MisterMRs kino - Buttkicker - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 261
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker for fine tips vedr. brillene! Må ha fire par til, da satser jeg på disse!
    Hvor plasserte du emitteren? Har ikke satt opp min enda, og lurer på hvor det er lurt å sette den?
    You´re welcome!

Jag har projektorn på en hylla och placerade emitteren på hyllans framkant framför projektorns "kropp" och under linsen. Tänkte att det kunde vara lurt att ha emitteren så nära projektorns ljuskägla som möjligt så att IR-signalerna kan följa ljusets väg till duken och sedan reflekteras tillbaka och nå alla sittplatser (och brillor).

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Jag är nöjd med projektorn SONY VPL-HW50ES men jag märkte att 3d-brillorna ibland tappar kontakten med projektorn och 3d upplevelsen försvinner en kort stund. Som så många andra har jag därför köpt in en transmitter och nu förlorar brillorna aldrig synkroniseringen med projektorn och 3d fungerar perfekt.

AVshop.no / SONY TMR-PJ2 3D emitter
    MisterMRs kino -  Buttkicker-21elfrpk7ul-jpg

Med projektorn följer 2 stycken 3Dglasögon. Jag har 8 sittplatser i kinon så jag köpte in 6 st (+ en i reserv) extra glasögon.
    Jag köpte Playstation 3 glasögon för 123 Nok styck. Totalt 1238 kr inkl moms och frakt med Jetcarrier.com.

Amazon.com: PlayStation 3 3D Glasses: Video Games
    MisterMRs kino -  Buttkicker-418fccxnysl-_sx300_-jpg
    Jag använder lika gärna Playstationbrillorna som Sonybrillorna. Playstationbrillorna väger 46 gram och Sonybrillorna 58 gram.
    Sonybrillorna sitter tätare mot ansiktet och känns lite rejälare, men båda glasögonen ger en god 3d-upplevelse.

Jeg er på utkikk etter 3d briller til min Panasonic st50 50" plasma. Kan disse brukes der? Må jeg i tillegg kjøpe emitter?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You´re welcome!

Jag har projektorn på en hylla och placerade emitteren på hyllans framkant framför projektorns "kropp" och under linsen. Tänkte att det kunde vara lurt att ha emitteren så nära projektorns ljuskägla som möjligt så att IR-signalerna kan följa ljusets väg till duken och sedan reflekteras tillbaka och nå alla sittplatser (och brillor).
    Jeg lurte på om det vart lurt å plassere emitteren over lerretet. Hos meg blir det muligens problemer med plasseringen på/under projektor, siden bakerste rad er bak projektoren. Har en bror som bruker emitter av samme type, og han lagde en Cat6-kabel til forkant av lerret. Det fungerer helt topp, så derfor jeg er litt usikker på plasseringen...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte på om det vart lurt å plassere emitteren over lerretet. Hos meg blir det muligens problemer med plasseringen på/under projektor, siden bakerste rad er bak projektoren. Har en bror som bruker emitter av samme type, og han lagde en Cat6-kabel til forkant av lerret. Det fungerer helt topp, så derfor jeg er litt usikker på plasseringen...
    Ok, då kan du nog välja helt fritt vilken av de två placeringarna av emitteren som du vill ha.
    Jag vet inte om jag missförstår dig men jag menade så här:

Projektoren lyser med en lampa framåt och ljuset träffar lerret och reflekteras tillbaka till alla kinostolar och alla i kinon kan se ljuset (dvs se bilden).

Om emitteren är placerad bredvid projektoren och är riktad framåt så lyser den sitt infraröda ljus framåt och det infraröda ljuset träffar lerret och reflekteras tillbaka till alla kinostolar och alla brillor nås av ljuset och 3D-effekt fås.
    Då spelar det ingen roll om projektoren är placerad framför eller bakom bakersta sätesrad. Så länge alla kan se bilden så kan alla nås av IR-ljuset. Emitterens ljus ska vara tillräckligt stark för det.

Så placeras emitteren ovan lerret sänds IR-ljus direkt till alla brillor och placeras emitteren bredvid projektoren reflekteras IR-ljus i lerret och sänds därefter till alla brillor. Slutresultatet blir detsamma.. Brillorna träffas av IR-ljus och en 3D effekt fås.
    Välj den placering som är enklast för dig.
    Var det ett bättre svar på din fundering?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde også at den innebygde emitteren fungerte slik. Nemlig at lerretet reflekterte signalet fra emitteren. Men den innbygde er tydeligvis ikke sterk nok til å nå alle stolene hos meg, spesielt de på bakre rad. Den eksterne emitteren er sikkert mye bedre, slik at det ikke vil bli problemer å nå alle stolene. Jeg prøver derfor slik du har gjort det først, med emitteren på/rett over projektoren. Hvis ikke dette fungerer vil jeg teste den ut i fronten av lerretet.
    Takker for innspill!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Jeg er på utkikk etter 3d briller til min Panasonic st50 50" plasma. Kan disse brukes der? Må jeg i tillegg kjøpe emitter?
    Hej Delthral!
    Tyvärr går det nog inte då Panasonic ST50 skickar ut RF-signaler och inte IR-ljus..
    Men RF är ett bättre och pålitligare system.
    Du får leta efter brillor som kan ta emot RF-signal..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde også at den innebygde emitteren fungerte slik. Nemlig at lerretet reflekterte signalet fra emitteren. Men den innbygde er tydeligvis ikke sterk nok til å nå alle stolene hos meg, spesielt de på bakre rad. Den eksterne emitteren er sikkert mye bedre, slik at det ikke vil bli problemer å nå alle stolene. Jeg prøver derfor slik du har gjort det først, med emitteren på/rett over projektoren. Hvis ikke dette fungerer vil jeg teste den ut i fronten av lerretet.
    Takker for innspill!
    Tack själv, det är kul med diskussioner i tråden!
    Poängen med den externa emitteren är ju att den ska vara mycket starkare än den inbyggda så jag tror att det ska fungera hos dig.
    En annan positiv effekt är att projektoren blir tystare vid 3Dvisningar.
    Återkom gärna med hur det gick.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då har jag gjort en profil på min hjemmekino!
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MisterMR

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott presentasjon av en super kino :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Flott presentasjon av en super kino :-D
    Tack Counter! Skönt att äntligen ha gjort klart presentationen!
    Och tack så mycket för Argo, ser fram emot att få se den!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle bare mangle (du har jo betalt for den ) Argo er en overraskende bra film synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    När det gäller akustik så har jag funderat mycket på hur jag skulle göra. Det finns ju så många olika motstridiga åsikter och olika skolor, och debatten i de olika forumen kan emellanåt bli väldigt het.
    Jag valde att lyssna mest på proffsen i branschen, de som har hållit på i många år, byggt många kinorum och är erkänt duktiga. Dennis Erskine är en sådan man. Han har vunnit priser för flera av sina kinorum och han är villig att ge ett bra tips då och då. Jag har följt flera av hans byggen på nätet . Bob Gold har skrivit en ambitiös sammanställning av olika isoleringstypers absorbtionscoefficienter tex Rockwool + diverse länkar. Se:
    http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

och han skriver följande om Dennis Erskine:

"Dennis Erskine has some decent academic credentials and a few decades experience in the "if it don't work you don't get paid" world, before sort of retiring into the home theatre business which grew quite a bit.

He owns several home theatre companies in the USA, and designs and builds home theatres, from an acoustic, visual, and aesthetic point of view -- in that order, usually in the $20,000 to $250,000 range.
    One of his taglines is that "he doesn't make a sweet spot, but rather a sweet area" -- which makes sense in a home theatre where you're trying to seat a dozen people.
    Erskine Group | Home Theater | Architectural Acoustics | Home Theater Design

(if you want aesthetic first at a $1,000,000 minimum, try http://www.tktheaters.com/books/greatescapes.cfm )

Regards
    Bob Golds"
    Acoustics Forum • View topic - Dennis Erskine on 1" porous 1st reflection

Det finns en kille i Australien som är mitt uppe i sitt husbygge och han har kinotegninger från Erskine liggande på sin hemsida. Jag utgår från att Erskine har godkänt att de ligger där. Om ni klickar på
    Sugarloaf Drive Build
    och scrollar något ner och ser till höger så ligger de där. Det är konstruktionskommentarer, eltegning och kinotegninger.
    Vad tänker ni om att Erskine undviker att placera den främra radens mittersta säte mitt emellan sidoväggarna och sidohögtalarna?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag fortsätter med samma tema.
    Ägaren till en av Dennis Erskines byggen filmade hela processen. Jag tycker det var kul att se filmerna och kanske är det fler här på forumet som tycker att det kan vara kul att ta en närmare titt på ett proffsbygge?
    Det tog 6 uker att bygga kinon.
    Var så god!

[YOUTUBE]xGknpAxF10w[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]FIQSEq5GjGI[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]IP0CBTzDo3s[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]bHGMA9TTgfM[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]4sMHfMHNLSY[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]8IXJ1halXuA[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]T5S0_ax65Kg[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]2dtFEurAoV4[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]oMSCTnW9-h4[/YOUTUBE]
    [YOUTUBE]i_9aPoMha7E[/YOUTUBE]

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEGET interessante linker, MisterMR!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    MEGET interessante linker, MisterMR!
    Tack sa mycket AndreWerdenskrieg!
    Ja, det finns nog ett och annat guldkorn att plocka upp i tegningerne och filmerna. Han verkar kunna sina saker den dar Erskine!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erskine bygger kinorum med en massa smarta akustiska lösningar som inte syns direkt när man tittar på rummen. Han vill- naturligt nog- inte avslöja allt, så här kommer en blandning mellan hans tankar och mina högst amatörmässiga slutsatser.
    Tag det här rummet till exempel:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-home-theater-031-728x450-jpg
    Valet av färger och mönster på mattan är nog inte vad de flesta här skulle välja i första rekke, men designen är intressant.
    Taket är byggt i olika nivåer liksom väggarna och rummet blir allt bredare och allt högre ju längre bak i rummet man förflyttar sig.

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-88e07404_vbattach177764-jpeg

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-32d07ad2_vbattach179473-jpeg

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-9d2306e4_vbattach179495-jpeg

Han vet var stolsraderna ska vara i kinon och han vet var högtalarna ska vara och han vet spridningsmönstret till högtalarna . Han kan då räkna ut var han ska ha ett "trappetrinn" i taket och var han ska ha ett "trappetrinn" i väggarna så att första reflektionerna ska splittras. Han minskar alltså första reflektioner utan att absorbera ljudvågor. Smart!

Men inte nog med det. Bilden blir också bättre. Ljuset från projektoren som i vanliga fall delvis skulle ha reflekterats i taket och väggarna och därefter blekt bilden fångas delvis upp av "trappetrinnen" i taket och väggarna och bilden får ett bättre tryck.

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-dd2431e1_vbattach179496-jpeg

Väggarna fungerar också som basfällor där de högre frekvenserna reflekteras i de hålade skivorna medan basen absorberas i isoleringen bakom de hålade skivorna.

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-f1c9425c_vbattach179769-jpeg
    Han bygger en baffle wall.

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-25d7e9f2_vbattach179771-jpeg

Han sätter upp mer isolering på rummets väggar dvs på de hålade skivorna. Isoleringen sätts upp i ett komplicerat mönster och jag är osäker på hur han tänker här. Har någon något förslag?
    MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-1d17a072_vbattach179871-jpeg

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-3659f55c_vbattach179977-jpeg

Stoff och högtalare sätts upp
    MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-6feaff37_vbattach180896-jpeg

Jag undrar om han har gömt något mer mellan isoleringen och stoffet. Kanske fler reflekterande hålplattor och denna gång med uregelbundet spridda hål (BAD paneler)?
    MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-e3b15f3d_vbattach180897-jpeg

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-a6fc9a8b_vbattach181334-jpeg

Läs mer här:
    Renovation Project in Florida

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han sätter upp mer isolering på rummets väggar dvs på de hålade skivorna. Isoleringen sätts upp i ett komplicerat mönster och jag är osäker på hur han tänker här. Har någon något förslag?

MisterMRs kino -  Buttkicker-525x525px-ll-1d17a072_vbattach179871-jpeg
    Jeg bare tenker høyt og ville tro dette har noe med å spre absorberingsområdet (i frekvens) noe. Hvert "isolasjonskammer" med sine forskjellige volum tar opp lufttrykk og demper et frekvensområde på en varierende måte. Det virker som at veggen er bygd i to lag, med asymmetriske kammerstørrelser/plassering. Dette vil jo i så fall forlenge veien for lyden betraktelig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ajaj, det erskine designet der må jeg si jeg falt veeeldig for... Synes kanskje han smeller i med vel mye demping i rommet, spesielt hensyntatt høyttalervalget, men det kan sikkert fungere greit. Designet på taket spesielt likte jeg, ikke helt utelukket at jeg kan prøve meg på noe tilsvarende selv!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Jeg bare tenker høyt og ville tro dette har noe med å spre absorberingsområdet (i frekvens) noe. Hvert "isolasjonskammer" med sine forskjellige volum tar opp lufttrykk og demper et frekvensområde på en varierende måte. Det virker som at veggen er bygd i to lag, med asymmetriske kammerstørrelser/plassering. Dette vil jo i så fall forlenge veien for lyden betraktelig.
    Ja det skulle kunna vara så. Listigt!
    Men för att kunna absorbera en viss frekvens måste han väl också sätta en träskiva- ev med hål i- på isoleringskammaren och innanför stoffet, eller vad tror du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ajaj, det erskine designet der må jeg si jeg falt veeeldig for... Synes kanskje han smeller i med vel mye demping i rommet, spesielt hensyntatt høyttalervalget, men det kan sikkert fungere greit. Designet på taket spesielt likte jeg, ikke helt utelukket at jeg kan prøve meg på noe tilsvarende selv!
    Ja det är en flott lösning! Han dämpar ju inte taket alls vilket är väldigt positivt för att behålla livekänslan i rummet. Men det skulle inte förvåna mig om han i tillägg också använder taket för att åstadkomma basfällor.
    Jag övervägde också att ha den taklösningen hemma hos mig men längtan efter ett jämnt tak med stjärnhimmel blev för stark...

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •