alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 154
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heftig opplegg!

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter anbefalinger fra flere her på forumet blant annet BEF så har jeg gått bort fra de liggende høyttalerene og dermed så blir oppsettet slik

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-baffel-vegg-2-jpg

Litt usikker på hvilken vei subbene bør stå. Bør elementene stå mest mulig mot senter elle bør jeg snu dem ???

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for surround høyttalere. Valget stod mellom å bygge selv eller å kjøpe noe. Siden jeg har rotet meg inn i den så kalte tids klemma og ikke ser for meg at jeg kommer ut av den i den nærmeste fremtid så ble det til at jeg gikk for det ferdig produktet selv om selvbygg sannsynligvis hadde gitt litt bedre lyd. Etter en samtale med Tralltrall så falt valget på JBL 8340A som han er veldig godt fornøyd med. Forhåpentligvis så er de ikke for skarpe i diskanten.
    Disse høyttalerene vil bli brukt som surround og Atmos kanaler så jeg har kjøpt totalt 10 stk.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-jbl-8340a-png

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg ferdig freste platedeler til Miles MTM som jeg skal bygge for alias. Det har tatt tid å få dette i gang, sånn er det når man har mange prosjekter på gang samtidig. Trestokken AS går også for fullt, og fresejobben skulle passe med en ekstremt travel tid nå på våren. Men nå er platene på plass hos meg og byggingen kan starte. Her er litt bilder:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8498-jpg

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8497-jpg

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8500-jpg

Platetykkelse er 30mm over alt, bortsett fra hylleporter og indre avstivning. Dette er i 19mm. Kabinettet blir supersterkt siden front og bakside er frest inn med fals, det samme gjelder for avstivning og hylleporter. Dette letter også monteringen veldig, siden alt skal limes med vanlig hvitlim. Ikke en skrue blir benyttet.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-miles-mtm-med-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8499-jpg  
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

5. Liker lygren, Johnnygrandis har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, gleder meg til å både se og høre disse monsterne. HÅPER ikke de blir så bra at jeg også må ha slike.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppdateringen Arve
    Platedelene ser jo helt fantasiske ut og etter du har utført din magi på disse så er jeg 100% sikker på at dette blir høyttalere av en kvalitet og med en finnish som mange høyttaler produsenter ikke kommer i nærheten av. Jeg kommer hjem fra jobb i Singapore på Tirsdag så det kan godt tenkes at jeg stikker bortom en tur senere i uka hvis det passer. Gleder meg noe helt sykt til å få disse på plass.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Wow, gleder meg til å både se og høre disse monsterne. HÅPER ikke de blir så bra at jeg også må ha slike.
    Selvfølgelig blir de så bra at du også må ha et sett. Husk at jeg har elementer til to til som vi sikkert kan bli enige om en pris for

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom endelig Surround og Atmos høyttalerene.
    10 stk JBL 8340A. De ser bra ut, men takhøyden på bakerset rad blir ikke mer enn 1,75 der hvor jeg monterer de bakerste Atmos høyttalerene. Vi får se etterhvert hvordan dette løses.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5333-jpg

Jeg har også fått opp ventilasjons rørene i kinoen så nå er det klart til å montere kasser rundt taket
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5339-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5341-jpg

I morgen blir det en tur ned på Monter for å få tak på litt matrialer slik at man kan få utnyttet helligdagene fult ut.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Tøft med en m2 med surroundhøyttalere.
    Godt du skrev det om materialer. Glemte at det er hellig på mandag, så jeg må vel også handle inn litt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerbyggingen går fremover. Alle kassene er ferdig limt bortsett fra frontplata. Før den settes på dempes bakplata i kassen med skumgummi (åpne porer), og mellomrommet mellom avstiverne fylles med løs Glava. I tillegg limes blygummiplater på sideveggene. Her er bilder:

Liming av kassene. Man får aldri nok tvinger:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8548-jpg

To stk som er limt:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8546-jpg

Testing av passform til frontplate, ser greit ut:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8549-jpg

Ferdig fylt kasse. Det tynne svarte skummet bak hylleporten er for at ikke man skal se den hvite dempingen bak. Dempingen er fem cm tykk:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8551-jpg

Litt åpning spart ut for diskanthornet:

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8552-jpg

Liming av frontplate. Tror dette skal bli bra!

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_8554-jpg

Kassene blir tunge, veldig tunge. Tipper på 60-70kg uten elementer. Merker nå at det kan være en fordel for ryggen å bygge modulbasert slik jeg har gjort med mine bigMiles...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut!
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk arbeide som alltid, Hunsbedt! Gleder meg til å høre dette, og er rimelig sikker på at Alias også er det, hehe.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter demo hos Hunsbeth på søndag så gleder jeg meg som en liten unge til å få høyttalerene. Jeg tror man skal lete lenge etter en høyttaler som spiller så bra InConsert miles. Tangen har virkelig truffet spikeren så midt på hode som det går ann med denne designen. Så tusen takk Tangen for at vi får bruke ditt design til å få godlyd i kinoene våre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Baffel vegg eller ikke

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å sette opp baffel vegg, men det er veldig lite fleksibelt så jeg har falt ned på en løsning hvor jeg kun fyller opp tomrommet bak og rundt høyttalerene med Glava. For å gjøre dette på en grei måte så har jeg satt opp stender som jeg kan montere høyttaler stoff på. Tror dette blir en bra løsning som gir god demping av front veggen
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5343-jpg

20 cm foran dette kommer lerretet

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5346-jpg

Bredden på lerretet blir 294 og jeg kommer til å gå for en DIY løsning alla den som Hunsbeth har i sin kino

Ser at jeg nok må tenke på en løsning for å få løftet inn høyttalere og subber. Milsene veier nærmer 80 kilo så de er ikke helt enkle å ha med å gjøre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takbokser

Jeg fikk også tid i helgen til å montere rammeverket til takboksene som skal gå langs begge sideveggen. Jeg kommer til å montere 11 mm MDF på disse rammene. Platene vil bli dekket med sort molton. Sidene blir enten hengslet eller montert på magneter slik at de kan fjernes for tilkomst til innsiden. Kassene vil skjule ventilasjon og det skal monteres spotter i dem
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5356-jpg alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_5350-jpg

Noen som har gode råd angående kjøp av Molton, hvor og hvilken type

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Molton: Har du prøvd her: Norsk Sceneteknikk AS - Norsk Sceneteknikk AS Gå til Molton og velg Scenemolton 300g, sort. De har 2m og 3m bredde, 60m. Ring og spør om de har mindre kvanta eller rester.

Ellers har også AVShop Scenemolton: Scenemolton og høyttalerduk
    Vet ikke hvordan denne blir priset i forhold til hos Sceneteknikk...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send meg en PM, så er det mulig jeg kan ordne det igjennom noen andre kanaler.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest igjenom tråden din. Gleder meg til å se sluttresultatet!

Ellers får jeg inntrykk av at norges tetteste konsentrasjon av Miles-bygg tydeligvis må være i Kvinesdal-Lyngdalområdet :P
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på skissen din hvordan du har satt opp subbene. Når disse er klare, så ville jeg muligens vurdert å montere de opp motsatt vei, så du får et element helt nede ved gulvet, og et helt oppe ved taket. Teoretisk så er det noen akustiske fordeler ved dette, så det kan være verdt å teste ut kombinert med målinger.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til slutt resultatet jeg også så får vi bare håpe at det blir bra.

Miles tetteheten øker i området ja.
    For min del så hørte jeg dem første gangen hos BEF og har side det ikke vært i tvil om hvilken høyttaler som skulle inn i min kino. Og helgens demo hos Hunsbeth var en god bekreftelse på at det er et godt valg. Jeg tror man må veldig høyt i pris for å få noe som kan sammenlignes.

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Nå har jeg lest igjenom tråden din. Gleder meg til å se sluttresultatet!

Ellers får jeg inntrykk av at norges tetteste konsentrasjon av Miles-bygg tydeligvis må være i Kvinesdal-Lyngdalområdet :P

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •