Ventilasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Ventilasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventilasjon

Ser det er mange som har lagt inn ventilasjon i hjemmekinoen sin. Har ikke tenkt så mye på det,men er vel noe jeg også burde gjort. Rommet er ikke lukket med gips eller isolert enda,så muligheten er der. Noen som har noen forslag til hva jeg burde ha? Nok med avtrekksluke,eller bør man ha vifte også? Både inn og ut? Rommet er på 410x250x230 altså ca. 25m3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rocko
    Ser det er mange som har lagt inn ventilasjon i hjemmekinoen sin. Har ikke tenkt så mye på det,men er vel noe jeg også burde gjort. Rommet er ikke lukket med gips eller isolert enda,så muligheten er der. Noen som har noen forslag til hva jeg burde ha? Nok med avtrekksluke,eller bør man ha vifte også? Både inn og ut? Rommet er på 410x250x230 altså ca. 25m3
    Det må jo sees i sammenheng med resten av huset.
    Er det i kjelleren? Hva slags ventilasjon er det i resten av huset?
    Jeg bor f.eks i ett eldre rekkehus med naturlig ventilering, altså ikke noe mekanisk, men ett par avtrekk til tak. Dette lager ett naturlig undertrykk i huset. Setter jeg inn en ventil i kjelleren vil det derfor komme friskluft inn automatisk. En avtrekksvifte i kjelleren ville derimot fungert dårlig på grunn av undertrykket i huset, dessuten ville den støyet for mye.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rocko
    Med et såpass stort rom får du vel ikke noe varmeutviklingsproblem fra utstyret, så da er det sirkulasjon av luft som er behovet som skal dekkes. Da holder nok en (eller evt to hvis rommet forøvrig er helt tett uten glippe under dør etc) normale avtrekksluker helt fint.
    --
    Thorbjørn

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må si noe om hvor mange som skal bruke rommet. Under 10 m2 store rom får dårlig luft hvis det er mer enn en stk som bruker det om gangen. Vil på det sterkeste anbefale deg og sørge for skikkelig lufting med lydfeller. Helst mekanisk lufting som du kan justere opp og ned etter behov. Er få ting som er verre enn å sitte i ett rom med dårlig luft.

Husk ett menneske skal ha ca ha 30m3 i timen med luft som en tommelfingeregel.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er et kjellerrom i et hus fra 1961,ingen fukt. Er kun avtrekksluker og spalter over vinduene i huset. Rommet blir så å si lufttett,med 2 dører, den ene er lyddør. Det er forøvrig 2 vinduer i rommet med spalte øverst. Mulig det blir nok med 2 stk avtrekksluker? Blir 1-3 personer tenker jeg

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha litt folk i rommet ville jeg anbefalt to vanlige avtrekksluker av typen hvor du kan justere hvor mye luken skal være åpen. Da har du ganske store justeringsmuligheter fra helt lukket til begge helt åpen ved behov (sistnevnte sirkulerer mye luft).
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •