Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer

Hei folkens!

Nytt hus ble overtatt 1.november 2012 og der opprettet vi raskt en midlertidig kino i sokkelstua. Her er det derimot store vindusflater og åpent til trapp. Vi har en ubenyttet bod på 24kvm som det har blitt gitt grønt lys til et dedikert kinorom Dette blir da byggeloggen for hjemmekino v2 8)

Trelast til stenderveggene på plass, byggestart 5/4/2013
    Stendere oppe, rør og isolasjon påbegynt - 13/4/2013
    Tømme det nye kinorommet for flyttekasser og annet stæsj - Fullført 2/4/2013
    Reise stenderverk (48x48 trukket 30mm ut fra betongvegg) - Fullført 21/4/2013
    Legge opp rør for kabler / strøm - Fullført 01/5/2013
    Fylle veggene med 50mm isolasjonsplater - Fullført 1/5/2013
    Kle vegger (1 lag med 13mm Gips) - Fullført 1/5/2013
    Sparkle/pusse veggene - Fullført 13/5/2013
    Ny 16A-kurs lagt inn, strøm oppkoblet - Fullført 14/5/2013
    Veggene ferdig tapetsert - Fullført 15/5/2013
    Maling ferdig - Fullført 21/5/2013
    Parkett ferdig - Fullført 26/5/2013
    Lerretramme trukket og hengt opp - Fullført 28/5/2013
    Lyskasser/soffits - gjenstår - Bygd ferdig, ikke malt enda
    Listverk - Fullført
    Terminere veggkabling - gjenstår

Noen plantegninger under som viser litt av vurderingsprosessen...
    Sist endret av Halair; 01-15-2014 kl 11:13

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg tror jeg ville snudd og tatt lerretet på motsatt side hvis mulig... med et såpass bra rom som du har så kan du en gang i fremtiden fint ta et lerret på 2,7 - 3 meter bredde og da blir den andre veggen for liten og skjevt plassert Mindre forstyrrende også med inn/utgang bak stolene fremfor ved siden av lerretet.

Når det gjelder konstruksjon så må du definere hvor viktig eller nødvendig det er med god lydisolering eller ikke. Lydisolering koster tid og penger å gjøre skikkelig, men det er ikke så kult å ikke få ha på litt lyd pga våkne barn, sint fru/ naboer osv.

Ellers ser det ut som du har bra utstyr og rammene bør ligge godt til rette for en riktig bra kinoopplevelse

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for input 8-) Tror det er et godt tips å snu 180grader på rommet ja

Ifht lydisolering så tror jeg at jeg har gode kort for hånden da rommet er under bakkenivå og det er betong i etasjeskilleren. Rommet er også i motsatt ende og etasje ifht soveromsavdelingen Nå har jeg ikke testet anlegget i dette rommet enda så jeg må nesten høre, men jeg har ingen planer om noe ekstremt høytspillende anlegg, god/fyldig lyd er viktigere enn høy lyd/skremselsfaktor.

Nettomålene på rommet vil naturligvis krympe noe etter vegger er satt opp etc, samme gjelder takhøyden som er noe marginal (225cm nå).

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snu rommet, det vil jeg si det er det beste.

Nå vet ikke jeg hvor mye du har tenkt til å "ta den ut" men om du skal få kontroll på lyden under lave frekvenser så er det bare en ting som gjelder og det er store bredbåndsabsorbenter (bassfeller). En billig og effektiv måte å bygge dette på er vanlig gul glava. Om du skal ha kontroll langt ned i bassen bør du hvertfall dekke hele frontveggen med 50-60cm fra gulv til tak. Du kan også da bygge høyttalerne inn i denne veggen og bare sette opp en lettvegg på yttersiden. Også kjøpe et lydtranparent lerret.
    Da får du en ren vegg med kun bilde på også får du relativ bra kontroll på lyden sammen med akustikkplater i første refleksjoner og diffusor på bakvegg.

Men nå vet jeg ikke helt hvor store ambisjoner du har med dette rommet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet kommer ikke til å bli noen ekstremøvelse, verken når det gjelder watt, antall kanaler eller kroner brukt. Men rommet blir et dedikert lyd&bilderom og vegger må isoleres uansett 8-) Kan evt bygge en falsk vegg hvis skjulte høyttalere i front blir løsningen. Liker dog de gule elementene til B&W :wink:

Anlegget er kun 2.0 nå og forblir nok det inntil rommet er ferdig, 5.1 blir maks på sikt. Marantzen er "kun" 60W/kanal men et fint utgangspunkt, men byttes nok ut etter hvert (godt ned på prioritering/akseptlisten hehe ) Bassfeller vil det være plass til.

Ambisjonene med rommet er å få til et estetisk pent rom, med et pent anlegg og herlig lyd 8-) Både til film og lyttebruk. Får lage noen nye planskisser og begynne å beregne materialmengder

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke morgenkaffen hadde fått satt seg enda når tegning v1 ble skissert opp... feil mål a gitt

Ny tegning med riktige mål samt plasseringsforslag lagt til, virker dette som en fornuftig løsning?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin størrelse på rommet ditt, med de oppdaterte målene ville jeg gjort det litt annerledes. Husk at det ikke er noen fasist når det gjelder dette. Det er til slutt du som må finne ut av hva du syntes er den mest praktiske/beste løsningen for deg. Det er viktig å tenke symmetri når det gjelder plassering av høytalere i forhold til vegger og rommet. Det er også en stor fordel å få avstand til bakveggen, det er derfor jeg har plassert soffaen litt ut i rommet.
    Jeg ville kanskje ha valgt noen mindre dipol/bipol bakhøytalere hvis du går for denne løsningen, da blir de ikke så i veien. Kan monteres oppe på side veggene.
    Jeg har ikke tatt med akkustikk, det er ganske stor uenighet om det å dempe første refleksjon på side veggene er ideelt.
    Prosjektoren må plasseres etter manual for gitt størrelse på lerretet.
    Kan være en fordel å montere en dør, mellom badstueveggen og bod slik at det blir et lukket rektangulært rom, bra for symmetri og holder lyden inne i kinoen der den hører hjemme. Denne plasseringen gjør det også enkelt å lage en falsk vegg i front hvis du har lyst å skjule høyttalerene og kanskje bygge maskering.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bullfire, takk for input

Vurderer en ekstra dør ja, enten mellom badstu/bod eller bygge denne ut i høyre hjørne av kinorommet. Gangen inn til kino er smal (95cm).

Rommet er nok for smalt til å snu sofa ref ditt forslag, sofaen er nesten 4m bred på det videste og rommet kun 4,3m bredt. Dermed blir det vel trangt å komme forbi og WAF synker til bunns :roll:

Ifht akustikk så er som du sier egen opplevelse og smak som styrer, jeg har mine tanker men mangler erfaringen derfor er jeg veldig takknemlig for ideér og innspill ifht hva som bør/bør ikke gjøres Å planlegge koster lite ifht å rive/endre idiotiske løsninger 8)

Sofa bør trekkes noe ut fra vegg som du sier, en diffusjonsbasert løsning på bakvegg vil også hjelpe på romfølelsen / åpne opp bak lydmessig. Rent estetisk tror jeg en skylineløsning her blir knalltøff 8-)
    Akustiske dempleplater har jeg trua på, både mtp akustikk men også estetisk da jeg trekker disse med noen pene stoff :wink:
    Gulv vil bli parkett + teppe, samt taket vil få noen dempeplater.

Er en asymetrisk romløsning et stort problem? På linje med et kvadratisk rom? Jeg spør av ren nysgjerrighet :wink:
    Jeg har tegnet inn høyttalerplassering og lytteposisjon off-center ifht rommet. Avstand fra PJ til lerret er lik 4m mens synsavstand til lerret er 3m.

Foreløpig prøver jeg å snekre sammen en god plan - og innspillene her så langt har hjulpet godt på!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    ...Når det gjelder konstruksjon så må du definere hvor viktig eller nødvendig det er med god lydisolering eller ikke. Lydisolering koster tid og penger å gjøre skikkelig, men det er ikke så kult å ikke få ha på litt lyd pga våkne barn, sint fru/ naboer osv.
    Hadde hjemme-alene-kveld med min datter på 4mnd da fruen feiret sin bursdag ute med kaklegjengen... Fikk dermed anledning til å sjekke BAW (Baby Acceptance Factor) :twisted:

Kinoen i dag er midt i lengderetningen av huset, med åpen trappeløsning opp til hovedetasjen og videre til hems. Dvs det er litt avstand bort til soverom som da er i enden av huset, men ikke til resten av oppholdsrommene forøvrig. B&W 603 kjørte maks av det AV-recieveren klarte å gi og hu sov like godt 8)

I det tiltenkte rommet for den nye kinoen så er dette helt i motsatt ende ifht soverom samt at det blir to dører som skiller til rom opp til oppholdsdel. Tror dette blir knall!

Har ikke kommet noe videre enda da tiden flyr, men må snart ta en avgjørelse ifht eventuell gulvvarme, nytt elektrisk opplegg før snekringen kan begynne...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino v1 i mørket Vinduflater på vestre side, ugunstig ifht dagslys/sol men vi har ikke gardiner heller enda (stort hus, andre rom er blitt prioritert så langt)
    Dette er kun en midlertidig løsning fram til Hjemmekino v2 er klar...!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet i dag PJ inn i det tiltenkte rommet for å sjekke hvilke bildestørrelser som er mulig samt intrykk/opplevelse av dette fra tenkte sittepunkt 8-)
    Den umiddelbare følelsen er at dette kan ble meget bra!

På planlagt langvegg (avbildet) vil maks bildestørrelse bli rundt 120"/115" (hhv 16:9 / 2.39:1) Pga kort sitteavstand vil nok optimal størrelse bli noe mindre.

Testet også øvre langvegg slik at lengderetningen i rommet kunne utnyttes, hadde egentlig vurdert dette som en dårlig løsning pga 4-seterssofaens bredde - men denne kan gjøres smalere ved å fjerne en eller begge vinkelmodulene (de som koppholderne sitter i) Dette vil gi større fleksibilitet ifht sitteavstand og skjermstørrelse - men da bør det bli en hel baffelvegg med lydtransparent lerret :roll:

Godt jeg ikke har kjøpt inn materialer enda, for her tror jeg det blir en endring på hele løsningen 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller mer og mer mot skjult løsning / baffle wall 8-) Planløsning v2 revisjon 2 vedlagt ...
    Update 13/3 - Bestilt DIY lydtransparent lerret (Dreamscreen UltraHD v1 400x200cm)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sketchup testet : Planløsning i 3D-form, med og uten visning av lerret :-D
    Endelig bildestørrelse ikke konkretisert enda da jeg får prøve meg fram når jeg kommer så langt. Maskering blir det uansett behov for.

Bakveggen av lerret vil ikke bli platet, blir kun åpen isolering som blir trukket med svart stoff (velour fra Jysk e.l.) og i hjørnene blir det da også plass til bassfeller.
    Alt blir skult av lerretsveggen. Usikker på om A/V-utstyret skal plasseres bak lerret eller ei...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste oppdatering:

Da er bodet nesten tømt, men bygging kan starte Dvs handling av trevirke denne uken!

Fruen var nede og ble briefet om planløsning etc noe som resulterte i at rommet snus 180grader. Kan ikke sitte med ryggen mot døra må vite... :roll:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Siste oppdatering:

Fruen var nede og ble briefet om planløsning etc noe som resulterte i at rommet snus 180grader. Kan ikke sitte med ryggen mot døra må vite... :roll:
    Det betyr at planene om skjult løsning går i vasken da? Det blir i det hele tatt en utfordring med bredden i front med døra plassert helt i hjørnet.. Nei, jeg synes det var en bedre løsning med forntveggen slik du har skissert og døra bak.
    Kanskje du skulle lege ny dør inn til rommet fra siden, dvs bygge om de tilstøtende rommene også?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt beste løsning IMO var den jeg hadde lagt opp til sist ja Men siden det ikke er jeg som betaler alt er ikke alle retningslinjer jeg rår over heller hehe!

Nei, har trua på at skjult løsning fremdeles er liv laga men det går litt på bekostning av oppnåelig bildebredde..selv om det ikke blir optimalt...
    Å endre tilgang til kinoen via tilstøtende rom er dessverre ikke realistisk.

Planskisse lagt ved, lydtransparent felt i lerretet blir da maks 315cm, ulempen er at sofa/lydbilde blir klemt litt vel mye inntil venstre langvegg. Betraktningsavstand blir ca 3,5m.
    Muligens lerret/sofa kan vinkles litt skråere...hmm...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste løsningen er da mye mindre fornuftig enn første løsning, hvor blant annet lerretet, kan sentreres i rommet. Skal en først begi seg ut på noe som dette, hvor det er mye jobb involvert, så bør en gjøre det så optimalt som mulig. I så måte synes jeg argumentet med døra var ganske merkelig....

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den siste løsningen er da mye mindre fornuftig enn første løsning, hvor blant annet lerretet, kan sentreres i rommet.
    Enig i det...
    Jepp, ser den men da har jeg ikke dybde lenger til lydtransparent løsning...før isolasjon/stendervegger er maks bildebredde 285cm hvis jeg bruker langvegg som bildeflate. Nå MÅ det ikke være lydtransparent heller da men det å få brukt rommet til et større bilde er et prioritert (for meg) formål :???:

Rygg mot dør er mer en faktor knyttet til trivsel og siden det ikke er meg alene som skal nyte dette rommet så må det nok vektlegges. Stendervegger kan heldigvis føres opp uavhengig av planløsning så arbeidet går sin gang. Må bare ha alt klart (og godkjent) før kabelrør trekkes/veggplater kommer opp...!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Jepp, ser den men da har jeg ikke dybde lenger til lydtransparent løsning...før isolasjon/stendervegger er maks bildebredde 285cm hvis jeg bruker langvegg som bildeflate. Nå MÅ det ikke være lydtransparent heller da men det å få brukt rommet til et større bilde er et prioritert formål :???:
    Det skjønner jeg ikke. Så langt jeg kan se så er første skisserte løsning her, at rommet er snudd 180 grader, og da er jo forutsetningene identiske, med unntak av at man slipper døren i "frontveggen".

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det skjønner jeg ikke. Så langt jeg kan se så er første skisserte løsning her, at rommet er snudd 180 grader, og da er jo forutsetningene identiske, med unntak av at man slipper døren i "frontveggen".
    Litt usikker hvilken skisse du tar utgangspunkt i nå (jeg har vært innom flere alternative variasjoner så forvirringen er i så fall skapt av meg )

Men - Å bruke øvre kortvegg har fruen lagt ned veto på pga da kommer døren bak rygg og det blir uaktuelt (en følelsesgreie...)

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •