Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!

Hei

Da er det min tur å starte opp byggetråd for min kommende hjemmekino

Etter år med venting, planlegging og svevende drømmer, ja dere vet hva jeg snakker om, er tiden endelig kommet. En lang carport under rekkehuset vårt har blitt gjort om til garasje i forkant og et rom i bakkant. Rommet måler 4,2m x 3,5m altså 14,7m2. Det er dette herlige rommet som nå skal bli min egen hjemmekino. Jeg har full WAF på dette prosjektet noe jeg takker min skaper for!

I utgangspunktet var carporten gruslagt. Her støpte vi gulvet både til garasjen og kinoen. Det fine var at jeg visste at dette skulle bli kino og benyttet dermed muligheten til å støpe gulvet flytende. Det er altså ikke i kontakt med vegger på noen av sidene og ligger helt fritt. Jeg har tatt ut en dør innenfra huset og inn i rommet gjennom det som før var ytterveggen ut mot carporten.

Slik er altså ståa i skrivende stund. Videre framdrift blir å bygge et rom i rommet. Jeg skal bygge lettvegger mot alle sidene. Her blir det isolajon og dobbel gips. Jeg kan nevne at det er ett lag gips på alle vegger fra før av, slik at jeg tilsammen ender opp med 3 lag gips i alle retninger ( også tak ) I taket skal jeg legge 2"4 ( 48x98 ) med 30 cm avstand og legge dobbel gips. Disse blir lagt oppå toppsvilla på lettveggene og med et par cm luft opp mot det eksisterende taket. Slik vil jeg få et rom og et gulv som er helt fysisk adskilt fra resten av huset. Men det er alltid et men... Døren inn og ut av kinoen blir det "svake punktet" Jeg nevnte tidligere at jeg har tatt ut en dør. dette er en vanlig massiv innerdør ( det eneste kravet fra samboer før jeg fikk frie tøyler var at døra inn i rommet skulle være av samme utseende som resten husets innerdører ( jeg aksepterte kravet og bukket dypt i støvet) ) Det fine er at det vil være mulighet for å sette inn enda en dør bak denne. Her skal jeg investere i en skikkelig lyddør. Den perfekte "lydboksen" vil alikevel være litt brutt fordi dørstokker og foringer vil måtte settes opp, og vil være i "kontakt" med hverandre.

Alt ialt skulle dette gi meg ett fint utgangspunkt for en god hjemmekino!

De første bildene fra prosjektet kommer imorgen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Det høres ut som du har tenkt en del på dette, og har lagt gode planer. Det er alltid et veldig godt utgangspunkt.

Hvor høyt er de som under taket? Standard 240 cm?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksisterende tak er nå 2,47m.
    Med 20mm luft, 98mm "takbjelke" og to lag gips (13mm x 2) 26mm trekker jeg ifra 144mm og ender opp rundt 2,32m. Til å leve med.... men har en følelse av at de på bakrekka må bøye seg ned under prosjektor når setene tildeles

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder fra byggestarten

Noen bilder fra byggestarten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg prøvd å ta et bilde av isopor strimlen som jeg la ut mot alle vegger da vi støpte gulvet. Den er ca 20mm bred. Dette gjør at gulvet ligger fritt på alle fire sider.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    232cm bør holde ganske bra det, selv med platå. Det er jo ikke meningen man skal stå å se på film heller

Hvordan har du tenkt til å gjøre det med belysning? Hvis spotlights er aktuelt regner jeg med at du ikke har tenkt til å montere disse direkte i taket når du legger såpass vekt på å lydisolere rommet. Spotkasser er jo da et bra alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotlights er jo veldig aktuelt.
    Da må det lages kasser eller nedforinger. Jeg liker spesielt hvordan WOLB har fått det til i sin kino http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/WOLB

Har også lekt med tanken på belysning på vegg. Her fins det utrolig masse fint å få kjøpt. Noen offentlige kinoer har lys som sendes mot veggene og som dimmes ned og slukkes rett før filmen starter. Dette liker jeg. Jeg har også sett diverse lys formet som "fakler" altså de stikker litt ut fra veggen. Mye flott som lages for tiden. Alle lyskilder må jo være dimmbare.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

videre fremgang

En liten kveldsoppdatering

Kvelden har gått i å kjøre fugeskum på alle mulig tenkelig plasser hvor lyd kan forplante seg. Husk at det vi ser på bildene er veggene som kommer bak lettveggene jeg senere skal bygge. Et uhyre viktig arbeid. Jeg har også fått satt opp gips hvor dette manglet bla. rundt døra og diverse småplasser. Alle hull, sår og gipskruer og selvfølgelig skjøtene mellom platene skal omhyggelig sparkles. Her overlates ingenting til tilfeldighetene. Fortsatt fin kveld!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering

Det sparkles, skummes, fuges og finpusses på ytterveggene. Mye arbeid, men det var vi klar over...

Materialen til innerveggene er ankommet! :-D Det kan være at vi så smått kan begynne med å sette disse opp på mandag eller tirsdag. Jeg ønsker å legge gummimatte under bunnsvilla ned mot gulvet. Noen som har forslag til hvor jeg kan få tak i dette?

Ellers så har jeg tatt en avgjørelse på belysning i kinoen. Jeg ble inspirert av en kino som jeg fant via bilde-søk på google. Jeg har ikke sett dette gjort på noen av hjemmekinoen her på forumet, ihvertfall ikke de som ligger blandt de som er stemt fram som topp ti. Tegningen over dette er forløpig bare i hodet mitt. Men gromt blir det! 8) Mer om dette senere.

Utsmykkingen er også delvis avgjort. Fargevalget for taket blir definitivt sort matt. Føler at intet annet hadde fungert for å få bort gjenskinn fra lerret.

Fortsatt god laurdagskveld!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koker i topplokket!

På dette stadiet er det 1000 ting som må tenkes over og avgjøres...

Ventilasjonen i kinoen må kobles på det eksisterende Villavent systemet i huset. Må regne kubikk luft og om anlegget er stort nok til å takle et rom til på 14 kvm. Hvor skal jeg koble meg på... og andre "artige" problemstillinger..

Pilaster. Det ser ut som jeg må til utlandet for å få tak i dette. Fant en forhandler i Nederland. Har skrevet mail til dem så ser vi hvor dette ender...

Må ha et møte med elektriker snarest. Må legge fram mine planer og høre hans innspill...

Plassering av bakhøytalerne.... må jeg gå for in-wall pga nærheten til bakre rekke? ARGHH!

Mye å tenke på! Imorgen begynner vi å reise innerveggene!!! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dag med god fremgang og flere gode nyheter på endel ting som har bekymret meg.

Jeg har fått tegning over ventilasjonsystemet og vi har funnet ut hvor vi kan koble oss på eksisterende rør. Det var nærmere enn jeg trodde og det ser ut som vi sparer endel jobb. Har snakket med Systemair i Sandnes og de kunne fortelle at mitt aggregat hadde nok kapasitet til kinorommet også! PUH! På anbafaling fra dem blir blir det ett avtrekk og en tilluft ventil. (jeg hadde tenkt to av hver)

Pilaster. Jeg skal ha fire pilaster i rommet som dekor. Den belgiske fabrikken hadde heldigvis forhandler i norge og jeg har snakket med en utrolig hyggelig mann på Byggdekor AS som ga meg et skriftlig tilbud på det jeg ønsket. Han la også igjen et bilde på Pilaster tråden jeg startet heromdagen. En lettelse å få ut av verden!

Jeg var også innom HiFi Klubben her i Bodø og hadde en lengre samtale med Eivind om plassering av bakhøytalere. Det handler mest om min bekymring for lyden stakkarane som sitter helt ytterst bakerst i kinoen skal oppleve ( eller ikke oppleve siden høytalerne kommer over hodet deres). Men har slått meg til ro med at dette kommer til å ordne seg.

Byggearbeidet går sakte fremover. Bunnsvillene ( 68x36 ) er kappet og gummimatten (6mm tykk) som skal være mellom svilla og gulvet er ferdig skjært. Ellers har vi tatt hull i veggen hvor ventilasjonen skal bli ført inn i rommet. Se bilder!

Ha en fin kveld!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig bra driv her

Så du grubler litt? Jeg har ikke tall på hvor mange netter jeg lå våken og funderte på forskjellige løsninger da jeg bygde kino... Men man kommer jo i mål til slutt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forståelsen tols1, du skjønner hva jeg gjennomgår :-D

En liten kveldsoppdatering.

Vi har flekket av litt mer av tak og vegger for å få bedre tilgang når vi skal jobbe med ventilasjonen. Vi har sjekket, dobbeltsjekket, trippelsjekket og frippelsjekket av vi kobler oss på riktig rør ( tilluft og avtrekk ) Hvis det viser seg at vi tar feil kommer jeg aldri til å inrømme det her på forumet :-P Henter imorgen ut delene jeg trenger for å koble meg på og videreføre ventilasjonen inn i kinorommet. Gleder meg!

God kveld

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en liten ting

Jeg har idag bestilt 4 Pilastre fra OracDecor i Belgia via den norske forhandleren. Stor takk til min samboer som ikke lagde noe nevneverdig oppstyr ( selv om muligheten var der ) da jeg med så vidt hørbar stemme fortalte hva denne delen av festen kostet 8) Legger ved en bilde som jeg fikk fra den norske forhandleren, han hadde levert slike pilastre til denne kinoen ( samme type som jeg har bestilt ) Vet ikke hvem sin hjemmekino det er, men kan hende dere veteraner på forumet vet. Det er heller ikke mitt bilde. Vakkert er det uansett!

Fortsatt god kveld

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har gått med svært mange timer på å gjøre ferdig ventilasjonen. Som det første bildet viser, har vi nå koblet oss på den eksisterende ventilasjonen og ført rørene inn i kinorommet. Stussene på bildet havner inni kassene som skal romme rørene videre til avtrekk over kinoens hardware og tilluft over sitteplassene. I disse kassene skal også lydfellene ligge.( + HDMI til PJ? )

Legger også med noen bilder av den ferdige bunnsvillen med 6mm gummi under. Den er nå solid forankret i gulvet med bolter og vi kan nå begynne å reise innerveggene.

Elektrikeren kommer imorgen for å høre om mine fantasier innen belysning lar seg utføre i virkeligheten 8)

God aften

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt siden sist

Rammen til innerveggene er ferdig!
    Noen takbjelker og noe isolasjon er kommet på plass!

Elektrikeren kommer imorgen. Vi har avtalt at han skal ha med seg en del basic utstyr slik at vi får gjort en begynnelse. Viktig jobb dette, og jeg gleder meg vannvittig til å komme igang med denne delen av prosjektet!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin tråd dette? Takk for grunndig dokumentasjon!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennendes tråd detten, planlegger selv start av en liten kino rundt sommerstider, så passer bra med inspirasjon.

Stå på videre, dette blir knallbra når du kommer i mål!.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinobyggern
    Enda en liten ting

Jeg har idag bestilt 4 Pilastre fra OracDecor i Belgia via den norske forhandleren. Stor takk til min samboer som ikke lagde noe nevneverdig oppstyr ( selv om muligheten var der ) da jeg med så vidt hørbar stemme fortalte hva denne delen av festen kostet 8) Legger ved en bilde som jeg fikk fra den norske forhandleren, han hadde levert slike pilastre til denne kinoen ( samme type som jeg har bestilt ) Vet ikke hvem sin hjemmekino det er, men kan hende dere veteraner på forumet vet. Det er heller ikke mitt bilde. Vakkert er det uansett!

Fortsatt god kveld
    Dette blir spennende å se hvordan blir!

Ellers har du bra fremgang nå, men; isolerer du før du legger rør til det elektriske? Eller skal du ikke ha noe i den veggen med isolasjon?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •