Ny hjemmekino/kj.stue - akustiske tiltak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino/kj.stue - akustiske tiltak

Heisann.

Etter noen år ute av "gamet" har jeg endelig kommet i gang med hjemmekino igjen. :-D

Etter å ha bygd hus, og endelig har mulighet til en kombinert kjellerstue/hjemmekino er utgangspunktet er som følger:
    PDF av sketchup forsøket
    Sketchup fila

Her er vegger og tak i eggehvit smartpanel samt eikeparkett på gulvet.
    Langt i fra det optimale rommet, men jeg skal nå prøve å gjøre det beste ut av det. Pr. i dag er det en romklang som ikke ligner grisen så jeg må inn med vesentlig tiltak for å dempe. (Biljardbord i rom med bare harde flater er spenstig for å si det mildt )

Hjemmekino utstyret blir i hovedsak som følger: (driver å handler nå om dagen så det ikke alt som er i hus enda)
    Benq W9000 + 92" grått Euroscreen rammelerret
    Denon AVR-3312 (evt. pluss effektforsterker til 683'ene)
    B&W DM683, HTM61 og enten DS3 eller 685 som bakhøyttalere pluss sub (vurderer DIY)
    Av dette er prosjektor, lerret, receiver og center i hus og fronter kommer innen 14 dager. Bakhøytalerne blir noen gamle Jamo inntil videre og sub kommer til å ta noe mer tid (antakelig DIY)

Jeg håper noen med litt mer innsikt i akustiske tiltak enn meg orker å ta en titt på tegningene (ingen dreven sketchup-tegner, men håper det illustrerer bra nok) og gjerne komme med litt tips/veiledning i forhold til hvor jeg bør begynne. Regner med at jeg etterhvert må få tatt noen målinger og gå mer målrettet til verks, men en hvis tanke om hvor jeg i hvert fall kan begynne hadde vært supert. Tar veldig gjerne også i mot tips til hvordan forbedre "biljardrommet" da det hjaller godt i rommet slik det er nå.

Det jeg har tenkt på i første omgang er å skaffe "en gjeng" med lerretsbilder med 5cm rockwool eller lignende i som blir plassert på langveggen i biljardrommet (øverst på tegningen) og bakveggen i hjemmekinoen. Vil dette hjelpe noe særlig, eller må jeg gå mye hardere til verks? (Har en liten mistanke om det :wink: )

Til slutt (i det som ble en lang post ) et par kommentarer til tegningen:
    - I hjørnet inne ved biljardbordet (øverst til høyre på tegningen) er det laget en bar som ikke er tegnet inn.
    - På veggen til høyre for frontrekka (altså mellom det som skal forestille en dør og der veggen slutter inn mot biljardbordet) er det to store bokhyller med glass dører som heller ikke er tegnet inn

Håper noen gadd å lese gjennom posten :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha lest utallige foruminnlegg om temaet har jeg funnet ut at jeg like godt kan gå skikkelig til verks med en gang og kjøpe inn måleutstyr (litt pga at det hadde vært interessant å lære mer om dette også)

Da melder spørsmålet seg, hva skal man kjøpe av måleutstyr??
    Etter hva jeg har lest virker det som om disse to alternativene er rimelig og gode nok for hjemmebruk

Program: REW
    Mic: Behringer ECM8000
    Lydkort: Litt usikker her, noen tips? Har sett nevnt, M-Audio og Tascam.
    Etter hva jeg har klart å finne ut har M-Audio noen problemer med spenningen til mic'en...

Har også sett det har blitt nevnt SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit, er dette vesentlig bedre enn ovenstående oppsett? Dvs, er det verdt prisforskjellen på en drøy tusing eller noe slikt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •