Hei!

Jeg har nylig investert i et par Amphion Xenon og en Jungson Capio. Jeg er storfornøyd med dette, men jeg merker at rommet ikke er optimalt. Har opplevd dette med tidligere anlegg jeg har hatt her også. Jeg skal derfor gjøre noen inngrep ved å sette bassfeller i alle hjørner langs gulvet, plassere diffusorer i rommet for god spredning, og absorberende plater for å generelt dempe litt.

Jeg er rimelig ny innen akustikk og optimalisering av rom, og trenger derfor litt råd og tips om hvordan jeg skal gå frem. Rommet er forøvrig 10 KVM.

Jeg er kun 16 år, og har derfor rimelig tight budsjett, og skal derfor lage det jeg trenger selv.

Jeg tenker å lage bassfellene av glava isolasjon. Jeg vil først snekre likesidede trekanter. Disse plasserer jeg glavaen i så det holdes på plass, slik at jeg får en bassfelle som kan plasseres i et hjørne. Jeg tenker å ha fire av disse, et i hvert hjørne, stående på gulvet. Rundt 1 meter høye og 30 cm dype ved bakvegg, og 22 cm på frontvegg på hver side av høyttalerne. De kan kun være 22 cm på "frontvegg" da jeg har en dør som eventuelt vil slå borti bassfellen hvis den er dypere enn 22 cm.

Diffusorer: Her tenkte jeg å kjøpe en slik plate: Skumplast (Frigolit) - Støp, mur & puss - Støp & grunnmur - BYGGmax
Denne platen tenker jeg så å skjære opp i flere små "klosser" i forskjellige størrelser som jeg så limer på en sponplate. Da vil det antakeligvis se slik ut når jeg er ferdig;

Skal lage bassfeller, diffusjoner og absorberende plater, trenger hjelp!-ned-jpg

Når det kommer til absorpsjonplatene har jeg en klar plan om utførelsen, men ikke hva jeg skal bruke som vil gi en absorberende effekt.

Jeg lager meg da en ramme på rundt 5 cm, som jeg så legger det absorberende materialet i, før jeg trekker det med litt tekstil. Men trenger som sagt til tips hva jeg kan bruke som er absorberende.

På forhånd, takk for alle tips!