Hjemmekino i kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino i kjellerstue

Hei

Da er jeg endelig igang med min lille gutte drøm, nemlig et eget kino/gutte rom.

Jeg har jo noe erfaring fra før da jeg jobber som snekker til vanli, men mangler mye kunnskaper ang akustikk. Jeg har vel lest det meste som er på forumet her om det, men vet at hvert rom er forskjellig. Jeg legger ved en skisse av rommet og håper dere kan komme med innspill. de røde strekene er vinduer som sitter 80cm opp på veggen. midterste vindu ligger midt på veggen og de 2 andre ligger symetrisk ut ifra det. Veggen med vinduer og veggen til høyre for den er yttervegger. firkanten med rundingen er pipe og ovn. ovnen må nesten får bli i rommet.

På gulvet blir det teppe og veggene blir lektet ut med lydlekter fra avshop og kledd med gipsplater. deretter blir det scenemoloton på vegger og tak. Designet har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men kommer til å legge sjela mi i dette prosjektet

I første omgang trenger jeg råd og veiledning for hvilke retning jeg burde spille ifra. Hva mener dere? burde jeg spille ifra langveggen selv om pipe og ovn blir stående, eller burde jeg spille ifra kortveggen på motsatt side av pipe?Vedlegg 100990

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Room mode

Har prøvd meg litt med room mode kalkulatoren. Hva er best av: få men høye søyler eller flere lave søyler? har nemlig mulighet til å endre størelsen på rommet hvis det vil være noe å vinne på det. Men da trenger jeg råd fra noen som er kjent med room mode kalkulatoren

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har plass så ha så stort rom som mulig om det var det du mente med å endre på rommet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var det jeg mente. Bor i "landlige" omgivelser med nærmeste nabo 70 m unna så lydisolering trenger jeg ikke tenke så mye på. men så at room mode forandret seg veldig hvis jeg senket taket til 2 m kontra 2.35. har uansett tenkt meg noen bassfeller i 2 hjørner der jeg kan og ellers dempe 1 og 2 refleksjon da jeg har funnet ut hvor ht blir plassert. Men siden det blir et såpass stort prosjekt vil jeg ikke gjøre noe uten at det blir riktig 1 gangen.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du sett det jeg kaller 3kant-bassfelle? slik du ser her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...r-boks-13.html litt lengre nede på siden, vil nok gi bedre resultat det.
    blir spennende og følge deg til målet om kino :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de har jeg lest mye om har allerede bestilt rockwool til bassfeller og lydplater derifra. Mulig jeg tenker for mye på rommets størelse og at jeg har mer å hente på diy. Pga pipe og dør så har jeg bare mulighet for og bygge diy bassfeller i 2 av hjørnene, og føler da at jeg låser meg til å spile fra kortveggen. ser mange spiller fra kortveggen så det fungerer vel bra det også :-D

Har revet en vegg allerede, å skal laste opp bilder da rommet er rensket og klart for noen timer med hodebry

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    Hei
    I første omgang trenger jeg råd og veiledning for hvilke retning jeg burde spille ifra. Hva mener dere? burde jeg spille ifra langveggen selv om pipe og ovn blir stående, eller burde jeg spille ifra kortveggen på motsatt side av pipe?Vedlegg 100990
    Jeg ville valgt å spille fra kortveggen på motsatt side av pipa. Jeg ville også satt opp en "falsk" vegg 80-100 cm ut fra denne kortveggen og gjemt frontrekka og elektronikk bak denne. Det er i allefall det jeg har planlagt selv for min egen fremtidige kinobygging.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på lydtransparent duk eller en vegg? hvis vegg, vil det ikke da bli en "kasse" effekt?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på lydtransparent duk eller en vegg? hvis vegg, vil det ikke da bli en "kasse" effekt?
    Jeg tenker på reisverk til vanlig vegg, bortsett fra at du integrerer hyller for komponenter og senterhøyttaler og det du måtte ønske. Der høyttalere kommer kler du veggen med høyttalerstoff i stedet for plater. Komponenthyllene kan enten være åpne eller du kan sette på dører i sota glass eller hva du måtte foretrekke. Det som er igjen av veggen kan du forsåvidt kle igjen akkurat som du måtte ønske. Noen lager en lerretsvegg hvor de har et transparent lerret og høyttalerne bak lerretet. Personlig ønsker jeg å unngå transparent lerret da dette er et kompromiss hvor hverken lyd eller bilde blir optimalt. En god grunn for å allikevel velge transparent lerret er om rommet ikke er bredt nok til å ha høyttalerne til siden for lerretet. Jeg håper selv å få til et rom med mål i den størrelsesorden du har. Med 4.5m bredde har du god plass til vanlig lerret i stor størrelse og enda ha plass til høyttalere på siden. Du bør også ha en løsning for å relativt enkelt komme inn bak den falske veggen/lerretsveggen. Hvis du har cc60cm stendere som utgangspunkt, kan du for eksempel lage 60 cm rammer som kles med høyttalerstoff til den første seksjonen på hver side. Disse kan festes med borrelås eller snepperter slik at de enkelt kan tas av. Eventuelt kan du hengsle dem eller noe annet lurt. det finnes mange variasjoner av slike løsninger her på forumet hvis du leter i byggetrådene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg hva du mener

Men kommer til å gå for høyttalere ved siden av lerret uten noe falsk vegg. Jeg tenker det vil være mere gunstig mtp. eventuelle bytte av høyttalere i fremtiden.
    Jeg har også tenkt lydtransparent duk men har ikke noe greie på den løsningen og hvis du sier det blir et kompromiss med lyd og bilde så velger jeg vel et standar lerret.

Tusen takk for innspill uansett

Har lest mye om hk til akto, og det blir vel utgangspunktet mitt i den kinoen. Noe forandringer blir det så klart, men fargevalget i hans hk var noe som også falt i smak hos min bedre halvdel Kanskje hun ikke syntes jeg ødelegger kjellerstuen hvis hun får det litt som hun vil

Imorgen håper jeg å få revet panelene på veggene og rive opp gulvet og da kommer mine første bilder her også (Hvis jeg greier å laste de opp)

Til nå har jeg revet en delevegg og ryddet unna alt "rotet" som hang på både vegger og tak samt noen gamle møbler fra 1800-1900 tallet. De møblene veiere så mye at å flytte på de er en jobb i seg selv.

På venstre side i taket er det en nedsenking på ca 15 cm som går i en bredde på 90 cm langs hele langveggen pga ventilasjon/varme rør, så kommer til å senke taket i hele rommet like mye så da sitter jeg igjen med takhøyde på 2.20m ca +gips.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for innspill uansett
    Bare hyggelig!

Da skjønner jeg hva du mener
    Men kommer til å gå for høyttalere ved siden av lerret uten noe falsk vegg. Jeg tenker det vil være mere gunstig mtp. eventuelle bytte av høyttalere i fremtiden.
    Jeg har også tenkt lydtransparent duk men har ikke noe greie på den løsningen og hvis du sier det blir et kompromiss med lyd og bilde så velger jeg vel et standar lerret.
    Enten så missforstår jeg deg. Eller så har du missforstått meg. Med en slik falsk vegg er det ikke snakk om å bygge inn høyttalerne i veggen eller feste dem i veggen på noen måte. Det er ikke noe vanskeligere å bytte høyttalere seinere. Høyttalerne står på gulvet bak den nye veggen. Men i stedet for gips eller panel på den nye veggen, lages det rammer trukket med høyttalerstoff. Disse rammene kan være store. For eksempel 60cm brede og kanskje hele takhøyden høye, eller hva du måtte foretrekke.. Rammene skrus ikke permanent fast. Men festes på en måte slik at de enkelt kan tas ned, eller eventuelt hengsles slik at de kan åpnes som en dør. Det blir altså en svært lett lettvegg...
    Den store fordelen med en slik løsning er at du får gjemt bort høyttalerne og elektronikken. Mange liker et slikt rent design hvor dette ikke synes. Det faller også ofte i smak hos mange av våre bedre halvdeler.. En annen stor fordel er at du ikke trenger ta hensyn til design på høyttalerne. Du trenger kun å ta hensyn til lyd da de ikke er synlige. Du kan for eksempel bygge egne høyttalere og ikke bruke mye ressurser på finishen.
    Men det er klart; Hvis man har så lekkert utstyr som Akto, er det jo ikke noe poeng i å gjemme det bort.. hvis W er enig da..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har grublet fælt på ideen din så da blir det en falsk vegg som skjuler alt. Må vente på en eletriker nå for å legge opp ny kurs til meg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen fordel med en falsk vegg er at du kan stappe det fullt av Glava eller Rockwool for å dempe noen av romnodene du er bekymret for.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg revet nesten all panelet på veggene nede og halve gulvet er også borte. Fant ut at det var fukt i det ene hjørnet på høyre side av frontveggen. regner med at jeg får gravd opp til sommeren og ordne det fra yttersiden. Skal også mure igjen 2 av vinduene, det siste vinduet er fortsatt under vurdering.

Eletriker kommer på befaring hos meg til uken så da får jeg høre litt om pris ang spotter og ny kurs.

Har også begynt å tenke på høyttalere, da jeg allerede har ett par b&w 683 og et par klipsch rf62. rommet blir nok mye brukt til musikk, men vil jo også ha et rom hvor jeg kan se film og føle at lyden løfter opplevelsen til topp. Min erfaring med disse 2 forskjellige høyttalere er at b&w har en utrolig klar og fin mellomtone som gjengir vokaler på et høyt nivå men samtidig mangler litt i toppen. Klipsch spiller til samenligning mye mere dynamisk og har en høyere morro faktor men samtidig litt mye i toppen. de blir liksom litt mere bråkete. Men jeg har aldri hørt en hjemmekino med b&w før så vet ikke om jeg blir skuffet eller fornøyd med lyden de greier.

Rommet vil bli akustisk behandlet så kanskje b&w blir mye bedre av det. Jeg har også planer om og putte in to svs subber som skal spille fra 80 hz og nedover. Regner med at det holder mtp bassen.

Prosjekto har jeg heller ikke bestemt meg for. Har lest litt om 3d projektorer at de ikke gjengir 2d like bra uten at man må opp i de dyrere prosjektorene. Noen av dere som har prøvd litt forskjellige? Tenker meg et lerret opp mot kanskje 3 meter, men kan også gå ned til 2,5m

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjekto har jeg heller ikke bestemt meg for. Har lest litt om 3d projektorer at de ikke gjengir 2d like bra uten at man må opp i de dyrere prosjektorene. Noen av dere som har prøvd litt forskjellige? Tenker meg et lerret opp mot kanskje 3 meter, men kan også gå ned til 2,5m

Blir vel 120" som er 265cm bredt ca

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir best av å lage bassfeller i hjørnene på frontvegg, eller stable 25cm glava fra gulv til tak med 58cm dybde på hele frontveggen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir best av å lage bassfeller i hjørnene på frontvegg, eller stable 25cm glava fra gulv til tak med 58cm dybde på hele frontveggen?
    Godt spørsmål! Det lurer jeg på også. Men magefølelsen sier meg at alternativet med demping av hele veggen vil være mer effektiv enn å bare dempe i hjørnene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde det i et lite rom som var i rommet jeg bygger i nå, med å fylle hele veggen foran. fikk da intrykk av at det ble litt tamt og lite dynamikk. men samtidig så var jo rommet 2,7*4,5 m med åpning på sideveggen bak ved sofa.

Kunne prøvd begge delene kanskje, bare det at det koster unødvendig mye i forhold til bassfeller i hjørnene hvis det blir best:/

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan kanskje bli for mye demping. Det er vel litt smak og behag innblandet også. Det beste hadde kanskje vært å lege løsninger som ikke er permanente. Du kan f. eks. lage et rammeverk som du enkelt kan ta dempematerialet inn og ut av slik at det blir enkelt å endre om du synes det blir for mye eller for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ja, det kan kanskje bli for mye demping. Det er vel litt smak og behag innblandet også. Det beste hadde kanskje vært å lege løsninger som ikke er permanente. Du kan f. eks. lage et rammeverk som du enkelt kan ta dempematerialet inn og ut av slik at det blir enkelt å endre om du synes det blir for mye eller for lite.
    Det hørtes lurt ut 8) Bygger meg først bassfeller i hjørnene og prøver meg frem med demping av resten av veggen. det blir uansett gjemt bak den falske veggen jeg skal sette opp.

Har fått lektet ut den ene langveggen idag å laget ramme for akustikkplatene mine. blir 10 cm luft bak 10 cm rockfon plater i et felt på 1,8m bredde og 1.6m høyde som starter ca 1.2 m fra frontvegg. Eneste jeg ikke er helt sikker på, er hvordan det blir seende ut med platene som bygger 10 cm inn i rommet fra gipsveggen :???: . Har tenkt tanken om å fore meg ut enda 10 cm men da mister jeg mye bredde på rommet, så må vel heller prøve å finne en løsning på det som gir en helhet i det.

Skal laste opp noen bilder av rommet imorgen 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •