Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette var lekkert! Fin tråd!

Har et litt mer generelt spørsmål mtp rom-optimalisering.
    Når jeg har sett for meg mitt fremtidige rom i hodet, så har jeg alltid sett for meg en komplekst skjultanlegg med trekkrør hit og dit, men egentlig så er jo dette super-ugunstig mtp lydisolasjon. Hva er dine tanker rundt dette? Regner med dette er noe som er diskutert ved planlegging av de flere slike rom?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du liker tråden! :-)

Jeg går ut ifra at du mener at det å perforere vegger og kanskje tak med hull til veggbokser og kabler er eller kan være uheldig. Det kan godt være. Da jeg startet opp prosjektet var mitt ønske et rom som var så lydtett at jeg kunne spille film og høre på musikk uten å plage nabodama eller samboeren og den lille dattera mi. Jeg var så heldig at jeg hadde muligheten til å støpe ett gulv som ligger fritt mot alle vegger. Jeg har også kjøpt en 40dB lyddør. Disse to tiltakene kostet mange tusen kroner. I tillegg står resten av vegg og takkonstruksjonene fritt fra de eksisterende veggene. Også el-komponentskapet er gipset inn med dobbel gips. Derimot kan man se at jeg ikke har greenglue eller swedac mellom gipslagene. Det jeg prøver å si er at hver enkelt kinobygger må finne ut hvor mye penger og arbeid han/hun vil legge ned. Hva er behovet og hva ønsker man å oppnå? Noen går skikkelig vitenskapelig til verks på alle tenkelige punkter og det er både interessant og veldig artig lesning og de ender opp med et prosjekt i spitzenklasse. For min egen del tror jeg ikke de hullene jeg har laget vil forringe så mye at jeg ikke oppnår mitt ønske. :-)

Når skal du starte på ditt prosjekt og hvilken plan har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommel opp, fint med mange bilder

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig flott og gjennomført ut Jeg har to spørsmål.

Har du sjekket om det blir noe sus i ventilasjonskanalene? Jeg ble nemlig anbefalt å bruke spiro-rør som er glatte inni, siden slike fleksi-rør kunne medføre en del susing.

Og hvordan har du festet plata i forkant av podiet? Kan ikke se noen skruer...?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinobyggern
    Det jeg prøver å si er at hver enkelt kinobygger må finne ut hvor mye penger og arbeid han/hun vil legge ned. Hva er behovet og hva ønsker man å oppnå?

Hehe ja det er jo klart at man alltid må gå inn i en eller annen form for kompromiss antar jeg. Jeg har alltid bare sett for meg at slike skjultbokser blir en lydbro av dimensjoner, uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å si det. Men samtidig så sliter jeg litt med å se hva alternativet skulle vært. Åpent anlegg er jo heller ikke så lekkert akkurat. Kanskje eventuelt minimere behovet for stikk i rommet bortsett fra der utstyret skal stå, samt en nedfelt kanal i gulvet eller noe for HT-kabler bakover.. Rett og slett usikker altså.

Nei rommet eksisterer ikke en gang pr dags dato, men i løpet av 2013 eventuelt våren 2014 skal det enten kjøpes eller bygges bolig, og AV-rom skal prioriteres. Dvs hus uten AV-rom er uaktuelt, og det skal bli så stort som det trengs. Så utførelsen blir jo egentlig litt avhengig av huset ellers, med det er fryktelig mange tanker og skisser som suser rundt i hodet fordi om

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser veldig flott og gjennomført ut Jeg har to spørsmål.

Har du sjekket om det blir noe sus i ventilasjonskanalene? Jeg ble nemlig anbefalt å bruke spiro-rør som er glatte inni, siden slike fleksi-rør kunne medføre en del susing.

Og hvordan har du festet plata i forkant av podiet? Kan ikke se noen skruer...?
    Takk for tilbakemelding

Altså dette er en problemstilling jeg ikke har tenkt på i det hele tatt. Jeg sprang derfor sporenstreks ned i kinoen for å sjekke dette ut. Tilluftsventilen er det et pittelite sus fra, men man skal være rimelig nært med øret for å høre det. Når jeg napper ut ventilen blir det helt helt tyst. Det er altså ventilen som lager lyd ikke selve rørene. Det er det samme med avtrekket bare at her lager ventilen enda mindre lyd. Også her blir det helt stille når jeg tar ut selve ventilen. Jeg nevner at lydfellene står montert rett foran ventilene både på tilluft og avtrekk. Kan det være disse som tar opp eventuell lyd i rørene? Konkluderer med at dette ikke vil skape krøll hos meg.

Angående platen ifront av scena, er den kun oppstilt for bildet sin del. Jeg vurderer monteringslim men er fortsatt usikker (tror limet vil trekke inn i endeveden)

Fortsatt god kveld

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aah, da er jo alt i skjønneste orden Det er nok lydfellene som sluker sus fra kanalene, antagelig. Til tross for at jeg har glatte spirorør blir det litt svak rumling fra kanalen, men dette skyldes antagelig et 90 graders bend jeg har rett før ventilen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny runde med bilder fra bygging av scena

Legger inn endel bilder fra byggingen av scena. Det er tatt hull for uplights og alt av kabler ligger klar 8)

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4754-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4756-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4765-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4777-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4778-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4779-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4780-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4781-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4782-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4783-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4784-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4785-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4786-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4787-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4788-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4789-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4790-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en bildeserie fra siste del av byggingen av taket. I skrivende stund er taket malt sort, men tar med disse for å tilfredstille oss som ikke gidder å lese så mye men vil se på masse bilder istedet :wink:

Taket ble forøvrig ett vanvittig timesluk med påfølgende svette tskjorter som kunne vries over sluket etter endt økt. Resultatet ble over all forventning, nærmest som kunst å regne. Med LED stripsene på, formelig svever taket og den matte deilige malingen sluker alt lys og man bare aner vinklingen på boksen... herlig

Mer bilder av det ferdige taket kommer

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4702-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4703-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4706-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4707-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4708-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4709-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4710-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4711-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4714-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4717-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4719-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4720-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4721-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4723-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4724-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4726-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4727-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4728-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4732-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4737-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4738-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4739-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4740-jpg

Kinobyggern bygger .... kino. Endelig er sommern over.. det er KINOTID! Nye bilder!-img_4741-jpg

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fresh... Dette blir spennende, skulle ønske jeg hadde høyere til tak i kinoen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temmelig smooth sparklejobb du har gjort gjennomført og lekkert.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, sparklejobben er meget pent utført! Men jeg la merke til et par ting. Det ser ikke ut som du har noe demping/isolasjon i verken platting eller takbokser? I så fall, er det noen grunn til det, eller har du kanskje fyllt disse etter at bildene ble tatt?
    Vil tro at hvis plattingen er hul kan du lett få problemer med resonanser som vil påvirke akustikken i rommet...:???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har selvfølgelig helt rett i at de to tingene du nevner kan påvirke akustikken i rommet. Underveis i byggingen har jeg bekymret meg for dette...

Imidlertid har jeg på plattingen gjort noen småting som kan bøte ihvertfall litt på evnt resonans. Bak fronten på plattingen har jeg fylt hulrommene med glava. Med enkle bankeøvelser kunne jeg høre at det gikk fra en "hul bokslyd" til en mer dempet en. I tillegg har jeg lagt remser med ullpapp under hele konstruksjonen for om mulig å ta opp små vibrasjoner fra gulvet. Det kommer et tykt veggtilvegg teppe oppå plattingen og en kanontung 4 setersofa som dekker nesten hele arealet.

Når det gjelder takboksen må jeg si at her gjenstår det bare å krysse fingrene. Viser det seg at dette ødelegger for meg er det bare en ting å gjøre, nemlig å rive opp boksen og isolere den...

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Respektabel mengde med kabler i platten der, men det virker jo som om du har peiling på dette
    Du har min fulle respekt med den sparklejobben i taket ihvertfall. Knivskarpe kanter kunne ikke ha vært enkelt å få til. Kan jeg spørre om hvilken sparkel du brukte?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det nabon!
    Jeg hadde først en bøtte med fin gips sparkel fra Scanox. Den var veldig bra! Nå helt i slutten Jotun sin gipssparkel type fin. Den var om mulig enda bedre. Det stod "ny oppskrift" på spannet, men om vi menig menn merker forskjell fra den forrige "oppskriften"vet jeg ikke 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sparkel kan jeg nevne at fin sparkel er beregnet på nettopp den siste finishen. Bruk en grovere type for å fylle hull, sprekker ol. Bruker du fin type til å rette opp grovere ting, ender man opp med at den ikke tørker ordentlig og du får en "deigete" masse som ikke lar seg jobbe/pusse med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget bra dette!

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra skal si du kan sparkle!
    Følger med videre!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser spennende ut! blir elektronikken og stereo anlegget like spennende og gjennomført, eller går du for klassikerene?

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megareksik
    dette ser spennende ut! blir elektronikken og stereo anlegget like spennende og gjennomført, eller går du for klassikerene?

mvh
    Ja om ikke spennende så vil jeg kanskje kalle oppsettet mitt folkelig 8) Til front har jeg B&W CM9 og CM Centre 2. Jeg har B&W DS6 til surround og B&W M-1 til surround back. Så har jeg en B&W ASW10 til rumlekasse.

For å drive det hele har jeg en Pioneer SC-LX81 og en Panasonic BDT310 blueray spiller. Jeg har også en CanalDigital HD PVR dekoder og AppleTV boks.

Prosjektor og lerret skal jeg komme tilbake til med en liten bildeserie

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •