Spørsmål rundt DIY akustikk plater.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål rundt DIY akustikk plater.

Hai!

Etter å ha lest en god del og prøvd meg litt fram med å henge tepper på veggen ol. Så har jeg funnet ut at det er mye å hente på å demping av rommet/stuen min.

Jeg tenkte å bygge meg to akustikk plater på 50-100mm tykkelse. Bygget av rammeverk, trekt i stoff med passende farge og mønster.
    Ene skal på bakvegg og andre på ene sideveggen (Se bilder)
    Lurte egentlig bare på hvilke type fyll som egner seg best, også mtp pris. Glava, rockwool eller noe annet kanskje? Selve konstruksjonen og plassering skal ikke være noe problem.

Kom gjerne med innspill og ideer!

Beklager dårlige bilder:
    Bakvegg, Tenker å dekke mellom høytalerene og 1.2m oppover på veggen 2x1.2m:
    https://www.dropbox.com/s/6039lu5oqm...2023.06.47.jpg

Front, skal ha en plate på veggen til høyre i bildet, under de små hyllene.
    https://www.dropbox.com/s/zylxnf1kdt...213_230614.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockfon Industrial plater er vel regnet for å være bra.

Jeg har bestilt opp slike både i 50 og 100mm (60x120cm)
    Tenkte å lage en ramme i tre og trekke de med lerretsbilder. Har fått tips om at Serigrafi / Chr. Brynildsen & co AS kan trykke opp lerretsbilder egnet for slike paneler til en grei pris.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinErikHansen
    Rockfon Industrial plater er vel regnet for å være bra.

Jeg har bestilt opp slike både i 50 og 100mm (60x120cm)
    Tenkte å lage en ramme i tre og trekke de med lerretsbilder. Har fått tips om at Serigrafi / Chr. Brynildsen & co AS kan trykke opp lerretsbilder egnet for slike paneler til en grei pris.
    Jeg har tenkt tanken om å kle rammer med et dekorativt stoff jeg også. Men er lerretsbilder akustisk transparente nok til dette formålet?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et vanlig lerretbilde er nok ikke særlig egnet for dette.
    Har lest en god del frem og tilbake, og etter det jeg forstår blir selv såkalt "digital trykk" også litt for tett for dette formålet. Men har ikke funnet noe konkret om hva som gir godt resultat eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serigrafi trykker vist på en type strikket polyester som visstnok skal være godt egnet.

Sendte mail ang priser, størrelser og krav til bildefiler i går.

Se forøvrig denne tråden.

Jeg tenker som så at.. javel kanskje ikke 100% optimalt stoff, men jeg (les: dragen) tar nok heller plater med bilde (95%) fremfor helt svarte (høyttaler-stoff) med ørlite mindre refleksjon. Om jeg ikke tar helt feil vil vel forskjellen i refleksjon kun bli gjeldende i de helt øverste frekvensene - eller tar jeg helt feil her??

Et alternativ kan vel være å bestille fra GIK Acoustics

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare skyte inn og skryte av Serigrafi ! Kjempe hyggelige og enkle og bestille av.

Du sender mail med filer og ønsket størrelse, så får du svar på om det funker eller ikke.

Jeg har 4 bilder av de, funker meget bra her hos meg.

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Må bare skyte inn og skryte av Serigrafi ! Kjempe hyggelige og enkle og bestille av.

Du sender mail med filer og ønsket størrelse, så får du svar på om det funker eller ikke.

Jeg har 4 bilder av de, funker meget bra her hos meg.

Kim
    Høres bra ut!
    Går ut i fra de 4 bildene du snakker om er de "filmplakatene" du har hengene i kinoen din?
    Kan jeg få spørre hva du betalte for stoffet med trykk?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500,- ink mva! Har 4 stk liggende jeg og som jeg skal ha hos meg. Kun montert opp 1. 2"x2" lekte med vanlig 5cm rockwool. HT stoff på baksiden, og trykk på fremsiden. Skal henge 5cm ut fra vegg.

Her er ett bilde av den ene platen min! Som du ser så bør jeg få tak i mørk Rockwool. Men venter litt med det da det er mye lys på i denne stuen hvor bildet er tatt. Syns fargene er noe blasse, men siden alternativene er så mye dyrere så kan jeg leve med det!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker virkelig det jeg ser
    Prisen var langt i fra hva jeg fryktet også.

SteinErikHansen: Kan du dele infoen når du får svar på spørsmålene dine fra Serigrafi ang størrelser, filformater osv.?

Da er det vel bare å begynne letingen etter motiv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan svare her og jeg!

Bildefilene bør være rundt 1MB. Jeg fant en masse fine filmplakater på Mpdb | Movie Posters DB - Free Movie posters database. De har en masse gode plakater. Du betaler noen kroner så har du en masse downloads. Jeg sendte så disse til Erik hos Serigrafi og han endret litt på disse for og få de til og passe. Du kan se på bildet nedenfor hvordan mine ble. Disse ble 120x60 cm i ferdig trykk (Motivet) og ca 7 cm sort kant rundt hele bildet.

På I-Robot plakaten så ble ansiktene noe dradd, men syns det så bra ut! Så er bare og finne filer du ønsker for så og snakke med Erik. Så hjelper han. Kjempe service!

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så fresht ut Mr Stian. Tror jeg skal bestille fra Serigrafi etterhvert jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig mye bedre ut med et slik trekk på akustikkplatene. Noen som vet om det går an å få disse i større størelser? Tenker meg noen "akustikksøyler" fra gulv til tak og da snakker vi 240 cm høyde.

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Ser jo veldig mye bedre ut med et slik trekk på akustikkplatene. Noen som vet om det går an å få disse i større størelser? Tenker meg noen "akustikksøyler" fra gulv til tak og da snakker vi 240 cm høyde.
    Alt er sikkert mulig, men da blir vel bredden 120cm for å ikke strekke motivet. For meg blir dette for voldsomt, og ikke pent i det hele tatt.
    * Dynabel SuperExact * SVS SB12-Plus * EAD (Theatre Master Ovation) * EAD (Theatre Vision P) * Monster Power HTS5100
    * Vincent SAV-P200 * Hitachi PJ-TX300 * Dreamscreen V1 Dynagrey alumotor 92"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg tippe trykkes nok dette fra rull, så 240 lengde er vel kanskje mulig mens bredden er låst til bredden på stoffet/maskinen. Regner med å få et ordentlig svar på dette når jeg får tilbakemelding på mailen jeg sendte, og ikke bare tippingen min

Rovik: Det finnes jo bilder/mønstre i andre formater/aspect-ratios enn 60x120 Finner sikkert ett eller annet som blir kult i 60x240 selv om det er et litt uvanlig format

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selvfølgelig tenkt meg et annet motiv en en slikt strukket filmplakat Regner med at kvaliteten på trykket ikke er all verden, men venter spent på tilbakemeldinger fra dere andre. Jeg tenker at dersom dette stoffet er egnet for akustikkplater, vil det også fungere greit å gjemme surroundhøyttalerne bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har lav takhøyde, så tenkte jeg på å lime 5cm rockwool industrial plater rett i taket. trekke de med høyt. stoff fra biltema, og lime de med No More Nails fra Jula. Har dere noe tru på at det vil funke?

Ikke så lysten på å skru for mye i gipstaket heller, derfor jeg tenkte på den løsningen.

Og på veggene, hva med da enten 5cm eller 10cm, kle de med høyt stopp, som man limer på, tar så 4stk klosser, ca 5-10cm tykke, å limer de da på rockwool plata, med no more nails limet, som igjen limes på veggen. Vil det fungere?
    Noen som har peil om det limet er bra nok? eller veit om andre lim som er sterkt å holdbart?

x.til.døden

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Har akkurat pratet med Erik hos Serigrafi og fått svar om at lengden kan du få tilnærmet så lang du vil. Maksbredden er låst til bredden på rullen som er brutto 137cm.

Som det også er sagt tidligere i tråden bør bildefilene være på minimum 1mb (personlig kommer jeg til å gå for større bildefiler enn dette for å være sikker), og de kunne ta i mot de fleste vanlige bilde-filformater (jpeg, tiff, osv) samt vektorbaserte i f.eks. pdf.
    Prisen jeg fikk oppgitt på 120x60 var 500 inkl. mva + evt. frakt.
    For 240x60 ble det sagt sånn på sparket ca 900 inkl mva + evt. frakt

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner prisen er for ett stk 120x60?
    Og 900,- for ett stk 240x60?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olegodo
    Regner prisen er for ett stk 120x60?
    Og 900,- for ett stk 240x60?
    Det stemmer

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat pratet med Erik hos Serigrafi og fått svar om at lengden kan du få tilnærmet så lang du vil. Maksbredden er låst til bredden på rullen som er brutto 137cm.

Som det også er sagt tidligere i tråden bør bildefilene være på minimum 1mb (personlig kommer jeg til å gå for større bildefiler enn dette for å være sikker), og de kunne ta i mot de fleste vanlige bilde-filformater (jpeg, tiff, osv) samt vektorbaserte i f.eks. pdf.
    Dette høres virkelig spennende ut. Og det er noe jeg også deffinitivt ønsker å gjøre i min framtidige kino. Kan Serigrafi behandle bilder man sender til dem? Kan de ta utsnitt av bildene for å få proporsjoner til å stemme? Kan de dele opp bilder hvis man ønsker et større bilde delt over flere paneler? Eller må man sørge for slik bildebehandling selv på forhånd?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •