Oba's lille filmrom - rommet tatt i bruk - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Virkelig en nydelig liten hjemmekino dette her! Selv om jeg ikke synes det er verken pent eller optimalt med senter rett under lerret, er benken du har plassert den på veldig pen, og passer godt til resten.
    For å lede varmen bort fra receiver anbefaler jeg deg å kjøpe en eller to datavifter, slik at du får luft inn og ut av receiver. Ikke bra å ha den slik i lengden, uten aktiv kjøling. Det hjelper ikke mye med hull, her må det vifter til. Jeg kjøpte store 140mm vifter med ultralavt støynivå (ikke hørbare) selv, og kan anbefale for eks disse. Lyset kan du bare koble vekk skulle det irritere. Jeg hadde en 12V/0,5A strømforsyning liggende som jeg brukte. Det funker utmerket, og min Marantz AV 8801 prosessor som blir helt ekstremt varm uten kjøling, er nå knapt nok lunken.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Virkelig en nydelig liten hjemmekino dette her!
    Takker :-) Ikke engang i liga med ditt fantastiske prosjekt, men jeg synes rommet har blitt ganske trivelig.
    Selv om jeg ikke synes det er verken pent eller optimalt med senter rett under lerret, er benken du har plassert den på veldig pen, og passer godt til resten.
    Ja, jeg hadde lydtransparent lerret tidligere og grublet lenge på å få til det i dette rommet også. Det ble til at jeg droppet det. Selv om jeg hadde valgt høyttalere som bygget lite ville det gått ut over en allerede liten kasteavstand fra projektor. Alternativene var da å plassere senter over, eller under lerret. Dersom jeg skulle plassert den over hadde den kommet veldig høyt både i forhold til fronthøyttalerne og ørehøyde. Med et så lite rom som utgangspunkt blir det dessverre en del kompromisser. Jeg kom frem til at den beste kompromisset var å plassere senter under lerret. Skulle jeg plassert den over måtte jeg ha byttet til en annen type høyttalere.
    For å lede varmen bort fra receiver anbefaler jeg deg å kjøpe en eller to datavifter, slik at du får luft inn og ut av receiver. Ikke bra å ha den slik i lengden, uten aktiv kjøling. Det hjelper ikke mye med hull, her må det vifter til. Jeg kjøpte store 140mm vifter med ultralavt støynivå (ikke hørbare) selv, og kan anbefale for eks disse. Lyset kan du bare koble vekk skulle det irritere. Jeg hadde en 12V/0,5A strømforsyning liggende som jeg brukte. Det funker utmerket, og min Marantz AV 8801 prosessor som blir helt ekstremt varm uten kjøling, er nå knapt nok lunken.
    Ja, jeg må kanskje se på å få installert noe kjøling etterhvert. Har en HTPC som jeg ikke har funnet plass til i det nye rommet. I den har jeg installert ganske stillegående vifter som nok kan gjøre nytten.

På sikt kommer jeg også til å vurdere tiltak for å bedre akustikken i rommet. Tenkte da kanskje på "molton gardiner" på vindusvegg og akustikkplater ala http://www.sofsci.com/ på noen av veggene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent rom! Enig med deg angående 2.35:1, det gjør en enorm forskjell.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøff liten kino dette her. Gratulerer.

Må innrømme at jeg er misunnelig på en 2.35 løsning. Det løfter kinoen veldig.

Hva er opplegget med den anamorfiske linsen? Manuell hev-senk? Og er det slik at du må stekke bildet i prosjektoren slik at bildet fyller hele høyden?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Ja, jeg liker 2.35:1 lerret. Da er det storfilmene som vises med størst bilde, mens TV-serier e.l. benytter mindre del av lerretet og ikke motsatt.

Linsen styres med fjernkontroll. Jeg benytter Logitech Harmony One til alle komponenter inkludert linsen. Anbefaler denne fjernkontrollen!

Jeg benyttet zoom for å fylle 2.35:1 lerretet tidligere, men synes det ble litt mye dill med zoom, lens shift og re-fokusering hver gang jeg skulle bytte mellom formatene. Dette slipper jeg med linsen og jeg får også utnyttet hele oppløsningen i projektoren.

Både Blu-ray spiller, videoprosessor og projektoren kan benyttes til å strekke bildet vertikalt. Bildet strekkes da i høyden slik at det fyller hele panelet (ingen sorte striper oppe og nede). Linsen strekker så bildet horisontalt slik at det fyller hele 2.35:1 lerretet (og proporsjonene blir normale).
    Det mest praktiske for min del er å benytte videoprosessor til å strekke bildet da jeg benytter denne på alle kilder. Jeg kunne også benyttet projektoren (har ikke testet hva som gir best kvalitet), men etter at satte den inn i veggen reagerer den ikke så bra på signalene fra fjernkontrollen.
    Sist endret av oba; 04-18-2014 kl 00:40

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken vei strekker linsa bildet, i bredden eller i høyden. Hvis jeg forstår deg rett, så strekker den bildet i bredden? Så du stiller inn PJ uten anamorfisk linse slik at bildet fyller høyden, men når du senker linsa, så strekker den bildet i bredden? Må du du har kurvet lerret når du har den type anamorfisk line?

Midas lukter på 2.35:1...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer. Projektor strekker i høyden slik at hele 16:9 bildet fylles (ingen sorte striper oppe og nede). Når linsen senkes blir bildet strukket i bredden slik at det fyller hele 2.35:1 lerretet.

Du må ikke ha kurvet lerret når linse benyttes. Linsen kan strekke bildet en tanke ujevnt (slik at ikke kantene oppe og nede ikke blir 100% rette). Dette motvirkes av et kurvet lerret. Det er uansett et lite problem og kan enkelt maskeres bort ved å zoome litt slik at ujevnhetene skjules av rammen. Jeg måtte benytte denne metoden når jeg benyttet kurvet lerret uten linse (da gjorde kurven at kantene ble en tanke tønneformet) Ved å zoome noen mm ble dette skjult av rammen.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke de linsene grisedyre vis du skal ha en ordentlig som ikke forringer bilde? Drev å kikket litt selv og kom fram til at det var billigere å kjøpe med motorisert zoom.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke tvil om at gode linser er kostbare. Min projektor har både motorisert zoom, linse forskyvning og fokus, men jeg synes allikevel det var litt tungvindt å måtte justere alle disse på ny hver gang jeg byttet mellom formatene. Enkelte projektorer har linse minne (slik at du kan lagre forskjellige innstillinger) og da blir det straks enklere.

Det er mye diskusjon på nettet angående hva som er å foretrekke zoom, eller linse. En fordel med linse er at at man får utnyttet hele bildebrikken i projektoren. Slipper at en stor del av brikken brukes til å vise sort. Det sorte stripene er der selv om man zoom'er, de havner bare utenfor bildet. En annen grunn til å benytte linse er dersom man ønsker et bredere 2.35:1 bilde enn hva projektorens zoom klarer. Med zoom må man klare å fylle hele 2.35:1 lerretet i bredden, men med linse holder det at man klarer høyden i 16:9 format.

Det er nok fornuftig å testet med zoom først for å se om man blir fornøyd med dette før man eventuelt går til anskaffelse av anamorfisk linse.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de aller fleste vil "zoom-metoden" være å foretrekke. Unntakene er derom man ikke har lysdempende/absorberende materialer utenfor lerretsrammen, slik at overskuddslys vil bli synlig, i tillegg til at det også vil lyse opp rommet.

Fordelene med linse er veldig begrenset, men dersom man absolutt MÅ ha de ekstra 20-30%'ene med lys som en slik løsning vil gi, så er det eneste mulighet.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •