alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  10
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 154
    Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Wow, dette blir überfett

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Helt vilt dette her! Merkelig, kinoen din virker jo veldig liten med alle de store høyttalerne inni...
    Blir uansett sikkert veldig bra dette her. Ser jo også lurt ut med den diffusjonsbakveggen. Må virkelig få hørt på dette når du blir ferdig!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir brutalt! Gleder meg til å følge tråden.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser rått ut. Jeg ville dog hatt diskanten på alle bakhøyttalerne i samme høyde(helst godt over ørehøyde).
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Alt ligger til rette for morro her ja, også godt å se at gamlesubene mine kommer til bruk igjen!

Crown MT er kjempebra forsterkere, eneste minus med de er viftene men med eget teknisk er jo ikke det noe problem så dette blir nok rått! Hva skal du bruke til deling/DSP?
    Håper gamle subbene dine kommer til å lage litt jorskjelv i kjelleren og etter det jeg forstår så er de kompatible til det.

Når det gjelder vifte støy fra forsterkerene så har jeg heldigvis planer om et eget teknisk rom så da er ikke det noe problem.

Som jeg har snakket med deg om for en stund siden (når neste kjøpte det ene stettet med høytalere fra deg) så føler jeg meg ikke kompatibel til å gå rett på aktiv deling og har derfor bestemt meg for å begynne med eksterne passive filtere slik at overgangen blir enkel når/hvis jeg går over til aktiv deling.
    Jeg har ikke bestemt meg for hvilken prosessor som skal styre dette, men foreløpig heller det mot Marantz AV 7701 eller 8801.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    :shock: Helt vilt dette her! Merkelig, kinoen din virker jo veldig liten med alle de store høyttalerne inni...
    Blir uansett sikkert veldig bra dette her. Ser jo også lurt ut med den diffusjonsbakveggen. Må virkelig få hørt på dette når du blir ferdig!
    Det blir nok en liten intim kino når alle høyttalerene er på plass, men da håper jeg også at man vil kunne kjenne lyden fysisk på kroppen.

Jeg har stor tro på diffusjon i kombinasjon med demping, men vet litt for lite om dette foreløpig til å kunne sette sammen en riktig kombinasjon.
    Så hvis det er noen som kan hjelpe meg inn på riktig spor her så hadde jeg satt stor pris på det. Må man for eksempel begynne med målinger av rommet før man begynner med diffusere eller kan man sette disse opp utifra beregninger ??

Det vil være en ære å ha deg på besøk for å høre / kjenne på lyden når jeg har kommet så langt, men inntill jeg blir klar så ser det ut til at det begynner å nærme seg tiden for å besøke deg for en liten demo. Jeg mener å huske at jeg for et år eller to siden fikk innvilget en audies??

Veldig hyggelig at du tar deg tid til å stikke innom tråden min

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias
    Det blir nok en liten intim kino når alle høyttalerene er på plass, men da håper jeg også at man vil kunne kjenne lyden fysisk på kroppen.

Jeg har stor tro på diffusjon i kombinasjon med demping, men vet litt for lite om dette foreløpig til å kunne sette sammen en riktig kombinasjon.
    Så hvis det er noen som kan hjelpe meg inn på riktig spor her så hadde jeg satt stor pris på det. Må man for eksempel begynne med målinger av rommet før man begynner med diffusere eller kan man sette disse opp utifra beregninger ??

Det vil være en ære å ha deg på besøk for å høre / kjenne på lyden når jeg har kommet så langt, men inntill jeg blir klar så ser det ut til at det begynner å nærme seg tiden for å besøke deg for en liten demo. Jeg mener å huske at jeg for et år eller to siden fikk innvilget en audies??

Veldig hyggelig at du tar deg tid til å stikke innom tråden min
    Vi er jo nesten naboer, da må man følge godt med...:wink: Og når det gjelder besøk her hos meg så er det jo klart at det skal vi få til. Ser du lurer på samme prosessor som jeg har bestilt (8801). Du får stikke bortover når denne er på plass, så får du se/høre den på mitt opplegg.

Når det gjelder diffusjon og demping er jeg relativt kunnskapsfattig. Men jeg har vært heldig hos meg og fått fin balanse i lyden allikevel. Mitt opplegg har vært å gå for godt dempet frontvegg og hjørner. Sideveggene er også godt dempet bakover til førsterefleksjon, etter det avtar dempingen. Bakre vegg og sidevegger er ikke dempet i det hele tatt. Dette fungerer greit hos meg i hvertfall. Jeg har ikke målt noe før demping, bare prøvd meg frem. Sikkert ikke så lurt, men opplegget mitt er veldig lett å forandre (alle veggrammene + en del av takrammene kan tas ned på ett kvarter...) hvis noe blir feil.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har dessverre blitt lite tid til hjemmekinoen i det siste men i helgen fikk jeg endelig ferdig platingen og fugingen mellom takbjelkene så nå er det klart til å sette opp reisverket til innerveggene. Jeg håper det blir tid til dette neste helg, materialene ligger ihvertfall klare i kjelleren.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-plater-mellom-takbjelker-jpg

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-silikon-forbruk-jpg

Takbjelkene er ikke akkurat det man kaller rette så det gikk med endel silikon til fuging, men nå er det forhåpentligvis tett.

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-materialer-til-innervegger-jpg

Jeg planlegger å bruke 2"x3" som reisverk til innerveggene og 2"x6" til takbjelker

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig kjekt å være ferdig med den fugingen i taket,det blir MANGE meter når man legger alt sammen. :???:

Har du oppholdsrom over slik at du kan merke forskjellen?

Merket heldigvis ganske stor forbedring for min del i alle fall,gjorde i det minste jobben litt lettere å svelge.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for sist.
    Har ikke sett denne tråden før nå.
    Her skal jeg følge med, dette ser veldig moro ut. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det akustiske i rommet finnes det nok ikke noen fasit til. Dersom du skal ha det riktig bra krever det nok mye testing og måling. Finnes enorme mengder info om dette på nettet. Så gjelder det å sile ut det som er det rette i ditt rom, og forstå denne infoen rett. Det tror jeg er en utfordring og en liten nøkkel til et bra resultat.

Jeg ser det som en stor fordel å starte med et blankt rom, sette inn alt utstyr også starte dempingen og akustiske tiltak etterpå. Det er veldig vanskelig å tyde hvordan rommet vil oppføre seg uten å ha testet dette med de høytalere du skal bruke. Det har jeg fått erfare i mitt eget rom. Resultatet av målinger viser noe helt annet enn det jeg får ved å bare plotte inn målene i de akustikk kalkulatorene som finnes på nettet.

Etter at jeg gjorde målingene, dette gjorde jeg etter at dere var her, har jeg funnet de få problem frekvensene som er i rommet, og kan da jobbe spesifikk på disse. Hadde jeg dempet rommet på forhånd bare ved å se hvordan mange gjør det hadde det vært en veldig uheldig demping i rommet.

Dette er mitt tips som punkt 1.

Du kan sammenligne det med at du skal male et maleri, har du et helt hvitt lerret kan du få bilde slik du vil men starter du med en svart flekk midt på har du en liten utfordring for å få malt "elg i solnedgang" ;-)

Men det finnes mange veier til rom, så mulighetene er mange og noen tommelfingerregler er det jo, samt den totale mengde demping i rommet vil gi et resultat uansett hvor det plasseres.
    Jeg har også god erfaring med demping av bakvegg, slik at du bremser refleksjonene frem til lytteposisjon.
    Den testingen jeg har gjort hos meg har jeg funnet ut at det funker bra med å ha akustikkplater usymetrisk ovenfor hverandre. Slik at der jeg har en akustikk plate på bakvegg, rett ovenfor den på frontveggen er det åpent, og motsatt. Dette også på sidevegger. Slik akustikkplatene i rommet mitt er nå gir dette en demping pluss en akustikk i rommet. Dette kan hende endrer seg når jeg har bygget ferdig alle bassfellene jeg skal ha og plassert de på rett sted. Så da er det bare å starte på nytt. Jeg vil ha bassen på plass først, når den sitter er resten lett iforhold.

Spredningsmønsteret i høytalerene dine er med på å bestemme hvor mye og hvordan du må dempe de øvre frekvenser. Men det er jo en bra fingerregel at 1. og 2. Refleksjon skal dempes så det er safe tiltak.
    Du kan også teste ut om du skal ha 5-10-15-20 cm akustikk plater der du demper. Dette kan gi morsomme og overraskende forskjeller.

Det er med andre ord vanskelig å gi en fasit.

Blir spennende å følge med i tråden din, og se hva du ender opp med. Det er jo virkelig ekstreme saker dette. :-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Den testingen jeg har gjort hos meg har jeg funnet ut at det funker bra med å ha akustikkplater usymetrisk ovenfor hverandre. Slik at der jeg har en akustikk plate på bakvegg, rett ovenfor den på frontveggen er det åpent, og motsatt.
    Dette kan være en god erfaring, asymmetrisk demping som bryter opp de parallelle refleksjonslinjene. Litt på samme måte som diffusjon 8-)
    Symmetrisk ser penest ut rent estetisk men det er en annen sak :roll:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Dette kan være en god erfaring, asymmetrisk demping som bryter opp de parallelle refleksjonslinjene. Litt på samme måte som diffusjon 8-)
    Symmetrisk ser penest ut rent estetisk men det er en annen sak :roll:
    Symetrisk er jo finest ja. Dersom du bygger rammene selv kan en jo lage tomrom i noen av rammene, slik at det ser ut som symetetri.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det lenge lenge siden jeg har oppdatert her, men begynte i ny jobb omtrent på det tidspunktet hvor oppdateringene stoppet. Den nye jobben krever mye reising og jeg har derfor havnet i den berømte tidsklemma. På grunn av dette har det ikke vært mye tid til hjemmekino bygging over en lengre periode. Jeg har nå med meg en snekker i ny og ne for å komme videre så litt har skjedd. Reisverket til innerveggene er på plass og taket er ferdig isolert, nå skal veggene isloeres og så kan vi begynne med gipsingen. Jeg ser utrolig frem til å komme i gang igjen. Alt av rør i vegger er på plass og rør til ventilasjon er også lagt opp.
    Jeg legger ved noen bilder som viser litt av det som har blitt gjort

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4300-jpg

Som dere kanskje ser av dette bildet så har planen med å ha et teknisk rom bakerst i kinoen blitt forlatt. Jeg har nå tatt en badstu som ligger rett bak kinoen til dette formålet. Jeg får legge ut noen bilder av det senere.
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4302-jpg

Siden jeg hadde et gammelt ventilasjons anlegg stående så kommer jeg til å ha balansert ventilasjon i kinoen. Så rørene øverst i hvert hjørne vil bli lagt i kanaler nesten helt frem og dette kommer til å vøre til luft. Rørene nederst er fra luft og det samme gjelder det opperst i midten som er tiltenkt som avtrekk fra prosjektor hush box

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4297-jpg

Alle kabel rørene kommer til å kun gå gjennom vegg uten boks. Jeg lurte litt på å sette opp bokser, men siden de vil være skjult så ser jeg ikke helt hensikten. Er det noen som ser noen gode grunner til å legge inn bokser ?

Dette var en kort oppdatering for denne gang, men forhåpentligvis så vil det komme oppdateringer oftere nå

MVH
    alias

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boksene brukes vel ofte som forgreningspunkter. Altså at man fører strømmen til en boks også fordeler man den derfra ut til flere andre, for eks. en over og en til siden. For HT-kabler hvor det blir ende-til-ende kobling er jo ikke det aktuelt.
    Et par fordeler jeg har sett med bokser er at man har litt plass å legge overskytende ledning på, slik at det blir enklere å koble. Om man har plugg i veggen er det også nødvendig for å få montert platen med kontakt på en grei måte.
    Om du ikke tenker å ha plugg i veggen, men bare dra kabelen rett ut og koble i HT så har det kanskje ikke noe særlig verdi for din del.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å dra kabelen rett til HT, så da blir det nok kun rør rett ut av veggen

MVH
    alias

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes jo "pyntebokser" også da

alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-vegg-ringer-kopi-jpg

Ser tråden og spørsmålet er gammelt men jeg ville nok foretrukket mer absorberende plater om ikke kinoen er over gjennomsnittet stor, jeg har kun absorbenter og kinoen min er 20m2 - syntes selv balansen er god og at det finnes "liv" igjen. Noen anbefaler gulv og tak noenlunde udempet om en går på ganske hardt på sidevegger, front og bakveggen. Uansett er alle rom forskjellig men jeg ville begynt med 1-reflekser og jobbet meg utifra dette. Bredbåndet bassfeller i hjørnene har jeg også gode resultater med.

Målinger er ett godt verktøy men ingen nødvendighet for å få gode resultater, ørene fungerer også fint men om det skal hentes ut hele potensiale i ett rom og tune dette maks er det ingen vei utenom.

Edit, bildet over er i startfasen av plassering av absorbenter og er ikke ferdigstilt - ser ganske annerledes ut idag.
    Sist endret av Johnnygrandis; 01-26-2015 kl 18:45

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor stor milestone i dag når endelig første lag med gips er på plass
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4417-jpg

Alt er også ferdig fuget
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4422-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4423-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4426-jpg

Veggene er isolert med 7.5 cm Rockwool
    alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4411-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4410-jpgalias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton-img_4416-jpg

I morgen skal andre lag på og da blir det spennende og se hvordan det er å sette opp plater med Green Glue på.

Thank you and good night
    alias has left the building

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med første del mål

Dette ser veldig bra ut .
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Rette blir knallbra!