FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal prøve å få lastet de opp igjen iløpet av helgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppdatert bildene i tidligere post. De vises nå ivertfall hos meg på både mac og iphone.

Fikk endelig begynt litt på gulvet idag. Var gøy og jobbe med noe annet en gips og silikon, Gleder meg til reisverket
    Har lagt 0,2mm plast og 19x98mm kantavstivning. Ifølge glava skal den ligge 2-3mm fra eksisterende vegg, men planken er tydeligvis saget fra et banantre, så den er vell mer 2-3mm i kantene og 1cm på midten.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0619-jpg

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0620-jpg

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0621-jpg
    Bruker Kreg-jig for å skru sammen kantavstivningen i hjørnene.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0623-jpg

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0624-jpg
    Prøver å få til ca 7mm glippe fra sponplate til eksisterende vegg.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0619-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0620-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0621-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0623-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0624-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan man forandrer overskriften på tråden?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått et par effektive dager i kjelleren, fått lagt ferdig gulvet, fuget ferdig gipsen mellom takbjelkene og begynt med stenderverk.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0664-jpg
    Gulvet ferdig og prøvelagt første svill. Kanten rundt er fylt med 13mm bunnfyllingslist og X antall tuber bostik byggsilikon

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0667-jpg
    Svillen ble rettet ved og feste en tråd i hver ende av svillen med like stor avstand fra treverket. Når det er like stor glippe mellom tråd og treverk hele veien så er den rett.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0668-jpg
    For å få kantavstivningen til det flytende gulvet under der veggen kommer ble det et lite opprom på ca 10cm mellom gulv og eksisterende vegg,
    Antar at dette ikke skal ha noe og si da dette blir imellom de to veggene.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0665-jpg
    Bakveggen ferdig satt opp

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0666-jpg
    Stiftet opp en tynn tråd på eksisterende vegg for å holde påplass issolasjonen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0630-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0664-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0668-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0665-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0666-jpg  

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0667-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott byggetråd! Ser du har brukt Jackon også. Blir spennende å følge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det SannaX. Har brukt jackon ja, helt genialt byggemateriale.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har grublet en del på på hvordan jeg skal bygge himlingen for å bevare mest mulig av takhøyden. Opprinnelig plan var å bruke 48x198mm
    med spenn på 5m for så å kappe ut et større hakk for den bærebjelken som går på tvers av rommet. (se bilde under) Men pga usikkerhet om det blir sterk nok så har jeg googlet litt
    og funnet fram til tabellen fra byggforsk for oppbygging av himmlinger.

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-bilde-22-10-13-klokken-23-41-png

Ser at utifra denne tabellen kan jeg bruke 48x123mm og legge de på tvers under eksisterende bjelkelag da bredden på rommet blir ca 428cm.
    Høyde opp til takåsene nå er 238cm, og ved og bruke de 48x123 bjelkene senker jeg taket ca 13,5cm. Holder det med 1cm luft imellom?
    Da blir takhøyden ca 225cm minus 2 lag gips.

Syns det virker lavt jeg, men for meg ser det ut som det er den løsningen der jeg bevarer mest takhøyde uten å bruke lydbøyler.

Noen som har noen formeninger om takhøyde?

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0669-jpg

Men såklart med endring i planer blir det og ekstra arbeid... Har kappet høyden på stenderverket ihht første plan så veggen blir ca 2,5cm for lav. så må legge på et lite bord på toppen for å få riktig høyde.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0669-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-bilde-22-10-13-klokken-23-41-png 

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mange cm fra toppen på toppsvillen til gulvåsene nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av need4quattro Vis post
    Er det mange cm fra toppen på toppsvillen til gulvåsene nå?
    Nå er det 15cm fra toppsvill til gulvåsene. Men tenker å legge på en ekstra lekt på toppsvillen for å tilpasse avstanden.

Fant link til de sofaen vi kikket på.
    http://leathershoppes.com/palliser_l...ifi-41453.html

Står at de sender internationalt. Likte de 4seterne med loveseat

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale sider som selger stoff for å trekke rundt akustikkplater, og som leverer til Norge?

Har kikket på på acoustimac, ordnet jetcarrier konto, men får ikke betalt med norsk paypal konto. Finnes det måter å komme seg rundt det på?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serigrafi leverer lydtransparent stoff med ønska motil til dette formålet. Kostar vel frå 500 til underkant av 700 pr stk inkl frakt. Mange som er nøgd med dei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Serigrafi leverer lydtransparent stoff med ønska motil til dette formålet. Kostar vel frå 500 til underkant av 700 pr stk inkl frakt. Mange som er nøgd med dei.
    Takker for svar. Leverer de stoff i løpemeter eller leverer de ferdige plater?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omsider fått kommet igang igjen etter "juleferien", Fått lagt tilbake issolasjonen mellom takbjelkene og lagt opp nye 48x123 bjelker som skal bli det nye taket. Ble ca 2cm lufterom mellom bjelkelagene.
    Har lekt litt med det innvendige designet på rommet i sketchup. Tenker og kle hele rommet innvendig med stofframmer for og skjule alt av diffusorer og absorbenter, ble litt inspirert av rammedesignen til My-new-home-theater-2-0-staggered-wall-ht.

For å unngå å gjennomborre veggene med hull til kontakter osv vurderer jeg og fore ut en 5cm bred og 20cm høy kanal nede ved gulvet som går rundt rommet og kan inneholde strøm og evt noe høyttalerkabler.

Presence front og bakhøyttalere blir av typen inwall. sidehøyttalerne bak blir onwall. Her for og vise ca plassering. senter av høyttaler er tegnet 180cm over gulv.
    FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-kino-v2-oversikt-jpg

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-kino-v2-vside-jpg

FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0751-jpg
    Klar for rørlegging.

litt oppsummeringsspørsmål tilslutt
    Burde sidehøyttalerne bak være plassert lengre fremme?
    Holder det med bassfeller kun i de 2 hjørnene bak? får ikke plass til presence front hvis jeg skal ha bassfeller der og.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-kino-v2-oversikt-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-kino-v2-vside-jpg   FrodeT`s kinoprosjekt : Bygging av rom i rom-img_0751-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at prosjektet er i gang igjen. Kan jeg spørre deg hvilken kreg-jig du har og hvor du har kjøpt den?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den som kalles kreg jig master system. Kjøpte den på axminster.
    Men ser at de ikke forhandler kregjigs lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke rockwool plater egner seg best til DIY dempeplater? Rockwool flexi A plate eller rockwool lydplater?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg best erfaring med Paroc sine akustikk plater, Maxbo forhandler dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrodeT Vis post
    Noen som kan anbefale sider som selger stoff for å trekke rundt akustikkplater, og som leverer til Norge?

Har kikket på på acoustimac, ordnet jetcarrier konto, men får ikke betalt med norsk paypal konto. Finnes det måter å komme seg rundt det på?
    Hei! Dette blir bra!
    Jeg handlet med Acoustimac, og fikk varene sendt med Jetcarrier. Tror jeg endte opp med å betale med vanlig kredittkort tilslutt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å bruke vanlig stoff som man finner i butikk i Norge rundt akustikk plater. Det eneste man bør sjekke er hvor lett luft går gjennom stoffet, bør ikke være for tett. Jeg har laget 100-vis av akustikk plater ved bruk av vanlig stoff.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere på siden skal være. 90-110 grader i forhold til fronter. Og som BEF er inne på, vanlig stoff som du finner på stoff butikker er helt ok. Om du kan blåse igjennom stoffet rimelig greit så er det ok. Et tips er stretchlaken til barenesenger, Se passer helt ok rundt en 120x60 plate. Jeg ser du skrier bassfeller på de platene på den ene sideveggen. Tror ikke de vil ta noe spes plangt nedover siden de er så tynne. Men de vil være med å roe ned rommet. De i hjørnet ser bedre ut som bassfeller..

Ser ut til å bli skikkelig vra dette. Har du bestemt HT plassering og sitterplassering før rommet er ferdig? Har du fått lyttet til hvordan det låter i et tilsvarende rom? Man kan gjøre mye med romkorreksjon, men det er ingenting som slår riktig plassering av HT og LP.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •