alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 154
    Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av maskering til lerret

Jeg har valgt å ha full bredde på 16.9 formatet og dermed maskere høyden på lerretet når filmen er i 2.35:1 format. Jeg har derfor stjålet med tillatelse en patent fra den eminente kino byggeren Hunsbedt hvor man bruker vaier og trinser mellom maskeringene. Dette gjør at øvre og nedre del vil bevege seg likt i forhold til nedre del.

Jeg brukte skuffeskinner fra Biltema, som jeg monterte på trelekter.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5662-jpg

Disse ble så montert i topp og bunn av lerret på begge sider
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5666-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5663-jpg

Trinse for vaier ble så montert i topp på begge sider (trinsene hadde jeg liggende fra en gammel garasje port)
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5660-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5667-jpg

Så ble vaier montert. Jeg har også monter inn strekk fisk for letter å kunne justere dette korrekt
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5673-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5675-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5671-jpg

Til slutt så ble selve maskeringene montert
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5676-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5678-jpg

Det vil bli montert stopper slik at bilde formatene blir helt korrekte. Jeg kommer til å bruke Fidelio Velvet på maskeringene og sidene av lerretet slik at rammen rundt vil bli helt sort. På grunn av forskjell i størrelse på øvre og nedre maskering så er det ikke helt balansert enda, men tror dette kan løses med en frese jobb på nedre maskering, hvis ikke så får jeg gjøre den øvre tyngre. Scenen vil skjule nedre maskering slik at uansett bilde format så vil det se ut som man ikke har maskert lerretet. Jeg har også laget bue over lerretet slik at øvre maskering også skjules, kommer til denne i neste post
    Sist endret av alias; 11-18-2015 kl 12:53

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bue over lerret

For å skjule øvre maskering og for å få en symmetri over og under lerettet så har jeg bygd bue med samme radius som scenen over lerretet. Siden det ikke var noen tak bjelke som å feste i dette så måtte jeg løse det litt anderledes.

Først kuttet jeg en MDF plate med riktig radius. På denne monterte jeg lekter for å kunne lage buen. Denne ble så limt og skrudd (der hvor det var feste) opp i taket
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5813-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5815-jpg

Deretter ble dette isolert før en ny MDF plate ble montert i underkant
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5820-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5822-jpg

Så brukte jeg samme fremgangsmåte som ved buen på scenen. To lag med 6 mm kryssfiner som skrues/limes.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5824-jpg

Den buen skjuler da nesten hele øvre lerrets maskering. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg kommer til å kle denne med , men sannsynligvis så kommer jeg til å bruke scene molton på selve buen og Fidelio Velvet i underkant.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kasser til Atmos høyttalerene

På grunn av størrelsen på mine Atmos høyttalere JBL 8340A så har plassering av disse vært en utfordring. Det er i hovedsak dybden som byr på problemer da den er på 26cm. I utgangspunktet så ønsket jeg å skjule hele høyttalerene, men siden kanalene mine i taket lags veggene kun kan være 22 cm høye så ville det se veldig rart ut hvis kassene til Atmos høyttalerene var ca 4 ti 5 cm lengre ned fra taket. Siden kabinettet på JBL 8340A er utformet slik at front baffel har ca 20graders vinkel så var jeg usikker på om jeg skulle montere dem med vinkel eller rett ned. Etter endel frem og tilbake og etter å ha diskutert endel med TrallTrall som har samme type høyttalere så bestemte jeg meg for å montere dem rett ned. Det er vel også det som Dolby anbefaler.

Jeg har derfor montert rammer i taket som høyttalerene monteres i
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5835-jpg

Disse rammen har samme høyde som kanalene og vil derfor gi en rimelig grei integrering av Atmos høyttalerene, men det fører til at 3-4 cm av grillen på høyttalerene vil bli synlig.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5838-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5840-jpg

Både kanalene og høyttaler kassene vil bli kledd med scene molton. Det er også meningen at taket mellom Atmos høyttalerene foran og lerret vil bli dempet og dermed ca 7 cm lavere enn i dag. Dette vil føre til at det blir en mykere overgang til høyttaler ksassene. Jeg får se når ting og tang er kommet på plass om det må gjøres noen designe tiltak, men akkurat nå har det ikke veldig høy prioritet.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine bildeoppdateringer! Kan også skrive under på at maskeringsløsningen vil fungere greit, det gjør den i hvertfall hos meg. Balansering av maskeringene er viktig for å få det til å funke, dette får du sikkert til på en grei måte. Sjekk også at rammene ikke dekker for mye av høyttalerne før du gjør dem ferdige. Hvis de gjør det, ville jeg ha vurdert utskjæringer i maskeringsplatene, slik at høyttalerne ikke blir blokkert. Spesielt hvis maskeringene vil henge nært inntil noen av høyttalerelementene.

Fidelio er noe av det beste (hvis ikke det aller beste) du kan bruke. Bruk derfor dette inntil lerretet på sidene (jeg lagde 10cm brede maskeringsplater til sidene) og på hele eller deler av topp og bunnmaskeringene. Hvis du må ta hull i maskringene på grunn av at de dekker høyttalerne, ville jeg ha delt stoffet slik at nederste del (spesielt på nedre maskering) på maskingen er dekket av høyttalerstoff, og delen som er inntil lerret (for eks 10cm) blir dekket av Fidelio. Overgangen kan skjules med ei svartmalt list, eller så kan du lime stoffene med overlapp og kutte med en skarp tapetkniv og ett rettholdt. Håper du forstår hva jeg mener, hvis ikke er det bare å ringe!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

5. Takk ThomasOslo takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye innkjøp

Jeg har den siste tiden fått kjøpt inn det siste av utstyret til kinoen.

Etter å ha studert bildet hos Hunsbedt og sett litt på priser så ble det til at jeg gikk for et Center Stage XD (acoustically transparent) lerret fra Seymour
    Seymour AV | Center Stage screens

Jeg har også kjøpt meg prosjektor og det ble en JVC X700 eller rettere sagt proff utgaven av denne DLA-RS57E som jeg kjøpte brukt sammen med EEcolor. Denne har blitt kalibrert av Andreas21 og er i følge han et veldig bra eksemplar av X700'en. Jeg fikk en demo hos forrige eier og kan ikke si annet enn at jeg er veldig imponert over bilde kvaliteten. Gleder meg stort til å få gang på den i min kino.
    DLA-RS57E 4K e-shift 3 D-ILA projector - JVC Professional Europe
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-jvc-dla-rs57e-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-eecolor-jpg

Siste anskaffelse er en MiniDSP 10x10 HD for å få kontroll over subbene
    https://www.minidsp.com/products/min...nidsp-10x10-hd
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-minidsp-10x10hd-jpg

Så nå er budsjettet sprengt og vel så det, men jeg trenger fortsatt elektriker og teppet må legges så vi får se hva vi kan klare før jul. Jeg vet ihvertfall at Januar blir en mager måned, men da kan man krype ned i kjeller kinoen å kose seg
    Sist endret av alias; 11-19-2015 kl 15:03

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir noe problem med at maskeringene dekker høyttalerene siden det kun vil være nederste 15" som blir delevis dekket når man ser på 2.35:1 format. Avstanden til elementet vil være ca 25 cm. Tror du dette vil bli et problem, jeg kan kanskje løfte høyttalerene ca 10 cm lengre opp. Senter på diskat er nå på 90 cm over gulvet, det går kanske bra å ha denne så hæyt som 100-110 cm over gulvet ? Det vil være øvre del av maskeringene som bør fjernes så jeg tror modifisering av maskeringene ikke blir noen bra løsning. Hvor høyt er din diskant over gulvet ? Etter det jeg kan se på bildene så har vel du samme problemet på senteren og subbene stemmer ikke det?

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Veldig fine bildeoppdateringer! Kan også skrive under på at maskeringsløsningen vil fungere greit, det gjør den i hvertfall hos meg. Balansering av maskeringene er viktig for å få det til å funke, dette får du sikkert til på en grei måte. Sjekk også at rammene ikke dekker for mye av høyttalerne før du gjør dem ferdige. Hvis de gjør det, ville jeg ha vurdert utskjæringer i maskeringsplatene, slik at høyttalerne ikke blir blokkert. Spesielt hvis maskeringene vil henge nært inntil noen av høyttalerelementene.

Fidelio er noe av det beste (hvis ikke det aller beste) du kan bruke. Bruk derfor dette inntil lerretet på sidene (jeg lagde 10cm brede maskeringsplater til sidene) og på hele eller deler av topp og bunnmaskeringene. Hvis du må ta hull i maskringene på grunn av at de dekker høyttalerne, ville jeg ha delt stoffet slik at nederste del (spesielt på nedre maskering) på maskingen er dekket av høyttalerstoff, og delen som er inntil lerret (for eks 10cm) blir dekket av Fidelio. Overgangen kan skjules med ei svartmalt list, eller så kan du lime stoffene med overlapp og kutte med en skarp tapetkniv og ett rettholdt. Håper du forstår hva jeg mener, hvis ikke er det bare å ringe!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Tror ikke det blir noe problem med at maskeringene dekker høyttalerene siden det kun vil være nederste 15" som blir delevis dekket når man ser på 2.35:1 format. Avstanden til elementet vil være ca 25 cm. Tror du dette vil bli et problem, jeg kan kanskje løfte høyttalerene ca 10 cm lengre opp. Senter på diskat er nå på 90 cm over gulvet, det går kanske bra å ha denne så hæyt som 100-110 cm over gulvet ? Det vil være øvre del av maskeringene som bør fjernes så jeg tror modifisering av maskeringene ikke blir noen bra løsning. Hvor høyt er din diskant over gulvet ? Etter det jeg kan se på bildene så har vel du samme problemet på senteren og subbene stemmer ikke det?
    Jo, det stemmer at nedre halvdel på senterbassen hos meg er dekket av nedre maskeringen når den er satt i 1:2,35-format. Også nederste del av de nederste subbene blir dekket. Jeg er ikke helt sikker på avstanden fra bassen frem til maskering, men det er vel omtrent 20cm. Siden maskeringene hos meg er laget av 12mm MDF/Huntonit, så vurderte jeg i etterkant å lage flere åpninger på dem. Jeg vet ikke om det hadde blitt særlig hørbar forskjell, men det er jo mulig. Har heller aldri prøvd å måle om det er forskjell med maskeringene oppe eller nede.

Kan også nevne at hos meg så står senter i diskanthornet ca 95cm over gulvet. Det passer fint i forhold til høyden man sitter på i stolene mine, på første rad.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg misunner deg den projektoren! Tror det blir helt konge med nesten totalsvart når det skal være slikt. Må bort å se på vidunderet når kinoen blir klar!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er selvfølgelig velkommen til å stikke innom når som helst og er en selvskreven gjest etter at kinoen er oppe å går
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Glemte å nevne at jeg misunner deg den projektoren! Tror det blir helt konge med nesten totalsvart når det skal være slikt. Må bort å se på vidunderet når kinoen blir klar!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering av trappenese

Siden teppe skal legges på fredag så var det på tide å få ferdig fremkanten av rappoet til annen seterad. Mitt rappo er støpt og kanten ser derfor slik ut
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5887-jpg

Jeg kommer til å legge teppe på denne kanten og derfor så ville jeg ha en trappenese med mulighet for å montere led strips ved en senere anledning.
    Først ble front platen satt sammen av to biter med gulvspon som ble skjøtet med hullplate, skruer og Tec7
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5875-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5877-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5878-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5880-jpg

Kan forresten nevne at jeg har funnet noen utrolig greie padder til stabilisering av emne når man freser eller lignende. Bench cookie heter de og ved å bruke disse under plater eller lignende så ligger emnet veldig stabilt og sklir ikke rundt som det normalt ville gjøre. De og annet spennende utstyr kan kjøpes her
    AURUS - verktøy og utstyr for trefresing
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5879-jpg

Til trappenese brukte jeg en 38 x 48 mm som jeg kuttet spor i til Led strips og limte på front platen.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5884-jpg

Dette ble så igjen montert på fremkanten av rappoet.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5889-jpg
    Planen er så å brette teppet rundt trappenesen samt å legge teppe opp front platen. Senere så kan jeg vurdere om jeg legger inn led strips under trappenesen.

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir flott altså, vi legger jo nesten samtidig ut teppet også
    Hvor høyt har du laget podie ditt?
    Hvordan farge har teppet?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler til delefilter

Jeg har litt spesiell delefilter løsning på mine Miles, delefilteret ligger utenfor høyttaler kassen og tilkoblingen på høyttaleren er klargjort for aktiv deling. Det vil si at jeg har to speakon utganger på høyttaleren hvor den ene er diskant på 1+ og 1- den andre har en 15 tommer på 1+ og 1- og den andre 15 tommeren på 2+ og 2-. På delefilteret er det kun en Speakon med 15 tommerene på 1+ og 1- og diskant på 2+og 2-. Derfor måtte jeg ha noen kabler mellom disse løsningen ble å kjøre tre kabler med to Speakon ut fra høyttaler som går sammen til 1 speakon på delefilteret. Jeg brukte 3 Klotz 2,5 ytter kappen på disse er så tykk at der hvor det varmer en ledning inn i Speakon kontakten så måtte denne avisoleres. Jeg brukte krympestrømpe for å samle de avisolerte ledningen og syns vel egentlig resultatet ble rimelig bra.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5891-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5892-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5894-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5895-jpg

Tre ferdige kabler
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5898-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Dette blir flott altså, vi legger jo nesten samtidig ut teppet også
    Hvor høyt har du laget podie ditt?
    Hvordan farge har teppet?
    Teppet er sort og grått har dessverre ikke noe bilde, men bilder vil bli lagt ut på Fredag etter legging
    Podiet mitt er ikke mer en 25 cm som i utgangspunktet er for lite. Jeg vurderte å bygge det opp 5-7 cm til men på grunn av Atmos høyttalerene blr det lavt under taket og med 5-7 cm mindre ville det bli veldig lavt. Hvis nødvendig så kommer jeg heller til å bygge opp andre rads sofaen.
    Det blir veldig gøy å få inn teppet for da kommer jeg til å sette inn Milesene og teste litt lyd

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttaler stativ

Miles er vel ikke å regne som en normal stativ høyttaler, men siden min utgave har diskant i senter så må den settes på stativ for å få diskant i øre høyde.
    Høyttalerne har rimelig høy vekt så stativene må være stabile og ble derfor konstruert av 2" x 3".

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5631-jpg

Under bena brukte jeg 3 stk gummi møbelknotter fra Biltema

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5633-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5634-jpg

På toppen ble de først lagt en 30mm benkeplate som ble lagt i Greenglue og skrudd fast

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5636-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5638-jpg

Så ble det lagt en gips plate som også ble lagt i Greenglue og skrudd

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5641-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5639-jpg

Til slutt ble de sparklet og malt sorte

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5873-jpg

Jeg tror dette blir stabilt og at eventuelle resonans og vibrasjoner ned i betongplaten blir minimal. Jeg kommer nok også til å bruke disse gummi møbelknottene under høyttalerne når jeg setter dem på stativene

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rack og høyttaler kabler

Jeg har nå fått inn DSP 10x10hd i racken og trekt de siste høyttaler kablene

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5869-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5871-jpg

Så nå begynner det å bli klart for å koble opp.
    Macrotechene har vanlige høyttaler terminaler på baksiden, bør man gjøre noe spesielt med høyttaler kablene (Spader, Bananplugger) eller går det helt greit å kun avisolere ledningen, kjøre den i terminalen og skru til ??

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppet er sort og grått har dessverre ikke noe bilde, men bilder vil bli lagt ut på Fredag etter legging
    Podiet mitt er ikke mer en 25 cm som i utgangspunktet er for lite. Jeg vurderte å bygge det opp 5-7 cm til men på grunn av Atmos høyttalerene blr det lavt under taket og med 5-7 cm mindre ville det bli veldig lavt. Hvis nødvendig så kommer jeg heller til å bygge opp andre rads sofaen.
    Det blir veldig gøy å få inn teppet for da kommer jeg til å sette inn Milesene og teste litt lyd
    Haha ja testing gledes jeg meg også til!
    Vi tenkte bygge podie på 20cm, så du mener vi burde øke til 30cm? Vi hadde ingen anelse over hvor høyt et podie burde være, ikke er det lett å måle heller da mannestenmåbyggenoe for å teste
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært flott hvis jeg kunne fått noen synspunkter på hvordan jeg bør fordele forsterkerene mine. Det jeg har til rådighet er 10 x Crown Macro-tech 2400 og 2 x Crown DSI 2000 med JBL 4645 pip modul.

Macro-techene har tre forskjellige moduser Stereo, Bridge mono og Parallell mono.
    Stereo mode gir deg to uavhengige kanaler kanal 1 og to inn og ut. Dette gir en effekt på 520w i 8 ohm.
    Bridge mono gir deg en kanal med total impedance på 4 ohm eller mer og en effekt på 1585w i 8 ohm
    Parallell mono gir deg en kanal med total impedance på 4 ohm eller lavere og en effekt på 1035w i 4 ohm

Jeg ser på kun å bruke Macro-techene og selge DSI 2000 og da med følgende oppsett

Høyre front (Miles) 1 x Macro-tech i Bridge mono (8 ohm 1585w)
    Venstre front (Miles) 1 x Macro-tech i Bridge mono (8 ohm 1585w)
    Senter (Miles) 1 x Macro-tech i Bridge mono (8 ohm 1585w)
    Høyre og Venstre Surround (4 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo(4 ohm 800w)to og to høyttaler parallell koblet
    Bak Surround (2 x JBL 8340) 1 x Macro-tech i Stereo (8 ohm 520w)
    Atmos front (2 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo (8 ohm 520w)
    Atmos bak (2 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo (8 ohm 520w)

Da gjenstår 6 JBL 4645 subber og jeg har da 3 stk Macro-techer igjen og eventuelt 2 DSI 2000
    Alternativ 1: Kjøre Macro-techene i stereo og en sub på hver utgang (8 ohm 520w) dette gir fordelen med at jeg kan kjøre DSP på en og en sub med Minidspen
    Alternativ 2: Kjøre Macro-techene i Bridge mono (4 ohm 2070w) og paralell koble to og to subber. Dette vil da føre til at jeg kun kan kjøre DSP på sub par og ikke enkeltvis. Men det vil også si at jeg har 7 ledige kanaler på MiniDSPen som eventuelt kan brukes til DSP på surround ???
    Alternativ 3: Bruke DSI 2000 forsterkerene også, men da vet jeg ikke helt hvilken kombinasjon som vil fungere best

Håper noen med litt mer innsikt i dette kan komme opp med det beste oppsettet. Hvis jeg hadde solgt de to DSI 2000 og kjøpt 3 stk Macro-techer til så ville jeg hatt nok til å kjøre en pr sub og Macro-tech over hele linja.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Haha ja testing gledes jeg meg også til!
    Vi tenkte bygge podie på 20cm, så du mener vi burde øke til 30cm? Vi hadde ingen anelse over hvor høyt et podie burde være, ikke er det lett å måle heller da mannestenmåbyggenoe for å teste
    Jeg vil tro det blir lavt men det er endel som spiller inn sånn som høyde fra gulv til bunn av lerret og type sofa. Det er også en fordel med forskjell i antall seter på første og annen rad siden man da vil kunne se mellom hodene og ikke rett inn i bakhode til personen foran.
    Hos meg er avstanden mellom gulv og lerret relativ liten, i 16:9 format vil den kun være ca 45 cm. Dette vil bli bedre i 2.35:1 format siden jeg kjører full bredde og maskerer topp og bunn, avstanden vil da være ca 70 cm. Så i med filmer i 2.35:1 format vil jeg tro at annen raden min er høy nok, mens i 16:9 ser det ut til at vi sliter. Jeg kommer til å ha en 3 seter foran og 4 seter bak.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det jaggu oppdateringer på løpende bånd. Dette blir bare helt rått.

I morgen (fredag) skal altså teppe legges. Gleder meg veeeldig til å se hvordan det blir.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inspill til hvordan fordele forsterkere i Kino oppsett

Skulle gjerne hatt litt input angående forsterker fordeling. I tillegg så lurer jeg på hva volumet bør settes til på Macrotechene? Og til slutt så lurer jeg på hva input gain bør være, man kan velge mellom 0,775v, 1,4v, 3,3v
    Hadde vært flott hvis jeg kunne fått noen synspunkter på hvordan jeg bør fordele forsterkerene mine. Det jeg har til rådighet er 10 x Crown Macro-tech 2400 og 2 x Crown DSI 2000 med JBL 4645 pip modul.

Macro-techene har tre forskjellige moduser Stereo, Bridge mono og Parallell mono.
    Stereo mode gir deg to uavhengige kanaler kanal 1 og to inn og ut. Dette gir en effekt på 520w i 8 ohm.
    Bridge mono gir deg en kanal med total impedance på 4 ohm eller mer og en effekt på 1585w i 8 ohm
    Parallell mono gir deg en kanal med total impedance på 4 ohm eller lavere og en effekt på 1035w i 4 ohm

Jeg ser på kun å bruke Macro-techene og selge DSI 2000 og da med følgende oppsett

Høyre front (Miles) 1 x Macro-tech i Bridge mono (8 ohm 1585w)
    Venstre front (Miles) 1 x Macro-tech i Bridge mono (8 ohm 1585w)
    Senter (Miles) 1 x Macro-tech i Bridge mono (8 ohm 1585w)
    Høyre og Venstre Surround (4 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo(4 ohm 800w)to og to høyttaler parallell koblet
    Bak Surround (2 x JBL 8340) 1 x Macro-tech i Stereo (8 ohm 520w)
    Atmos front (2 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo (8 ohm 520w)
    Atmos bak (2 x JBL 8340)1 x Macro-tech i Stereo (8 ohm 520w)

Da gjenstår 6 JBL 4645 subber og jeg har da 3 stk Macro-techer igjen og eventuelt 2 DSI 2000
    Alternativ 1: Kjøre Macro-techene i stereo og en sub på hver utgang (8 ohm 520w) dette gir fordelen med at jeg kan kjøre DSP på en og en sub med Minidspen
    Alternativ 2: Kjøre Macro-techene i Bridge mono (4 ohm 2070w) og paralell koble to og to subber. Dette vil da føre til at jeg kun kan kjøre DSP på sub par og ikke enkeltvis. Men det vil også si at jeg har 7 ledige kanaler på MiniDSPen som eventuelt kan brukes til DSP på surround ???
    Alternativ 3: Bruke DSI 2000 forsterkerene også, men da vet jeg ikke helt hvilken kombinasjon som vil fungere best

Håper noen med litt mer innsikt i dette kan komme opp med det beste oppsettet. Hvis jeg hadde solgt de to DSI 2000 og kjøpt 3 stk Macro-techer til så ville jeg hatt nok til å kjøre en pr sub og Macro-tech over hele linja.

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •