alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 154
    Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Akustikk råd tar jeg imot med stor takk for akustikk har jeg abselutt ikke peiling på og jeg skal selvfølgelig teste ut å ha subbene slik som du foreslår. Jeg trodde at et symetrisk oppsett av subbene var å foretrekke, det vil si lik avstand til vegg og tak / gulv. Og det nærmeste jeg kunne komme en slik plassering er slik jeg har plassert dem på tegningen.
    Når det gjelder målinger, hvilket utstyr bør jeg skaffe meg ? Og hvordan skal jeg begynne.
    Som jeg har beskrevet over så kommer jeg til å fylle tomrommet runt frontrekken med glava, men bør jeg vente med andre dempe tiltak til jeg har fått utført de første målingene ? Jeg har også planer om å dempe taket foran lerretet er dette noe som kan gjøres før man måler ?

Setter stor pris på råd angående dette slik at jeg kan begynne riktig

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Ser på skissen din hvordan du har satt opp subbene. Når disse er klare, så ville jeg muligens vurdert å montere de opp motsatt vei, så du får et element helt nede ved gulvet, og et helt oppe ved taket. Teoretisk så er det noen akustiske fordeler ved dette, så det kan være verdt å teste ut kombinert med målinger.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av Surround og Atmos høyttalere

I dag har jeg hengt opp surround og Atmos høyttalerene for å se hvordan det kan løses siden disse høyttalerene er rimelig store så byr det på utfordringer.
    Jeg skulle gjerne hatt noen kommentarer til det som bildene under viser. Jeg er fulstendig klar over at det ikke er i hendhold til boka, men estetisk så hadde dette vært den beste løsningen. Hvis ting må flyttes på så lurer jeg på å flytte surround høyttalerene nærmere hverandre og Atmos lengre i fra hverandre. men beholde plasseringen langs vegg kassen. Til informasjon så vil surround Venstre ha en kanal (2 høyttalere) og surround Høyre ha en kanal ( 2 Høyttalere).Høyttalerene har en vinkel på 20 grader når de er montert rett mot vegg

Håper på noen innspill her for dette har stor betydning for videre design av Kino

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5366-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5369-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5368-jpg

Under er en dårlig tegning av oppsettet med noe mål, stangen i midten er sweet spot

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-atmos-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det vil være lurt å trekke Atmoskanalene litt lengre inn mot senter i taket. Siden de er vinklet kan de rettes ned mot sweetspot (forover og bakover), se bilde fra Kvinesdal kino:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_7702-jpg

Hvis takkanalene blir satt opp for nært surroundkanalene mister du noe av poenget med Atmos, og lyden vil høres ut til å komme mer fra sidene. Kanskje sidekanalene også burde ha blitt senket litt fra taket. Men, enig med deg at det kan by på utfordringer med liten kino og store høyttalerkabinetter...

Som du ser på bildet mitt så er takkanalene plassert ganske langt inn mot senterlinjen i taket.
    Plasseringen (avstandsmessig) du har brukt ser vel ellers grei ut, ville hatt det omtrent slik du har plassert dem, bare trukket de litt nedover på vegg og ut fra sidene i taket.

Kan ellers nevne at Milesene nå er ferdig pusset, skal begynne på maling i dag!
    Sist endret av Hunsbedt; 06-01-2015 kl 09:33
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er samme type surround og tak som også jeg har (bare at jeg har den gamle og svingtunge varianten). Jeg ville nok plassert surroundhøyttalere lenger ned på veggen altså ikke så nærme taket, ville nok også vurdert plassering på veggen om de bakre burde vært mer inn mot midten... usikker hvordan det fungerer ellers med to sett på siden.

Mulig jeg har gjort feil men mine takhøyttalere er vinklet andre vegen (dvs snudd 90 grader iforhold til dine) og er plassert lenger inn mot midten, fungerer bra synes jeg selv om jeg angrer på at jeg ikke tok fremre kanal lenger fram i rommet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg trodde at du hadde samme type til Surround / Atmos, har du noen bilder og eventuet noen mål på hvordan du har plassert dem ?
    Jeg har vært å rotet litt i kino tråden din men kunne ikke finne noe

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Det er samme type surround og tak som også jeg har (bare at jeg har den gamle og svingtunge varianten). Jeg ville nok plassert surroundhøyttalere lenger ned på veggen altså ikke så nærme taket, ville nok også vurdert plassering på veggen om de bakre burde vært mer inn mot midten... usikker hvordan det fungerer ellers med to sett på siden.

Mulig jeg har gjort feil men mine takhøyttalere er vinklet andre vegen (dvs snudd 90 grader iforhold til dine) og er plassert lenger inn mot midten, fungerer bra synes jeg selv om jeg angrer på at jeg ikke tok fremre kanal lenger fram i rommet.
    Sist endret av alias; 06-01-2015 kl 22:42

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar sjansen på at det er greit med en liten oppdatering på byggingen av Miles MTM.
    De er nå nesten ferdige, regner med at de kan leveres i morgen. Mangler bare å sette inn Speakonpluggene, som nå er ferdig terminerte, samt å skru inn elementene. Håper det blir en fornøyd Lyngdøl som snart kjører godsakene hjem!

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8558-jpg

Må også sette inn asfaltplatene i de to bakerste:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8559-jpg

Lodding og krymping:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8560-jpg

Supra 2x4 kvadrat og Speakon, 2 (diskant) og 4-pols (basser) terminerte:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8561-jpg

1mm gummipakning bak Speakon for tetting:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8567-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare helt sykt, spesielt sammen med det som må være en av Norges største samlinger av 18" JBL-subwoofere, haha.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser som vanlig veldig bra ut og jeg kan garantere at det blir en fornøyd Lyngdøl som henter disse i dag

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz AV 8802

I går var det julestemning i heimen når denne pakken kom

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5408-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5410-jpg
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5412-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5414-jpg

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg noe helt utrolig til kinoen blir ferdig

10. Liker Vessel56 har likt denne posten
    Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et beist
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering av forsterkere i rack

Siden Macro-tech forsterkerene er rimelig tunge ca 22 kg og at de er merket med dette
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5429-jpg
    Så var det nødvendig å gjøre noen små justeringer i racket og jeg måtte derfor bestille litt forskjellig materiell fra Rufo, noen nye skinner og skruer

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5418-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5416-jpg

Men selvfølgelig ble kombinasjonen av disse skinnene ikke riktig så jeg måtte til med litt DIY løsninger, Først noen vinkler for å supportere vekten fra skinnene

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5421-jpg

Så ble skinnene montert med noen vinkler jeg bøyde til selv for å få det til å passe

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5426-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5423-jpg

Da var det endelig klart for å montere forsterkere 10 stk Macro-tech 2400 og 2 stk DSI 2000

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5435-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5437-jpg

Og til slutt en stk Marantz AV8802 på toppen

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5441-jpg

Syns egentlig dette ble ganske rått

13. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frontrekken har ankommet

I dag har jeg vært en tur i Kvinesdal og hentet fronthøyttalerene til kinoen, 3 stk Tangen InConsert Miles MTM utgave.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5446-jpg

Må bare takke Arve for et fantastisk arbeid og Trestokken A/S for veldig bra frese jobb. Hvis noen planlegger å bygge disse høyttalerene så kan jeg virkelig anbefale Trestokken A/S og hvis man ikke har tid selv så setter Arve dem sammen. Resultatet blir veldig bra.

Gleder meg veldig til å få lyd i disse.

15. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Siden Macro-tech forsterkerene er rimelig tunge ca 22 kg og at de er merket med dette
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5429-jpg
    Så var det nødvendig å gjøre noen små justeringer i racket og jeg måtte derfor bestille litt forskjellig materiell fra Rufo, noen nye skinner og skruer

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5418-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5416-jpg

Men selvfølgelig ble kombinasjonen av disse skinnene ikke riktig så jeg måtte til med litt DIY løsninger, Først noen vinkler for å supportere vekten fra skinnene

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5421-jpg

Så ble skinnene montert med noen vinkler jeg bøyde til selv for å få det til å passe

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5426-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5423-jpg

Da var det endelig klart for å montere forsterkere 10 stk Macro-tech 2400 og 2 stk DSI 2000

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5435-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5437-jpg

Og til slutt en stk Marantz AV8802 på toppen

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5441-jpg

Syns egentlig dette ble ganske rått
    Dette ser heilt sinnsvakt ut! Minner meg om QSC-racket på Kvinesdal Kino's Atmos-sal...
    Gud bedre det kommer til å svinge i denne kinoen. Synd at vi ikke har Hjemme-hos skrevet av Akto lenger, da hadde han blitt tipset når dette er oppe og går...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jævlig heftig ut dette!

Synd det ikke er noe hjemme-hos av Akto lenger ja, nå som watt har forsvunnet også bør noen i L&B ta over stafettpinnen.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerne er LANGT større enn man får inntrykk av på bilder. Vekt ca 70 kg pr stykk?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg og Mr Andre Werdenskrieg vært på demo hos Karmann og siden han ikke har noen egen kino tråd så får jeg ta en liten oppsumering her. Og da vil jeg egentlig bare begynne med å si at dette var RÅTT, RÅTT og RÅTT. Jeg var på ingen måte forberet på at JBL 4546 kunne spille med en slik kraft at man ble fysisk påvirket og at abselutt hele rommet ristet. Jeg er 100% sikker på at dette var mulig å lese av på Risthers skala og at samtlige naboer må ha sprekker i grunnmurene. Jeg har hørt høy / mye bass tidligere men da har den som regel hatt en tendens til å bli buldrende og uklar på de dypeste partiene. Dette var det ikke anntydning til hos Karmann her hørtes det ut til å være ubegrenset med volum og dybde og jeg måtte faktisk flere ganger be han om å være snill med oss for 20 Herz med 130 db det kjenner man. Bassen ga slik et enormt inntrykk at man nesten glemte resten av lydbildet, men det holdt abselutt en veldig høy klasse. Det er helt klart at i denne kinoen var det brukt mye tid på plassering av høyttalere og riktige dempe tiltak. Selv om kinoen er mørk så var rommet veldig koselig å være i og ga abselutt ikke noe typisk man cave inntrykk. Etter denne kvelden så er jeg 100% sikker på at jeg har valgt riktige subber til min kino og at de kan gi meg det lydbilde jeg ønsker. Takker Karmann for en hyggelig Demo.
    Sist endret av alias; 06-15-2015 kl 09:56

20. Takk Karmann takket for denne posten
    Liker Karmann har likt denne posten
    Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for besøket og meget hyggelig tilbakemelding. Alltid spennende og se hva andre med samme interesse syntes.
    Var litt usikker på hva dere forventet, men når du var 10-15 cm over sofaen ved bass slagene skjønte jeg at bassen enda fungerer
    Jeg har blitt herda med årene. Det er alltid rom for forbedring men det er en del av gamet. Ellers var det veldig hyggelig med besøk og håper på gjentakelse. Gleder meg vilt til å få sett din kino, den tenker jeg blir det råeste her i område!.

Mvh Karmann

22. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinkel på Atmos høyttalere

Jeg funderer fortsatt på plassering av Atmos høyttalerene og i den forbindelse så har jeg lagt merke til at de fleste Atmos høyttaler har et vinklet kabinett ser ut til å være 15-20 grader. Jeg har lett litt i Dollby sine instruksjoner for installasjon av Atmos og finner ikke noe der om at elementet skal vinkles den ene eller den andre veien.Tralltrall har samme høyttaler som meg og han har valgt å montere disse i kasser slik at elementene spiller rett ned mot gulvet.
    Er det noen som har sett noe om dette i Dolby sine beskrivelser eller har en formening om hvordan det bør være ????

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært mye jobbing i utlandet det siste, men er nå tilbake i federlandet og har satt meg som mål å se første film i kinoen en eller annen gang i løpet av julen så vil bare tiden vise om det er mulig å få til. Så og si alt utstyret er i hus så det burde være mulig å få til

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av scene foran lerret

Vet ikke helt hvorfor man trenger en scene foran lerretet, men det bryter vel av litt og gir en form for kino følelse. Jeg valgte å bygge min med en liten bue slik at det står litt i kontrast til alle de rette hjørnene det blir i kinoen.

På bildene under er bjelke laget til scenen kommet på plass
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5644-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5648-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5643-jpg

Deretter ble to lag med 6mm kryssfiner lagt i front, så ble scenen isolert
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5651-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5650-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5655-jpg

Til slutt ble vanlig gulvspoon lagt på topp
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5657-jpg

Planen er å bruke en MDF plate som stikker ned ca 2 cm under gulv platen slik at jeg kan skjule en led strips rundt buen. Jeg kommer til å bruke samme teppe på topp av scene og på bue som i resten av kinoen. Teppet er veldig mørkt og reflekterer ikke lys så jeg tror ikke det vil ha noe betydning for bildet

26. Liker lygren, Midas har likt denne posten
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •