MisterMRs kino - Buttkicker - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 261
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Självklart går det bra att du lägger ut mer information här och väldigt kul att ditt system har fungerat bra i så många år
    Jag valde att använda 4 motorer så att jag fick ett system där jag kan flytta varje mask individuellt och därmed kan jag flytta hela bilden uppåt eller nedåt, mot vänster eller höger och jag kan också välja bildstorlek helt fritt utan begränsningar.
    Systemet ger mig också möjlighet att förhandsprogrammera olika bildstorlekar och bildplaceringar på lerret vilket för mig är viktigt.
    Scott har skrivit en fantastisk tråd och han har gjort ett väldigt fint maskeringssystem men han använder väl bara en motor och den motoren kan bara justera de vertikala maskerna? Och de maskerna måste alltid röra sig samtidigt och lika mycket. Han justerar väl de horisontella maskerna manuellt?
    Videon har jag inte sett tidigare men det ska bli intressant att se den
    Moggie har skrivit en tråd på AVSforum.com som inspirerade och lärde mig mycket
    Se länk:
    DIY Curved AT screen with Somfy based automated masking

Flera har byggt om antennmotorer med stor framgång, men att ha den minnesfunktion som Somfymotorerna och interfacet har ger det lilla extra
    Kjempefin kino og maskeringssystem! Om jeg hadde visst om disse Somfy-motorene (fantes de for et par år siden?) hadde jeg nok neppe tatt bryderiet med mitt eget design. Det har ikke blitt montert i full skala pga div andre prosjekter, men nå bygger jeg nytt lerret, og da skal det på plass. Det er bygd opp med 4 rørmotorer og et mikrosystem med en mikrokontroller pr motor. Posisjon for hver motor fås via en (ekstern) enkoder på hver motor. Styres via IR, og presets kan programmeres fra fjernkontrollen. Har 12V trigger input, slik at det slås på automatisk. Jeg går for CIH-oppsett med kurvet lerret denne gangen, og skal bare bruke to motorer. Samkjøres med linseminne og linseheis for andre formater enn 2,35:1. Kjøpte rørmotorer fra eBay for $12 pr stk (+ 7-800 i frakt.. ). Mulig jeg starter en egen tråd for den (sterkt..) DIY-orienterte maskeringsbygger. Jeg laget en modell som jeg brukte under programvare-utviklingen, se et par (kjipe..) videosnutter her:

Har også studert systemet til Moggie, og fått noen ideer derfra. Han er en tusenkunstner!

Hva brukte du som aluminiums-regel på den vertikale maskeringen? Massivt eller profilert? På modellen min fungerer det med en trelist, men når det blir litt lengde på det bør det være noe som er stivt.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Kjempefin kino og maskeringssystem! Om jeg hadde visst om disse Somfy-motorene (fantes de for et par år siden?) hadde jeg nok neppe tatt bryderiet med mitt eget design. Det har ikke blitt montert i full skala pga div andre prosjekter, men nå bygger jeg nytt lerret, og da skal det på plass. Det er bygd opp med 4 rørmotorer og et mikrosystem med en mikrokontroller pr motor. Posisjon for hver motor fås via en (ekstern) enkoder på hver motor. Styres via IR, og presets kan programmeres fra fjernkontrollen. Har 12V trigger input, slik at det slås på automatisk. Jeg går for CIH-oppsett med kurvet lerret denne gangen, og skal bare bruke to motorer. Samkjøres med linseminne og linseheis for andre formater enn 2,35:1. Kjøpte rørmotorer fra eBay for $12 pr stk (+ 7-800 i frakt.. ). Mulig jeg starter en egen tråd for den (sterkt..) DIY-orienterte maskeringsbygger. Jeg laget en modell som jeg brukte under programvare-utviklingen, se et par (kjipe..) videosnutter her:

Har også studert systemet til Moggie, og fått noen ideer derfra. Han er en tusenkunstner!

Hva brukte du som aluminiums-regel på den vertikale maskeringen? Massivt eller profilert? På modellen min fungerer det med en trelist, men når det blir litt lengde på det bør det være noe som er stivt.

Gunnar
    Hej Gunnar!
    Kul att fa ett inlagg fran dig! Jag har sett dina inlagg pa avsforum.com genom aren och du har imponerat stort med ditt teknikkunnande. Jag misstanker att ditt maskeringssystem kommer att bli valdigt bra .

De horisontella reglarna i mitt system ar uppbyggda av en kombination mellan rak traregel, rak aluminiumregel och u-kanal i aluminium. Jag ska lagga ut bilder pa reglarna lite senare. De horisontella reglarna ar valdigt langa och mater nog upp mot 335- 340 cm. Den ovre regel ar helt rak medan den nedre svanger en aning framat i sin mittre del. Egentligen inget stort problem och inget man tanker pa vid filmtittande, men jag kommer kanske anda att gora nagot at det. Vi far se..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Gunnar!
    Kul att fa ett inlagg fran dig! Jag har sett dina inlagg pa avsforum.com genom aren och du har imponerat stort med ditt teknikkunnande. Jag misstanker att ditt maskeringssystem kommer att bli valdigt bra .

De horisontella reglarna i mitt system ar uppbyggda av en kombination mellan rak traregel, rak aluminiumregel och u-kanal i aluminium. Jag ska lagga ut bilder pa reglarna lite senare. De horisontella reglarna ar valdigt langa och mater nog upp mot 335- 340 cm. Den ovre regel ar helt rak medan den nedre svanger en aning framat i sin mittre del. Egentligen inget stort problem och inget man tanker pa vid filmtittande, men jag kommer kanske anda att gora nagot at det. Vi far se..
    Takk!
    Hehe.. vi får nå se hvordan systemet mitt blir i praksis, forhåpentligvis klarer jeg å få gjort det helt ferdig denne gangen..
    Systemet ditt derimot ser jo ut til å fungere utmerket, og om du skulle kjøpt noe tilsvarende ferdig måtte du kanskje opp på SMX ProMask? Koster vel kanskje 100000,- eller deromkring :-(

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en utrolig flott og gjennomført kino!! Den maskeringløsningen står er noe av det mest geniale jeg har sett, stående applaus herfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    For en utrolig flott og gjennomført kino!! Den maskeringløsningen står er noe av det mest geniale jeg har sett, stående applaus herfra.
    Mången tack BEF! Det var väldigt hyggligt skrivet och roligt att en kinolegend som du uppskattar den!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verkar som att två bilder inte kunde ses i ett tidigare inlägg så jag lägger upp dem igen. Det är bilder av lönndörren längs fram i kinon.

MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-01-26-18-07-14-custom-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-01-26-18-07-43-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har fått en del frågor om vilket utstyr jag använder i kinon så jag tänkte skriva ner det här. Såväl Klipschhögtalarna som Yamaha-receiveren köpte jag brukt för en del år sedan..

Högtalare: Klipsch THX Ultra2 7.2 + 4 st Klipsch B 3 som presence dvs 11.2-system
    Projektor: Sony VPL- HW 50-ES
    Receiver: Yamaha Z11
    Blu-ray spelare: Oppo BDP-103 EU
    Lerret: Dreamscreen V4K-lerretsmaterial och DIY-ram
    Konverter: Darbee Darblet
    Kablar: Dreamscreen, Monoprice

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg inn i fanklubben.

Dette var vannvittig imponerende

Kinoen i seg selv er godt over gjennomsnittet og maskerings løsninga er bare " Wow! "

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg melder meg inn i fanklubben.

Dette var vannvittig imponerende

Kinoen i seg selv er godt over gjennomsnittet og maskerings løsninga er bare " Wow! "
    Välkommen:wink: ! Tack for hyggliga ord!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innan jag kan visa fler bilder av maskeringen så ska ni få se bilder av framväggen och hur jag byggde lerret med Dreamscreen UltraHD v4k. Jag valde det materialet för att vara framtidssäkrad om det blir en 4k-projektor en gång i framtid.
    Så här ser framväggen ut utan lerret och här får det plats en 149" 16:9-skärm:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1207rak-jpg

Här ligger reglarna i väntan på limning:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1291-custom-jpg

Nu har jag limmat ihop tre reglar så att en starkere regel fås som inte kommer att kunna röra sig och som dessutom blir väldigt stark:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1292-custom-jpg

Förutom att ha limmat ihop reglarna så skruvar jag också ihop dem och förstärker hörnen med vinkeljärn etc fr Biltema.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1294-custom-jpg

Jag har nu målat reglarna och i paket från avshop ingår också fästskenor och här har jag satt fast dem med kontaktlim:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1302-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bilderna i förra inlägget ser ni förresten hur mattan egentligen ser ut. Altså mer mörkröd med en nyans av svart i sig och inte alls orange...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...følger spent med på prosessen, men de siste bildene kom ikke med... Er noe merkelig med serveren til tider, men tror du bare må legge de ut på nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hålet i framväggen skruvar jag fast vinkelbeslag så att inte lerret kan falla innåt i väggen:

Nu är lerretsramen på plats:

Jag satte först fast ramen med ståltråd men för att få ramen att sitta ännu bättre skruvade jag fast ramen utifrån genom den yttre ramen och in i lerretsramen:

Med hjälp av en pizzaskärare i stål så gick det helt ok att sätta fast den vita topcoaten och det vita lagret:
    Hei! Det ser ut til å være noe feil med linkene til bildene i siste post (#54). Får beskjed om "Ugyldig link".

Grundig arbeid du har utført med lerretramma og frontveggen! Jeg spekulerer på om jeg skal lage baffelvegg selv. Rammeverket er ferdig, men subene mine har port på baksiden, og har elementet i bunnen. Skal tro om jeg vil få effekt av baffelveggen uten at det blir tett rundt subene? Kanskje jeg kan snu dem med porten ut mot rommet, og evt lage et tett kammer bak baffelveggen for subene? Evt kan jeg gjøre som AVShop, og bare fylle rammeverket med isolasjon, men da blir det vel egentlig ikke noen egentlig baffelvegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har jag laddat upp bilderna igen. Hoppas det går bättre den här gången !

I hålet i framväggen skruvar jag fast vinkelbeslag så att inte lerret kan falla innåt i väggen:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1296-custom-jpg

Nu är lerretsramen på plats:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1303rak-jpg

Jag satte först fast ramen med ståltråd men för att få ramen att sitta ännu bättre skruvade jag fast ramen utifrån genom den yttre ramen och in i lerretsramen:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1304-custom-jpg

Med hjälp av en pizzaskärare i stål så gick det helt ok att sätta fast den vita topcoaten och det vita lagret:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1305rak-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer bildene fint som bare det!
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg spekulerer på om jeg skal lage baffelvegg selv. Rammeverket er ferdig, men subene mine har port på baksiden, og har elementet i bunnen. Skal tro om jeg vil få effekt av baffelveggen uten at det blir tett rundt subene? Kanskje jeg kan snu dem med porten ut mot rommet, og evt lage et tett kammer bak baffelveggen for subene? Evt kan jeg gjøre som AVShop, og bare fylle rammeverket med isolasjon, men da blir det vel egentlig ikke noen egentlig baffelvegg?
    Då subbarna har port på baksidan och element nedåt så tror jag inte att dem är lämpliga att bygga in i en bafflevägg och det hjälper nog inte att snu dem. Men det gör kanske inte så mycket? Subbarna kan ju placeras någon annanstans i rummet, kanske framför baffleväggen? Alternativt kan du ju skaffa "in wall-subbar" till frontväggen och placera ut de gamla subbarna på andra platser i rummet för att jämna ut stående bølger.

Angående Avshops bafflewall så är det nog vanligast att högtalarnas framkant placeras i nivå med baffleväggens hårda framkant men det ska också gå bra att göra som AVShop gör och bygga en vägg med isolering kring högtalarna.
    Genelecs beskrivning på sidan 17 liknar AVshops lösning:
    http://www.genelec-ht.com/download.p...l_Guide_v6.pdf
    Lycka till vidare !

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då subbarna har port på baksidan och element nedåt så tror jag inte att dem är lämpliga att bygga in i en bafflevägg och det hjälper nog inte att snu dem. Men det gör kanske inte så mycket? Subbarna kan ju placeras någon annanstans i rummet, kanske framför baffleväggen? Alternativt kan du ju skaffa "in wall-subbar" till frontväggen och placera ut de gamla subbarna på andra platser i rummet för att jämna ut stående bølger.

Angående Avshops bafflewall så är det nog vanligast att högtalarnas framkant placeras i nivå med baffleväggens hårda framkant men det ska också gå bra att göra som AVShop gör och bygga en vägg med isolering kring högtalarna.
    Genelecs beskrivning på sidan 17 liknar AVshops lösning:
    http://www.genelec-ht.com/download.p...l_Guide_v6.pdf
    Lycka till vidare !
    Takk for linken! Mye bra info. Det ser ut til at skal kunne fungere brukbart slik jeg hadde tenkt å gjøre det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då ska jag lägga ut mer om maskeringen. Jag gjorde först en liten pappersmodell för att få en känsla av hur det skulle bli i 3D och vilken av maskerna som skulle vara längst fram. Jag bestämde mig för att ha de vertikala maskerna framför de horisontella:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1323-custom-jpg

Jag köpte in diverse material till maskeringen. Något var bomköp men det mesta använde jag:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1324-custom-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1325-custom-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1326-custom-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1327-custom-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)