MisterMRs kino - Buttkicker - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 261
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvor kjøpte du Fidelio Velvet fra??
    Jag köpte det här:
    Fidelio Velvet $35.95 per yard

Det var krångligt att få köpt det. De skickar inte till utlandet och accepterar inte JetCarrier, Air and Sea freight forwarding from USA to Norway, Sweden & Denmark. Est. year 2000, 80000 customers cant be wrong!.
    Jag blev tvungen att använda jetcarriers shop for you-tjänst för att få det till.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjärnhimlen fortsätter..
    Jag stack en nål i hålet på baksidan av plattan och följde efter med en fiber.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1222cus-jpg

Jag fixerade fibern med silikon.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1225cus-jpg

I tillägg fixerade jag fibern med en bit silvertejp. Ny varning! Det är lätt att böja fibern för mycket (90 grader)och då kan den gå av. Någon av mina fiber gick tyvärr av och det är svårt att laga efteråt.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1226cus-jpg

Jag hissade upp skivan mot taket, gjorde ett cm-långt snitt i stoffet (tyget) och skruvade fast varje skiva med många och långa skruvar. Det gick fint att föra tillbaka stoffet efteråt och skruvens ingångshål kan inte ses när man tittar upp mot skivan.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1227cus-jpg

Jag fortsatte med resten av stjärnhimlen
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1223cus-jpg

Stjärnor..
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1224cus-jpg

Och så upp med de sista plattorna. När alla plattor var på plats använde jag en nagelsax och klippte av alla fiberändarna som hängde ner.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1228cus-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyret(utrustningen) till stjärnhimmeln.
    Längst till vänster är fjärrkontrollen med en av/på-knapp och en knapp för att välja mellan konstant stjärnljus och pulserande ljus i de olika stjärnorna.
    Till höger om den är ringen som samlar ihop alla fibrena och som skruvas fast i LEDilluminatoren.
    Fibrena skärs av i en lagom lång längd med en uppvärmd mattkniv.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1231cus-jpg

Gasolbrännaren använde jag till att värma upp knivbladet med och den varma kniven skar lätt genom fibrena.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1230cus-jpg

Jag samlade ihop fibrena, borrade hål i väggen och förde in fibrena till korridoren längs rummets långsida.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1232cus-jpg

Efter att ha kapat fibrena satte jag fast dem i illuminatoren.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0138cus-jpg

Jag kopplade på strömmen och... stjärnorna började tindra!
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-01-26-18-09-18-custom-jpg

Det är som att vara utomhus en stjärnklar natt. Härligt och väldigt mysigt! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der så meget bra ut Følger med på prosjektet ditt med spenning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjernehimmelen ble fin! Likte stjernekartet ditt, men jeg skulle gjerne hatt noen flere stjerner.. Mulig mitt kart også blir bra når jeg får blåst opp størrelsen litt. Sett på skjermen er det ikke så lett å se forskjell på størrelsen (lysstyrken). Hvilken oppløsning brukte du på kartet før du la det inn i plakatprogrammet?

Når du klipte av fibrene med negleklipperen, hvor tett opptil taket klipte du? Jeg se at enkelte skjærer av fibrene med en varmetråd, og da fås en lite klump i ende av fiberen. Vet ikke om dette blir penere, eller om det bare er for at fiberen ikke så lett skal forsvinne opp i hullet i taket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjommi
    Det der så meget bra ut Følger med på prosjektet ditt med spenning.
    Tack för det tjommi och kul att du lägger igen en kommentar. :-)

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så meget bra ut mister :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Dette så meget bra ut mister :-)
    Thanks! Det är gott att himlen är klar och fungerar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Stjernehimmelen ble fin! Likte stjernekartet ditt, men jeg skulle gjerne hatt noen flere stjerner.. Mulig mitt kart også blir bra når jeg får blåst opp størrelsen litt. Sett på skjermen er det ikke så lett å se forskjell på størrelsen (lysstyrken). Hvilken oppløsning brukte du på kartet før du la det inn i plakatprogrammet?

Når du klipte av fibrene med negleklipperen, hvor tett opptil taket klipte du? Jeg se at enkelte skjærer av fibrene med en varmetråd, og da fås en lite klump i ende av fiberen. Vet ikke om dette blir penere, eller om det bare er for at fiberen ikke så lett skal forsvinne opp i hullet i taket?
    Tack Gunnar!
    Ända sedan jag följde Rubens stjärnhimmelbygge många år tillbaka har jag velat ha stjärnor i kinon och det känns bra att den äntligen har blivit en verklighet!

Stjärnkartan tycker jag uppfyller alla de önskningar som jag hade. Fler stjärnor gör nog himlen ännu mer intensiv, men jag tycker att stjärnhimmeln är realistisk och skapar en god stämning och det var några av mina mål med den.
    Stjärnorna ger en del ljus och genom att inte ha så många stjärnor så kan jag ha stjärnhimmeln på medan vi ser på film utan att filmbilden bleks. Stjärnorna är heller inte påträngande och tar inte fokus från filmen.
    Att det går fortare att göra en himmel med färre stjärnor och att det blir billigare är andra positiva bieffekter .

Kinon är byggd för att ge så pass bra bild och ljud som möjligt och då är en stjärnhimmel egentligen helt onödig, men som en extra krydda är den perfekt. :-)

Stjärnornas ljusstyrka pulserar så det är nog svårt att bedömma stjärnornas storlek utifrån fotot, men jag försökte följa stjärnkartan när jag valde fiberstorlek.
    Det gick fint att klippa av fibrena och jag klippte av dem några mm nedanför plattan. Fibrena är fixerade så jag tror inte att de kan försvinna upp i hålet men det finns alltid en risk att stoffet hänger ner något och då är det tryggt att ha några mm till godo.
    Att skära av varje fiber med värmetråd/kniv tycker jag verkar onödigt komplicerat och kanske klumpen som bildas i änden av fibern gör stjärnan alltför stor?
    Jag ska leta och se om jag kan hitta någon info om stjärnkartans upplösning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Tack Gunnar!
    Ända sedan jag följde Rubens stjärnhimmelbygge många år tillbaka har jag velat ha stjärnor i kinon och det känns bra att den äntligen har blivit en verklighet!

Stjärnkartan tycker jag uppfyller alla de önskningar som jag hade. Fler stjärnor gör nog himlen ännu mer intensiv, men jag tycker att stjärnhimmeln är realistisk och skapar en god stämning och det var några av mina mål med den.
    Stjärnorna ger en del ljus och genom att inte ha så många stjärnor så kan jag ha stjärnhimmeln på medan vi ser på film utan att filmbilden bleks. Stjärnorna är heller inte påträngande och tar inte fokus från filmen.
    Att det går fortare att göra en himmel med färre stjärnor och att det blir billigare är andra positiva bieffekter .

Kinon är byggd för att ge så pass bra bild och ljud som möjligt och då är en stjärnhimmel egentligen helt onödig, men som en extra krydda är den perfekt. :-)

Stjärnornas ljusstyrka pulserar så det är nog svårt att bedömma stjärnornas storlek utifrån fotot, men jag försökte följa stjärnkartan när jag valde fiberstorlek.
    Det gick fint att klippa av fibrena och jag klippte av dem några mm nedanför plattan. Fibrena är fixerade så jag tror inte att de kan försvinna upp i hålet men det finns alltid en risk att stoffet hänger ner något och då är det tryggt att ha några mm till godo.
    Att skära av varje fiber med värmetråd/kniv tycker jag verkar onödigt komplicerat och kanske klumpen som bildas i änden av fibern gör stjärnan alltför stor?
    Jag ska leta och se om jag kan hitta någon info om stjärnkartans upplösning.
    Jeg skrev ut et par sider av stjernekartet ditt fra denne tråden med plakatprogrammet "The Big Picture" (gratis, enkelt og greit i bruk), og det er ikke nødvendig med større oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utmed kassene längs taket har jag satt upp LEDslingor . De hjälper till att skapa en god stämning.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-2013-01-26-18-09-45-custom-jpg

Och jag använder Nexafjernströmbrytare för att styra stjärnhimmeln på/av och LEDslingorna på/av. LEDslingor finns också under platåns (riser) kanter för att undvika att kinogäster ska snubbla på platån. Kan kompletteras med fler på/av-mottagare.
    Nexa EYCR2-2300 2-pack fjernstrømbrytersett - NEXA | Clas Ohlson
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8885523349534-jpg

Se punkt 4:
    MisterMRs kino -  Buttkicker-soffit-instruktion-custom-jpg
    Jag satte silvertejp under slingan för att förhindra lysläckage nedåt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev ut et par sider av stjernekartet ditt fra denne tråden med plakatprogrammet "The Big Picture" (gratis, enkelt og greit i bruk), og det er ikke nødvendig med større oppløsning.
    Tack för tips på plakatprogram!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan festet du LED-listene? Mine har dobbeltsidig tape, men jeg vet ikke om det løsner etterhvert. Dessuten vil jeg at LED-listene skal lyse opp mot taket som hos deg, og da må jeg muligens kutte dem i hjørnene, og skjøte på en liten bit ledning for å kunne bøye dem. Gjorde du noe slikt også?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan festet du LED-listene? Mine har dobbeltsidig tape, men jeg vet ikke om det løsner etterhvert. Dessuten vil jeg at LED-listene skal lyse opp mot taket som hos deg, og da må jeg muligens kutte dem i hjørnene, og skjøte på en liten bit ledning for å kunne bøye dem. Gjorde du noe slikt også?
    Jeg brukte små bare ferdige skjøtestykker som er vinklet 90 grader i hjørnene. Men den dobbeltsidige teipen under LEDstripsene løsnet hos meg, så jeg brukte plaststrips for å låse dem fast. Jeg kan ta et bilde av skjøtestykkene i morgen hvis det skulle være av interesse...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg brukte små bare ferdige skjøtestykker som er vinklet 90 grader i hjørnene. Men den dobbeltsidige teipen under LEDstripsene løsnet hos meg, så jeg brukte plaststrips for å låse dem fast. Jeg kan ta et bilde av skjøtestykkene i morgen hvis det skulle være av interesse...
    Tag gärna en bild!
    Det vore intressant att se!
    LEDstripsene lossnade också hos mig. Mer om det i nästa post..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED-listene lossnade så jag satte fast dem punktvis med små dubbelhäftande extra starka tejpbitar:
    Super monteringsteip - STOKVIS TAPES | Clas Ohlson
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8871398146078-jpg

I hörnen så vinklade jag bara upp LEDslingan och det fungerar bra. Ljuset blir jämt och flödar fint runt hörnen.
    Jag har markerat ut förslag på 5 olika platser där man kan sätta fast LEDslingan. Jag testade de olika alternativen och kom fram till att position 4 passar min kino bäst. Då lyser ljuset från LEDslingan upp i taket men bara i dess periferi och en tydlig linje mellan det blåa ljuset och resten av det svarta taket fås. Position 1 och 2 är populära platser på AVSforum.com men det fungerar inte så bra i min kino och sätter jag slingan där så lyses stora delar av taket upp av det blåa ljuset och ödelägger något för stjärnorna.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-ledslinga-custom-jpg

Skissen ovan blev otydlig när det gäller hörnen så jag letade fram en överbliven LEDslingerest och lade ut på skrivbordet och tog ett foto. Nu tror jag det går lättare att se hur jag gjorde.
    De vita heldragna strecken tvärs över LEDslingan är platser där man tryggt kan klippa av slingan om man behöver det. Tittar man noga efter kan man se en liten inmålad sax just här.
    MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_0167-custom-2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg vil gjerne se bilde av skjøtestykkene. Dumt at jeg ikke tenkte på det når jeg bestilte flere LED-strips for et par dager siden.. Jeg har derimot bestilt 50m med 4-leder kabel for å legge i trekkerør fram til starten av LED-strips. Kan nok bruke samme kabel for å koble i hjørnene også, men prøver først MisterMRs metode.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    LED-listene lossnade så jag satte fast dem punktvis med små dubbelhäftande extra starka tejpbitar:
    Super monteringsteip - STOKVIS TAPES | Clas Ohlson
    MisterMRs kino -  Buttkicker-8871398146078-jpg

I hörnen så vinklade jag bara upp LEDslingan och det fungerar bra. Ljuset blir jämt och flödar fint runt hörnen.
    Jag har markerat ut förslag på 5 olika platser där man kan sätta fast LEDslingan. Jag testade de olika alternativen och kom fram till att position 4 passar min kino bäst. Då lyser ljuset från LEDslingan upp i taket men bara i dess periferi och en tydlig linje mellan det blåa ljuset och resten av det svarta taket fås.
    Skal prøve din metode for hjørnene. Takk for tips ang. plassering av LED-strips! Tenkte å bruke posisjon 4 ,evt pos 5 selv. Pos 5 har en fordel når det gjelder hjørnene, hvis det bare blir nok lys opp mot taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve din metode for hjørnene. Takk for tips ang. plassering av LED-strips! Tenkte å bruke posisjon 4 ,evt pos 5 selv. Pos 5 har en fordel når det gjelder hjørnene, hvis det bare blir nok lys opp mot taket.
    Kul att du uppskattade det!
    Det borde fungera bra med samma hörnteknik hos dig också. När ska ditt tak upp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag köpte LEDlys genom Amazon.com $ 32.89 med gratis frakt i USA.
    Sedan skickade jag det till Norge via Jetcarrier.com

MisterMRs kino -  Buttkicker-dsc_1307-custom-jpg
    Amazon.com: LEDwholesalers 16.4ft RGB Color Changing Kit with LED Flexible Strip, Controller with 44-button Remote and Power Supply, 2034RGB+3315+3215: Home & Kitchen

Ljuset kan dimras och kan ge en mängd olika färger.
    Det ingår transformator som är gjord för 230 volt, men europeisk nätkabel måste köpas in:

Nettkabel - Biltema
    MisterMRs kino -  Buttkicker-84-552_l-jpg

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •