FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom

Nå er snart tiden inne for at jeg og kan begynne på egen kino
    Omsider (nesten) ferdig med nybygget hus. Har fått et rom i kjelleren som er tiltenkt kinobygging. Madammen får walk inn closet og jeg får kinorom, fair deal
    Har fulgt med mange kinobyggetråder og henter inspirasjon fra flere, nevner bla:
    need4quattro
    Hunsbedt
    Johnnymhz

Rommet er idag 4,57m x 5,17m høyde er 2,38m. Rommet er rett under stuen så lydissolering vill ha høy prioritet, nedtur om jeg må spille på lavt volum pga at madammen har "symøte". Har ønsker om å bygge flytende gulv med rom i rom men pga bærebjelke i taket over kinorom, så er ikke det helt rett frem uten å måtte ta for mye av takhøyden. (sketchup bilder kommer)
    Noen som har noen erfaring med lydbøyler iforhold til rom i rom?

Satser på et 9.2 system med presence front:
    Dali Helicon 400 Mk1 front
    Dali Helicon C200 Mk2 senter
    Har Helikon W200 surround høytalere men vurderer og bytte de i noe in-wall høytalere.
    2 x 12"XTZ subber
    Denon 4308 surround reciver
    Denon PMA2000 brukes som effekt på frontene
    Denon 3800BD blurayspiller
    Prosjektor kjøper jeg inn når det begynner å nærme seg ferdig, regner med at de fleste bare blir billigere og bedre etterhvert.
    Mulig det blir noe forsterker oppgradering men det blir ikke før alt er ferdig i tilfelle. Er ikke så opptatt av 3D så det er ikke et must.

Tenker 2 rader med 3seters hjemmekinos sofaer. Noe ala disse fra fnky.no. Men de må prøvesittes før kjøp, så satser på at jeg kommer over noen i namdals området som kan besiktiges Ellers får jeg håpe på noe Ekornes salg på Møbelringen.
    Men ønsker også så stort bilde som mulig. Hvor stort lerret kan jeg ha på 3m - 3,5m sitteavstand?(håper på ivertfall 120") Og hvor god plass bør jeg ha mellom bakerste rad og frontraden for at det ikke skal bli trangt?
    Funker det med 30cm høyt rapo for bakerse seterad?

Resten av huset har KNX styring, så lys, varme og ventilasjon blir koblet opp mot det og kan styres via ipad. Mulig jeg integrerer lyd og bilde via knx og men foreløpig plan er at det styres på ipad via iRule.

Ellers har jeg ikke kommet så langt med tanke på design innvendig i rommet tenkte på en mellomting mellom batcave og oppholdsrom. Teppe på gulv, en kul tapet og noe grå maling på veggene. Akustikkpaneler med motiv ala de fra Acoustic tuning med eget motiv. Bortsett fra at de er penere å se på, er de verdt pengene eller fungerer DIY akustikkplater like bra?
    Har null peiling på akustikk og deming av rom så alle tips mottas med takk!
    Sist endret av FrodeT; 10-25-2013 kl 22:42

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgjengelig rom:
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-tilgjengelig-rom-jpg
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-oversiktsbilde-jpg
    Bilde av rom i rom. Her vises takbjelken som skaper litt hodebry.
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-rom-rom-jpg
    Konstruksjon av takbjelke i rom i rom.
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-takbjelke-jpg Spennet blir på litt over 5m, tenkte å bruke 2"x8". Sage ut for bærebjelken og forsterke hver bjelke med stålplater. Kan dette funke eller blir spennet for langt? Med og gjøre det på denne måten senker jeg taket ca 10-12 cm.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å kunne bli veldig bra! God planlegging og fine Sketchupskisser setter vi pris på.

Jeg kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine. Er ikke sikkert at svarene mine er de eneste rette, men jeg gjør et forsøk:

Jeg ville absolutt gått for rom-i-rom med egen takkonstruksjon. Lydbøyler, uansett hvor bra de er, er ikke i nærheten så bra som en berøringsfri konstruksjon. I tillegg ser det ut som en solid konstruksjon du har tenkt deg under bærebjelken. Stålplater med god nok tykkelse vil bli bra nok. Men du bør fremlegge dette hos noen som kan regne litt på dette, helst en snekker eller arkitekt med erfaring på lastberegning på bjelker.

Projektoren venter du til å kjøpe rett før du er ferdig. Eventuelt kan du jo gå for et "supertilbud", men venter du får du jo det nyeste. Det kommer garantert nye og bedre projektorer til høsten igjen...

120" på litt over tre meter er stort, men absolutt ikke umulig. Husk at hvis du går for akustisk duk er det bare de beste dukene du ikke vil se strukturen i på så så kort avstand. Selv går jeg for et 129" lerret. Avstand fra fremste stolen til lerret blir hos meg ca 3,8m. Det er planen å bygge et 21:9 lerret til vinteren igjen, da med samme høyde, men ca 90cm bredere. Det blir 45cm mer på hver side. Blir muligens for stort for HW50...

Akustisk tuning/demping av rommet blir absolutt best når du lager det selv. Gå for tykke (fra 5 til 10cm) Rockfon Industrial akustikkplater til demping av førsterefleksjoner, dype cornerchunks og eventuelt diffusjon bakerst i rommet. Denne løsningen har blitt svært vanlig hos hjemmekinobyggere. Hvor mye du vil dempe avhenger av smak, noen liker ikke rom som er godt dempet, så dette må du prøve ut. Det aller meste av ferdiglagde kjøpeprodukter til tuning i akustisk skum fungerer mer eller mindre, men har svært liten effekt i forhold til prisen man betaler. Men en del av dette ser veldig proft ut, og er visuelt pent etter noens mening...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Hunsbedt. Har fulgt med en del på byggetråden din og det har både vært morro og lærerikt.

Jeg ville absolutt gått for rom-i-rom med egen takkonstruksjon. Lydbøyler, uansett hvor bra de er, er ikke i nærheten så bra som en berøringsfri konstruksjon. I tillegg ser det ut som en solid konstruksjon du har tenkt deg under bærebjelken. Stålplater med god nok tykkelse vil bli bra nok. Men du bør fremlegge dette hos noen som kan regne litt på dette, helst en snekker eller arkitekt med erfaring på lastberegning på bjelker.
    Det var det jeg trodde. Men hvis det hadde vært nesten like bra med lydbøyler har jeg spart meg mye grubling. Men da blir det uavhengig takkonstruksjon med dobbel gips og green glue. Har kun midlertidig brukstillatelse på huset enda, men når vi nå omsider skal ha ferdigstilling kan jeg få de fra husfirmaet som står ansvarlig for husprosjektet til å se litt på takbjelkene og evt regne litt på det.

120" på litt over tre meter er stort, men absolutt ikke umulig. Husk at hvis du går for akustisk duk er det bare de beste dukene du ikke vil se strukturen i på så så kort avstand. Selv går jeg for et 129" lerret. Avstand fra fremste stolen til lerret blir hos meg ca 3,8m. Det er planen å bygge et 21:9 lerret til vinteren igjen, da med samme høyde, men ca 90cm bredere. Det blir 45cm mer på hver side. Blir muligens for stort for HW50...
    På bakerste rad vill avstanden være ca 4,5m så her blir avstanden god nok. Det blir vell 2 plasser som blir mer brukt enn de andre, men kjedelig hvis hele første rad blir så nærme at det ikke blir behagelig å følge med på filmen. Har det noe for seg med akustisk lerret om man ikke har senteren bak lerretet? Legge inn demping bak?
    Har tenkt på det å sette opp en baffelvegg i front med inwall høytalere. Og da med mulighet for en maskeringsløsning av lerret.

Akustisk tuning/demping av rommet blir absolutt best når du lager det selv. Gå for tykke (fra 5 til 10cm) Rockfon Industrial akustikkplater til demping av førsterefleksjoner, dype cornerchunks og eventuelt diffusjon bakerst i rommet. Denne løsningen har blitt svært vanlig hos hjemmekinobyggere. Hvor mye du vil dempe avhenger av smak, noen liker ikke rom som er godt dempet, så dette må du prøve ut. Det aller meste av ferdiglagde kjøpeprodukter til tuning i akustisk skum fungerer mer eller mindre, men har svært liten effekt i forhold til prisen man betaler. Men en del av dette ser veldig proft ut, og er visuelt pent etter noens mening...
    Må vell prøve meg litt fra med dempingen av rommet. Har ingen preferanser på dette bortsett fra at jeg ikke liker brumlebass og skrikende diskant.
    Få prøve å søke litt rundt, kanskje det finnes noen som trykker bilder/motiver på høytalerstoff slik at man kan bruke de på DIY akustikkplater.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et informativt skriv fra Byggforsk angående bygging rom i rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil være den beste oppbyggingen av flytende gulv?

Isopor + påstøp?
    rockwool trinnlydplate + sponplater?
    evt andre metoder?

Hadde håpet å heve gulvet med maks 5cm.
    Nå idag er det betonggulv med vannbåren varme.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omsider klar for byggestart, rommet er ryddet og issolasjon i tak er fjernet for montering av gips mellom bjelkelag. Prøver å få lastet opp bilder men det må vell settes på vent til de får gang på den nye versjonen....

Utfordringen her er at i gulvet over så ligger det vannbåren varmerør og tar ingen sjangser på å skruve gipsen fast under spongulvet. Noen som har erfaring med og bare lime platene fast? Holder Green Glue til dette formålet? Eller må det til noe lim ala tec7?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gikk det omsder å legge ut bilder på forumet. Har fått ryddet rommet, fjernet issolasjon og limt gipsplater mellom bjelkene i taket.
    beklager den ymsebiledkvaliteten, bilder blir tatt med iphonen da den alltid er tilgjengelig.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0510-jpg
    Rommet rydet og klar for fjerning av issolasjon i tak, tape på vegg tilsvarer 120" lerret

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0511-jpg

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0523-jpg
    Fuget over alle sprekkene i gulvplatene.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0547-jpg
    Prefab av gipsplater som limes opp innimellom bjelkelaget med greenglue.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0550-jpg
    Brukte ca 2 tuber greenglue for hver hele plate

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0554-jpg
    alle gipskanter smøres med heydi kz.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0559-jpg
    Uvurderlig verktøy når man jobber på egenhånd, 2stk plateholdere fra biltema.
    Holder platen oppe til jeg får fuget og stiftet fast klosser. Er vannbårenvarme i gulvplatene over, så tar ingen sjangser på å bruke skruer.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0562-jpg
    Har det noe for seg og legge på en gipsplate mot disse avløpsrørene? eller vill man da kunne få en "tripple leaf" effekt?

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0563-jpg
    Gulvplater og glava trinnlyd klare for montering

Neste steg blir å få lagt ferdig det flytende gulvet og fuget rundt gipsplatene.
    Så straks litt lysere på fugejobben da jeg kom over Makita BCG180. Fikk bestilt den fra danmark og ventes levert i begynnelsen av oktober.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0562-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0510-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0511-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0523-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0547-jpg  

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0550-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0554-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0559-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0560-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0563-jpg  

Sist endret av FrodeT; 10-06-2013 kl 01:23 Begrunnelse: lagt til bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, bare jeg som ikke får opp bilder?

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare du.... Kommer ikke opp her heller....
    :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke på Ipaden min heller

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bildene kommer opp hos meg (firefox), men snodig at de ikke dukker opp hos dere andre?? Hvilke browser benytter dere som ikke ser bildene?

Ser dere dette bildet:

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-skjermbilde-2013-09-04-kl-17-32-52-png

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser det bildet med safari på iphone. Jeg brukte firefox når jeg la ut bildene. Men de vises ikke i safari.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som over... :-)

Ser bildet ditt, Lygren...ikke de andre.
    iPad og IPhone med Safari.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også ser projen til lygren, men ikke bildene til FrodeT. Jeg bruker MS IE til AVforum for tida..

Ellers vil jeg si at dette er et spennende prosjekt det skal bli gøy å følge. Det er god størrelse på rommet. Dette kan bli virkelig bra!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Bildene kommer opp hos meg (firefox), men snodig at de ikke dukker opp hos dere andre?? Hvilke browser benytter dere som ikke ser bildene?

Ser dere dette bildet:

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-skjermbilde-2013-09-04-kl-17-32-52-png
    Ser det du poster men ikke FrodeT sine. iPad = safari os6

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd nå med både

MS IE
    Opera og
    Chrome

Det er akkurat samme med alle; Jeg ser projen til lygren, men ikke bildene til FrodeT i hans post fra i går. De tidligere sketshup-bildene ser jeg helt fint.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, ser det selv, funker jo ikke i IE. Er da "Insert Image" som ikke funker / vises i annet enn Firefox, mens "Go Advanced" og "Add Attachment" fungerer... Snodig feil, men det blir sikkert en ordning!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-dla-x700_1-jpgtest test test

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    FrodeT, etter at vi har sett på dette problemet ser det ut til at du, sikkert ved en feil, har slettet disse bildene fra "Asset Manager"-mappen din? Vi finner de ikke lenger på serveren, så det er eneste plausible forklaring... Prøver du derfor å laste de opp på nytt?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •