alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 154
    Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går fortsatt i gips og i dag har vi fått opp andre lag i taket og ca 70 prosent av veggene. Det er første gang jeg har brukt Green glue og det gikk forsåvit greit. Brukte et litermål til å øse det opp fra spannet og en tannspartel til å fordele det på platen. Bruker ca 1,5 liter ++ på en standar gips plate.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4432-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4434-jpg

I morgen fyller datteren min år så da blir det nok lite hjemmekino, men på mandag skal veggene ferdigstilles. Når veggene er ferdige så kan man endelig begynne på ferdigstillelse av rommet og det ser jeg virkelig frem til.

Ha en fin helg alle sammen

alias

2. Liker AndreWerdenskrieg har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har kommet i gang igjen så har det siden sist dukket opp et lydformat som heter Atmos og dermed så må man til med høyttalere i taket. Og da er spørsmålet hvilke høyttalere skal man velge til dette, noen som har en anbefaling å komme med. Siden de sitter i taket så begrenser størrelsen seg betraktelig

mvh
    alias

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har ikke kjøpt inn selv, men vurderer disse som billigste alternativ: https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...-takhoyttaler/ eller disse som dyreste https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...-takhoyttaler/ , men havner nok på dette valget https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...-takhoyttaler/

Byggetråden din er på abonnementslisten om et øyeblikk, har kinobygg på planen selv og dette ser bra ut.
    Sist endret av Vessel56; 02-15-2015 kl 16:39 Begrunnelse: Glemte noe :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Finnes jo "pyntebokser" også da

Vedlegg 116428

Ser tråden og spørsmålet er gammelt men jeg ville nok foretrukket mer absorberende plater om ikke kinoen er over gjennomsnittet stor, jeg har kun absorbenter og kinoen min er 20m2 - syntes selv balansen er god og at det finnes "liv" igjen. Noen anbefaler gulv og tak noenlunde udempet om en går på ganske hardt på sidevegger, front og bakveggen. Uansett er alle rom forskjellig men jeg ville begynt med 1-reflekser og jobbet meg utifra dette. Bredbåndet bassfeller i hjørnene har jeg også gode resultater med.

Målinger er ett godt verktøy men ingen nødvendighet for å få gode resultater, ørene fungerer også fint men om det skal hentes ut hele potensiale i ett rom og tune dette maks er det ingen vei utenom.

Edit, bildet over er i startfasen av plassering av absorbenter og er ikke ferdigstilt - ser ganske annerledes ut idag.
    Hei

Hva er de svarte boksene som er montert på vegg? Er det utgang for rør som ligger skjult i veggene ?
    Noen som vet det? Er på jakt etter noe slikt hvor kablene mine kommer ut fra veggene..

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boksene finnes på Monoprice, boksene har en "trakt" lignende bakside som går litt inn i veggen. Er cc 60 stendere og har satt opp en tverrbjelke i mellom disse som er borret hull i til k-rørene. K-rørene er så limt i tverrbjelken og under tverrbjelken er trakten som tar imot høytaler/signal kablene.

Enkelt og greit.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-39942-jpg
    Bak racket er det også slike bokser bare en litt bredere utgave.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-kontakter-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig så er jeg dårlig til å oppdatere bygge tråden min men nå er teknisk rom til kinoen så og si ferdig.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4582-jpg
    Her er bilde av rack skapet, det skal inn 8 Macrotecer til i dette skapet ++ litt annet snacks
    Til høyre vil etterhvert høytaler og diverse andre kabler komme ut

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4579-jpg

På venstre side har jeg en liten rad med stikk

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4585-jpg
    Jeg har et eget sikringskap i teknisk rom til kino med 6 stk 16E sikringer, jeg får håpe det gir nok power til å drive 24000 w

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4576-jpg
    Jeg hadde også et gammelt ventilasjons anlegg stående så det er rigget opp slik at det blir balansert ventilasjon i Kino + at jeg blir av med overskudds varme fra teknisk rom.

MVH
    alias

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montere Crown Macrotech i rack skap

Disse forsterkerene er veldig tunge så de trenger support både fremme og bak. Fremme er ikke noe problem da de kan festes direkte i skinnene i skapet.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4594-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4595-jpg

Men bak derimot så er de kun 42 cm mellom festene og de har motsatt retning så da er spørsmålet kan man få kjøpt noen vinkler eller skinner som gjør dette enkelt å montere eller må man til å mekke noe selv
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4592-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4593-jpg

Håper noen glupe hoder kan hjelpe litt med dette. Litt vondt å se av bildet men foran så tror jeg avstanden er 46,5 cm C/C hull, noe som vel er standard. men så er det da 4,5 cm mindre bak + at hullene har motsatt vinkling. Jeg lurer litt på om man kan kjøpe en vanlig rack skinne å sette på den som allerede er i skapet og at det da blir riktig. Slik som denne Rackskinne i stål 3-hulls.

MVH
    alias

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I selve kinoen har det ikke skjedd så mye annet enn at andre lag med gips er ferdig
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4587-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4589-jpg

På fredag som var så rigget jeg opp et par med Tangen InConsert Duke som jeg har stående for å teste litt lyd, ut på kvelden så kom Andre Werdenskrieg på besøk så da ble det noen glass med rødvin og musikk ut i de sene natte timer. I helgen som kommer så blir det nok rigget opp et par JBL subber i tilegg for å høre hvordan det lyder. Så får vi se om det kanskje blir litt rødt i glasset på Lørdag også. Om ikke kinoen er ferdig enda så er den ihvertfall tatt i bruk til andre fornuftige formål

Mvh
    alias

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til dere som har lest tråden så legger dere kanskje merke til at tegningene ibegynnelsen ikke helt stemmer med terrenget. Jeg har valgt å utnytte hele rommet til kino istedenfor å bruke bakre del til teknisk rom. Teknisk rom har nå blitt plassert i et tilstøtende rom bak kino som tidligere var badstu. Jeg holder på med en ny tegning som jeg om ikke lenge vil legge ut i tråden her og da vil alt bli litt mer forståelig

Ha en fin kveld

Mvh
    alias

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Snadder utstyr og kino.
    Sjekk Adam Hall og bestill via evenstadmusikk.no, de fikser tak i det du trenger selv om du ikke finner det i nettbutikken deres. Denne kan være aktuell for deg; 61552BLK Adam Hall 19" Parts 61552 BLK - Heavy duty double Rack Strip black 45 U
    Kan feste den i de horisontale bjelkene i siden og til bakkant av forsterkerne, men du kan og sjekke om crown selger forlengere for bakfeste, men lite trolig for forsterkerne er beregnet for grunnere kabinetter (rack) enn det du bruker. Siste utvei er å lage selv, men double strip fra AH bør fungere. Bruker selv et 600x600 42U rackskap, kjøpt brukt og med nok fullengde hyller for opp til 30kg utstyr per hylle. Lykke til.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første sparkle runde

Da har jeg endelig kommet til første sparkle runde i kinoen. Som med endel andre ting så strekker ikke tiden til, men heldigvis finnes det profesjonelle som gjør denne jobben på et øyeblikk i forhold til hva jeg selv hadde gjort.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4601-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4598-jpg

Både vegger og tak skal males i Lady pure color sort pepper.
    SORT PEPPER 7354 Farge Interiør | Jotun.no

Ventilasjons / lyskasser i taket blir kledd med sort scene molton. Teppe har jeg ikke bestemt meg for enda så hvis det er noen som har gode forslag så setter jeg pris på innspill.

Kino Foajen begynner også å ta form her er også første sparkel runde utført og her vil taket bli hvitmalt mens veggene vil bli malt med en farge kalt sand
    SAND

På gulvet tror jeg jeg kommer til å legge fliser av denne typen
    Black Galaxy svart granitt | Norfloor

Det begynner å nærme seg noe nå og jeg gleder meg som en liten unge

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft, nå begynner du å nærme deg!

Ikke bare blir kinoen helt fantastisk, men også rommet utenfor blir jo top-of-the-line.
    Sist endret av AndreWerdenskrieg; 03-09-2015 kl 20:33

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra, må nesten ta turen over heia når alt er ferdig!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Dette blir veldig bra, må nesten ta turen over heia når alt er ferdig!
    Ja det håper jeg inderlig du gjør.

jeg har jo heller ikke kommet meg over til deg heller, men håper å få en audiens når det nye oppsettet er tunet inn.

vi snakkes

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt frem og tilbake og gode råd fra BEF og Husbedt så har jeg bestemt meg for å gå for MTM utgaven av InConsert Miles høyttalerene og kabinettene blir i løpet av kort tid frest ut på CMC maskinen til Trestokken Snekkerverksted A/S. Da blir det følgende høyttaler bak lerretet 3 stk MTM InConsert Miles og 4 stk JBL 4546 subber. Jeg vurderer å bruke JBL 8340A som surround høyttalere og eventuelt også til Atmos, men har ikke helt bestemt meg enda. Noen som har erfaring med disse og eventuelt om de vil fungere sammen med InConsert Miles.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-mtm-1-png alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-mtm2-png

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden høyttaler konstruksjonen nå er bestemt så har jeg begynt å tenke på plassering i Baffelvegg. Jeg vurdere å ha subbene + venstre og høyre front liggende. Mens senter høyttaler blir stående. Hvis dette blir det endelige oppsettet så kommer jeg til å rotere diskantene i venstre og høyre front slik at de står likt som i senter. Diskantene vil få en sirka høyde på 90 cm og det vil vel vøre rimelig ok i forhold til ørehøyde når man sitter i godstolen. Hvis det er noen som har noen formening om dette vil fungere og eventuelle bakdele fordele med dette oppsettet så hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding. Legger med en tegning som viser dette oppsettet.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-baffel-vegg-1-jpg

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser knalltøft ut. Jeg tipper at det er en bra plassering av subbene også.

Vil det kanskje være positivt å ha noenlunde lik avstand fra vegg til subelemet, som fra gulv til subelement?
    Hva med plassering av pustehullene til subbene, vil det ha innvirkning hvilken vei de står?
    Sist endret av AndreWerdenskrieg; 04-15-2015 kl 22:39

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Siden høyttaler konstruksjonen nå er bestemt så har jeg begynt å tenke på plassering i Baffelvegg. Jeg vurdere å ha subbene + venstre og høyre front liggende. Mens senter høyttaler blir stående. Hvis dette blir det endelige oppsettet så kommer jeg til å rotere diskantene i venstre og høyre front slik at de står likt som i senter. Diskantene vil få en sirka høyde på 90 cm og det vil vel vøre rimelig ok i forhold til ørehøyde når man sitter i godstolen. Hvis det er noen som har noen formening om dette vil fungere og eventuelle bakdele fordele med dette oppsettet så hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding. Legger med en tegning som viser dette oppsettet.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-baffel-vegg-1-jpg
    Blir sikkert heftig dette, men jeg vet ikke hvor lurt det er å ha Milesene liggende. Jeg ville ha plassert dem likt senteren helt ytterst på hver side, og så ha stablet subbene på toppen av hverandre rett innenfor. Vet ikke om det går på høyden, men kanskje satt subbene på høykant, slik at bassportene er nederst, nær gulvet på den nedre, og øverst mot taket på den øverste.
    Kanskje andre har kommentarer på plassering?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke også akustisk fordelaktig at subelementene har noenlunde lik avstand fra vegger og tak? At de øverste subene har lik avstand fra sidevegg og tak som de nederste subene har fra sidevegg og gulv? Vil ikke dette påvirke lyden og gi mere kontroll over akustikken?

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •