MisterMRs kino - Buttkicker - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 261
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jag har nu satt fast ramarna på absorbenterna och dekorlisterna på väggplattorna.

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0118cus3-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0119cus-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0121cus2-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0122cus2-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0125cus2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Några fler bilder från byggperioden...

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1259cus-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1233cus-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1252cus-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1255cus-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om stilvalget er litt annerledes enn jeg ville valgt, så har du løst de akustiske tiltakene på en utrolg elegant måte. Og detaljnivået er virkelig imponerende Flotte bilder også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Selv om stilvalget er litt annerledes enn jeg ville valgt, så har du løst de akustiske tiltakene på en utrolg elegant måte. Og detaljnivået er virkelig imponerende Flotte bilder også.
    Tack tols1!

Jag vet att många skulle ha valt en annan, mer modern stil (vilket för övrigt är en stil som jag också uppskattar och tycker om ). Resten av vårt hus är inrett i en mer modern ljus stil (utan inslag av brystpanellister och mahogany ) men jag hade lust att bygga ett rum som förflyttar en bak i tiden- en ærverdig salong, ett sagorum som är varmt och inbjudande och som hela familjen trivs i. Glada färger som ger en god stämning och som förflyttar en in i filmens och fantasins värld.
    Jag hämtade inspiration från en del typiska fimbilder, som tex:

MisterMRs kino -  Buttkicker-warner1-jpg_142321-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-20th_century_fox_home_entertainment-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-6161832_std-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-universal-jpg

Från början hade jag tänkt att ha med orange väggfärg men valde att dämpa det lite med svart istället.
    Mattan är djupt mörkröd och förutom att rött är en typisk kinofärg så är det den första färg som upplevs som svart när man dämpar en belysning så det kändes som ett riktigt val (men en svart matta hade också gjort sig väldigt gott i rummet).
    Det har blivit ett mycket behagligt rum att vistas i och det ger precis den förväntansfulla spänning som jag hade hoppats på.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har definitivt klart å skape en stil med kinoreferanser Veldig artig å se bilder av hele byggeprosessen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har inte blivit så mycket diskussioner om akustik här så jag tänkte att jag skulle utveckla lite av det som jag skrev i ett tidigare inlägg:

Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Jag spelar själv bas och jag tänkte att jag ska utgå från mina egna erfarenheter. Det bästa ljudet har jag fått i rum byggda med mycket trä i väggarna, typ replokal i en stuga ute på landet.
    Så jag ville ha mycket trä i kinons väggar.
    Lite filosoferande inför påskens hytteferier :

En hytte på landet har ofta tunna väggar.
    Spelas det musik i huset kan därför mycket av ljudet passera ut genom väggarna.
    Mindre del av ljudet reflekteras tillbaka och därmed blir det mindre med stående bølger som kan förstöra direktljudet.
    Stående bølger är ett problem för framför allt de låga frekvenserna och kanske därför låter en bas bra i en hytte på landet.
    Därför är det inte säkert att det alla gånger är så bra att ljudisolera en kino med mycket massa i väggarna.

Det kan finnas stora fördelar med att ha en kino med tunna väggar...

:?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk flott kino.
    En annerledes kino, forseggjort luxus i engelsk stil (?) med mørkt delikat treverk, tapet, brede lister, lyssetting og detaljer. Som et ærverdig teater. Utrolig kult å slikt her inne.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Fantastisk flott kino.
    En annerledes kino, forseggjort luxus i engelsk stil (?) med mørkt delikat treverk, tapet, brede lister, lyssetting og detaljer. Som et ærverdig teater. Utrolig kult å slikt her inne.
    Tack så mycket! :smile:
    Ja det är lite av den känslan jag försökte få till.
    En stil som nog är mer vanlig i England. Vintage-stil och med viktorianska inslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack så mycket! :smile:
    Ja det är lite av den känslan jag försökte få till.
    En stil som nog är mer vanlig i England. Vintage-stil och med viktorianska inslag.
    Flott og gjennomført kino!
    Med denne stilen mangler du bare en butler som kan bringe inn forfriskninger:-P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lune fine farger :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Flott og gjennomført kino!
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Lune fine farger :-)
    Tack grabbar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wicewolf
    Med denne stilen mangler du bare en butler som kan bringe inn forfriskninger:-P
    Hehe, bra idé!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har turen kommit till stjärnhimlen.
    Tänk att sitta under stjärnorna och se Titanic i 3d med surroundljud. Det kan ju inte bli annat än bra! En stjärnhimmel var något som hela familjen önskade sig.

Jag ville placera stjärnorna riktigt och hittade en stjärnkarta över norden.

MisterMRs kino -  Buttkicker-sthimlencus-jpg
    Stjärnor och Planeter - Unga Fakta

Sedan måste jag beställa stjärnor och tittade på ...FOSI- Fiber Optic Systems, Inc.
    men de ville ha 3 720 us dollar :shock: för en stjärnhimmel. Visserligen ingick två kometer och två stjärnfall men ändå..

Clas Ohlson har också stjärnor men den var lite för enkel för att skapa den himmel som jag ville göra Stjärnhimmelspaket | Clas Ohlson
    En norsk variant men som också blir dyr om man ska ha många fibrer Stjernehimmel - Fiberoptisk Lys Calco AS
    Ett stort tack till Hunsbedt som i sin tråd tipsade om The Fiber Optic Store.com och sedan tips på program för att skriva ut stjärnhimlen på A4ark. crashes, prints incorrectly, doesn't let you choose specific pages - Easy Poster Printer user review
    Jag beställde Project Spool COMBO 3000 (1000 Feet of each: .50mm /.75mm / 1.0mm fiber) (Qty 1),Ultra Bright LED illuminator with Twinkle Wheel
    som kostade $ 345 och frakten från USA kostade bara 9 dollar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Principen är enkel.
    Man har en lampa (som kallas för illuminator och som ger LEDlys) och lampan lyser på änden på en bunt fiber. Varje fiber börja lysa och fiberns andra ände ser ut som en stjärna. Ju tjockare fiber desto större stjärna.

Jag köpte 120 x 240 cm MDF-skivor hos Bauhaus och fick de uppsågade i 120 x 120 cm stora skivor. Skivorna är 12 mm tjocka.
    Sedan printade jag ut stjärnkartan på A4-ark. Det gick nog åt 140 ark för att täcka hela himlen...
    Arken placerades på framsidan av MDF-skivorna.

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1209cus-jpg

Jag borrade hål i skivorna. Ett hål för varje stjärna och lite större hål till skruvarna som ska hålla fast plattorna i taket. De större hålen försänkte jag så att skruvskallarna försvinner upp i plattorna.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1212cus-jpg

Jag klädde in plattorna i svart stoff. Jag ville ha akustiskt transparent stoff så att ljudet inte ska bli påverkat av stoffet och hittade snoopy black hos ACOUSTIC SMART - The ultimate in Custom Home theatre Interiors
    Här kan ni se en sammenligning mellan olika stoffer.
    Från vänster till höger är det:
    Fidelio velvet (som jag använde till maskeringsramarna), svart molton (som jag denna gång inte använde i kinon), snoppy black (som är akustiskt transparent och som jag använde till stjärnhimlen), högtalartyg från Biltema (som jag använde till kassene längs taket) och högtalartyg från Dayton (som jag använde till maskeringen)
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0151cus-jpg
    Bilden är tagen med blixt och visar att fidelio verkligen är svart. Men snoppy black blir också svart under de rätta ljusförhållandena (se två bilder upp) och kan, precis som molton, inte brinna.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at du tok med hele den synlige stjernehimmelen? Jeg har tenkt å gjøre det samme. Hunsbedt tok vel med et ganske lite utsnitt, og det blir kanskje riktigere, i forhold til hva en virkelig kan se ut igjennom et takvindu. Jeg lekte meg litt med WEB-progammet Yoursky som Hunsbedt tipset om i sin tråd. Han sa at oppløsningen blir for lav, men jeg finner ut at du får hvilken oppløsning du vil, bare å skrive inn oppløsning i DPI. jeg skrev ut et kart for i kveld, lagt under en skisse av de 4 "takvinduene" mine. Tror det skal fungere greit.

Hvor mange stjerner er det på kartet som du brukte? Jeg har tenkt å ha 280, fra anbefaling av selgeren om ca 70 fibre/m2

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at du tok med hele den synlige stjernehimmelen? Jeg har tenkt å gjøre det samme. Hunsbedt tok vel med et ganske lite utsnitt, og det blir kanskje riktigere, i forhold til hva en virkelig kan se ut igjennom et takvindu. Jeg lekte meg litt med WEB-progammet Yoursky som Hunsbedt tipset om i sin tråd. Han sa at oppløsningen blir for lav, men jeg finner ut at du får hvilken oppløsning du vil, bare å skrive inn oppløsning i DPI. jeg skrev ut et kart for i kveld, lagt under en skisse av de 4 "takvinduene" mine. Tror det skal fungere greit.

Hvor mange stjerner er det på kartet som du brukte? Jeg har tenkt å ha 280, fra anbefaling av selgeren om ca 70 fibre/m2
    Med 280 stjärnor kommer din stjärnhimmel att blir riktigt fin.
    Jag använder cirka 150 stjärnor och det räcker för att göra hela himlen ovan. Den stämmer väldigt fint med verkligheten och det är fascinerande att först stå ute i vinternatten och se på stjärnorna och sedan gå in i kinon och se stjärnorna där också. Det blir som att se samma stjärnor en gång till.

Och med skissen i handen, vem vet, kanske ett eller annat stjärntecken fastnar i minnet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På plattornas baksida skruvade jag fast klossar för att få ett avstånd mellan plattorna och taket. Jag använde 11 x 36 mm sløyfer.

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1211cus-jpg

Här kommer en varning! Använd inte så här lite lim:

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1213cus-jpg
    Jag sprayade med klister både på plattornas framsida och på stoffet. På plattornas baksida stiftade jag fast stoffet. Det fungerade fint en vecka (uke) men sedan började delar av stoffet att lossna och hänga ner från taket. :shock:

Att ta ner de första plattorna när hela taket med fibrer är på plats går inte. Jag blev tvungen att skära i tyget (stoffet) för att få ut fibrena genom tyget igen och efter misslyckade försök med dubbelhäftande tejp och mer lim så stiftade jag till slut fast tyget även underifrån med svartsprayade stift.
    Nu sitter stoffet på plats och det är nog ingen annan än jag som tänker på hur stoffet är fastsatt, fast egentligen borde jag nog ta ner taket och "gör om, gör rätt".

Plattorna hissas på plats med en gipsheis.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1216cus-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1213cus-jpg
    Takk for tipset! Jeg tenkte først å bruke samme type lim, men jeg skal bruke en rest med molton på mine plater. For et par dager siden leste jeg at det går fint å bruke tapetlim for feste molton, så jeg skal prøve hvordan det blir. Jeg tenkte å bruke 3mm huntonitt av den typen som selges hos Byggmax (oljeherdet plate). Det som bekymrer meg med disse platene er om de kanskje vil bule når limet tørker. Får prøve på en bit først. Det blir 4 plater på ca 200x50cm.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du Fidelio Velvet fra??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Jeg tenkte først å bruke samme type lim, men jeg skal bruke en rest med molton på mine plater. For et par dager siden leste jeg at det går fint å bruke tapetlim for feste molton, så jeg skal prøve hvordan det blir. Jeg tenkte å bruke 3mm huntonitt av den typen som selges hos Byggmax (oljeherdet plate). Det som bekymrer meg med disse platene er om de kanskje vil bule når limet tørker. Får prøve på en bit først. Det blir 4 plater på ca 200x50cm.
    Tapetlim kan nog fungera.
    Jag blev överraskad över hur mycket Biltemalim det gick åt till en platta och blev rädd att det skulle ta slut så jag började att snåla med limmet. Inte så smart gjort!
    Det var söndag utan möjlighet att köpa mer lim och jag hade hyrt gipsheisen till måndagmorgon så jag var tvungen att få fast allt stoff på plattorna den söndagen.
    Men hade jag tagit mer spraylim på varje skiva så hade det nog gått bättre.

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •