alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 154
    Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton

Det er etter endel forsinkelser endelig blitt tid til å begynne på hjemmekinoen i kjelleren.
    Som utgangspunkt hadde jeg et rom på 774 cm x 360 cm med inngang helt i den ene enden og tre vinduer på motsatt vegg. Rommet ligger som sagt i kjelleren og 150 under bakken. Dette rommet hadde tidligere vært en del av en kjeller leilighet og benyttet som stue og kjøkken.
    Første del av prosjektet ble derfor å rive alle innevegger og tak og tregulv.
    Under denne rivingen ble det oppdaget at det var litt fukt nederst på veggen som hadde ført til litt råte i innervegger. Dermed fikk straks kino byggingen et større omfang og jeg kontaktet tidligere eier for eventuelle råd rundt dette. Han kunne opplyse at at vannet fra takrennene gikk ned i drenerings rørene og at kanskje dette kunne være grunnen til fukt problemer.
    Så i stedenfor å grave opp hele dreneringen (noe jeg ikke så lyst på siden det akkurat var blitt anlagt ny plen i dette området) ledet jeg takvannet vekk fra drenerings røret for å teste om dette kunne være årsaken til fukt problemene. Nå ca 1 år senere har det ikke en eneste gang vært fukt inntrengning i denne veggen og dermed så føler jeg meg rimelig sikker.
    Alle 4 vegger er Leca i kinoen så disse er blitt pusset og 2 av vinuene er blitt murt igjen. Jeg valgte å beholde det siste vinduet som rømmnings vei, men meningen er at dette skal dekkes helt med en akustikk plate som henger i magneter eller lignende.
    Jeg var ikke veldig fornøyd med at døren inn til kinoen var helt bakerst da det er meningen å ha et teknisk rom her og at en inngang midt på bakveggen ikke var å foretrekke. Så jeg laget en ny inngang ca 150 cm fra front veggen i tillegg og jeg vil dermed få et veldig mye bedre inngangsparti til kino.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-02-hjemmekino-lsatt-grunn-tegning-jpg
    Sist endret av alias; 12-03-2015 kl 13:32

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-vinduer-gjennmuring-jpg

Veggen med fukt problemene og vinduene som er blitt fjernet

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-vindusvegg-jpg

Denne veggen ser nå slik ut, det er kun et vindu og den er pusset. Jeg har heldigvis ikke hatt noen form for fukt problemer etter at takvannet ble ledet bort fra dreneringen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I naborommet til kinoen så var det murt opp et fyrrom så da var det bare å gå baserk med slegga. Da er det godt med bakgrunn som Roughneck i nordsjøen for da har man treningen på slegge svingingen. Det er dog noen år siden jeg jobbet som Roughneck og det merkes., men ned kom det da.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-riving-av-fyr-rom-jpg

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-riving-av-fyr-rom-2-jpg

Så gjenstår det bare å få dette ut fra kjelleren. Det som ligger her er ca 20 trilleborer som måtte bæres ut fra kjelleren og opp trappa i bøtter. Godt det er unnagjort

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, blir jeg den første som får kommentere her? Ålrait! Ser frem til å følge med her, både via forumet og on location.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet i begynnelse av tråden så har jeg laget hull til ny dør i forkant av kinoen og igjen måtte slagboremaskin, slegge, pøser, feiekost og trillebår frem.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-st-tter-hull-jpg

Først måtte det opp støtter slik at ikke stuegulvet i første etasje seg

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-st-tter-hull-2-jpg

Når dette var gjort så begynte dritt jobben med å lage hull og etter noen timer med slag drill, slegge blod svette og tårer (Ikke så mye tårer heldigvis) så var hullet et faktum.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-nytt-hull-jpg

Og etter å ha laht inn en drager og fått litt puss rundt så ble det helt greit. Det vil jo komme vegger på begge sider av dette så det vil ikke synes.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jøss, blir jeg den første som får kommentere her? Ålrait! Ser frem til å følge med her, både via forumet og on location.
    Ser frem til første inspeksjon på location i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VELDIG bra utgangspunkt i alle fall!

Har du noen planer enda om hvordan den blir seende ut? Misunner deg den lengden på rommet,du har i alle fall alle muligheter for skjult anlegg om du ønsker.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket produkt har du brukt til å slemme lecaen med?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Hvilket produkt har du brukt til å slemme lecaen med?
    Lecaen er ikke slemmet den er pusset med vanlig pussemørtel.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig å se bilder av andre også som sliter med fukt-utbedring og slegge-arbeid. :grin:

Du har et veldig godt utgangspunkt her, som blir gøy å følge.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg nå for en periode har en jobb hvor jeg ukependler til Stavanger så er det kun i helgene at jeg får anledning til å gjøre noe i hjemmekinoen. Denne helgen har vi feiret min datters 11 års dag og jeg har vært på fotball turnering med min sønn, så da sier det seg selv at tiden i kinoen har vært begrenset. I tillegg hadde jeg med meg hjem nye høyttalere til stue kinoen denne uken og de måtte selvfølgelig settes opp og testes. Jeg ble veldig godt fornøyd med resultatet. XTZ 100.49 Divine er en kjempe høyttaler.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_0674-jpg

Litt har jeg uansett fått gjort.
    Isolering av kinoen opp mot stuen som ligger rett over har veldig høy prioritet. Jeg har derfor bestemt meg for å bygge rom i rom og lest en del om dette på forumet og ellers på nettet. Etter å ha lest RuneW sin bygge tråd har jeg nå begynt å isolere over murene i bjelkelaget opp mot stue

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-isolering-mur-jpg

Så er dette blitt gipset.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-ferdig-gipset-jpg

Litt flaut å legge ut dette bildet for det er fuge masse 'all over the place', men det har sin forklaring i nyinnkjøpt fugepistol som er batteri drevet og det har jeg aldri brukt før så resultatet tilsier vel at det er godt at man får trent seg litt i den skjulte konstruksjonen først. Jeg er veldig godt fornøyd med denne fugepistolen fra Ryobi ikke var den veldig dyr heller og siden man kan bruke samme batterien til veldig mange forskjellige verktøy tror jeg faktisk jeg kommer til å kjøpe mer av dette merket.

Jeg bruker Fixxer universal silikon til å fuge med på steder der det aldri vil bli aktuelt å male, etter det jeg kan forstå så må denne være rimlig bra siden den har en bevegelighet på 25%. Ikke er den veldig dyr heller med en pris på 28 kr patronen.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-ryobi-fugepistol-jpg

Jeg fikk også tak i en bruk Hitatch skru automat som jeg tror vil komme godt med under kino byggingen

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-hitatchi-skruautomat-jpg

Nå har kona og barna reist i badeland så da kan jeg lure meg ned i kinoen igjen og fortsette med isoleringen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var denne helgen også over og desverre har det blitt altfor lite tid i hjemmekinoen, men jeg fikk isolert og gipset 4 av 28 hull mellom bjelkelaget så det er ihvertfall en begynnelse. Og ja jeg vet det ikke ser pent ut, neste gang skal jeg kjøpe hvit silikon så da blir det ihvertfall ikke så synlig

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-4-av-28-jpg

Et lite spørsmål tilslutt hvilken fugebredde bruker dere mellom gips platene og hvilken størrelse bunnfyll list egner seg til denne fuge bredden ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker med grøss på den jobben du driver med nå, gipsplatene og fugingen mellom bjelkene. Jeg er nettopp ferdig med samme jobb selv, men med dobbelt lag og Swedac/GG i tillegg.. Fordelen er at det blir veldig godt isolert, så det er antageligvis verdt det.

Har du planer om å legge gipsplater mellom dragerne langsgående også før du spenner opp nytt tak i rom-i-rom-løsningen?

Btw, jeg har i allefall ikke plassert gipsplatene så langt fra hverandre at det var behov for fugelist. Tror det blir i overkant mye glippe da egentlig.
    Det er bare å plassere de med noen mm mellomrom og fuge mellom.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende at du klarer å få tiden til å strekke til, Kjetil. Gleder meg stort til å oppleve XTZ-ene!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Tenker med grøss på den jobben du driver med nå, gipsplatene og fugingen mellom bjelkene. Jeg er nettopp ferdig med samme jobb selv, men med dobbelt lag og Swedac/GG i tillegg.. Fordelen er at det blir veldig godt isolert, så det er antageligvis verdt det.

Har du planer om å legge gipsplater mellom dragerne langsgående også før du spenner opp nytt tak i rom-i-rom-løsningen?

Btw, jeg har i allefall ikke plassert gipsplatene så langt fra hverandre at det var behov for fugelist. Tror det blir i overkant mye glippe da egentlig.
    Det er bare å plassere de med noen mm mellomrom og fuge mellom.

Ja jeg har planer om å legge gips mellom dragerene også, men jeg kommer kun til å legge et lag. Det for holde så kjører jeg to lag gips på rom i rom reisverket.

Angående fuge bredde så kommer jeg nok til å kun gå for noen mm som jeg kun fyller med silikon uten bunnfyll list.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en tegning av videre planer for hjemmekino.
    Det er meningen at rommet bakerst skal brukes som teknisk rom
    Scenen er det meningen at blir 10 cm høy, mens rappo for andre rad blir ca 30 cm høyt. Det er meningen å støpe disse rappoene siden jeg allikevell skal støpe på resten av gulvet.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-09-hjemmekino-ferdig-gipset-bakvegg-png

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette.

Angående den silikonen så prøvde jeg en av de tubene siden den var så billig men aldri mer.

Har fått nok av den eddik dunsten når jeg holdt på med akvarier,og denne gasset så så mye at for sikkerhetsskyld så nektet fruen meg å bruke den mer,ikke at det var nødvendig.Med så mange timer som går med til fuging så koster jeg heller på meg de kronene og kjøper Fugger sin universal. Sikkert ikke verdens beste,men har ikke sett tegn til at den sprekker noen plass enda.

Når det gjelder størrelsen på fugene så gjør jeg som deg og holder de så små som mulig,i alle fall på alt utvendig.
    MEN,jeg bruker bunnfyllingslist alle plasser jeg klarer å stappe med tommestokken (3mm) Har 10 og 17 mm som jeg deler i 2 og 4 etter behov. Ved 3-5mm åpninger så blir ikke forbruket så veldig stort så lenge man kan presse inn en list først.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Ser bra ut dette.

Angående den silikonen så prøvde jeg en av de tubene siden den var så billig men aldri mer.

Har fått nok av den eddik dunsten når jeg holdt på med akvarier,og denne gasset så så mye at for sikkerhetsskyld så nektet fruen meg å bruke den mer,ikke at det var nødvendig.Med så mange timer som går med til fuging så koster jeg heller på meg de kronene og kjøper Fugger sin universal. Sikkert ikke verdens beste,men har ikke sett tegn til at den sprekker noen plass enda.

Når det gjelder størrelsen på fugene så gjør jeg som deg og holder de så små som mulig,i alle fall på alt utvendig.
    MEN,jeg bruker bunnfyllingslist alle plasser jeg klarer å stappe med tommestokken (3mm) Har 10 og 17 mm som jeg deler i 2 og 4 etter behov. Ved 3-5mm åpninger så blir ikke forbruket så veldig stort så lenge man kan presse inn en list først.
    Eddik lukten er rimelig stram ja, så jeg kommer nok til å bruke et annet merke neste gang. Jeg ble rett og slett litt svimmel oppi det ene hjørnet når jeg holdt på å fuge.

Jeg driver også å deler en 13mm bunnfyllings list og trøkker den inn på de stedene hvor det er plass til den

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1