal også på Maxbo og kjøpe ovnstørket sand og bestille akkustikkplater fra rockwool. Dette gjør jeg for jeg tror det gir et løft i lyden uansett.

Takker for mange fine svar idag!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det skal være noe problem for dem å gi deg et annet par, de har nok også fin mulighet for å bekrefte dette problemet.
    Min tråd

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du sitter i sofaen midt i rommet. All godlyden samles bak i rommet. Så jeg foreslår at du vasker opp eller lager middag mens du hører på musikk :

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet der alt var koblet riktig og sjekket og dobbeltsjekket.

Du kan enkelt sjekke det ved å ta et lite batteri 1,5 eller 9v. Sette + på batteriet på + (rød) på høyttaler terminalen og minus på batteriet på minus terminalen (svart) Basselementene dine skal da gå utover. Gjør det ikke det, er det rimelig sikkert at det er koblingsfeil internt i høyttaleren. I mantrane er det flere bassere og alle skal jo selvfølgelig stå utover. Om et element slår feil vei, så jobber det i motfase og blir et ganske begredelig lydresultat.

Gjør testen høyttalerne tar ingen skade av det.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønte at du bare sku bytte om pluss minus på den ene høytaleren?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke mulig å spille 200-300 timer i fasefeil.
    Hodet mitt hadde eksplodert etter 10 minutter av irritasjon.
    Dette hører man jo med en gang.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lytteposisjon midt i rommet som gjør det...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også tro at en sittepossisjon nesten midt i et nestene kvaderatisk rom med mange harde udempede flater vil være litt uheldig, lydmessig. Fasefeil der en av høytalerene spiller 180 grader mot den andre vil være ganske lett å oppdage med de lydsporene som er nevnt tidligere. Lydbildet faller jo helt sammen, og testing med å bytte en av høytaler fasene vil være meget godt hørbart. Batteri testen fungerer greit for en høytaler for bass mellomtone elementer, men om anlegget ellers snur fasen er vel ikke like enkel å sjekke.

Ville prøvd å flytte lyttepossisjonen litt lenger bak i rommet, og hørt om det får frem mer av godlyden. Hadde en CD spiller en gang som DA converteringen/ analogdelen hadde en feil i seg, slik at den spilte med forvrengning. Er man i tvil, så er vel eleminasjons metoden et greit sted å begynne. Høre på anlegget via hodetelefoner, eller låne andre komponenter for testing osv kan vel av og til være å anbefale. som en rask dempings test av rommet, hent dynene og plasser de på førsterrefleksjonene på hver side av høytalerne, og flytt vekk bordet. Da burde man få en rask og god indikasjon når det gjelder demping og refleksjoner.....

Gode anlegg setter også en del krav til godt kildemateriale.. Sikkert ikke tilfelle her, men vil tro enkelte av dagens hifi nybegynnere kan få seg noen overraskelser når det gjelder dette...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Somregel samles trykket av lyd nære bakvegg.....det å sitte midt i et rom kan gjøre at det blir dårlig med trykk...

samtidig blir det jo mye stående bølger forde bettong ikke absorberer lyd......noen lydabsorberingsplater som det ser ut som om du skal prøve vil nok rette endel....disse fåes jo også i pen utførelse....problemet er vel bare at du må kjøpe mange

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har foresten samme problemet selv i bettong blokk....jeg har ikke satt opp dempeplater forde jeg finner ingen som er pene og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det for å bevare et leilighetspreg....

Min løsning var å kjøpe sclx-85 som har fullstendig fasekontroll og tar stående bølger....dette hjalp meg m,ed å få et mye bedre lydbilde.....slår jeg av kalibreringa så blir det krise

Det triste er jo at man tar vekk endel frekvenser og lyden kan virke litt slankere....men slik er det....den tar også vekk frekvenser som ikke passer inn i min stue

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjløpt 8stk plater. Planen er å feste 4stk (2+2) bak høyttaler.. Og deretter 4stk motsatt side i rommet.

Legger de dobbelt slik at det blir 10cm tilsammen. Kommer til å bygge en form for ramme og trekke de i hvitt stoff. Fremme og bake er eneste plassene jeg kan ha de, da det estetiske har en viss prioritering.

Når jeg har gjort dette... Så blir neste steg å leke litt med posisjonering av høyttaler. Flytte stuebordet, eventuellt legge på en duk.. Og kanskje oppgradere høyttalerledning og strømledning.

Men førstepri:
    Få dobbeltsjekket og trippelsjekket at høytalerene fungerer som de skal (spiller i samme fase)
    Og deretter få opp platene slik det blir pent å se på...

Skal få gjort dette iløpet av helgen, så da kan jeg klistre ut noen bilder da så folket får se resultatet..

Noen som vet hvor jeg får tak i hvitt stoff med litt stretch i som ikke koster skjorta?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pirmin
    Du skjønte at du bare sku bytte om pluss minus på den ene høytaleren?
    Ja skjønte det

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og kanskje oppgradere høyttalerledning og strømledning.
    Det blir nok feilinvestering på høyt nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Det blir nok feilinvestering på høyt nivå.
    Du mener det? Fordi du ikke har tro på slikt, eller fordi du tror jeg har så store akustiske problemer i rommet mitt at det ikke vil merkes?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener det? Fordi du ikke har tro på slikt, eller fordi du tror jeg har så store akustiske problemer i rommet mitt at det ikke vil merkes?
    Det vil ikke merkes.

Kabler er ikke magi og trolldom.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •