Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 99 av 99
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer Blir deilig å sette seg ned med første film tipper jeg.

Tenkt til å gjøre noen akustikktilltak?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med førpremiere :grin:
    Som Frode Øverli sier, "Til denne retten passer det godt med øl!"

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk begge to, det var deilig å få puttet minstejenta til sengs, fylle opp glasset og snurre film sammen med fruen 8-)
    Har vært to travle måneder og nå nærmer det seg slutten på dette prosjektet, er fremdeles en del mindre arbeider igjen men disse tas i litt roligere tempo.. Sommeren er her og den skal nytes8-)

Ja, det kommer akustiske tiltak i form av absorpsjon bak ht og 1.refleksjon. To plater i taket planlegges også. Det skal også inn en tykt teppe mellom lerret og sitteplassene. Selve lerret skal fylles med aku.materiale og så frister det med QRD-diffusere på bakvegg. Så det er noen byggetimer igjen kan man si! Hehe:-D oppdateringer følger... Jo, et tiltak til ser jeg komme frem og det begynner på S og slutter på UB...
    Fikk forøvrig kjørt anlegget på -0dB i går (Introen til Top Gun) og denne romlet greit i bassen, tok en innvendig og utvendig runde i huset for å høre hvilke "avvik" jeg kunne finne. Utendørs var det kun en svak lyd, ble oppfattet som noen som hadde radioen på inne mens innedørs var det slett ikke mye å spore. I stuen som er like over kan en høre noe mer rumling men langt fra noe bryderi. Sovefløyen er i motsatt side av huset og her høres ingenting

Nå kan jeg omsider rydde utav stuen i sokkelen slik at denne kommer til sin rett igjen...WAF :roll:

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detalj soffit/spot/isolasjon:

Soffits ble fylt med isolasjon der det var rom mellom spottene for å dempe opp rundt eventuell resonans i kassene.

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-spot-isolasjon-jpg

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med førpremiere
    Jeg begynner å bli utålmodig selv:wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått ordnet et nytt bilde som viser rommet en anelse bedre enn det forrige
    Rynkene er rettet en god del opp men skal ha en runde til når anledningen byr seg. De er som nevnt tidligere kun synlig når spottene er på.

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-komposittv2-4-jpg

Ellers blir det en oppgradering av høyttalerene neste uke, kom over noen litt nyere B&W og slo til Hentes på mandag.
    (Link til annonsen )
    Fronter blir DM604 S2, CC6 til senter og DM601 til bakkanalene. Jeg har DM603/DM602 fra før og kan bruke noe av dette bak om ønskelig. Den ene diskanten i DM602 er ødelagt og må i så fall skiftes..
    4 av kanalene til Emotiva blir da satt til å drive DM604 mens den siste tar senterkanalen. Så kjøres bakkanalene via Marantz SR5200/6200.
    Blir en real økning i membranareal, spent på hvordan dette kommer til å høres

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite nytt å melde annet enn at gulv-/dørlistene er på plass Akkurat nå har ferdigstillelsen av rommet blitt nedprioritert pga sol/sommer/familietid og andre forsømte faktorer

Fikk dog kombinert en Oslo-tur i går ved å hente ny høyttalerpakke på Furuset - så da er DM604S2/CC6S2/DM601S2 i hus 8-)
    Emotivaen kommer til å drive front+senter (bi-ampe frontene) og Marantz tar seg av bakkanalene.

Det som nå gjenstår er å kle inn soffits samt eventuelle avslutningslister. Usikker på om soffits blir kledd i høyttalerstoff/molton eller og jeg bare går for maling... Fins gode løsninger for alle variantene

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Oppdatering etter litt bruk - inntrykk:

Har sett en del filmer samt Band of Brothers-serien og nyter kinoen
    Bytte av høyttalere (fra B&W DM603 til DM604) ga merkbart løft i bassen. De er riktignok ikke noen skikkelig shakere ifht dypbass men den kan like fullt føles nå. Nais. Kjører disse bi-ampet med 2x125W per frontht.
    Trailersporet til Star Trek Into Darkness er lydheftig og superdigg...!

Ingen akustiske tiltak utført enda pga tidsklemme og lyden er fremdeles noe hard i toppen. Burde tatt noen frekvensmålinger for å sjekke skjiktet disse ligger i. Tenk skarpe/skingrende S'er

Lerretet er ok men ifht min gamle hvite duken er skarphet litt redusert med AT-duk og sortnivået ikke oppleves på topp heller, litt "matt" inntrykk.
    Jeg har ikke lagt inn dempemateriale bak rammen enda så noe lys går nok igjennom og gir gjenskinn - første bud blir å få dettempå plass. AT-duken er en DreamScreen v1 og den er jo perforert - dette er nok hovedgrunnen til at den oppfattede skarpheten/kontrasten er noe lavere. Kanskje duken blir byttet ut ved en senere anledning - men bevares, det blir jo bilde og filmene nytes jo

Deilig å kunne nyte film enten det er lyst eller mørkt ute samt det å kunne dra på uten å vekke familie eller plage naboer

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skarpeheten i dissonantene pleier i min erfaring og ligge i ca 3k-6k hz
    Altså på topp av mellomtone og bånn av diskanten.

Bør jo absolutt være mulig og få roa litt ned med noen meget relativt enkle grep.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Tor.

Høsten nærmer seg og kommer da til å ta finpussen av rommet. Akustiske tiltak er en vesentlig del av dette og dempeplater på første refleksjon blir et must :razz:

Sommeren har for det meste blitt tilbragt hjemme i godværet og da har det vært deilig å kunne trekke inn i en sval kjeller for litt A/V-nytelse innimellom varmegradene :shock:

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intet nytt å melde, siste innspurt av sensommeren og litt av høsten vil bli brukt til ferdigstillelse av terrasse ifbm bassenget. Dvs lite tid for mekking i kinorommet. Ny baby er ventet 11.januar 2014 så det sier seg nok selv at det blir snaut med tid fremover :roll: Godt jeg rakk å rommet bruksklart i det minste! 8)

Oppdaterer etter hvert...!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som har skjedd i kinoen denne sommeren er bruk av den
    Har vært fantastisk å søke sval kjeller, null lys og full spiker på anlegget/PJ!

All oppmerksomhet har gått til hageprosjektet som nå er inne i finpussingsfasen - som de fleste andre prosjekter tar ting lenger tid enn planlagt...!
    Når dette er ferdig blir kinoen igjen fokusområdet...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-basseng-jpg   Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-b1-jpg  
    Sist endret av Halair; 10-17-2013 kl 12:29

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du bygd prosjektorkassen inn i denne spotkassen din og hvordan har du satt opp luftingen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Hvordan har du bygd prosjektorkassen inn i denne spotkassen din og hvordan har du satt opp luftingen?
    Der selve PJ står er det ikke spotkasse for her kommer det en åpen hylle denne kan stå på. Den henger i dag på en midlertidig hylle under spotkassen men for optimal plassering skal den enda 10cm lenger ned. Hadde jeg droppet spotkassen på frontveggen kunne jeg ha plassert PJ lenger opp på bakvegg.

Den midlertidige hyllen er åpen foran/over PJ samt en ventillist er felt inn i bakkant av hyllen for ekstra sirkulasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg tenker selv en løsning med spotkasser som du har, men at også prosjektoren skal bygges inn i denne. Jeg har nå en kasse rundt prosjektoren med gjennomgående ventilasjon og lydfeller. Dette fungerer svært bra, men jeg ønsker totalt lydtett kasse og hadde derfor tenkt å kjøre ventilasjonen inne i en slik spotkasse og luftveksling med naborommet. Jeg var på utkikk etter lignende erfaringer og trodde du hadde gjort det samme.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem
    Jeg har en Sony VPL-50 og denne er ganske lydsvak (dog hørbar i stille rom) og kan være jeg gjør noe tilsvarende etter hvert.
    Min PJ kan ikke plasseres høyere enn øvre bildekant på frontvegg så dermed PJ også plasseres under spotkassene hos meg. Sonyen er også forholdsvis lang og stikker en del ut i rommet noe som ikke gjør den så grei å bygge inn akkurat hos meg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden kinoen ble 90% ferdig har den blitt brukt as-is Det som gjenstår er å sparkle/male soffits samt åpne et par punkter til for ventilasjonen sin del. Alt utover dette blir optimaliseringsarbeid og det der nok liten tvil om at dette vil ta noe tid. (fikk mitt fjerde barn forrige )

Ifht akustiske tiltak så har rommet hatt noe vel sterk diskant men dette bedret seg noe når jeg vinklet høyttalerene litt bakover (Løftet fronten ca 3cm) Dette ryddet litt opp i lydbildet også, teorien er at med noe vinklet utstråling påvirker dette resonnansen fra vegger/tak seg slik at det ikke blir så mange parallelle flater. Could be wrong
    Nå er det i alle fall mindre anstrengende å høre på musikk, høyt
    Anlegget mangler litt i bunn til kinobruk, som det står nå er det mer et HiFi-anlegg enn kinoanlegg så på sikt kommer det nok en sub eller to.

Prosjekt fremover for rommet:
    LED rundt tak/soffit, dimbar
    Automatisk maskering lerret basert på Arduino Mikrokontroller og stepper-motorer

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting Tar Tid...

På tide med en liten oppdatering/bilde av prosjekt Hjemmekino.
    Bildet er forøvrig en kjapp Photomerge av Photoshop...
    Frontveggen er 505cm bred og høyttalerne er 187cm høye.

Nytt siden sist - nye høyttalere som ble sitt eget DIY-prosjekt.
    Har også fått på plass hoveddelen av akustiske tiltak og dette gjorde virkelig susen for lydopplevelsen

Neste punkt på listen er å felle inn ventilasjon i lyskassene for så kunne avslutte disse. Merker at luften blir så-som-så og at tilførsel av frisk luft er nødvendig.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-hjemmekino-panorama1200px-jpg  
    Sist endret av Halair; 10-08-2014 kl 21:47

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge hatt planer om å utføre noe opprydning i lyden og lot meg sidetracke av et DIY-høyttalerprosjekt som nå fungerer som fronter - og de lyder fantastisk

Fikk ånden over meg å få laget noen dempeplater og gikk for det enkle, ramme av 23x48mm lekt trukket med stoff foran og bak. Første lag med stoff er det som danner bakstoffet for plater - her brukte jeg barkduk siden det er såpass dødt (ingen stretch).
    Oppå dette la jeg så 7cm Rockwool-plater og deretter ble hele platen/rammen trukket med fløyel.
    Slik konstruksjonen er utført blir det da 5cm luft bak platen + 7cm med Rockfon = total 12cm tykkelse.
    Sidene av Rockwool-platen er åpen for å gi ytterligere absorberende flater.

Var nysgjerrig på hvilke farger som ville fungere best og forsøker med disse tre, de mørke lilla er plassert bak sitteplassene. De blå/sorte på øvrige vegger.

Totalt har jeg brukt 16 plater med Rockwool og til sist har jeg lagt ved før/etter frekvensmåling
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-rammer1-jpg   Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-ramme2-jpg   Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-ramme-duk-jpg   Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-akustiskeplater-jpg   Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-etter-spl-jpg  

Sist endret av Halair; 10-08-2014 kl 21:59

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •