Sørum Karsk- og Maskinlag bygger kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sørum Karsk- og Maskinlag bygger kino

Etter flere år i plan, tegnings og kranglingsfasen (kjerringa arkitekt, gubben ingeniør), stod eneboligen ferdig i 2012.

Kjellern ble bestilt u-innredet og ca 60 kvm ble satt av til voksenrom, der hjemmekino var planlagt i 23 av dem.

Så etter noen mnd i nytt hus måtte det bli kick-off for hjemmekinobygging i2013.

Utgangspunktet er 2 yttervegger med 150mm rockwool, isopor og sprøytebetong og 2 lettvegger med OSB og gips. Betonggulv med vannvarme i egen sone. Balansert ventilasjon med utluftsventil i rommet og trekk under dørspalte (kommer tilbake til dette).

Plan: Flytte døråpning i forhold til tegnig, lekte ut vegg (50cm) mot tekniskrom pga dårlig planlegging av rørlegger. Utnytter dette til å lage komponent- og senterhøytallerkasse.
    Lage spot- og rørskjermingskasse med opplys mot tak. Lekte ned tak, pga særs mye rør. Trekke alt av rør for kabler og strøm til et 7.1 oppsett.
    Slå 2 lag gips på alt med Green Glue i mellom. Svart scenemolton og fluffy gulvteppe.
    5 seter, 2 foran 3 bak (+22 cm plan).

Status utstyr: Anlegget ble handlet mens jeg bodde i UK

Receiver: Pioneer SC-LX75
    Front: B&W CM9
    Senter: B&W CM Center 2
    Back: B&W CM 5 på orginale stativ
    Sub: B&W ASW10
    Div QED og monster cable
    Panasonic bdt220
    Ipad som fjernkontroll
    Lys og styring blir X-comfort

Ikke kjøpt inn ennå
    Lerret - blir nok DreamScreen 130" hvit
    Prosjektor - vurdere sterkt Sony VPL-HW50ES
    Extra sub? har tenkt til å prøve med en, men frykter at det blir snaut.

Saken er at jeg ikke har spesielt god greie på akustikk eller hjemmekino bygging, og således ganske så spent på resultatet. Kjenner meg selv såpass godt at det viktig nå er å få rommet bra, for anlegget kommer til å vokse.

Derfor; hvis noen ser noen umiddelbare og innlysende tabber, så si gjerne fra. Jeg holder tråden oppdatert med bilder i tiden framover, men siden jeg har engasjert snekker er det litt fart over sakene

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojj, dette blir gøy å følge med på...
    Ser vi har nesten samme hardware, også.

Holder selv på med planlegging av rommet, Elv om mitt rom også er stuen i huset... Men kino blir det i hvert fall :-)

Følger med... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo
    Ojj, dette blir gøy å følge med på...
    Ser vi har nesten samme hardware, også.

Holder selv på med planlegging av rommet, Elv om mitt rom også er stuen i huset... Men kino blir det i hvert fall :-)

Følger med... :-)

Så bra, har du samme sub'n også? Er fan av litt mer trøkk en den leverer, så lurte på om det vil være tilfredstillende å handle en til eller om jeg må over på noe større.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å utnytte plassen og tillegg gjøre det pent, har jeg nå forsenket inn en senterhøytallerboks i komponenthylla. Denne vil da akkurat gå klar av lerretes høyde. Spørsmålet er om dette er en dum eller god ide å lage en såpass trang kasse til senterhøytalleren mhp lyden?

Etter å ha lest litt mer om plassering av sidehøytallere, viser det seg vel at disse har jeg tatt ut rør til for langt fram i rommet. De vil altså ved nåværende uttak plasseres foran første seterad. Er denne tabben så stor at jeg bør rive ned 2 lags gips igjen (gluet med green glue)?

Legger også ved løsning på spottkasse og første utkast til opplyslist, der tanken er å bruke led strips rundt.

Førøvrig går det noe helt voldsomt med Green Glue, handla nytt spann i dag. Kjenner det hadde vært morsomt å høre forskjellen med og uten....

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les hva Akto her på forumet gjorde. Står ett innleg om det i lyd og bilde.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eaton
    For å utnytte plassen og tillegg gjøre det pent, har jeg nå forsenket inn en senterhøytallerboks i komponenthylla. Denne vil da akkurat gå klar av lerretes høyde. Spørsmålet er om dette er en dum eller god ide å lage en såpass trang kasse til senterhøytalleren mhp lyden?
    Om fronten av senter høytaler er flush med front av hylla så bør ikke det ha noe si.

Tror dette blir en meget god start og atter en tråd og holde øye på

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Om fronten av senter høytaler er flush med front av hylla så bør ikke det ha noe si.

Tror dette blir en meget god start og atter en tråd og holde øye på

Ok og takk for det. Senterhøytalleren blir helt flush og isolert fra resten av hylla (boks i boks).

Er ferdig med dobbelgips i vegg og takk nå, bortsett fra en vinklet innkassing i bakhjørner, der det blir akustikkplater/bassfeller. Dette blir gjort etter at nivåkassa bakerst i rommet er blitt bygd. Tenkte på 27cm i høydeforskjell mellom rad 1 og 2, håper det er nok til å se over kålhodet til han foran.

Dere som legger tepper på betong, bruker dere plast evt noe annet under?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært en liten pause her pga sjukdom, men nå er det full fres igjen.

Nivå 2, bak i kinoen vil ligge som sagt 27cm over nivå 1og være 2 meter lang. (bredde er 3,75)

Laget kasse i dag, stappa med isolasjon og trekt strøm i tilfelle jeg endag blir så lat at jeg må ha el.stoler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt gjort litt mer innkjøp:

Jeg endte jeg opp med et rettrammet DreamScreen V4 120" DynaGrey D65.

Gulvteppe ble TeppeAbos langflossa Shaggy Finesse, grått. Dette var det noe mer skinn i en tenkt, så det kan hende jeg på godt norsk har driti på draget.

Svart scenemolton og lim ligger klart, takfeste på plass (Chief RPA Universal)

Jeg sliter dog med ledstripe løsningen. Trenger sammenhengene 16meter og da helst kun med en trafo som i tillegg kan dimmes. Tips? Som dere kanskje ser av bildet er det ment å legge denne oppi liste slik at den bli usynlig og vil fungere kun som opplys.

Etter å trøkka ut 12 tuber med akryl var det bare å kjøpe 12 til i dag, tviler på om det holder også...på tide å kjøpe seg en motorisert pistol snart.

Utover det, er første lag med sparkel påført, litt puss nå så blir det molton*******.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •