MisterMRs kino - Buttkicker - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 261
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mange gode tips Mr og samtidig veldig grundig dokumentert 8)
    Filed for future reference... tror en del av tipsene herfra kommer godt med når jeg er nærmere andre enden av byggeprosjektet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Kul att du uppskattade det!
    Det borde fungera bra med samma hörnteknik hos dig också. När ska ditt tak upp?
    Har skrevet ut kart i dag, regner med å holde på med takplatene nå en stund framover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Filed for future reference... tror en del av tipsene herfra kommer godt med når jeg er nærmere andre enden av byggeprosjektet
    Tackar och kul att tråden uppskattas!
    Det ger inspiration till att skriva mer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Jeg må bare holde med! Dette er eksemplarisk byggedukumentasjon av en særdeles flott kino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg må bare holde med! Dette er eksemplarisk byggedukumentasjon av en særdeles flott kino!
    Tack OleM för hygglig kommentar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då ska matta och sittplatser in i kinon.
    Jag köpte matta i Sverige. De sänder gratisprover till Norge och sortimentet finns på nätet.

Teppefrakt från Sverige hem till dörren hos mig i Norge kostade bara 350 Sek.
    Det tillkommer en administrationsavgift på cirka 500 Sek. Den svenska momsen på 25 % tar butiken bort och så läggs den norska momsen på 25 % till vid gränsen. Här är länken:
    Heltäckningsmatta och heltäckningsmattor online och i Jönköping

Till scenen beställde jag en svart matta (Nevada svart)
    MisterMRs kino -  Buttkicker-heltackningsmatta-nevada-svart_1-jpg

och till golvet en djupt mörkröd matta (Tendresse röd)
    MisterMRs kino -  Buttkicker-heltackning_tendresse_rod-jpg

Mattorna släpper igenom golvvärme.

De främre stolarna är recliners med elektrisk styrning och är köpta hos Fnky .
    Det är viktigt att stolens rygg inte är så hög att den täcker för surroundljudet. En annan viktig sak att tänka på är att det ska gå att bara fälla ut fotstödet utan att luta ryggen bakåt så man slipper ligga och böja nacken när man ska se film.
    Något som många har fått med sig är att microfiber är ett bättre val än skinn när det gäller ödeläggande ljudreflektioner i skinnet men det som få tänker på är att skinn också kan ödelägga för bilden. Ljus från lerret reflekteras i skinnet tillbaka mot duken och bilden blir blek.

Jag specialbeställde Odyssey Electro i svart microfiber 4 seter från FNKY.

MisterMRs kino -  Buttkicker-sida-cus-jpg

Längs bak i kinon har jag fyra kinostolar av samma typ som AVshop.no säljer.
    AVshop.no / DreamScreen CineSeat Theatre Black Vinyl

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fort väldigt varmt i hjemmekinon så ventilation är viktigt. Vi har balanserad ventilation i huset och i kinon finns det tilluft mitt i rummet.
    Från början kom det ganska mycket oljud ut från inventilen men efter att ha monterat en lydfelle försvann allt störande luftbrus.

Jag ska också sätta upp en bend så att luften leds nedåt mot sittplatserna.
    Det här är en bild snett upp mot taket ovan den främre stolsraden.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0145cus-jpg

För att få bättre luftgenomströmning monterade jag först upp ett utluft(frånluft)system och sedan ett till. Ju större diameter på rören desto tystare blir ventilationsanlägget och för att få det helt tyst monterade jag två ljudfällor i vardera rörsystem.
    Jag köpte 125 mm rör från Biltema.
    Ventilasjonsrør - Biltema
    MisterMRs kino -  Buttkicker-87-3844_m-jpg

Jag använde bla ventilasjonsslange i aluminium. Vill man få ett ännu bättre system kan man använda plaströr överallt.
    Ventilasjonsslange - Biltema
    MisterMRs kino -  Buttkicker-87-382_m-jpg

Här har jag dragit ett rör i kassene (soffit).
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1288-custom-jpg

Längs bak i kinon finns en frånluftsventil. Det är en lydfelle som tittar fram. På den monterade jag en ventil.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1272-custom-jpg

Lufteventil, - FLEXIT | Clas Ohlson
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8871315406878-jpg

Vid andra långväggen finns ytterligare en ventil. Här bytte jag ut aluminiumröret mot en lydfelle och systemet blev helt tyst.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1255cus-jpg

Jag köpte lydfeller här:
    Isolert flexibel lydfelle Ø125mm x 1 meter

Ventilasjonsslange i kinons "hemliga" korridor.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0137cus-custom-jpg

Jag använde silikon för att täta kring öppningarna mellan kinon och det angränsande rummet där kanalviftene är. I det smala röret till höger går elkablarna som styr viftenes hastighet. Det går att välja mellan två olika hastigheter och av/på.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1271-custom-jpg

Totrinnsbryter - S&P | Clas Ohlson
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8871584301086-jpg

Här är två lydfeller och två kanalvifter på en hylla i rummet bredvid kinon. Det är 2,70 m i takhöjd så det stör inte att hyllan är där.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0148cus-jpg

søk | Clas Ohlson
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8871543996446-jpg

Alla kopplingar är tejpade med aluminiumtape.
    Aluminiumsteip - Biltema
    MisterMRs kino -  Buttkicker-29-650_m-jpg

Och till slut en teckning av kinon och ventilationen.
    Jag hoppas den gör det hela lite mer tydligt.

MisterMRs kino -  Buttkicker-ventilasjon-custom-jpg
    Om man böjer/gör en kurva på ljudfällorna så fungerar de bäst.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tag gärna en bild!
    Det vore intressant att se!
    LEDstripsene lossnade också hos mig. Mer om det i nästa post..
    Beklager at det har tatt så lang tid å få tatt disse bildene, men jeg har rett og slett brukt mesteparten av tiden jeg har til rådighet til å nyte litt hjemmekino (samt litt bygging). Men her er bilder av skjøtene jeg har brukt, håper de kan være til nytte:

Skjøtestykkene med ledning har jeg brukt i hjørnene på kantbelysningen rundt stjernehimmelen. De hvite stykkene er til å skjøte mellom LEDstrips, og mellom vinkelstykker og LEDstrips:

MisterMRs kino -  Buttkicker-img_6463-jpg

MisterMRs kino -  Buttkicker-img_6464-jpg

Her er det siste jeg gjorde med LEDstripsene, trinnbelysning under trappenesene. Det var en stor fordel med vinkelstykkene her, og ikke vanskelig å få stipsene til å passe. Og her holder den dobbeltsidige teipen ennå! (Bildet er litt overeksponert, det ser penere ut i virkeligheten.)

MisterMRs kino -  Buttkicker-img_6467-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Skjøtestykkene med ledning har jeg brukt i hjørnene på kantbelysningen rundt stjernehimmelen. De hvite stykkene er til å skjøte mellom LEDstrips, og mellom vinkelstykker og LEDstrips....
    Kjøpte du disse separat?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag köpte lydfeller här:
    Isolert flexibel lydfelle Ø125mm x 1 meter

Och till slut en teckning av kinon och ventilationen.
    Jag hoppas den gör det hela lite mer tydligt.

MisterMRs kino -  Buttkicker-ventilasjon-custom-jpg
    Om man böjer/gör en kurva på ljudfällorna så fungerar de bäst.
    Takk for informasjon om lydfeller! Har lagt opp 100mm fleksible rør inn/ut av kinoen, og ut i bakrommet. vurderer og bruke de små viftene som passer inni kanalene, men det er mulig de større viftene støyer mindre? Tenkte uansett og lage til noe hastighetsstyring på viftene, og lydfeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at det har tatt så lang tid å få tatt disse bildene, men jeg har rett og slett brukt mesteparten av tiden jeg har til rådighet til å nyte litt hjemmekino (samt litt bygging). Men her er bilder av skjøtene jeg har brukt, håper de kan være til nytte:

Skjøtestykkene med ledning har jeg brukt i hjørnene på kantbelysningen rundt stjernehimmelen. De hvite stykkene er til å skjøte mellom LEDstrips, og mellom vinkelstykker og LEDstrips:

MisterMRs kino -  Buttkicker-img_6463-jpg
    Disse var smarte! Det eneste problemet jeg ser er at rundt stjernehimmelen min blir det lite å gå på, slik at lengden mellom hjørnestykkene ikke er særlig fleksibel. Gikk det akkurat opp med lengden under trappertrinnene dine?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kjøpte du disse separat?
    ja, jeg rotet rundt en stund etter tilbehør til LEDstripsene på Ebay. Det er mye man kan få tak i, det gjelder bare å finne det...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Disse var smarte! Det eneste problemet jeg ser er at rundt stjernehimmelen min blir det lite å gå på, slik at lengden mellom hjørnestykkene ikke er særlig fleksibel. Gikk det akkurat opp med lengden under trappertrinnene dine?
    Til stjernehimmelen var ledningsskjøtene helt perferkt for mitt bruk. De er lette å få av ved nedmontering.
    Og under trappenesene passet hjørnene helt perfekt, med tilkutting av LEDstripsene. Det var nok litt flaks også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at det har tatt så lang tid å få tatt disse bildene, men jeg har rett og slett brukt mesteparten av tiden jeg har til rådighet til å nyte litt hjemmekino (samt litt bygging).
    He he.. det där känner jag igen! :grin:
    Jag skulle egentligen ha byggt om en ljuddörr men istället har vi sett en massa fina filmer. Det är alltför kul med en egen kino hemma, så arbetslusten blir lite lidande ibland...

Men her er bilder av skjøtene jeg har brukt, håper de kan være til nytte:
    Her er det siste jeg gjorde med LEDstripsene, trinnbelysning under trappenesene. Det var en stor fordel med vinkelstykkene her, og ikke vanskelig å få stipsene til å passe. Og her holder den dobbeltsidige teipen ennå! ]
    Jag ser absolut värdet i vinklarna och särskilt- precis som du skriver- i hörnen under trappstegen.

(Bildet er litt overeksponert, det ser penere ut i virkeligheten.)
    Jag tycker det här ser VÄLDIGT bra ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Takk for informasjon om lydfeller! Har lagt opp 100mm fleksible rør inn/ut av kinoen, og ut i bakrommet. vurderer og bruke de små viftene som passer inni kanalene, men det er mulig de større viftene støyer mindre? Tenkte uansett og lage til noe hastighetsstyring på viftene, og lydfeller.
    Håll till godo!
    Det är anbefalt att använda så stor diameter som möjligt på rör och vifte. Om viften har stor diameter behöver den inte snurra så fort som en liten för att flytta lika stor volym luft och vifteljudet blir därmed svagare.
    Släta plaströr är också att föredra då dessa ger mindre turbulens sammenlignet veckade aluminiumrör. Jag använder dock veckade aluminiumrör och med totalt fem ljudfällor är systemet helt tyst. Innan jag satte dit ljudfällorna bråkade det ganska mycket. Det finns omkopplingar mellan 100 mm och 125 mm:s rör på Biltema och har du möjlighet så tror jag att det är bäst att du använder minst 125 mm:s rör i resten av ditt system:

Rørmuffe, 100–125 mm - Biltema
    MisterMRs kino -  Buttkicker-87-333_m-jpg

Viftene bör förflytta mer än 200 m3/h.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannvittig kjekk tråd , Mister! Gode forklaringer, nyttige detaljer og tilogmed arbeidstegninger for oss som må ha det inn med teskje! Stå på! Knallbra!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Vannvittig kjekk tråd , Mister! Gode forklaringer, nyttige detaljer og tilogmed arbeidstegninger for oss som må ha det inn med teskje! Stå på! Knallbra!
    Tack så mycket Coaslip för beröm och uppmuntrande ord! Och kul om du har någon nytta av tråden och teckningarna!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag är nöjd med projektorn SONY VPL-HW50ES men jag märkte att 3d-brillorna ibland tappar kontakten med projektorn och 3d upplevelsen försvinner en kort stund. Som så många andra har jag därför köpt in en transmitter och nu förlorar brillorna aldrig synkroniseringen med projektorn och 3d fungerar perfekt.

AVshop.no / SONY TMR-PJ2 3D emitter
    MisterMRs kino -  Buttkicker-21elfrpk7ul-jpg

Med projektorn följer 2 stycken 3Dglasögon. Jag har 8 sittplatser i kinon så jag köpte in 6 st (+ en i reserv) extra glasögon.
    Jag köpte Playstation 3 glasögon för 123 Nok styck. Totalt 1238 kr inkl moms och frakt med Jetcarrier.com.

Amazon.com: PlayStation 3 3D Glasses: Video Games
    MisterMRs kino -  Buttkicker-418fccxnysl-_sx300_-jpg
    Jag använder lika gärna Playstationbrillorna som Sonybrillorna. Playstationbrillorna väger 46 gram och Sonybrillorna 58 gram.
    Sonybrillorna sitter tätare mot ansiktet och känns lite rejälare, men båda glasögonen ger en god 3d-upplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Högtalarkablar nästa..

Jag har ett 11.2 system och då går det åt en hel del kablar till högtalarna. What hifi har test av olika kablar i sin tidning och jag funderade först på om jag skulle utgå från deras test och köpa de kablar som de anbefaller. Det är ju inte så lätt att själv få testa och jämföra olika kablar.
    Men samtidigt har jag inte den stora tron på att dyra kablar är så väldigt mycket bättre än billiga. Det viktigaste är nog att kablarna är tjocka, är välisolerade och att kopplingarna är goda.
    Monoprice.com har erkänt billiga och bra HDMIkablar och jag har läst mycket gott om deras högtalarkablar i olika forum så jag bestämde mig för att köpa två rullar med 12 gauge (AWG 12 = 3,31 mm2) 250 feet kablar från dem för $ 79,25 styck och ett antal banankontakter för $ 1,38 styck.
    Shipping kostade $ 161.43. Totalt pris cirka 1750 Nok för 150 meter väldigt tjock kabel. Kabeln känns och ser rejäl ut. Blev väldigt nöjd med köpet!

http://www.monoprice.com/Category?c_id=102&cp_id=10239

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1349-custom-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag är nöjd med projektorn SONY VPL-HW50ES men jag märkte att 3d-brillorna ibland tappar kontakten med projektorn och 3d upplevelsen försvinner en kort stund. Som så många andra har jag därför köpt in en transmitter och nu förlorar brillorna aldrig synkroniseringen med projektorn och 3d fungerar perfekt.

Med projektorn följer 2 stycken 3Dglasögon. Jag har 8 sittplatser i kinon så jag köpte in 6 st (+ en i reserv) extra glasögon.
    Jag köpte Playstation 3 glasögon för 123 Nok styck. Totalt 1238 kr inkl moms och frakt med Jetcarrier.com.

Jag använder lika gärna Playstationbrillorna som Sonybrillorna. Playstationbrillorna väger 46 gram och Sonybrillorna 58 gram.
    Sonybrillorna sitter tätare mot ansiktet och känns lite rejälare, men båda glasögonen ger en god 3d-upplevelse.
    Takker for fine tips vedr. brillene! Må ha fire par til, da satser jeg på disse!
    Hvor plasserte du emitteren? Har ikke satt opp min enda, og lurer på hvor det er lurt å sette den?

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •