Lydisolering av tak i kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering av tak i kjellerstue

Heisann
    Har en kjellerstue som jeg har tenkt å bruke til kino rom
    Har tenkt å lydisolere taket litt, da barnerommene er rett ovenfor kjellerstua.
    Hva anbefaler dere. Har sett litt på rockfon industrial plater og scenemoltion.
    Ser også at det selges lydduk i shoppen til å montere i taket
    Jeg har ikke tenkt å gjøre så mye ut av det utenom å dempe lyden litt oppover.
    Rommet er ca 4*6m og det er gips i taket... Vet ikke om det er isolasjon i taket idag.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockfon og molton hjelper ikke ett dugg mot lydlekkasje oppover i etg.
    Skal det lydtettes må det også være lufttett. Ofte er det ikke så mye hjelp å bare ta taket om veggen likevel lekker lyd opp i konstruksjonen.
    Det er bass som vandrer mest og for å stoppe den må det større tiltak til.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som MindWaste sier, scenemolton og Rockfon plater hjelper ikke noe som helst mot støy til tilstående rom.

Hvor mye støy hører du per i dag?
    Å frikoble gipsen/himlingen mot bjelkelaget og gulvet over, er viktig. Det kan gjøres med lydbøyler eller lage et separat bjelkelag til himlingen som står på veggene. Godt med isolasjon og gjerne dobbel gips, hjelper også på.
    Selv har jeg hengt opp himling i lydbøyler, men bassen går rett igjennom. Føler at disse mest fjerner trinnlyd om det meste annet - bare ikke bass. Etasjeskiller i betong er nok det eneste som egentlig duger ved høye lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i ferd med tilsvarende prosjekt. Men vi har stue over. Se http://avforum.no/forum/av-rom-konst...bibliotek.html med bilder. se også http://www.youtube.com/v/jRtw1vCCsPo

Vår løsning er:
    - ny bedre isolering i etageskillet
    - flytende lektret himling i kjellerstue med lydbøyler og dobbelt lag gips (hvor første laget er sparklet ett!) utforet bed bundtettingslist og elastisk fuge/tettingsmasse.
    - som andre nevner er beste tiltak tette alt av (luft)åpninger. Eks. det er ingen poeng i å legge ny himling for så å borre hull til downlights. Skal man ha downlight må det enten lages lufttette skjermingsbokser bak eller best lage nedsenket downlightsboks/lysgate.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •