FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for svar! Jeg bestilte en stoffprøvepakke og måtte gjøre det samme, som forøvrig fungerte veldig greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Er ikke noe problem å bruke vanlig stoff som man finner i butikk i Norge rundt akustikk plater. Det eneste man bør sjekke er hvor lett luft går gjennom stoffet, bør ikke være for tett. Jeg har laget 100-vis av akustikk plater ved bruk av vanlig stoff.
    Godt å høre, forenkler tilgangen en del til stoff.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg best erfaring med Paroc sine akustikk plater, Maxbo forhandler dem.
    Ok, problemet er at nærmeste maxbo er ca 20 mil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Høyttalere på siden skal være. 90-110 grader i forhold til fronter. Og som BEF er inne på, vanlig stoff som du finner på stoff butikker er helt ok. Om du kan blåse igjennom stoffet rimelig greit så er det ok. Et tips er stretchlaken til barenesenger, Se passer helt ok rundt en 120x60 plate. Jeg ser du skrier bassfeller på de platene på den ene sideveggen. Tror ikke de vil ta noe spes plangt nedover siden de er så tynne. Men de vil være med å roe ned rommet. De i hjørnet ser bedre ut som bassfeller..
    Ser ut til å bli skikkelig vra dette. Har du bestemt HT plassering og sitterplassering før rommet er ferdig? Har du fått lyttet til hvordan det låter i et tilsvarende rom? Man kan gjøre mye med romkorreksjon, men det er ingenting som slår riktig plassering av HT og LP.

Takker for svar! Både ja og nei, foreløpig er det kun de 2 senterhøttalerne bak som blir bygget inn. Så jeg har mulighet for å legge kablingen bak rammene og flytte resten.

Men det du mener er at de to sidehøyttalerne burde være litt lenger fram? Sånn idielt sett hvis sweep spot skal være midterste stol på første rad?

Det blir bassfeller kun i hjørnene bak. Rammene på siden er bare til pynt + at de skal skjule akustiske tiltak der det trengs.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT Vis post
    Ok, problemet er at nærmeste maxbo er ca 20 mil.
    Da ville jeg snakket med nærmeste byggeforhandler og bestilt Glava eller Rockwool sine ved neste leveranse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg snakket med nærmeste byggeforhandler og bestilt Glava eller Rockwool sine ved neste leveranse.
    Når du sier rockwool sine, mener du da deres lydplater? LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt i sketchup og lest litt mer om høyttaler plassering.
    Utgangspunkt for ørehøyde 115cm fra gulv og ca 200cm fra bakvegg. Noe som resulterte i følgende plassering:

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-kino-yttalerplassering-jpg

Vinklene er tatt ut ifra plasserings guiden for 7.1 oppsett på dolby.com
    Bak og sidehøyttalerne plasseres ca 180cm fra gulv og kommer da ca 60-70cm over ørehøyde på første rad.
    30cm kortere for rad 2.

Sidehøyttalerne vil komme forran seteraden med en vinkel på 60-70 grader. Hvordan vill dette gjøre utslag på lyden ved rad 2?
    Ønsker såklart best mulig lyd i sweepspot, men hvis lyden på rad 2 da blir helt på jordet så får jeg heller inngå et lite kompromiss.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-kino-yttalerplassering-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0790-jpg

Lagt opp rør for front, senter og presence.Rørene blir bare trekt igjennom veggen. Som presence front tenker jeg og bruke inwall høyttalere som jeg skjuler i en falsk 4" vegg som kommer på innsiden av rommet.
    Koblingsboksen til front og senterhøyttalerne blir lagt i en liten 5x20cm utforing som skal gå langs golvet rundt hele rommet.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0790-jpg  

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut! Har du tenkt å legge opp til subwoofer i front også?
    Kanskje greit å trekke et rør eller to ekstra til det?
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Dette ser veldig bra ut! Har du tenkt å legge opp til subwoofer i front også?
    Kanskje greit å trekke et rør eller to ekstra til det?
    Ja, skal trekke opp 2 rør til subwoofer front. Men begynner å få lyst på en diy sub løsning bygget inn i platået til rad 2.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •