alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 154 av 154
    Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Når det gjelder følsomheten på forsterkerne så må du mest måle/teste deg fram. Minidsp i balansert kan takle 8V RMS ut, Men kommer som default på 4V RMS. For å justere dette må du rive av lokket for å finne det, sitter vippebrytere på kortet.
    Når det gjelder innganger så er det jumpere du kan justere dette med, men kommer med 8V bal og 2 v ubal. som standard, så disse tror jeg du bare la være. Det er viktig å finne riktig gain struktur. foreks : Hvor mange volt sender prosessor ut ?

les mer her : https://www.minidsp.com/applications...-structure-101

Jeg har vært plaget med støy i mine, men jeg kjører ikke balansert som du skal. Men har fått det så stille som jeg kan, ved å justere ned følsomheten på forsterkerene og stilt gain på forsterkerene ned.

Minidsp du har, har kun 8 analoge innganger og utganger, 2 av de er digitale mener jeg.

Når det gjelder forsterker oppsett så er jeg enig med frontene, men mulig du klarer deg med mindre ?
    Det er jo mange som har disse, kanskje BEF eller Arve kan svare på det. MEN du kan aldri få nok power.
    men hva mener du her :

Høyre og Venstre Surround (4 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo(4 ohm 800w)to og to høyttaler parallell koblet

Skal du ha 2 vs og 2 hs surround høyttalere ?

Når det gjelder jbl`ene så kan du jo prøve med 3 forsterkere i stereo, jeg har selv spilt med mindre forsterkere en det. Men personlig liker jeg å ha litt ekstra pulver tilgjengelig når det trengs. Hvis du må til med litt EQ på jbl`ene så spiser det headroom fra ampene.
    Men igjen du kan teste det, det kommer jo ann på hvor høyt du vil spille også
    Jbl`ene trenger gjerne litt eq på bunnen for å våkne.
    Sakset fra specs :

Lower Frequency limits (no EQ):-10 dB: 18 Hz-3 dB: 35 HzLower Frequency limits (with EQ):-10 dB: 20 Hz-3 dB: 22 Hz

Eller gleder jeg meg til så endelig resultat, ser veldig bra ut.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld

Det nærmer seg kino i kjelleren så jeg håper du har tid i jula til å ta en tur innom for tuning av subbene. Hører rykter om at du har investert i to - tre JBL'er til? Står huset enda?

Når det gjelder støy så kommer ikke det fra Minidsp'en for frontene er koblet direkte til forsterkerene, men foreløpig så ligger ledningen veldig rotete så kanskje det blir mindre støy når jeg får ryddet opp i det. Uansett så er ikke støyen plagsom.

Angående Surround så har jeg planer om å kjøre to på hver side.

Så over til Subbene. De burde nok hatt litt mer krutt enn det jeg har tilgjengelig men jeg tror det beste er om man parallell kobler dem siden forsterkerene gir mest da. Egentlig skulle jeg hatt 3 Macrotech-tech'er eller minimum 1 til og bruke DSi 2000'ene. Foreløpig for det holde med det jeg har og jeg tror nok det vil gi rimelig bra trøkk

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppe

I helgen fikk jeg lagt teppe i Kinoen, kanskje litt for tidlig da det gjenstår endel arbeid. Uansett så ble jeg veldig godt fornøyd. På rappo til andre rad ble teppet lagt rundt trappenesen (Vises ikke på bildene) mens på scene kanten brukte jeg list som teppet ble lagt mot.Listen er laget av MDF og malt med lady pure color sort ultra matt for å ikke få refleksjoner. Begge steder er det rom for montering av led strips ved en senere anledning

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5904-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5919-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5920-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justering av vekt på nedre maskering

Som jeg har nevnt tidligere så er forskjellen i vekt på øvre og nedre maskering så stor at systemet ikke fungerer som det skal. Dette har jeg nå løst med å frese ut partier på baksiden av maskeringen. Maskeringene består av to kryssfiner plater som er limt sammen og dermed så var denne fresingen rimelig mye arbeid

Dette var utgangspunktet
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5910-jpg

Etter fresing så så det slik ut. Fresingen er gjort på frihånd og resultatet bærer også litt preg av det, men det spiller ingen rolla da det for de første er baksiden og for det andre blir dekket med stoff
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5914-jpg

Det ble ca 25 liter med spon ut av dette + platebitene. Så garasjen var rimelig nedstøvet etterpå.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5912-jpg

Resultatet ble rimelig bra for nå er nedre maskering kun marginalt tyngre enn øvre. Meningen er å bruke snepperter til å holde øvre maskering i posisjon når man maskerer for 2.35:1 format, tror det vil fungere veldig bra.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjerm i teknisk rom

Etter at jeg fikk koblet opp første del av anlegget så så jeg fort behovet for en egen skjerm i teknisk rom slik at det var mulig å få opp menyer og annen info
    Vi har hatt en liten tv på kjøkkenet som ikke har blitt noe særlig brukt. Så tillatelse til å ta denne ble derfor innhentet fra øverste hold i husstanden og tv ble flyttet ned i teknisk rom til kinoen.

Jeg monterte den på siden av racket slik at den kan svinges vekk når den ikke er i bruk. Tror dette ble en veldig grei løsning

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5916-jpg

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spennende å følge med på byggingen din! Dette blir veldig bra!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tapetsering av tv stue

Tenkte at jeg også kunne ta med noen bilder av TV-stuen etter tapetsering. På grunn av at vi fjernet et vindu på bakveggen for et år siden så måtte noe gjøres med tv stuen og etter endel diskusjoner med husholdnings sjefen og en lang jakt etter ny tapet så har vi nå endelig fått ferdig dette ferdig. Tidligere så hadde denne stuen en sort vegg som tydeligvis gav inntrykk av at stuen var mye mindre enn den egentlig er for etter tapetsering har dette blitt et helt annet rom.

Slik var stuen før med den sorte veggen
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-capture-jpg

Her holder vi på med litt sparkling og som dere ser så har det tidligere vært et vindu på bakveggen.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5806-jpg

Og her er det ferdige resultatet, både jeg og sjefen ble veldig godt fornøyd
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5809-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5808-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å bruke endel scene Molton i kinoen og lurer derfor på hvordan denne bør limes. Er det noen som har brukt tapet lim ? eller må man bruke kontakt lim som jeg ser de fleste bruker ? Jeg kan ikke helt se grunnen til at tapet lim ikke kan brukes. Det ville ihvertfall vært veldig mye lettere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte scenemoltion på AVShop på mandag og ble anbefalt å bruke tapetlim, de mente det var både bedre og enklere.

Har dog ikke satt det på enda, så hører gjerne på dine erfaringer før jeg setter det på

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig limt på molton på alle veggene og i kassene i taket med lim. Det var en vegg/gulv-lim kjøpt på malersjappa.
    Det funker fjell det. Hvis du kjøler ned rommet i forkant så tar limet lenger tid å størkne og det er lettere å tilpasse den slik du vil.

Kontaktlim er vel minuset at den fester ganske umiddelbart, så det blir vondt å rette opp om du gjør litt feil.
    Ulempen med tapetlim etc, er at hvis du søler noe på duken, så får du det ikke av igjen. Da blir duken litt hard og får en annen fasong der du har sølt.
    Du kan også kutte lim helt å bruke festelister i stedet.

Smaksak hva man velger å bruke tenker jeg.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limte nettopp 25 kvm med molton i taket med Terjan Kontaktlim. Gikk med ca. 6,5 bokser. Sitter bra, god kontroll på sprayen, lukter lite, og man kan faktisk justere litt før det setter seg skikkelig. Vi var to mann som brukte ca. 3 timer på jobben da vi er ferske i faget.

Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Jeg har planer om å bruke endel scene Molton i kinoen og lurer derfor på hvordan denne bør limes. Er det noen som har brukt tapet lim ? eller må man bruke kontakt lim som jeg ser de fleste bruker ? Jeg kan ikke helt se grunnen til at tapet lim ikke kan brukes. Det ville ihvertfall vært veldig mye lettere.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble til at jeg brukte tapet lim, og det fungerte veldig bra. Nå har ikke jeg veldig store flater og endene er stiftet. Vil nok tro at for liming av et helt tak så er nok kontakt lim et bedre alternativ. For små flater mener jeg tapet lim er å fåretrekke da det gir større rom for justeringer. Når limet har tørket sitter det veldig bra.

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    God kveld

Det nærmer seg kino i kjelleren så jeg håper du har tid i jula til å ta en tur innom for tuning av subbene. Hører rykter om at du har investert i to - tre JBL'er til? Står huset enda?

Når det gjelder støy så kommer ikke det fra Minidsp'en for frontene er koblet direkte til forsterkerene, men foreløpig så ligger ledningen veldig rotete så kanskje det blir mindre støy når jeg får ryddet opp i det. Uansett så er ikke støyen plagsom.

Angående Surround så har jeg planer om å kjøre to på hver side.

Så over til Subbene. De burde nok hatt litt mer krutt enn det jeg har tilgjengelig men jeg tror det beste er om man parallell kobler dem siden forsterkerene gir mest da. Egentlig skulle jeg hatt 3 Macrotech-tech'er eller minimum 1 til og bruke DSi 2000'ene. Foreløpig for det holde med det jeg har og jeg tror nok det vil gi rimelig bra trøkk
    Hei
    Beklager sent svar. Jeg skal jobbe i romjula, mulig det blir fri en dag men må holde huset på dagtid. Det kan godt være jeg har tid en kveld, vi kan snakkes når det nærmer seg. Gleder meg til å seg hvordan det blir.

Og ja Huset står enda ,har bygd 2 nye 18" med litt annen tuning men samme elementer + det ramlet inn en 4645b til på en palle fra Ålesund...
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Hei
    Beklager sent svar. Jeg skal jobbe i romjula, mulig det blir fri en dag men må holde huset på dagtid. Det kan godt være jeg har tid en kveld, vi kan snakkes når det nærmer seg. Gleder meg til å seg hvordan det blir.

Og ja Huset står enda ,har bygd 2 nye 18" med litt annen tuning men samme elementer + det ramlet inn en 4645b til på en palle fra Ålesund...
    Vi tar det når du får tid. Jeg er ikke helt i mål enda men det nærmer seg, regner med at alt av høyttalere kommer inn i kinoen i løpet av helga. Jeg håper også å få ferdig lerretet, men som vanlig så tar vel ting litt lengre tid enn jeg tror så vi får se.
    Snakkes

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •