MisterMRs kino - Buttkicker - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 261
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Fikk frysninger av de bildene Bra dere har kommet i orden nå!
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Da vi skulle selge vårt hus fra 1800-tallet for noen år siden hadde takstmannen mistanke om hussopp i noen litt råtne bunnsviller i en bod. Han tok prøver og sendte inn til et firma. Jeg må si vi var ganske spente da brevet fra analysefirmaet dukket opp, men heldigvis var svaret negativt.
    De bildene over her kan få plass i en lærebok som skrekkeksempler :shock: Bra det løste seg da.
    Det var fler som fick frysningar. Skadeinspektören sa att det här var det värsta han hade sett i hela sin karriär när det gäller hussopp och NRK kom och filmade honom och soppen. De gjorde ett reportage om husköp och de problem som kan uppstå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er som andre utrolig imponert over kinoen din, og spesielt maskeringsløsningen
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Vakker kino. :-)
    Tackar och bockar! Hela familjen stortrivs i kinon och den används flitigt:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Historien din om ditt møte med eierskifteforsikring er desverre ikke unik...
    Jeg jobber som håndverker og har hørt mange tilsvarende saker :???:

De bruker uthaling og trenering av saksgangen som pressmiddel og styrer mot ett resultat som hos dere. Motpart aksepterer ett alt for dårlig oppgjør av frykt for å bli værende i rettssaker i lang tid.

De som har tatt den lange veien i retten med en så klar sak som din har vunnet knusende seirer over eierskifteforsikringen. Det var for en tid tilbake en lengre sak på tv om noe tilsvarende hvor retten kom med kraftig kritikk til selskapet.

Stikkordet her er tid. Det er ikke så mange som har tid/krefter eller økonomi til å ta opp kampen mot slike forbanna blodigler. Og det er det bare en part som tjener på i lengden...
    Ja visst sparar de pengar på att låta processen ta så lång tid som möjligt. Det var utpressning och vi ville inte låta livet stå på vänt ytterligare ett år.
    Jag tror nog att vi hade fått en högre kompensation om vi hade gjort en rättssak av det men våra kostnader för advokat och dubbelt boende hade också ökat. Det blir som att spela på Lotto fast sannolikheten att vinna är mycket större och insatsen är på flera 100 000-tals kronor...
    Vi har aldrig ångrat att vi tog emot ersättningen och lade det här bakom oss men jag har också full förståelse för dem som väljer att fortsätta strida och drar blodiglarna inför rätta.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triste saker. Taksten er ikke mye verdt når ingen tydeligvis er ansvarlig for at innholdet er riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Triste saker. Taksten er ikke mye verdt når ingen tydeligvis er ansvarlig for at innholdet er riktig.
    Nej, den taxeringen hade inget värde , Full med allvarliga faktafel och inte såg han soppen heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inspiration

Det var några frågor som dök upp när jag började att fundera på kinorummet. Bland annat funderade jag på vilka färger och vilken stil jag skulle välja. Tidigare har jag haft en mørk kino med mycket svart, men nu ville jag testa något nytt.
    Jag tittade runt på nätet och såg många fina kinosalar och en av favoriterna blev den här:

MisterMRs kino -  Buttkicker-charlesb-1-custom-png
    MisterMRs kino -  Buttkicker-charlesb-4-png
    Något liknande fick jag lust att bygga. Ett rum som är inbjudande och har fina varma färger. Inte de färger man skulle välja till en stue men i ett kinorum så kan det passa bra. En bra inspirationskælla.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-900x900px-ll-a1539697_t6-jpeg
    MisterMRs kino -  Buttkicker-900x900px-ll-4fa92910_ht22-jpeg
    MisterMRs kino -  Buttkicker-900x900px-ll-8679f6c8_ht1006-jpeg
    MisterMRs kino -  Buttkicker-900x900px-ll-1a115773_ht1001-jpeg
    MisterMRs kino -  Buttkicker-900x900px-ll-3e385ce5_ht1004-jpeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag gjorde en del tegninger innan jag började bygga. Jag ville planera det mesta i förväg så att kinon skulle bli fort klar. Jag försökte begränsa antalet resor till byggvaruhus, för det tar en otrolig massa tid med alla småresor hit och dit. Jag bestämde mig också för att inte sträva efter perfekt finish. Det blev att snickra efter att de två minsta barnen (2 och 4 år) hade somnat och jag tog också ledigt en del veckor från jobbet för att bygga i kinorummet. De som satte upp det nya huset fick bygga ett rum i rummet så att ljudisoleringen i stort sett skulle vara klar när jag väl satte igång. Jag har en sådan tur att frun i huset är lika glad i att se film som jag och vi enades om att bygget skulle ta högst ett år.
    Jag tänkte att jag kan lägga ut tegninger här så att ni får se dem. Det är arbetstegninger som egentligen bara var avsedda för mig så ni får ha överseende med att det står en del notater etc på dem.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-ritning-2-custom-jpg
    Rummet är 4,42 x 5,9 meter stort och 2,70 i takhöjd. Det är en ljudisolerad dörr till höger på tegningen.
    Till vänster i rummet är det en korridor som längst bak innehåller ett IKEAskåp som används till filmförvaring. Lite längre fram är ytterligare ett IKEAskåp som fungerar som rack och innehåller blu ray-spelare, reciever etc.
    Lite längre fram i korridoren har jag gjort det möjligt att ha en extrasub som spelar gömd bakom en av panelerna i rummet.
    Ännu längre fram i korridoren är en hemlig dörr mellan korridoren och kinosalen. Längst fram i korridoren kan man titta in bakom THXväggen och se framhögtalarna.
    Jag förvarar också musikinstrument i korridoren. Kinorummet är ju perfekt som replokal !

Här kommer en till tegning av rummet. Här syns placeringen av högtalarna.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-ritning-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustiska tilltag

Akustik är viktigt.
    I mitt tidigare kinorum hade jag mycket moltontyg på väggar och tak och möjligen gjorde det att diskanten dämpades lite väl mycket.
    Den här gången tänkte jag bara använda akustiskt transparenta tyger som påverkar ljudet minimalt och så ha trä som reflekterar de övre frekvenserna bra.
    Jag ritade ut de första reflektionerna så jag visste var jag skulle sätta upp mina absorberande paneler någonstans. Spegeltricket (sitta i kinostolen och föra en spegel längs väggarna. När man ser högtalaren i spegeln så har man hittat den plats där ljudvågorna reflekteras och där ska man sätta upp en absorberande panel) går ju bara att göra när högtalarna och sittplatserna är på plats så jag ritade istället ut första reflektionerna på ett papper.

MisterMRs kino -  Buttkicker-refl-custom-jpg

Det kan göras genom att man ritar ett spegelvänt rum bredvid det riktiga rummet och så drar linjer (ljudlinjer) från varje högtalare till varje sittplats. Där linjerna träffar väggen, där ska man sätta upp sin absorberande panel. På så sätt kan man också få fram reflektionspunkterna i taket och golvet.
    I främre halvan av rummet är det absorberande paneler och i bakre halvan diffunderande paneler.
    Jag tänkte bygga paneler som liknar lite på dessa:

MisterMRs kino -  Buttkicker-acoustic-rg-custom-png
    Nedre delarna av väggen vinklade jag nedåt så att ljudvågorna här ska gå ner i mattan istället för att träffa lyssnaren.
    Om någon inte fått med sig varför man ska dämpa första reflektioner så kan jag skriva något om det.
    Ljud når lyssnaren direkt från högtalaren men också indirekt genom att det studsar mot väggar, tak, golv etc. Om skillnaden i tid när ljudet når lyssnaren blir väldigt liten mellan det direkta ljudet och det indirekta (reflekterade) ljudet så blir ljudet diffust och oklart. Därför kan det vara smart att dämpa de första reflektionerna.
    Jag valde också högtalare med horn som kastar ut ut diskanten längre för att få ett fullregisterljud även en bit bort från högtalaren. Klipsch kan låta hårt i ett överdämpat rum men i ett mer "levande" rum låter de väldigt bra .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag gjorde skisser
    MisterMRs kino -  Buttkicker-sidov-gg-skiss-custom-jpg

Detaljtegning bakvägg
    MisterMRs kino -  Buttkicker-bakv-gg-detalj-custom-jpg

Detalj sidovägg
    MisterMRs kino -  Buttkicker-sidov-gg-custom-jpg

Detalj sidovägg 2
    MisterMRs kino -  Buttkicker-sidov-gg-2-custom-jpg

Färgtest bakvägg

MisterMRs kino -  Buttkicker-bakv-gg-8-png

Test sidovägg vänster med svart istället för orange
    MisterMRs kino -  Buttkicker-sidov-gg-med-svart-png

Sidovägg höger
    MisterMRs kino -  Buttkicker-sidov-gg-2-png

Och så testade jag olika mattfärger

MisterMRs kino -  Buttkicker-mattf-rg-1-custom-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-mattf-rg-2-custom-jpg

Det var kul att testa hur kinon skulle se ut Och jag tror jag sparade en massa tid genom att planera det mesta i förväg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dags att börja bygga
    Snickarna hade gjort en variant av rum-i-rummet men det blev inte lika bra som många av er andra har gjort här på forumet. Det är tjocka väggar med (sett innifrån rummet och ut ): gips-spånskiva-reglar och isolering -luftspalt-reglar och isolering- spånskiva-gips. Det är ju bra men i bakväggen hade rörläggaren placerat en golvvärmecentral och då bryts ju ljudisoleringen här.. Suck
    I taket var det bara vanligt tak utan extra isolering och luftspalt. Inget flytande golv.
    Men det är ju bättre än ingenting i alla fall.
    Så här ser vänster sidovägg och framväggen ut:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0536-custom-jpg

Och framväggen och höger sidovägg:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0537-custom-jpg

Bakväggen är ett problem. I huset har vi en utleieleilighet och kinons bakvägg är mot den leilighetens kjøkken och bad. Jag funderade först på att helt enkelt sätta upp en vägg till men i sista sekund läste jag om tripple leaf-effekten och insåg att det skulle göra ljudisoleringen ännu sämre.
    Jag bestämde mig istället för att öka väggens tyngd och satte upp ytterligare en spånskiva och två lager gips till så att innerväggen här blir 5 skivor tjock. Då borde de lägre frekvenserna reflekeras bättre. Jag använde green glue mellan de två gipslagrena närmast rummet.
    De 3 extraskivorna täcker också luckan och förhoppningsvis blir ljudläckaget mindre här. Dessa skivor kan jag enkelt lyfta bort om jag behöver nå golvvärmecentralen. Rörläggaren hade satt upp extra skivor bakom rören och här kanske det blir någon form av tripple leaf? Vad säger ni?
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0538-custom-jpg

Är det "no no" att bygga för en central så här?
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0535-custom-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0539-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag bygger en extravägg i kinon.

IKEAskåp blir rack och filmförvaring.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0540-custom-jpg

Kinorummet blir till slut 3,80 x 5,9 meter.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0542-custom-jpg

Väggen skruvas bara fast i taket.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0542-custom-jpg

Spånskiva in mot korridoren
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0543-custom-jpg

I främre delen av rummet blir det en hemlig dörr (som barnen älskar )
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0544-custom-jpg

Isolering
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0545-custom-jpg

Spånskiva
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0547-custom-jpg

Gips. Det nedre hålet i väggen byggde jag sedan för och gjorde ett hål högre upp i väggen till bassubb.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0548-custom-jpg

Korridoren. Ser och kommer lätt fram till rackens baksida.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0549-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag köpte för flera år sedan SMX screen material från Ruben (senare SMXscreen) och har haft det liggande ouppackat sedan dess. Tanken var ju att det skulle installeras 2007 men då kom soppen i vägen och jag kunde börja snickra på kinorummet först i jan 2012. Då hade utvecklingen för akustiska dukar gått framåt och jag ville satsa på en framtidssäker 4k-duk istället.
    Så nu har jag en 480 x 248 cm (16 feet x 98 inch) duk på rulle för DIY oöppnad i kartong. Duken gis bort

Det är bara att komma och hämta den. Se annons:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=96995&cat=500

Edit: Sannsynligvis allerede gitt bort

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig vennlig å gi bort duken :-D Gode gamle SMX er jo litt nostalgisk, bra at fidelio velvet holder mål. Går ut fra du kjøpte den samtidig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Utrolig vennlig å gi bort duken :-D Gode gamle SMX er jo litt nostalgisk, bra at fidelio velvet holder mål. Går ut fra du kjøpte den samtidig?
    Väldigt hyggligt skrivet Counterpointer :-D ... Jag behöver inte duken längre och när den har begränsat andrahandsvärde kan jag lika gärna ge bort den. Alltid kul att kunna göra någon annan glad!
    Fidelio Velvet läste jag om då men köpte det först några år senare. Tyget är extremt svart och släcker effektivt ut allt ströljus. Jag är otroligt nöjd med det och jag har aldrig sett något bättre!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dags att börja bygga podiet (eller riser som det heter på engelska).
    Under podiet satte jag gummifötter.
    Jag gjorde det av två anledningar.
    För det första så kommer podiet upp en bit så att golvvärmen inte blockeras och för det andra så får podiet och därmed också kinostolen en möjlighet att röra sig så att film- och ljudupplevelsen blir ännu mer realistisk och skakningar känns i hela kroppen. Jag har planer på att ha ytterligare en bassub längs bak uppe på podiet och kanske blir det inköp av buttkickers i framtiden?

Jag bygger så att båda stolsraderna hamnar på podiet.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-238-custom-jpg

Podiet fylls med isolering.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-239-custom-jpg

Det är ett litet avstånd mellan podiet och väggarna så att podiets rörelser inte överförs till väggarna och så att väggarna inte håller fast podiet.
    Jag läste en artikel skriven av Dennis Erskine att vill man så kan man göra öppningar i podiets framsida och i tillägg montera in ventiler uppe på podiet längs väggarna och då får man en bra basfälla. Jag funderade ett tag på om jag skulle göra hål men jag bestämde mig för att inte göra det nu. Jag kan göra det senare om det behövs.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2012-06-27-00-56-54-custom-jpg

Nu har jag satt för hålet i väggen och kommer att göra ett hål lite högre upp i väggen istället för extra subbas.
    Det är 30 cm:s skillnad i höjd mellan de två etagerna. Då ser de på rad två lerret utan att störas av rad ett.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2012-06-27-00-57-25-custom-jpg

Jag gjorde ett trappsteg upp till podiets andra etage. Längs bort till vänster i bakväggen ses luckan som döljer golvvärmecentralen.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2012-06-27-00-57-38-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenbygget står näst på tur.
    Jag snickrar ihop en stor låda.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-243-custom-jpg

Under scenen sätter jag fast gummiklossar.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-240-custom-jpg

Det går åt 900 kg sand för att fylla scenen.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-241-custom-jpg

Jag ville ha torr sand för att undvika fuktproblem. Efter mycket letande så hittade jag vad jag sökte hos Byggmax. Säckarna såg inte helt nya ut och var nära att spricka när jag lyfte dem. Tur att det gick bra:smile:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-242-custom-jpg

Först aldersbestandig plast och sedan sand. Den tunga sanden i kombination med gummiklossarna ska göra att ljudet från de främre högtalarna inklusive baslådorna får problem att sprida vibrationer till golvet och vips... bättre ljudisoleringen :smile: .
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-244-custom-jpg

Så där ja!
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-245-custom-jpg

OSB-skivor på toppen. Det är ett litet avstånd mellan scenen och väggarna så att scenens vibrationer inte ska överföras till väggarna.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-246-custom-jpg

Tre lager med OSB-skivor ökar vikten och nu får baslådorna en stadig grund att stå på!
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-247-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag använde vibrasjonsdempere från C.O. som jag klippte i mindre bitar.
    Fungerar väldigt bra och anbefalles
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8871350304798-jpg

Vibrasjonsdempere | Clas Ohlson

Jag satte fast dem med dubbelhäftande tejp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu ska det byggas baffle wall!
    Väggen ska ge framhögtalarna en gratis förstärkning på 6 dB och ljudbilden blir mer sømløs och störande ljudreflektioner från framväggen minskas/elimineras.

Baffelväggen skuvade jag fast i scenen och inte i tak eller väggar.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-248-custom-jpg

Gummiklossar placeras mellan väggen och taket så att inga vibrationer överförs från baffelväggen till taket.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-249-custom-jpg

Jag använder 2"x4"-reglar.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-258-custom-jpg

Väggen bygger jag av 18 mm OSB-skivor längst in och 10 mm MDF-skivor utanpå så total tjocklek blir 28 mm. Skivornas skarvar är placerade omlott dvs inte på varandra.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-259-custom-jpg

Sågar ut hål till högtalarna
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-260-custom-jpg

På väggen sätter jag upp 2,5 cm tjock isolering. Tanken är som följer:
    Ljud lämnar högtalaren och en del ljud studsar mot duken tillbaka mot baffleväggen och hamnar i isoleringen och dämpas därmed. Om ingen isolering finns på väggen reflekteras ljudet en gång till och passerar därefter ut genom duken och når lyssnarens öron en aning senare (<20 ms) och skapar då ett otydligt och diffust ljud.
    Det är bara delar av de högre frekvenserna som reflekteras så därför håller det med tunn isolering.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-261-custom-jpg

Jag sätter upp 10 cm tjock isolering för att dämpa utrymmet bakom väggen.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-262-custom-jpg

Klär in isolering i plast så att isoleringen inte ska kunna avge hälsofarliga fiber till luften.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-264-custom-jpg

Jag vill inte att den gulbruna isoleringen ska synas genom den akustiskt transperanta duken så jag klär in isoleringen i svart högtalartyg.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-10-juni-2012-265-custom-jpg

Till slut sätts högtalarna på plats.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-01-26-18-23-38-custom-jpg

Innan duken kommer upp ska högtalarnas frontskydd av.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1207-custom-jpg

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser MEGET bra ut dette, lovende kino og flott frontvegg, gode komponenter.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så artig! Mitt rom er/blir omtrent samme størrelse(3.80 x 5.50), jeg har Klipsch THX-høyttalere og jeg skal bygge baffelvegg, scene og podium. Dette ser ut til å bli en nyttig tråd å følge.

Det ser veldig bra ut foreløpig og jeg venter veldig på å se hvordn designet blir til slutt. Meget spennende!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •