MisterMRs kino - Buttkicker - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 261
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Ja det skulle kunna vara så. Listigt!
    Men för att kunna absorbera en viss frekvens måste han väl också sätta en träskiva- ev med hål i- på isoleringskammaren och innanför stoffet, eller vad tror du?
    Nå viser ikke bildene dette med tydelighet men jeg tror at platelaget bak isolasjonen er perforert huntonitt eller lignede så det han da oppnår er en laaaang forsinkelse av lyden.

Lyden går gjennom ytterste huntonittlag, gjennom isolasjon, gjennom huntonitt inn i ny isolasjon. Siden kammerene i lag to er forskjøvet ifht lag 1 sprer lyden seg fra et kammer til 2 eller flere. Skulle tro det absorberer en god del

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Nå viser ikke bildene dette med tydelighet men jeg tror at platelaget bak isolasjonen er perforert huntonitt eller lignede så det han da oppnår er en laaaang forsinkelse av lyden.

Lyden går gjennom ytterste huntonittlag, gjennom isolasjon, gjennom huntonitt inn i ny isolasjon. Siden kammerene i lag to er forskjøvet ifht lag 1 sprer lyden seg fra et kammer til 2 eller flere. Skulle tro det absorberer en god del
    Ja det är förvirrande. Varför skulle han vilja dämpa så mycket ? Finns det andra tilltag i väggarna som han inte har avslöjat?
    Jag kan prova att fråga i hans byggtråd. Har vi tur svarar han.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag fortsätter med samma tema.
    Ägaren till en av Dennis Erskines byggen filmade hela processen. Jag tycker det var kul att se filmerna och kanske är det fler här på forumet som tycker att det kan vara kul att ta en närmare titt på ett proffsbygge?
    Det tog 6 uker att bygga kinon.
    Var så god!
    Utrolig flott! LITT utenfor rekkevidde for en statsansatt nordmann

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Utrolig flott! LITT utenfor rekkevidde for en statsansatt nordmann
    Nja, jag tycker nog att du är på väg att få till något riktigt bra!
    Och stjärnhimmeln din ser ju riktigt flott ut!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en superflott kino, må være Moss sin beste etter det jeg har sett og det er sjeldent lite herfra desverre. Kanskje ta meg en tur og beskue denne med tiden om en demo melder seg med tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack så mycket Roger Waters!
    Det är bara att komma förbi om du har lust att ta dig en titt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har ritat en bild av hur jag byggde maskerna (i ett försök att göra allt mer tydligt ).
    Aluminiumregeln är 40 mm bred och 4 mm tjock.
    U-skenan gör masken styv, ger en rak kant och håller träregeln ihop med aluminiumregeln.
    Träregeln gör också masken styv och gör den tyngre (bra för den övre horisontella masken) och i tillägg kan man häfta i den.
    För att den nedre masken ska skli helt fritt sprayade jag "silicon super glider spray" i den nedre H-skenan. Trengs nog egentligen inte men för säkerhetsskull gjorde jag det.
    Jag har ritat hur masken ser ut bakifrån. Du kan se hur häftklamrarna fixerar högtalartyget och fidelio velvet i träregeln.
    Du kan också se träregeln, aluminiumregeln och U-skenan.

MisterMRs kino -  Buttkicker-maskering-detaljcus2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jag byggt om min Dreamscreen v4k och är strålande förnöjd!

Jag ville se om jag kunde förbättra den akustiska transparensen genom duken och inspirerad av andra forummedlemmar gjorde jag ett högst ovetenskapligt experiment.

Först ställde jag en CD-spelare på en pall.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-06-15-09-38-19-jpg

Och så lade jag på ett högtalartyg. Jag kunde inte höra att ljudet påverkades.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-06-15-09-39-40-jpg

Och så lade jag en topoat på högtalartyget och ljudet blev inte nämnvärt påverkat. Det här verkade lovande!
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-06-15-09-45-48-jpg

Jag testade med två topcoats. Ljudet blev bättre än med den gamla lösningen med en topcoat och ett vitt bakstycke men något mer instängt och mindre luftigt jämfört med en topcoat och ett högtalartyg.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-06-15-09-46-56-jpg

Ok, en topcoat och ett högtalartyg är bäst rent ljudmässigt, men hur blir bilden? Jag kunde se med blotta ögat att den här sammansättningen av duken gjorde att hela duken blev mörkare. Alltför mörk? Bara att pröva vidare.
    Jag tog ner maskeringen.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-06-08-22-53-05-jpg

Och så tog jag ner de två gamla dukarna. Jag hängde upp kombinationen mellan topcoat och högtalartyg (till vänster), bara topcoat (i mitten) och två top coats (till höger). Bilden med högtalartyg och topcoat blev något mörkare (se det vita överst kring texten) men det svarta i bilden blev ännu svartare.
    Se texten överst på bilden. Först är texten mer kraftfull(topcoat+ högtalartyg), sedan blek (bara topcoat) och sedan ett mellanting (två topcoat). Ursäkta att bildskärpan är så dålig. Jag råkade stänga av autofocus. Sorry..
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-06-09-bild-jpg

Jag satte upp det svarta högtalartyget och den vita topcoaten och monterade tillbaka maskeringen och började titta på film.
    Först slogs jag av hur mycket bättre ljudet hade blivit. Större och mer dynamiskt. Närmare på något sätt. Härligt!
    Hur var bilden då?
    Jo, också den hade blivit bättre! Fört tyckte jag att det var synd att bilden var mörkare men sedan märkte jag hur mycket svartare alla svarta detaljer hade blivit och det vita var ändå tillräckligt vitt. Jag tycker att bilden nu är fantastiskt bra. Kombinationen mellan den ljusstarka Sony HW50ES och Dreamscreenduken fungerar utmärkt och jag är helnöjd! Både bild och ljud har fått sig ett lyft!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    För några veckor sedan köpte jag in ett extra par sidosurroundhögtalare Klipsch KS-525 och monterade upp dem på dem främre pelarna i rummet så nu har jag totalt 4 st sidohögtalare.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-ks-525-thx-pair-jpg
    Elutstyr.no - Nettbutikk og butikk for hifi og bilstereo - Klipsch THX Ultra2 KS-525-THX - Surroundhøyttaler, 2x5,25" bass, 100W RMS, 96 dB

Surroundljudet blev påtagligt mycket bättre och det märks framför allt i den främre stolsraden. Jag kan helt klart rekommendera dubbla sidohögtalare om man har två stolsrader, det fungerar i alla fall bra i min kino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har jag haft ett spännande och givande besök av två trevliga karlar. Jag är inte så driven i ljudkalibrering så det var perfekt att få hjälp av Flageborg och RoKo (Kringlyd) och det blev en hel del intressanta samtal och upplevelser.
    De började med att justera in nivåerna på de två subbarna längs fram i rummet och mätte sedan upp basresponsen i sittplatserna. Det visade sig att min favoritplats (andra stolen från vänster i den främre raden) har en bevärlig dip (kring 63 Hz om jag kommer ihåg rätt) i basen. Inte så konstig att jag har haft subbasförstärkaren uppskruvad på närmare max! Vi flyttade fram den främre stolsraden 0,5 meter (från 3,6 meter till 3,1 meter från duken) och här var basen tillbaka och frekvensresponsen mer jämn. Skönt!

En liten intressant iaktagelse är att ibland stämmer (nästan) teori med verklighet. När jag planerade rummet för några år sedan så hade jag räknat ut att det skulle vara en dip 3,95 meter från duken och att optimal öronplacering var 3 meter från duken. Det är en dip 3,9 meter från duken men den når även till 3,6 meter från duken så hålet är större än vad jag trodde det skulle vara. Men i och med att vi flyttade fram stolsraden från 3,6 meter till 3,1 meter så har jag i alla fall hamnat nära den plats där jag trodde att ljudet skulle vara optimalt.

Se den gamla tegningen från post 107. Jag har ringat in platser med dålig akustik med rött och bra akustik med grönt.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-ritning-med-ringar-jpg

Efter att ha fällt ner alla stolsryggar, stängt av ventilationen (puh, det blev varmt i rummet), vridit ner subbasförstärkaren en hel del och nollställt receiveren så började själva kalibreringen. Mätmikrofonen flyttades runt mellan 8 platser. En timme senare var kalibreringen klar och mätkurvor togs.
    Vad jag förstår så blev kurvorna bra och systemet klarar av att på ett bra sätt återge frekvenser från 17 Hz och uppåt. Jag hoppas att Flageborg kan lägga ut kurvorna eller skicka dem till mig så att ni får se dem. Det sas att med -10/-8 på receiveren så nådde vi 120 dB men jag upplevde det aldrig som obehagligt starkt.
    Vi tittade igenom en del filmklipp och det låter i mina öron bra. Även när subbarna och surroundhögtalarna spelar för fullt så är dialogen klar och tydlig. Och i musik hör jag nya detaljer som jag aldrig har lagt märke till tidigare och basen spelar med pondus men utan att röra till ljudbilden.

Tack grabbar, det här var kul och väldigt bra!

Nu ska väl allt vara klart inför Aktos besök nästa vecka…

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg att jag hade några bilder i kameran av Flageborg och RoKo när de är igång och kalibrerar (och fotograferar).
    Flageborg:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-kal2-jpg

RoKo:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-kal1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom ett paket...
    MisterMRs kino -  Buttkicker-da-jpg

Instruktionsbok var med.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-ppnad-jpg

Diverse prylar.
    •One ButtKicker LFE
    •BKA1000-4A Amplifier
    •Chair/Couch Mounting Accessory Kit
    •ButtKicker LFE Wiring Kit

MisterMRs kino -  Buttkicker-komponenterna-jpg

Man kan välja vilka frekvenser som ska förstärkas och skickas till buttkickern.
    ButtKicker Power Amplifier Specifications:
    Dimensions: 12" W x 12" L x 4" H
    Weight: 25 lbs / 11.4 kgs
    Power Handling: 1000 watts @ 4 ohms / 1900 watts @ 2 ohms
    Voltage: Either 120v or 240v Versions. NOT SWITCHABLE
    MisterMRs kino -  Buttkicker-buttkickeramp-jpg

Här är den på plats bakom första rekke. Den lila rackaren kan skaka om stolarna ordentligt!
    ButtKicker LFE Specifications:
    Dimensions: 5.375" H x 5.375" W
    Frequency Response: 5 - 200 Hz
    Weight: 11 lbs / 5 kgs
    Nominal Impedance: 4 ohms
    Power Handling: 400 watts min. / 1500 watts max.
    Power supply : 220-240 VAC
    MisterMRs kino -  Buttkicker-buttkicker3-jpg

Vid filmtittande på hög volym har jag buttkickern avstängd (då skakar stolarna ändå riktigt ordentligt) men vid filmtittande på låg-normal volym så har jag den på. Jag har ställt in förstärkaren så att buttkickern arbetar vid frekvenser under 40 HZ. Det är fusk, jag vet, men kul ändå!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så jo voksen ut! Er den montert på plattformen bak? Har et par Clark 239, men vet ikke om jeg får brukt dem nå, da jeg har tre seter foran. Må evt kjøpe en 239 til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så jo voksen ut! Er den montert på plattformen bak?
    Jag har monterat den på den främre plattformen mellan och bakom de två mittersta stolarna.
    Båda rekkene står på plattformar som står på gummiklossar och som saknar kontakt med väggarna. När baslådorna drar igång vid explosioner etc skakar plattformarna ordentligt och den bästa effekten fås i bakre rekke där basen blir kraftigast. Den främre rekken skakar något mindre och för att göra skakupplevelsen mer jämn mellan de olika plattformarna placerade jag buttkickern där.

Först satte jag buttkickern till vänster om främre rekke men då kom alla skakningar tydligt från vänster så därför flyttade jag den och placerade den bakom mittersta sätena.
    I skjutscenen i Open Range känns det som att skotten som avfyras från lerret träffar stolsryggen kring mig. Kusligt realistiskt!
    Helt optimalt vore nog om man kunde placera en buttkicker under varje stol i främre rekke.
    Men den absolut bästa "buttkickereffekten" får jag genom ljudtrycket från baslådorna. Mot dem är buttkickern chanslös (imo)...:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I skjutscenen i Open Range känns det som att skotten som avfyras från lerret träffar stolsryggen kring mig. Kusligt realistiskt!
    Helt optimalt vore nog om man kunde placera en buttkicker under varje stol i främre rekke.
    Men den absolut bästa "buttkickereffekten" får jag genom ljudtrycket från baslådorna. Mot dem är buttkickern chanslös (imo)...:smile:
    Spørs om jeg ikke må få tak i en 239 til , og ha en under hver stol

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om jeg ikke må få tak i en 239 til , og ha en under hver stol
    Det vore nog riktigt coolt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var några som undrade var jag köpte buttkickern och det var här:
    http://en.shop.aerosoft.com/eshop.ph...nguage=english
    De tar bort momsen i kassan och förstärkaren är avsedd för 220- 240 volt. Jag fick aldrig något momskrav från den norska tullen. Ibland ska man ha tur

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott "Hjemme hos" reportasje! Masse velfortjent skryt der fra en kino litt utenom det vanlige.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack så mycket Kvindølen

Jag måste erkänna att jag först fick lite prestationsångest men det hela gick väldigt bra. Atle är en riktigt hygglig karl och timmarna i kinon bara flög iväg. Det var också kul att få lite mer professionella bilder av kinon.
    Här kommer en av dem:

MisterMRs kino -  Buttkicker-oppslag-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MisterMRs kino -  Buttkicker-oppslag-jpg  
    Sist endret av MisterMR; 10-08-2013 kl 19:34

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt din byggetråd MisterMR, og jeg er imponert!

Din kino er "state of the art"!

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •