Byggetråd om vårt kombirom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetråd om vårt kombirom

Hei Godtfolk

Da var det vår tur til å starte på et aldri så lite rom.

Rommet er 8,5x5,2x2,9

Dette rommet skal inneholde (foreløpige planer): Biljardbord, bordtennins (type til å slå opp og ned) og en avdeling for lyd og bilde.

Oppbygningen av rommet er pr dags dato: 3 vegger av betong, 1 vegg av stenderverk, mot tekniskrom, lager og trapp. tak/ gulv er av betong.

Har påstartet arbeid med lydbøyler i taket da det er stue rett over, kan mistenke at det blir litt sure miner fra den som sitter over uten å gjøre visse tiltak på dette.

På betongvegger blir det lektet ut 50mm, på vegg av stenderverk blir det 2 vegger av type lydvegg, altfor mange lag med gips, luft imellom og isolasjon, rammeverket inn mot rommet vil bli uavhengig montert med lydbøyler. I nenvte stendervegg er det også et par betongsøyler som skal inngå i konstruksjon.
    På alle vegger vurderer jeg et lag med rupanel for fritt valg av type utstyr og annet dill som ønskes hengt opp. (har gjort dette i resten av huset med stort hell)

Gulvet er som sagt av betong, vurderer å kanskje legge på trinnlyd, men vi for se, er lagd lydslisse under stenderverks veggen når vi støpte gulvet.
    I taket blir det lydhimling for så å montere type systemhimling.

Selve oppdelingen av rommet er jeg noe usikker på, men det blir vell lyd og bilde helt innerst, avdelt med en halvvegg mot et åpent areal som kan brukes til dansing for barnet eller bordtennis, helt mot døra kommer biljarden på en eller annen måte.
    I halvveggen er det tenkt å ha det meste av avutstyr, forsterker(e), BD, playstation, xbox, htpc etc

Det vil bli lagt opp til 11.2/4 innerst i avdeling for lyd og bilde, så har man hverfall muligheten i fremtiden. Muligens også at dette nivået vil bli forhøyet

Kom gjerne med innspill/ forslag, alt tas med takk

Også bilder...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pr dags dato følgende utstyr som jeg har tenkt å benytte:

Høytalere:
    Klipsch RF35: RF - 35 Floorstanding Speaker | Klipsch
    Klipsch RC-7: RC - 7 Center Speaker | Klipsch
    Klipsch KSP-S6: KSP - S6 Surround Speaker | Klipsch
    Pioneer S-H510V: S-H510V (Archived) - Pioneer Europe
    KEF Cresta 1: Explore KEF - Cresta 1, Cresta 2, Cresta 3, Cresta C - KEF International

Subs:
    Pioneer D-W110S: S-W110S-K (Arkivert) - Pioneer Norge
    QLN sub 12: Qln AB

Forsterkere
    Rotel RSX-1055:
    Pioneer vsx "type eldre, kjøpt i 2002"

Div:
    Xbox
    Playstation
    Wii

Blir helt sikkert noe forandring underveis, da denne hobbyen har tendens til å endre seg og gå på lommeboka løs

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke rf35 og rf7 med 2 10" basser?
    hvordan skal du gjøre det med de?
    EDIT: så det var med to 8" i rf35 nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inne et bilde som viser vegg med betongsøyler og der hvor det skal lages 2 vegger med luftsjikt imellom, under oppsatt vegg er det lydskille i betong.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips ang. bordtennis- og billiardbord, det finnes jo kombiløsninger på det.
    F.eks her

Sommarbutiken.se - Biljard - Biljardbord - Biljardutrustning - Biljardbutik

Men har ikke peiling på kvalitet og slikt da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset, men har allerede stående biljardbord og bordtennisbord i kjelleren, tåakker uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd meg litt på sketchup.

Valg av høytalere på tegningene er kun en foreløpig drøm

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor gulvplass må man egentlig ha til et biljardbord? Da tenker jeg på både fotavtrykket til selve bordet og albueplassen man må ha rundt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bordet er vell rundt 1,4 x 2,7 (trur jeg). Usikker på hvor mye man burte trenge av slaglengde bakover, prøver på 1,2m.

Tenker kanskje at jeg lager meg en mal av bordet slik at det går ann å prøve og feile

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra målene du oppga på biljardbordet burde dette være et 9fots bord med en spilleflate på 127 x 254cm.
    Når du skal regne på plassering av dette må du ta hensyn til avstand fra spilleflaten til veggene, noe som bør etter min mening være minimum ca 150cm (biljardkø på ca 145cm + litt plass til bevegelsen i støtet)

Legg gjerne på litt sikkerhetsmargin hvis mulig .. jeg hadde litt for lite sikkerhetsmargin hos meg og når barløsningen ble litt større enn planlagt har jeg akkurat litt dårlig plass på to steder.

Se forøvrig plassberegningssiden hos biljardexperten

EDIT: Trykkleif på målene
    Sist endret av SteinErikHansen; 03-16-2014 kl 21:16

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok stemme det med de målene du refererer til, drar opp sketchup og ser litt på plasseringene, kanskje snu bordet 90 grader, takker for linken

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Har kommet litt lenger i prosessen nå

Har fått skjært en ny inngang til rommet.
    -bilde-jpg

Har så fått lydhimling og deretter nedlekting samt x antall vegger mot lager og teknisk rom.
    -bilde-2-jpg-bilde-1-jpg

Så et lite spørsmål, kan noen være behjelpelige å foreslå type prosjekter og lerret til den nedsenkede delen, målene er 2,65x5,05 og Høyde 2,45. Pris, si mellom 5-15.000,-
    -bilde-3-jpg-bilde-4-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut dette!
    Du skriver så langt jeg kan se ingenting om farge på vegger, lysforhold, osv., men ettersom dette skal benyttes som et kombirom antar jeg at det ikke blir i nærheten av noen helsvart batcave.
    Hvis det stemmer så må vel avshops tilbud på Epson EH-TW7200 (link) være helt genialt. Selvfølgelig er det som alle anbefalinger man leser akkurat over budsjettet.

Bruker selv en EH-TW9000 i kombirom og kombinasjonen svært godt bilde og utrolig lysstyrke er for meg gull verdt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Farger, tja, si det, blir hvertfall svart tak i den nedsenkede delen. på vegger, aner ikke, her må tydeligvis interiør arkitekten på banen (les sjefen i huset)

Den Epson TW7200, for å få maksimalt ut av den så burte det kanskje være mørkest mulig, eller går det med litt variert ?. Skal nevnes at det blir mulighet for å trekke for en type gardin eller lignende ved overgang fra høyt-lavt tak, dette for å få til et skille som ikke er fast.

Lerret, tenker på et fastmontert, hva er anbefalt her, har prøvd å lese litt rundt, men blir bare helt svimmel av at det må/ burte være sånn-og-sånn farge på duk når det er sånn farge på vegg/tak. Noen tips tas imot med takk. Størrelse vi får plass til er 200 bredt og 110 høyt.

Ellers venter vi på vår hus-elektriker og rørlegger for opplegg til strøm og vask og vann til baren før vi får dratt på videre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort om litt på romløsningen, så får vi se om dette blir sluttresultatet
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -plan-jpg   -mot-jpg   -mot-st-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Langis Vis post
    Takker for svar

Farger, tja, si det, blir hvertfall svart tak i den nedsenkede delen. på vegger, aner ikke, her må tydeligvis interiør arkitekten på banen (les sjefen i huset)

Den Epson TW7200, for å få maksimalt ut av den så burte det kanskje være mørkest mulig, eller går det med litt variert ?. Skal nevnes at det blir mulighet for å trekke for en type gardin eller lignende ved overgang fra høyt-lavt tak, dette for å få til et skille som ikke er fast.

Lerret, tenker på et fastmontert, hva er anbefalt her, har prøvd å lese litt rundt, men blir bare helt svimmel av at det må/ burte være sånn-og-sånn farge på duk når det er sånn farge på vegg/tak. Noen tips tas imot med takk. Størrelse vi får plass til er 200 bredt og 110 høyt.

Ellers venter vi på vår hus-elektriker og rørlegger for opplegg til strøm og vask og vann til baren før vi får dratt på videre

Grunnen til at jeg foreslo TW7200 var nettopp at jeg antok du kom til å ha lysere farger enn svart (kjenner nemlig til det med at sjefen skal ha et ord med i laget).
    Sånn generelt er det jo bedre jo mørkere det er for alle projektorer, men for å kompensere for litt lysere omgivelser er grått lerret og en projektor med god lysstyrke gunstig.

I et kombirom, slik som ditt, er det grått lerret som gjelder!

Skulle jeg valgt utstyr til rommet ditt hadde jeg havnet på TW7200 med et dreamscreen v5 lerret (evt. med masking bars for å øke den opplevde kontrasten på 21:9 filmer), eller gjort som jeg gjorde til mitt rom - Finn.no. Kan finne mye bra hvis man ikke har det for travelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Langis Vis post
    Har gjort om litt på romløsningen, så får vi se om dette blir sluttresultatet
    Det ser ut som du får veldig dårlig plass på ene langsiden, ca 130 fra spilleflaten til veggen om jeg ikke regner feil. Optimalt bør man ha minimum 150.
    En ting som er verdt å tenke på er at for kort avstand til bardisk, sofaer og slikt ikke er så farlig som til vegger. F.eks. hvis du er nærme en sofa vil du stort sett holde køen høyere enn sofaen uansett.

Har også et forslag til baren din. Lag deg benkeplate i to høyder.
    Øverste plate kan også med fordel være bredere enn på bildet under. Jeg er i hvert fall veldig godt fornøyd med å ha valgt den løsningen.

Eksempel fra Google:
    -kjokken_etter_600-jpg

Skal prøve å få tatt et bilde av baren min og lagt ut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg litt på den barløsningen, tegner litt

Er det denne duken du mener da ? http://www.avshop.no/V5-Basic-DynaGr...0219/p10518391

og denne projektoren: http://www.avshop.no/SystemConfigura...;c:100563;fl:0

Kjøper jeg nå så ser du ut som om jeg får nesten lerret "gratis" da.

Takker for hjelpen, vurderer å sette hjul på biljardbordet slik at det går an å skyve det litt rundt, type som på fotball mål eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det se ut som om det blir epson eh TW7200 og kalibrering og et Dreamscreen http://www.avshop.no/V5-Basic-DynaGr...0557/p10518391.

Time will sjåw

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite dilemma her, lurer på om vi skal gå for 92" eller 100" lerret, rommet kan jeg få 3m bredt.

Hva synes dere ?

Har laget 2 enkle skisser i "tegne opp"
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -92-jpg   -100-jpg  

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •