Langvegg eller kortvegg??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Langvegg eller kortvegg??

Hei,

Jeg har ett rom i kjelleren som med tiden skal bli til min hjemmekino og treningsrom. Problemet er at rommet er litt vanskelig, 695x317. Så spørsmålet er, hvilken plassering vil fungere best? Høyttalere og TV på kortvegg eller langveggen?

eller

Høyttalerne jeg har er XTZ 99.36 MKII, surroundhøyttalere og center er ikke kjøpt. Ser også for meg en 55" TV eller større.

Setter stor pris på alle innspill.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegg på kortvegg. Enklere å få rett avstand mellom lytteposisjon og anlegg, slipper refleksjoner fra bakvegg, mulighet for fornuftig plassering av bakhøyttalere, og dama slipper å se på svettinga di når du trener og hun ser på film

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er motsatt. Jeg hadde klart valgt å ha anlegget på langveggen. Det gir bedre plassering av rommet.

Jeg bygger hjemmekino med rom som måler 370x620 (men med skråtak under den ene kortsiden). Jeg har valgt å ha prosjektor og lerret på langveggen. Jeg liker vide, åpne lydfelt og nærkontakt med bildet og da er langveggen mest egnet. Se linken i signaturen min.

Jeg hadde det på kortveggen før, men jeg syns det ble alt for tunnell-følelse og langt fra lerretet. Pluss denne her sofaen midt i rommet som alltid er i veien!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enig med begge her. For lyden er alle veggene kritiske. Men veggen bak lytteposisjon kan være en utfordring som gjør at du ikke kommer i mål med bassen. Uansett, men en bredde på så vidt over 3 meter må du nok forberede deg på kritisk demping. Hadde rommet vært litt bredere hadde jeg nok foretrukket på tvers, men i og med at bredden er som den er stemmer jeg for på langs. Anbefaler deg uansett å teste begge veier med det aktuelle oppsettet for å høre hva som umiddelbart hørest best ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler (alle) å lese fom side 9 tom side 21 i denne http://www.wilsonaudio.com/pdf/manual_sash1.pdf

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville valgt lang med en gang, føler lyden blir så trengt innpå meg hvis ikke... eller at det blir mer bokselyd, blir hvertfall ikke rett lyd for meg

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Anlegg på kortvegg. Enklere å få rett avstand mellom lytteposisjon og anlegg, slipper refleksjoner fra bakvegg, mulighet for fornuftig plassering av bakhøyttalere, og dama slipper å se på svettinga di når du trener og hun ser på film
    bakhøyttalere blir da lettere å plassere med langvegg mener jeg..

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    bakhøyttalere blir da lettere å plassere med langvegg mener jeg..
    Når sofaen står helt i bakveggen? Så du har bakhøyttalerne på siden av hodet?

Edit, la på en smiley, e etje sint

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Når sofaen står helt i bakveggen? Så du har bakhøyttalerne på siden av hodet?
    side høytalerne skal jo stå 90°-110° rett ut til sidene (center er 0° punktet) så om f.eks side høytalerne har litt vinkling i seg så bør det ikke være umulig og feste de på veggen uansett løsning du velger.

f.eks

Er kanskje mye arbeid, men jeg hadde eksperimentert litt om mulig kanskje med bare frontene i et stereo oppsett og hørt etter hvilken posisjon du får best lyd med, får man på plass stereo perspektivet og god lyd med (med tanke på frekvens dipper eller peaks) så kan resten av surround annlegget bygges rundt frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar. Nå er rommet ryddet slik at jeg kan teste ut begge oppsettene i stereo. Har foreløpig satt opp på langveggen og lyden høres bra ut uten at jeg har fått testet med skikkelig volum. Uansett så blir utnyttelsen av rommet mye bedre med denne løsningen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •