Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veggfilt? Har du link?
    Kunne kanskje vært en ide og kjørt et strøk med heftgrunning før du malte toppstrøk? Om det suger maling altså. Men litt sent å komme med råd nå :P
    Svigerfar skulle gjøre det billig i gangen, og malte direkte på sånn god gammel strietapet. Eller kattklokvessetapet som jeg kaller det. Gikk vel 20 liter maling i en gang på ca 12 kvadrat :P

Ja det ryktes at det regner litt sørpå.
    Ferdig før st.hans du hvis du fortsetter på denne måten

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte denne og det holdt med mindre enn to ruller - Malerfilt - 1x25m - Maling & tilbehør - BYGGmax

Stiv å jobbe med da den er glassfiberbasert (og stikker/klør dermed som Glava) Kan ikke fordra fiskebeinmønster og følte denne strukturen er penere (som glassfibermatte med løse fibre, bare mye finere fiber)

Grunning vurderte jeg men dette ble ignorert
    Tenkte sånn at 1x grunning + 2x maling = 3 strøk mens jeg nå strengt tatt kan klare meg med 2. Dog ser det ut som at jeg ender på 3 totalt uansett :twisted: Jaja

Det gikk vel opp mot 10 liter på første strøk som da holdt til ~36kvm vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor nøye måtte du være med forarbeidet? Sparkling og pussing altså.

Skal pusse opp ei stue på ca 25 kvadrat og lurer på om jeg skal tapetsere eller legge malte MDF-plater. Skal gjøre det så billig som mulig.

Kunne du lastet opp et nærbilde av overflaten når du har fått på det siste strøket kanskje?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ordne bilde av overflatestrukturen i kveldingen Slendrian.
    Ferdigmalte MDF-plater er jo en rask og enkel måte å fornye vegger på
    Skal du gipse/sparkle/tapetsere/male ender veggflaten raskt på rundt 150kr/kvm mens ferdigmalte MDF-plater kommer på under dette, samt mye kjappere...

Skjøtene er kun sparklet to ganger og pusset en gang, ser ikke spor etter dette nå gjennom tapeten Eneste jeg var nøye på var å ikke ha synlige kanter/forhøyninger i sparkelflaten. Pussekloss er et must.
    Alltid rør sparkelmassen godt før påføring, den blir mye smidigere og du får færre luftbobler.

Malefilten er tykk og ganske stiv så den skjuler mye tror jeg, men ikke høydeforskjeller/kanter. Jeg likte ikke særlig å jobbe med den men resultatet ser pent ut :shock:

Malte 2. strøk på bakvegg/sidevegger i går og til det gikk det 3l maling så litt drøyere på forbruket nå. Forbruk på to strøk/samtlige vegger har blitt 13-14liter. Tar en avgjørelse på om et 3. strøk trengs i ettermiddag når veggene er tørre og fine.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Kunne du lastet opp et nærbilde av overflaten når du har fått på det siste strøket kanskje?
    Fibrene er en mye mindre enn bildet viser samt det også viser en skjøt :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg blir det bort med gammel tapet og filt rett på eksisterende gips/mur. Alle innvendige vegger er mur, mens utvendige er gips. Har vurdert å sparkle direkte på eksisterende vegg, også male over, men tror det blir bedre med struktur på veggflatene. Og det der så slett ikke ille ut

Kan jo hende man finner malerstrie som er billigere, men da er forarbeidet mye mer pirkete.

Men det var et pent resultat

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Kan jo hende man finner malerstrie som er billigere, men da er forarbeidet mye mer pirkete.
    Det var slikt jeg tenkte også, en relativt tykk tapet vil være enklere ifht forarbeidet. Men - siden du nevner å dra av gammel tapet, er det litt igjen så vil den forhøyningen vise tror jeg. Så lenge flatene er slette uten brå høydeforskjeller så vil det gå bra :roll: På en halvmeters avstand er strukturen i tapeten knapt synlig.

Avslutter malearbeidet nå og går i gang med gulvet. Dette skal være ferdig lagt i løpet av helgen og da begynner jeg å flytte inn møbler og anlegg. Akkurat nå er fruen ivrig i å få i orden sokkelstua (der kino er per i dag) og dette rommet er bare fullt av rot nå, så det å få ryddet der står høyt på dagsordenen. Første film skal nytes i god tid før St.Hans :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid godt å begynne med gulv
    Da er det plutselig bare listing og flytting som gjenstår
    Jeg følger med

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...er i tenkeboksen...:

Fruen var ute av huset i går og jeg hadde ikke noen materialer for videre arbeid i kinorommet. Tok da frem PJ for å sjekke mulige bildestørrelser etc, å faktisk se/oppleve er noe annet enn å regne på kalkulatoren 8-)

Maks bildebredde = 270cm men tror jeg kommer til å velge et hakk mindre når det kommer til stykket. I og med jeg har lyskasse 20cm ned fra taket, uten noen skrå vinkel må PJ ganske langt ned på veggen for ikke treffe for høyt og bildet treffer lyskassa. Med lyskasse, lerretsramme og 145cm bildehøyde blir det bare 40cm igjen i bunn... Så da dukket tanken opp med om å fjerne lyskassen på frontveggen...

Fordeler:
    Kan plassere PJ noe høyere på bakveggen/bildet høyere på frontvegg
    Mer rom/luft rundt lerretsrammen (Bildeflate BxH=260x145cm)

Ulemper:
    Mer sparkling/pussing/malingsarbeid
    "Synlig" horisontal tapetskjøt

Mulig kompromiss - velge mindre bildestørrelse og gå for 250x140cm (110")
    Hmmm...:???:

-------

Fikk også gjort en liten og ikke minst lite kvalitativ vurdering av bildekvaliteten direkte på vegg ifht lerretets hvite og grå side. Tapet opp to små fliker i bildeflaten og snurret litt film

Vegg - unidirektionell fiber, fin struktur / Farge Storm S5500-N5787 - Lady Pure
    Lerret - Dreamscreen Acu. DIY-duk v1 Hvit side
    Lerret - Dreamscreen Acu. DIY-duk v1 Grå side

Grå duk var nesten ikke mulig å skille fra veggen i den mørke enden av skalaen mens i lyse partier var lerret noe bedre. Kontrast ørlite bedre på grå duk.
    Ingen god kontrast på noen av disse to For de som er mindre kresne på bildekvalitet hadde det gått helt greit å se film..

Hvit duk ikke uventet mye bedre på "alle" parametere: kontrast, detaljer og "punch" - ingen tvil om hvilken side som blir valgt
    Aldri har Kung Fu Panda sett bedre ut hjemme

(* - Jeg kjørte på maks bildestørrelse (122") og med Sony VPL50-VW sin begrensede lysstyrke så er dette uansett i største laget for god kontrast. PJ har omtrent 1300t på pæren også)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en nydelig dag i solen og varmen, klippet plen og vært å handlet litt for helgen... Megaflis var naturligvis stengt så fikk jeg ikke tak i 6mm Depronplater til å ha under gulvet... Ut igjen i morgen, men de er ikke lenger en 3km herfra så det får gå

Var derimot innom en annen sjappe og fikk tak i resten av gulvet, fuktsperre/skumunderlag samt parkett. I tillegg plukket jeg med lekter på 21x48mm som jeg har bygd lerretsramme av.

Først kappet jeg topp/bunn og så 5 vertikale avstivere. Disse er så pusset i endene slik at de er nøyaktig like lange.
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-lerretsramme-002-jpg

Forboring er gull verdt, gikk som fot i hose og plutselig var rammen sammenskrudd. Tid brukt så langt 30min fra første sagkutt 8-)
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-lerretsramme-004-jpg

Deretter hengt opp etter lyskassene og gitt sitt første strøk med maling:
    Total tidsforbruk 1 time :grin:
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-lerretsramme-006-jpg
    Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-lerretsramme-007-jpg

Det som gjenstår er å legge inn diagonale avstivere, fester til vegg, fylle rammen med isolasjon/høyttalerstoff bak og lerret foran. Etter hvert kommer det også en ramme rundt selve lerretsrammen.
    Brutto størrelse 250x142cm.

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser riktig bra ut dette -blir et knallrom! (og ja enig, tror du kommer til å trenge noen avstivere på ramma)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Phyll Har ikke jobbet videre med rammen enda, alt tilgjengelig tid har gått til gulvet som nå er ferdig! Juhu!!

Da er to større delmål på plass, vegger er satt opp/malt og gulvet er på plass.
    Neste trinn er å få gjort ferdig rammen, flytte inn litt møbler etc fra oppbevaringsrommet (stua i sokkel) slik at jeg holder WAF innenfor rimelighetens grenser hehe!

Utover til uka blir det å gjøre ferdig soffits/lys, muligens også listverk hvis det lar seg gjøre...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen større oppdatering siden i går men siden jeg til tider kan være en ganske utålmodig sjel så fikk jeg flyttet inn kinosofa og anlegget før kvelden kom. Sofaen passet som hånd i hanske 8)
    I og med nevnte utålmodighet av og til råder så skal første film bli kjørt til helgen... Hobbiten ligger klar på hylla

Stereoanlegget kobles midlertidig opp i kveld for jeg vil ha litt arbeidsmusikk når arbeidene med spottene starter
    Noen bilder av rommet prøver jeg også å få til...!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre ting la mer beslag på ettermiddagen enn planlagt, er nye, ikke-AV-relaterte, ting som må prosjekteres ferdig slik at hjulene kan begynne å rulle 8)

Rakk å sjekke at lerretrammen er vinkelrett og justert/stivet av denne slik at innfestingen og selve lerretet nå kan ordnes senere i dag

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakk kun én ting i går - og det var å få lerretsrammen trukket ferdig med lerretsduk, festene skrudd i veggen, rammen hengt opp på veggen og kjørt testbilde 8) Dvs at det nå er fullt mulig å nyte film så snart anlegget er koblet opp... Jeg mangler foreløpig senterhøyttaler så det blir bare ren stereo fram til det er på plass.

Lyskasser/listverk er det som nå gjenstår før kinoen kan kalles byggeferdig :-D
    Møblement, utover 4-seter sofa, og annen innredning tas etter hvert...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får vi bilde av ferdig lerret og testbilde?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et "raskt" bilde som viser frontvegg og bilde :razz:
    Kung Fu Panda...

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-komposittv2-jpg
    (Bildet er satt sammen av to bilder, et tatt med arbeidslampe på og et uten (timeline skimtes så vidt under bildet))

Lerret er ikke etterstrammet enda, men de små rynkene som synes viser ikke under spilling heldigvis. Filmen er også i 2.xx:1 og fyller dermed ikke lerretet som er 16:9
    Projektor står også noe høyt ifht lerret slik at det blir en liten perspektivforsyvning.

Lyd i rommet er noe nakent, dvs litt spiss og masete lyd - men det er ikke så rart med kun nakne flater og én sofa... Høyre front er mer fremtredende enn venstre front så ifht akustikk er det noe vei å gå før det blir bra. En lav DIY-benk kommer i front, anlegget er kun midlertidig koblet opp slik det står nå...
    Veldig fornøyd til å kunne innvie kinoen til helgen, Hobbiten står klar men rommet er et stykke unna ferdig enda. Lister/lys/soffits gjenstår samt akustiske tiltak. Men jeg er stadig et skritt nærmere...tid brukt så langt er 2mnd :P

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen for lerretrammen er å strekke duken enda litt hardere samt legge ramme av pyntelist rundt utvendig. Her tror jeg profilerte taklister kan fungere bra og gi et pent resultat Her vist som et tverrsnitt fra siden Må nok ha akustiske dempeplater både oppe i taket og vegger og de kommer da til å følge samme mal.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jula åpnet ny butikk her for et par uker siden og der fant jeg noen greie spotter til å putte i soffitene. 3stk 3-pk ble innkjøpt samt Nexa trådløse av/på-enheter.
    Rakk å montere/koble til strøm til to spotter før kvelden kom, de øvrige tar jeg i dag etter jobb Meget fornøyd med lysfeltene på veggen og gleder meg til å få på plass resten! Mørk sementgrå vegg, med litt struktur tok seg veldig pent ut

Lyset er mer gult enn vist her samt litt lavere intensitet. Veggene/rommet blir litt mer opplyst enn hva mobilbildet indikerer.

Nexa plugin-enhetene fungerer knall, vær dog obs på at de har et grønt LED-lys (statusindikator) som er veldig synlig i et mørkt rom. Mine kommer til å bli skjult inne i soffit så hos meg blir det ikke noe problem

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny dag i "bunkersen" - omsider fått gjort soffitene konstruksjonsmessig ferdige samt installert alle spottene og styringen til disse. I tillegg har jeg fått satt opp en B&W DM602 S2 som senterhøyttaler. Bakhøyttalerene har jeg ikke komplett enda (Mangler en til DM602)

Rynkene i lerretet er det ikke gjort noe med enda, disse viser veeeeldig godt i spotlyset som kommer nesten parallelt med lerretsflaten, under visning av film så er ikke disse synlige i det hele tatt...phu Så i kveld blir det premierevisning, Hobbiten står på menyen 8-)

Halairs Byggelogg // Hjemmekino i bruk - Erfaringer-komposittv2-3-jpg

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •